Съвременните автомобили не се нуждаят от същото загряване на двигателя през зимата като едновремешните коли, защото сега електрониката коригира всички процеси. Това мнение изрази автоексперт от германската организация TUV.
Той подчерта, че такъв стереотип (да работи няколко минути на празен ход) е останал от времето, когато двигателите с вътрешно горене са имали карбуратори и такива коли могат да блокират, ако двигателят не се загрее предварително.
"Карбураторът е по същество „готвач“, който смесва частица бензин с въздух и това впоследствие се засмуква в цилиндъра. Върши работата си механично, всичко това е доста просто, примитивно и има своите недостатъци.
Следователно, ако говорим за новите технологии на сегашните автомобили, тогава трябва да кажем, че те не се нуждаят от загряване на място. Напротив, колата загрява по-добре по време на движение“, обяснява експертът.
Основното условие е обаче е, да не натоварвате колата веднага, карайте бавно първите 2-5 километра. Според специалистите някои шофьори палят двигателя, за да влязат в загрят салон на колата или пък за да се размразят стъклата.
В тази ситуация също трябва да се действа внимателно, защото е логично да загреете колата, за да не надраскате стъклото с твърдата стъргалка. Само в този случай можете да загреете колата на място, за кратко, така че стъклото да се размрази, за да подобрите видимостта“, обяснява още специалистът.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 експерт рацер
12:07 12.12.2023
4 САП
Електрониката наистина коригира горенето, но не може да стопли металите. Трябва си време термичните процеси са бавни и не може да се избяга от тях.
Коментиран от #8, #64
12:08 12.12.2023
5 Стига стари дъвки!
Коментиран от #17
12:11 12.12.2023
6 Калпазанин
До коментар #1 от "Мишо":
"Специалиста" говори неслучайно глупости. За да си сменят колите швабите не през три а през две години12:15 12.12.2023
7 🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️
Всеки български шофьор, говоря за старото поколение знае, че неподгряването е убиец на мотора....
12:24 12.12.2023
8 Дуньо простия
До коментар #4 от "САП":
В старите двигатели сеъщо се коригират, но по механичен начин. Ъгълът на предварение на запалването се коригира от центрабежния регулатор, който се намира в делкото (под авансовата плочка), а при някои има и вакуумен регулатор, който е вързан за карбуратора, и намаля ъгъла на предварение на празен ход. За обогатяване на сместа, за по-лесно стартиране, в карбуратора има клапа, която ограничава количеството въздух, за да стане сместа по-богата. В някои карбуратори се задейства автоматично, според температурата, а в съветските коли, ръчно, с жило. На "шАфьорски" език, така наречения "смукач".Коментиран от #60
12:28 12.12.2023
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Гост
Коментиран от #14, #24, #47, #53
12:41 12.12.2023
11 Гост
Коментиран от #15
12:43 12.12.2023
12 Миусука Мадото
12:58 12.12.2023
13 Специалиста
Коментиран от #67
12:59 12.12.2023
14 Я излез
До коментар #10 от "Гост":
От пред блока на булеварда и "карай бавно" , иначе теорията си я изпипал.13:01 12.12.2023
15 Дуньо простия
До коментар #11 от "Гост":
За износването на двигателя при ниски температури е виновна богатата смес, която постъпва в цилиндъра, за да може да запали. Понеже е студено, горивото кондензира по стените на цилиндъра, докато постъпва в него, и отмива маслото. Затова дизеловите двигатели са по-износоустойчиви, защото при тях, при такт всмукване, когато буталото се движи надолу към ДМТ, и стените на цилиндъра се откриват, постъпва само въздух. Когато се впръска горивото, буталото е само наколко градуса преди ГМТ, и стената на цилиндъра е скрита. Докато при бензина, когато постъпва горивната смес, буталото слиза надолу, и стените на цилиндъра се откриват.Коментиран от #16, #18
13:01 12.12.2023
16 Гост
До коментар #15 от "Дуньо простия":
Как ще постъпва само въздух при такт всмукване? Какво сгъстяваш при такт сгъстяване тогава. И при двата вида мотори се извършва контролирано впръскване на гориво при такт всмукване. Разликата между бензина и дизела е, че при дизела такт сгъстяване възпламенява горивото и започва такт работа, а при бензина след такт сгъстяване се подава искра и тогава започва такт работа. Прав си за обогатената сме, че отмива маслото, но това е защото първо бензинът има по силни отмивни качества от дизела и второ защото при богата смес остава недоизгорено гориво в цилиндрите. Точно то отмива маслото.Коментиран от #19
13:37 12.12.2023
17 вс3едрфтг
До коментар #5 от "Стига стари дъвки!":
Разбирко Пробиташки, избери си студен ден според прогнозата и ще проверим сутринта как загрява по-бързо колата- на място и работеща на празен ход или в движение кротко и спокойно с допустимите 50км/ч в града...Буквално ЕДИНСТВЕНОТО което изисква около 30 секунди да бъде подгрявано на място е маслото в автоматичната скоростна кутия- все пак в кутия с хидротрансформатор (обичайният автомат- НЕ роботизирана кутия като DSG и НЕ вариатор) има в порядъка на 10+литра масло което и без друго е доста по-гъсто и в студа си е нужно време да заработи кутията правилно...
