23 Октомври, 2016 07:36 5 851 18

23 октомври 1956 г. Въстанието в Унгария - Октомври 2016

  • унгария-
  • въстание-
  • ссср
23 октомври 1956 г. Въстанието в Унгария - Октомври 2016 - 1

Унгарското въстание от 1956 г. е спонтанен революционен бунт срещу правителството на Унгарската народна република и неговата просъветска политика. Въстанието продължава от 23 октомври до 10 ноември 1956 г.

То започва като студентска демонстрация, към която се присъединяват хиляди граждани, докато тя минава през центъра на Будапеща на път към сградата на парламента. Студентска делегация, която опитва да влезе в сградата на радиото, за да излъчи исканията си, е задържана. Когато мнозинството навън изисква тя да бъде пусната, срещу него започва стрелба от силите на държавната сигурност вътре в сградата. Новините се разпространяват бързо, а с тях насилието и безредиците в столицата.

23 октомври 1956 г. Въстанието в Унгария - Октомври 2016

Бунтът бързо се разпространява в цяла Унгария и правителството пада. Хиляди се организират в опълчения и започват бой със силите на държавна сигурност. Просъветско настроени комунисти и полицейски служители често са екзекутирани или затваряни, като от затворите са пускани и въоръжавани затворници. Импровизирани съвети изземват контрола над общините от управляващата Унгарска работническа народна партия и поставят политически искания. Новото правителство формално разпуска полицията на държавна сигурност, обявява желание да се изтегли от Варшавския договор и обещава да проведе нови свободни избори. До края на октомври боевете почти приключват и нормалната обстановка започва да се възстановява.

23 октомври 1956 г. Въстанието в Унгария - Октомври 2016

След като обявява готовност да изтегли съветските войски от Унгария, Политбюро на ЦК на КПСС променя решението си и се подготвя за смазване на революцията. На 4 ноември значителен брой съветски войски нахлуват в Будапеща и в други райони на страната. Унгарската съпротива продължава до 10 ноември.

Над 2500 унгарци и 700 съветски войници са убити в конфликта, а 200 000 унгарци стават бежанци. Масовите арести и преследвания продължават месеци след това. До януари 1957 г. новоназначеното от СССР правителство унищожава всякаква видима опозиция.

 

 

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 да изгоним руснаците

    0 2 Отговор
    Това е "братското "отношение на русия към всички поробени от нея народи!!!

    Жестока експлоатация на икономиката ,брутални политически убийства , безкомпромисна саморазправа с политическите опоненти и практическа окупация на източна Европа !!!

    Никога повече с руснаците!!!
  • 2 дядо вазов

    0 2 Отговор
    Точно заради тия тъпи руснаци България е на тоя хал! 45 години ни държаха в крайна бедност но по радиото и телевизията тръбяха че сме супер !

    Когато някой като Чехословакия и Унгария се опитваха да отхвърлят руското робство ,бяха смазвани чрез военни интервенции в ксоито за жалост е въвличана и Българиа !
  • 3 700 съветски войници

    0 2 Отговор
    Група платени провокатори са жертвали града, НПОтата не са си свършили работата докрай и са платили цената. Не се прави така бе хора. Защо у нас не го направиха така? - Защото сме далече от цивилизована Европа и сме пъли с бълхи от ДС, а следователно всеки със "западно въздействие" хранеше прасетата... Еми като искат да се бунтуват си има начини минаващи през лобита, рушвети, договорки и прочие. Има си предварително уведомяване и събиране на подкрепа или отказване на такава. Така демонстрантите няма да бъдат наречени, терористи, разярена тълпа(както Миролюба Бенатова ни нарече, когато обградихме циганите на Цар Киро) или шайка бандити... Не се прави така - прави са си хората ама не е бил това начина! Всъщност те са били ПЪРВИТЕ УПОТРЕБИЛИ НАСИЛИЕ, когато са освобождавали затворниците и са им дали оръжие СА ИЗБИЛИ ВСИЧКИ ОХРАНИТЕЛИ!!! БЕЗОБРАЗИЯТА ТРЪГВАТ ОТ "ДЕМОНСТРАЦИЯТА" и им е отговорено със сила - това е!
    Подкрепям демократичните промени, НО НЕ СЕ ПРАВИ ТАКА!!!
  • 4 Бай хой

    1 1 Отговор
    Отново изопачена история също както отричането на турското робство.
    1956 година е отхвърленккулта към сталин. Така нареченото унгарско въстание е всъщност бунт на сталинистите и затова иеменно е имало първоначален успех. Твърдите комунисти разпускат полицията и раздават оръжие на затворниците. Започва анархия и масови убийства. Тогава американският президент настоява съветският съюз да се намеси и да възстанови реда тъй като това е тяхна зона на отговорност. Разбира се тия факти се пропускат съвсем случайно от нпо лозунгите.

