14 Август, 2023 09:41 25 241 23

Чип тунинг на двигателя: опасен експеримент или по-бърза кола?

  • чип тунинг-
  • съвети

Отговорът в повечето случаи е еднозначен и не е в полза на мотора

Чип тунинг на двигателя: опасен експеримент или по-бърза кола? - 1

Без значение колко добър е автомобилът първоначално, след няколко години в България той започва да получава задължителните подобрения. Всичко започва с екстри, като аудио уредба, високоговорители, дреболии от китайския онлайн битпазар - а след това идва ред и на по-сложните инженерни експерименти, които обикновено завършват много, много тъжно.

Има много водачи у нас, които веднага щом даден автомобил попадне в ръцете им, започват да кроят идеи и планове за подобряването му. И това би било добре донякъде, ако се отнася само до външния вид на автомобила - спойлери, премахване на хром, тониране на стъклата, но не и когато се засегне инженерния компонент. Но това е само началото.

В процеса на „усъвършенстване“, когато се налива масло в огъня с идеята колата да стане „по-бърза и по-мощна“, водачите стигат до техническия компонент. И тогава често се получават фатални подобрения. Колко? До пълно унищожение на автомобила. Например конструктивната смърт на буталата. Колкото и да е странно, постигането на такъв "впечатляващ" ефект не е трудно.

Така че не се опитвайте да накарате "цивилни", незабележими превозни средства да летят в стила на спортните автомобили. Четем в интернет, където всеки втори пише за ниското ниво на ефективност на стандартните двигатели и как за "без пари" можем да увеличим тази ефективност. Най-лесният начин е да увеличите количеството на сместа, като инсталирате по-мощна помпа и, разбира се, по-ефективни дюзи, които често се избират просто "на око" или пък чрез препрограмиране на електрониката.

Да направите това днес не е по-трудно от намирането на отговора на кръстословица. Премахваме „екологията“, флашваме „мозъците“ и получаваме временен приток на сили. Осезаемо, но, уви, временно, защото „карантиите“ на двигателя с вътрешно горене просто не са предназначени за такъв тласък.

Ако страдащият беше решил да прочете теорията малко по-нататък, вероятно щеше да научи, че спортните автомобили, чиито двигатели са проектирани за висока мощност и производителност, имат напълно различни елементи вътре. Двигателите може да изглеждат еднакви, но вътрешността е различна. Там са изковани същите бутала, предназначени за големи натоварвания и високи температури в горивната камера. Те ще издържат на нови натоварвания, но обикновените просто ще се спукат и разпръснат из двигателя, смилайки всичко по пътя си.

Особено ако не говорим за двигатели от деветдесетте години, чийто лъвски дял е разработен през седемдесетте години и тестван през осемдесетте години, а за модерни, крехки, като крило на пеперуда, двигатели, които дори не могат да издържат на нормална работа в града. Каква инжекция? Какви турбини?

Допълнителната мощност ще доведе изключително до структурна смърт на захранващия блок и последващи скъпи ремонти. Спомнете си, че двигателят в България е номерирана единица, потвърдена при регистрация. Така че експериментирането с него не е най-добрата идея. Ако все пак искате подобрения, правете ги след внимателно проучване на квалифицирани специалисти.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 58 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Калитко

    63 22 Отговор
    Я ако не чипосам ТДИ-то за какво съм го взел.😀

    Коментиран от #4

  • 2 хххх

    38 43 Отговор
    Абсолютна глупост, затова после хвърля черни сажди от ауспуха. Производителя ако е могъл да изкара повече мощност от двигателя, щял да го направи.

    Коментиран от #15

  • 3 САП

    54 5 Отговор
    Зависи какво се търси при чип тунинга и как се прави.

    Има двигатели, които са започнали да се използват от 1980 и се използват до 2010, като механичната част не е променена изобщо а само е променена електрониката. Първоначално тези двигатели са около 110 к.с. и живот от 1 милион километра последните модификации стигат 200 к.с. но живот 300-400 хиляди километра.

    И основно зависи какво се прави, как се и познанията на правещия тунинга
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Гост

    16 1 Отговор
    А тука един форумен спейшълист треслю се гордее с монтиран "допълнителен модул" производство на ТПК Ширпотреб.
  • 6 Чета и не вярвам

    58 7 Отговор
    на ушите си... Радославе, Галине - уважаеми автори!
    С така написаната информация в тази статия, става кристално ясно че и вие гледате колите само отвън... то не се "пръсват бутала", то не се "изковават".... страшна работа!!! Затова и така пристратно лансирате публикации за ел. тротинетките и също така неистово се месите в неудобните за вас коментари и дори триете такива коментари без преки обиди или внушения...
    Приятелска препоръка - насочете се да пишете към някоя от другите секции на Факти БГ и поканете тук да пишат поне малко от малко технически грамотни хора в сферата....
  • 7 Е46ца

    26 16 Отговор
    Старата ми 535ца е60 измина 450к км с чип и други подобрения.Двигателя не мръдна, е пушеше малко ама то е нормално нямаше ни каатализстор ни дпф.Просто има коли който държат на тунинг , други не.

    Коментиран от #20

  • 8 Глупости.