А относно свиването на металите в студа шъ тъ уткрехнъ- технологиите толкова напреднаха, че днес хлабините при студен модерен двигател са В ПЪТИ ПО-МАЛКИ от тези при старите двигатели от преди 50 години... Съвсем буквално казано- ако сглобиш един двигател на Опел от 70-те години по днешните правила за допустими хлабини той буквално ще блокира след 10 минути работа... И това сме го пробвали лично...
Зимата палите колата, слагате колана, настройвате си парното и музиката (дотук са около 20 секунди) и потегляте тихо, кротко и спокойно... Ако сте с автоматик държите спирачката, минавате в ръчен режим и превключвате предавките доколкото ви позволи компютъра- обикновено повече от 3-та не позволява да включите така... После връщате в D и си потегляте, желателно (но не задължително) е да сложите в зимен режим автоматика... След 3 минути движение колата ще е загряла повече отколкото след 10 минути работа
13:39 12.12.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Дуньо простия
До коментар #16 от "Гост":
Не Ви е ясен дизеловия двигател. Винаги при всмукване в цилиндъра постъпва само въздух. При сгъстяване, от самото компресиране, въздуха се нагрява до висока температура, която да доведе до самозапалване на горивото при впръскване. Вече в съвременните двигатели, през разните им там с-ми, се засмукват и част от изгорелите газове, ама това вече е друга работа.Коментиран от #20
14:28 12.12.2023
20 Гост
До коментар #19 от "Дуньо простия":
Поправям се. Прав си.15:12 12.12.2023
21 Имахме спор преди време
Обикновено подгрявам на место около минута на около 1000 оборота/мин с натиснат педал на спирачката и на скорост при автоматика. После както в статията. Другия ми автомобил дизел с турбо и ръчка загрявам 2 - 3 пъти по дълго и се старая да не надхвърлям 2000 оборота на ход докато маслото не достигне 40С.
Коментиран от #27
15:41 12.12.2023
22 Трифонов
17:59 12.12.2023
23 Румен
Коментиран от #55
18:31 12.12.2023
24 Ногу си прав пич
До коментар #10 от "Гост":
На кой да те чете?!? Сегашните шофьори се раждат вече научени! И верват на разни псевдо разбирачи...и на BG мама...18:43 12.12.2023
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Циник
19:16 12.12.2023
27 Шофер
До коментар #21 от "Имахме спор преди време":
И как мериш температурата на маслото в реално време? Ти да не караш кафеварка с датчик??Коментиран от #28, #31
19:18 12.12.2023
28 Температурата на двигателя
До коментар #27 от "Шофер":
Ама то требе и малко пипи за това. Или просто да се заяждаш?Коментиран от #29
19:51 12.12.2023
29 Шофер
До коментар #28 от "Температурата на двигателя":
Не се заяждам. Колегата говори за температура на маслото. Температурата на таблото показва температурата на антифриза и тя няма нищо общо с температурата на маслото, особено при студен двигател. Обърни внимание как може да караш бая време и датчикът за температурата още да е залепен за нулата; това е защото чака да се отвори някакъв термостат за да почне да върти из цялата система. По това време маслото отдавна е вдигнало температура ама никой не знае колко точно, освен ако нямаш вътре датчик, както е в скъпите кафеварки. А и точната температура, в случая 40 градуса, е невъзможно да се определи от оня мизерен датчик, дори и да има някаква корелация. Ама който иска да си загрява колата на 2000 оборота; те сервизите и те трянва да живеят от нещо.Коментиран от #33, #35
20:15 12.12.2023
30 Бедняка
20:18 12.12.2023
31 Температурата на двигателя
До коментар #27 от "Шофер":
се мери от датчик/сензор/ монтиран на главата на двигателя. Където е и най-критично към прегряване. Затова ако проверите температурата на радиатора за охлаждане на антифриза и на главата на двигателя при работил 2-3 мин. студен старт двигател ще намерите разлика. Изправен термостат не отваря преди да е достигната работна температура в блока и главата на двигателя. При температура на главата на двигателя 40С толкова приблизително е и на маслото. Дебита на помпата за маслото е доста голям и при достигане на тази температура маслото от картера е преминало през системата десетки пъти и се е затоплило. Затоплянето на маслото е критично на турбо двигателите заради високите обороти на въртене.Надявам се това да внесе малко яснота.
