2 Април, 2024 12:11 3 300 14

Европейският съюз прие нови правила за експлоатация на батерии за електрически превозни средства

  • батерии-
  • европейски съюз-
  • разпоредби

За целта бяха създадени две скорошни инициативи на ЕС за регулиране на пазара на батерии и Закон за критичните суровини

Европейският съюз прие нови правила за експлоатация на батерии за електрически превозни средства - 1

Електрически автомобили, велосипеди и скутери, както и смартфони, таблети и компютри: батериите вече са навсякъде, те ни заобикалят и безшумно навлизат в ежедневието ни. Но преди всичко те са ключът към излизането от изкопаемите горива.

Ето защо Европа се стреми да стане независима от Азия, континентът, който днес доставя повечето суровини и готови батерии. За целта бяха създадени две скорошни инициативи на ЕС за регулиране на пазара на батерии и Закон за критичните суровини.

Жизнен цикъл

Първата инициатива е резолюция, която беше окончателно одобрена през юли 2023 година и влезе в сила миналия февруари. Документът включва редица правила, обхващащи целия жизнен цикъл на батериите: от производството до рециклирането, включително първичната и повторната употреба.

Целта е да се осигурят безопасни, издръжливи и конкурентни батерии. Правилата важат и за всички видове акумулатори: използвани в превозни средства, електронни устройства, промишленост и системи за стартиране, осветление и т.н.

Регламентът за батериите се основава на минимални цели, които производителите трябва да изпълнят, за да събират отпадъци (т.е. излезли от употреба батерии): 63% до 2027 г. и 73% до 2030 г. За автомобилните батерии стандартите са 51% до 2028 г. и 61% до 2031 г.

Има и цели за възстановяване на литий (50% до 2027 г. и 80% до 2031 г.) и минимални нива на рециклирано съдържание, на които трябва да отговарят батериите: 16% за кобалт, 85% за олово, 6% за литий и 6% за никел. За никел-кадмиевите батерии целта е 80% до 2025 г.

Разпоредбата по-специално предвижда възможност потребителят да изважда и подменя батериите на устройствата. След това има критерии за ефективност, издръжливост и безопасност, както и ограничения за опасни вещества като живак, кадмий и олово.

И накрая, има изисквания за етикетиране и информация за съставките и рециклираното съдържание. Появяват се и "електронният паспорт на батерията" и QR кодът.

Безопасност

Втората инициатива е Законът за критичните суровини (ЗРК). Тя има за цел да осигури безопасно и стабилно снабдяване с минерали, полезни за прехода. По този начин той изброява суровините (34) и стратегическите материали (17) и определя показатели за покриване на годишното потребление на суровини.

Той също така говори за опростяване на разрешителните: максимум 27 месеца за минни проекти и 15 месеца за проекти за преработка и трансформация. „За да улеснят разработването на стратегически проекти, европейските институции определят, че държавите-членки ще установят единни звена за контакт на съответното административно ниво и на подходящия етап от веригата на стойността на критичните суровини.“


Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Урсула фон дер Келепир

    15 5 Отговор
    Урсула на две магарета сено не може да раздели, но постоянно бълва "директиви"!
  • 2 еврогей съюз

    12 1 Отговор
    в бг е сметище всяко дере, всяка река, всеки път...
  • 3 Лелееее

    15 2 Отговор
    Европейските хрантутници са се покъсали от работа , бе !

    Коментиран от #6

  • 4 Защо бе евроатлантици война!

    15 2 Отговор
    Акушерката на Пфайзер , какво разбира от батерии, тя разбира от комисионни!!!
  • 5 Оператор на права лопата

    20 2 Отговор
    Първоначалният замисъл на ЕС първоначално беше свободно движение на хора, стоки, услуги и капитали. И дотам. А не батериите на електрическите автомобили, правата на обратните, дистрибуцията на фалшиви храни или пък постоянните регулации и санкции върху бизнеса и хората, граничещи с рекет, и подобните глупости.
  • 6 ЗБЪРКАЛ СИ

    4 0 Отговор

    До коментар #3 от "Лелееее":

    ЕВРОГЕЙСКИ СЕ ПИШЕ
  • 7 ЕвроАтлантическа проказа

    10 0 Отговор
    За да се произведе Батерията Tesla , има нужда от:
    12 тона руда за производство на литий;
    5 тона руда за добив на кобалт;
    3 тона руда за получаване на никел;
    12 тона руда за добив на мед.
    Транспортиране на 250 тона пръст и руда за закупуване:
    12 кг литий;
    30 кг никел;
    22 кг магнезий;
    15 кг кобалт;
    100 кг мед
    200 кг алуминий, стомана и пластмаса
    Земекопната машина Caterpillar 994A консумира 1000 литра дизел за 12 часа.

    Най-накрая имаме кола с нулеви емисии. Единственият проблем, който трябва да решим за планетата, е да премахнем кравите, за да ги заменим с щурци.
  • 8 селянина с колелото

    0 1 Отговор
    Директивите санаписани добре, но звучат като добри пожелания. Съмнявам се на практика да бъдат постигнато рециклиране на автомобилните батерии 51% до 2028 г. и 61% до 2031 г.
  • 9 Тиква

    2 0 Отговор
    Бизнес, много хора,от еврогейски парламент замесени в него,както с ковида,фреона и вентилятори,за електроенергия.всичко е за правене на пари,за техните фирми.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 васко

    1 0 Отговор
    От Еврогейо...вете може да се очаква всичко хора които са лицемери, при които е на мода доносничество, предлагат се подкупи за по -престижни постове , мазно мазно се усмихват и се държат мило . Тези престъпници погубват Европа.