Производителите на автомобили продават на трети страни подробни доклади за шофьорските навици на клиентите си и тези доклади влияят върху цената на застрахователните полици. Това показва разследване на New York Times.
General Motors, Honda, Kia, Mitsubishi, Subaru и други автомобилни производители събират данни от свързани с интернет превозни средства
И въз основа на тази информация се съставят поведенчески профили на водачите, които съдържат подробни описания на това колко често даден шофьор използва аварийно спиране, колко често той нарушава ограничението на скоростта и колко склонен е към рязко ускорение, когато светофарът светне зелено.
Частен случай
През 2022 г. 65-годишният американец Кен Дал установява, че застрахователната му премия се е увеличила с 21%. Той се свърза с няколко застрахователни компании, но всички те му предлагат неадекватни според него цени за полица Каско. Един застрахователен агент впоследствие призна, че данните от профила му в LexisNexis са причината.
Базираната в Ню Йорк LexisNexis е глобален брокер на данни с отдел Risk Solutions, който предлага анализ на данни в редица индустрии, включително автомобилостроенето. Наборите от данни обикновено включват злополуки и нарушения на пътя, но 258-страничният „доклад за разкриване на потребители“ казва много повече за неговите навици на шофиране.
Всичките му пътувания през последните шест месеца са изброени на 130 страници
Това са общо 640 пътувания. Докладът включва датите на всяко пътуване, часа на началото и края му, изминатото разстояние и също така оценява поведението му при шофиране по отношение на превишена скорост, спиране и ускорение.
Оказва се, че понякога шофира безразсъдно, което кара застрахователната му премия да се вдига. Дал несъзнателно е включил функцията на колата си, за да оцени стила си на шофиране и не е прочел обяснението с дребен шрифт относно възможността за прехвърляне на тези данни на трети страни. Той е само един от многото хора, които са изправени пред нарастващи застрахователни разходи поради събиране на данни, за което дори не знаят.
Някои шофьори дори не са включвали тази функция
Но застрахователните им премии все пак са се повишили - когато това се случи, не винаги е възможно да се разберат причините. LexisNexis открито заявява, че може да предостави на застрахователните компании доклади за „реално поведение при шофиране“ за повече от 10 милиона превозни средства.
Съгласно закона всеки може да поиска справка за своя профил онлайн от брокер на данни, но това няма да се отрази на размера на застрахователната премия. Но за да не се случва това е най-добре внимателно да проучите настройките на автомобил с достъп до интернет и да деактивирате всички функции за споделяне на данни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Механик
ГМО-бройлера иска кола с интернет. Той не може без такава. Фейса е важен. Туитъра също. Може някой да ви прати някоя картинка и ще я пропуснете.
Хубаво нещо е лаптопа на колела. И дисплея да е фул ейджди, 8К, тъч... задължително.
Коментиран от #2
16:13 13.03.2024
2 Последен
До коментар #1 от "Механик":
И постоянно да се ъпдейтва, щото много бъгове и забиване, бе бате.16:40 13.03.2024
3 Знайко
Е..какво да кажем....извинявам се, че не разбрах срижа на фейса,поради липсата на профил!
Напомням ,че преди 3 години ТонТон продадоха данните от навигациите си на белгия и всички водачи превишили скоростта бяха глобени служебно!
Социалния рейтинг чука на вратата!
Честито на печеливсхите имати профили където трябва!
Коментиран от #4, #6
17:41 13.03.2024
4 Матик Христофорян Оскиян
До коментар #3 от "Знайко":
Уловката е, че "даването на съгласие" е много разтегливо понятие и изпращането на данни е включено по подразбиране и често трябва изрично да обявиш, че го искаш изключено.Вече има случаи, където "съгласието" с общите условия за хладилник например да е върху кашона му, който никой нито чете, нито пази.
Отделен въпрос е, че дори формално да си забранил пращането на данни нищо не пречи те да си текат, пък после ходи гони Михаля.
Сега ще дотърчат дежурните, които "нямат какво да крият".
23:07 13.03.2024
5 Краси Марков
09:22 14.03.2024
6 едрфтгъхуи
До коментар #3 от "Знайко":
И кое му е лошото на "социалния рейтинг"?Имаш закони които следва да се спазват, имаш и някакви правила за добро поведение които също трябва да се спазват- ако това се прави всички живеят спокойно и се ползват от благата на обществото.
Който е упорито говедо и пречи на другите (да кажем редовно прави купони и вдига шум след 22:00ч) "случайно" получава забрана да шофира кола и ползва таксита- навсякъде ще ходи с автобуса... Забранено е ли е да вдигаш шум вечер- забранено е и по закон, и по всякакви морални правила не е правилно и се полага някакво наказание на виновния...
Проблем с тоя "социален рейтинг" няма, въпрос на регламентиране и прилагане е...
09:16 05.05.2024