Коментиран от #36
20:19 12.12.2023
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Колега
До коментар #29 от "Шофер":
Грешиш. Това което виждаш на таблото е температурата в двигателя. Датчика който е на радиатора се използва да включи вентилатора на радиатора при необходимост. Стрелката на уреда не мърда защото практически не отчита под определена температура. При някои автомобили има възможност да се наблюдават отделни параметри на двигателя/данни/ които се отчитат в диагностичен режим в цифров вид. Ако се наблюдава едновременно този показател, ще се забележи, че температурата започва да се покачва много бързо след старта на двигателя. При това уреда със стрелката не отчита нищо до определена температура.Коментиран от #34
20:37 12.12.2023
34 Шофер
До коментар #33 от "Колега":
Може и така да е. Моята кола, Хонда дизел, трябва да я карам в нормален режим поне около 3-4 минути за да мръдне датчика, ако е много студено даже повече, до 5 минути. Значи трябва да я загрявам на място поне 5 минути преди да тръгна?? Кажете го това на някой от Хонда и да видим какво ще ви каже. Японците са любезни, та може и да не ви кажат какво точно си мислят ама все пак пробвайте :) А, както казва и колегата отгоре, тоя датчик не се знае точно какво и кога го мери, главата на двигателя е доста далеч от картера, все пак. Така че, за такива упражнения като точно мерене на температурата на маслото при студен двигател е абсолютно безполезен. Всеки знае къде и как се движи маслото в един ДВГ и е ясно, че то започва да се загрява веднага. Кога достига 40 фрадуса, признавам си, не знам, но знам че без датчик директно в картера няма как да го знам точно. Приятно и безопасно каране на всички!! И не си загрявайте колите по 5 минути зяпайки в датчика, моля ви!! Само цапате въздуха с полуизгорели газове. Аригато гозаимасу!!20:58 12.12.2023
35 Още малко инфо
До коментар #29 от "Шофер":
Автомобила ми при студен старт /зиме и лете/ след старта поддържа 1500 оборота за известно време. После оборотите плавно намалят. При другият ми автомобил е подобно и е така до достигане на определени изисквания.И при други автомобили е така. Това се прави защото при по високи обороти има по добро завихряне в горивната камера и по пълно изгаряне на горивото при студен двигател.
Писал съм, че се старая да не надхвърлям при възможност 2000 оборота при ход на автомобила докато не загрее маслото. Това в критично на турбото. Не загрявам на место на 2000 оборота.
Коментиран от #38
20:59 12.12.2023
36 Циник
До коментар #31 от "Температурата на двигателя":
Благодаря за информацията; но вижте моя отговор по-горе. Датчикът не помага да знаем каква е темературата на маслото в реално време веднага след запалване, когато искаме да го знаем. Почне ли да показва вече отдавна е трянбвало да тръгнем, макар и плавно, без мръсна газ.21:01 12.12.2023
37 ганю
ако зимата когато станете или сте премръзнали
да му дръпнете на студа един спринт добре ли ще ви е
ами и с машината е така по добре я подгрей докато смени звука чува се
и после карай
21:01 12.12.2023
38 Шофер
До коментар #35 от "Още малко инфо":
Знам, бъзикам се. Аз първите 5 минути избягвам да вдигам повече от 1500-2000; то дизелът и без това не му е нужно повече в повечето случаи. Но факт е, че още през 80-те ни учеха, и то сериозни специалисти, не лаици, че кола се пали и се тръгва веднага, бавно, без много газ. Да, сега има и турбо, ама 1. за това има тънки масла и 2. повечето турбокомпресори почват да въртят над определени обороти и ако не караш като дивак той няма да се натоварва при студено тръгване. А тия дето тръгват с мръсна газ техните коли ги пиши бегали дори и да са загрети :)Коментиран от #41
21:13 12.12.2023
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 джони
21:28 12.12.2023
41 Една корекция
До коментар #38 от "Шофер":
Турбото си върти на всички обороти но ефекта от него се усеща над определени обороти. Обикновено 1700 -1800.21:47 12.12.2023
42 Хахахаха
21:51 12.12.2023
43 НЕ НИ ОБЯСНЯВАЙТЕ ЩОМ ЕКСПЕРТА Е НАДЕЖДА
21:57 12.12.2023
44 Този,
22:00 12.12.2023
45 АЗ ПЪРВО ТРЪГВАМ НА АКУМУЛАТОР И
22:02 12.12.2023
46 То хубо това
22:23 12.12.2023
47 Бате Иво
До коментар #10 от "Гост":
Гостенино а да не плещиш глупостиПървичен вал вторичен вал
Нищо не казваш за междинния
Извинявам се но говоря от позицията на професионален шофьор
Между другото свазването на скоростнната кутия на съвременните камиони е принудително
На времето палех Москвича естествено на смукач и тръгвах
Няма загряване няма размразрявяне
Постепенно го в.ъщаш и това е
Ти сега остава да кажеш че и главното предаване трябва да загрееш
Не диференциала а главното предаване
Който е таясно с нещата ще разбере за какво говоря
Между другото извинявай не е по темата ама преди да загреете и въобще да тръгнете научете са спирате
Не че нещо ама дайте експертно мнение и по тая тема
И един съвет
Не се врете до камион с ремарке когато завива
Това нещо не се движи както ваште въшки
Извинявам се за израза
И това че сте се качили на нещо по така и сте си сложели силикон независимо къде не ви прави господари на пътя
Карайте където трябва а не където ви е удобно
То излезе доста дълго ама всъщност колко неща има още да кажа
Коментиран от #54, #56
01:14 13.12.2023
48 Българин
05:19 13.12.2023
49 Хм..