    38 5 Отговор
    Не съм съгласен с няколко аспекта в тази статия. Първо производителите произвеждат един и същ двигател с няколко разработки да кажем има 2.2 cdi 136 коня, 2.2 150 2.2 170 2.2 204. И не виждам къде е проблема ако 150 направиш на 170 коня. Проблема е, че в България идват коли на по 400 хиляди които който купуваме и тепърва почваме да чипосваме и така или иначе с чип или без много от компонентите са за смяна. Друг проблем е ако искаш с 1 чип да направиш колата от 150 250 коня. Тогава съм съгласен че може да в фатално но всичко е въпрос на настройка. Стига настройката да е добра не е проблем. Да не забравяме че идеята е оптимален разход на гориво. Друо важно нещо е че една кола разполага с максималната си мощ тогава когато е в почти максимални обороти. Демек дори и да направиш колата от 150 200 коня ти ще получиш 200 коня в високи обороти. Ако краш с 150 колата е в 3.к оборота без да е чипосана ще използваш 100 коня от капацитета на мотора с чип ще е 120 коня. От там ще върви с по малко усили и ще харчи по малко.
  • 9 ганю

    19 20 Отговор
    в ЕС ако сте участник в катастрофа и сте със чипосан мотор
    сте виновен заради това че сте предизвикали или е предпоставка за катастрофата
    поради променени спецификации незаконно на автомобила не оторизиразни
    от производителя-резултата затвор
    което е правилно

    Коментиран от #12, #13, #16

  • 10 Ироничен

    19 2 Отговор
    Ако почетете малко, ще откриете с изненада, двигателите на БМВ от 525 до 740 са трилитрови, но с различни турбини и програми. И тъй като моята е точно 525, просто ще кача леко налягането на турбинката. Нищо страшно няма да стане.
    Това го има и при Мерцедес, но там няма да коментирам, не съм чел достатъчно.

    Коментиран от #14

  • 11 ЧипосванБ6

    19 2 Отговор
    Човек като чете статията се убеждава, че написана в обедната почивка на нещо случващото се по-важно със сигурност. Няма факти, примери или полезна информация за никого в нея, просто пеперудени двигатели и измъчени турбини. Но все пак е редно да се наблегне на факта, че 2008 TDI трябва да бъде оставен на мира и по-добре е да се върне дпф филтъра обратно отколкото да го чипосаш на 170 коня.
  • 12 Не е така

    12 3 Отговор

    До коментар #9 от "ганю":

    Просто трябва при закупуването на застрахователна полица да уведомите застрахователя за всички измененя от стандартния модел.
  • 13 Глупости на

    21 1 Отговор

    До коментар #9 от "ганю":

    n-та степен….в белите държави си има лицензирани фирми предлагащи легално подобни изменения и няма проблем с това!!!
    Никой няма да тръгне да ти чете и сваля софтуеъра от електронния блок за управление на мотора…стига сте си измисляли!!!
    Имал съм кола лични взета от дилър в Германия и имаше придружаващи документи и вписани в брифа за: ремап със записани стойности на шумови и вредни емисии, спортен филтър, различни джанти различни от оригиналните за модела, окачване, крайно гърне и дори за лепенките на тунинг фирмата на задното стъкло!!! И всичко си беше легално и надлъжни описано!!!
  • 14 Ще има

    15 0 Отговор

    До коментар #10 от "Ироничен":

    още разлика в периферия, като: дюзи, помпа за високо налягане, кулери, всмукателна система…
    И не е само до вдигана на налягането на турбината….не по-малко важни (дори по-важни!) са момента на впръскване, авансите, налягането на горивото в рейла….и не всичко е редно да се пипа на макс, особено при стоков мотор….10-15% повишение при изправен двигател и кадърен мапер = на десетки или стотици хиляди километри кеф, безпроблемна експлоатация и разумен разхид на гориво….
  • 15 Драйвър

    14 5 Отговор

    До коментар #2 от "хххх":

    Производителите в 90 процента от случаите са ограничени от зелените човечета, а в останалите 10 от съединители и трансмисии.
    Първата ми кола беше Алфа с 2.4JTD 150к.с. , след ремап и няколко други малки жокерчета, вадеше над 180к.с. на колела, винаги съм я карал на гръм, не съм имал абсолютно никакви проблеми и никога не е вадела грам черно, въпреки, че беше с махнат ЕГР и на права тръба.
    Имал съм и Ланчия с този двигател и пак същата история...
    Да не говорим, че много спортни коли имат адски голям резерв и с един ремап могат да се отключат над 100к.с. без никакви проблеми.

    Коментиран от #19

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Съгласен

    6 1 Отговор

    До коментар #15 от "Драйвър":

    Напълно си прав. Повечето двигатели имат достатъчно голям резерв и след правилно направен ремап се отключва допълнително мощност. Няма как стоков автомобил да стане спортен звяр, но разхода на гориво се намалява, а удоволствието от шофиране се увеличава.
  • 20 малко отрова

    8 7 Отговор

    До коментар #7 от "Е46ца":

    Пушила била малко...ако бях управляващ, щях да приема закон, с който при всяко "малко пушене" да се налага сериозна глоба и предупреждение, а при повторно хващане в подобна ситуация - колата да се спира от движение.

    Коментиран от #21

  • 21 Е да ама

    8 5 Отговор

    До коментар #20 от "малко отрова":

    не си…. отивай и хващай градския!!!
  • 22 Георги

    4 1 Отговор
    Много слаб превод на копи-пейста. Авторът даже не е отварял Уикипедия, камо ли да се интересува задълбочено по темата, но прави гръмки изказвания. Дъно.
  • 23 Ироничен

    0 0 Отговор
    Ремапа не е от и за каруцари. Когато е направен грамотно, не пуши, не свири, увеличава прилично мощността и сваля разхода. Но това е, когато се гони оптимум, не максимум.