07:09 13.12.2023
50 Някой сои
Коментиран от #52
08:47 13.12.2023
51 Моят автомобил
ПС. всеки да си кара както си иска.
09:56 13.12.2023
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Турбо
До коментар #10 от "Гост":
Много точно казано.10:41 13.12.2023
54 Турбо
До коментар #47 от "Бате Иво":
Възпитаникът на спортното училище да не се обажда.10:43 13.12.2023
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Гост
До коментар #47 от "Бате Иво":
Теслю мити4ен, междинен вал в съвременните скоростни кутии няма.Също като еластичен колянов вал.13:43 13.12.2023
57 Математици
Правилния отговор е 20 оборота в секунда. Т.е. за 1/20 от секундата, в момента на запалването маслото се е разнесло навсякъде или ако не в първата 1/20, то до края на първата секунда и направени 20 оборота няма непокрит от масло участък.
Никога не чакам повече от няколко секунди преди да тръгна и след това лекичко докато прехвърли на газ което става към 50° и вече ако ще има някакво по-сериозно настъпване, то в когато е загряла до работна температура. Само при минусови температури може да я оставя да помогне с размразяването на стъклата, но това при -10 градуса поне.
И така вече над 500 000 км, повечето изминато от мен и без намек от нужда на ремонт на двигателя.
Няма по-голяма малоумщина да запалиш колата под на някой прозореца, да му димиш и тракаш без никаква нужда, да загреела колата.
14:39 13.12.2023
58 Димитър
18:35 13.12.2023
59 Димитър
18:39 13.12.2023
60 Гнида
До коментар #8 от "Дуньо простия":
Вярно , че си прост , механичната и смазочна компонента в двигателите не може да бъде пренебрегната нито компенсирана от електроника .Коментиран от #65
18:50 13.12.2023
61 Спиро
Е те гурците нали са сред борците за екологията. Та первите10 км.ще треперят по ризки само,че то 100 еврака са си пари.
22:45 13.12.2023
62 ЕЙ КЕЛЕМЕТА
07:22 14.12.2023
63 Нико
07:58 14.12.2023
64 Той толкова
До коментар #4 от "САП":
Разбира експерта. Винаги оставям двигателя поне две минути да поработи на място. Когато утихнат оборотите, тогава потеглям. И зиме и лете.Коментиран от #72, #73
02:12 15.12.2023
65 Дуньо простия
До коментар #60 от "Гнида":
Абе специалисте, двигателят се износва от горивния процес, не от "смазочната" ти компонента. Затова е сложена електрониката. Да управлява горивния процес. Колкото по-чисто е изгарянето, толкова по-малко са отлаганията по частите на двигателя.13:42 15.12.2023
66 Заз
08:52 18.12.2023
67 Заз
До коментар #13 от "Специалиста":
Жигулатора от соца и да го загряваш и да не го пак се прави основен ремонт на 60-70 Хил08:55 18.12.2023
68 Габдулла
17:13 18.12.2023
69 Бат Недялко
09:26 19.12.2023
70 ДА ВИ ОСВЕТЛЯ
14:39 10.01.2024
71 ттт
09:10 28.03.2024
72 ганю
До коментар #64 от "Той толкова":
много правилно като изключи електронния смукач12:46 01.11.2024
73 ганю
До коментар #64 от "Той толкова":
изключва автоматичния смукачсваля оборотите до около 850
и газ до ламарината после
събираш асфалта кат черга
21:45 02.12.2024