    Коментиран от #9

  • 5 некойси

    1 0 Отговор
    Съгласен съм, но нещата не се промениха към по-добро и сега.
    Не се намери политик с твърда позиция, който да се опълчи срещу чужто влияние.
    Политиката ни е ръководена от послушковци, които срещу облаги са готови да ръководят страната ни по чужди приоми било то руски, американски, европейски или турски.
  • 6 Kcaniba

    1 1 Отговор
    Ситуацията е типичен пример за случващото се в USraina,
    Противостоянието по време на Студената война довежда до гражданското противостояние в Унгария, ЦРУ се намества и довежда ситуацията до гражданската война.
    СССР е длъжен да реагира, как то САЩ го правят в Куба, Панама, Чили и т.н.
    Ако не били влезли Съветските войск,и можело е да се стигне до много по големи жертви и войни в Източна Европа!
    Статията е подвеждаща и пропагендна.
    Контекстно моделирана

    Коментиран от #7

  • 7 Иван

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "Kcaniba":

    Викаш..... аха да те подведат ама ти не се даваш.... ха ха ха.... Ситуацията е подобна верно като с Украйна, само че сега запада се намеси да я измъкне от мечите лапи, а тогава по ред причини не се намесва и... разбира се , че всеки който надигне главица е.... порязван. В Украйна щатите искаха да изпратят танкове, но Меркел страхувайки се от задълбочаване на конфликта (и с право) попречи. Та...... сега в наши дни запада няма да изпусне Украйна.... следва Беларус....Грузия.... с една дума отслабването на Русия. В Сирия е същото.... общо взето тове е .... ;-)

    Коментиран от #8

  • 8 Kcaniba

    0 1 Отговор

    До коментар #7 от "Иван":

    Сега, в Унгария 1968 не съм бил
    Викам ...
    но в Одеса и Ялта съм бил преди 4 години, т.е. още преди преврата!!!

    Ти, какво викаш!!!???
    Когато на 15 милиона човека им забраняват родната им реч!!
    Когата половината държава иска да празнува Деня на победата, а ултрасите бият баби и деца с Георгиевските ленти, а другата половина иска да празнува Степан Бандера - нациста изкормвал живи хора с УПА и други главорези!!!
    Хората сидят днес по кухните , като приСталин и ги е страх да кажат, че имат роднини и близки там, в Русия!!!
    5 милиона живущи украински граждани могат да получат забрана за връщане в Родината си!!!
    Правителството на тези преврратаджии иска да въведе визи за Русия и да раздели милиони семейства по този начин!!!
    какви руски ръце, какво политизираш криминалнта ситуация, където бандита Бандера е налаган като герой и подръжниците му днес насилат съгражданите си по бандитските методи, прикривайки се с борба с московски агенти!!!!
    неприемането на този начин на мислене и този бандит с последователите му означава за милиони хора ,означава само мълчание и страх иначе - затвор,изгаряне с коктейл молотов, атентат, или просто пребиване до смърт!!

    Коментиран от #10

  • 9 стратокастър

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "Бай хой":

    Ха ха ха хаааааа... Еи, голям смях!

    А събитията в Чехословакия бяха предизвикани от глобалното застудяване и след намесата на руснаците там започва глобално затопляне!!! Ха ха ха хааааа.

    Ще ми се спука жлъчката от смях!!!
  • 10 Крилья Советов

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "Kcaniba":

    Значит, уважаемий,
    Въстанието в Унгария е 1956. 1968 филмът е друг!

    Ако говорим за езика пък, нещата там стават още по-мътни. Официалният език на Украйна е украински, не руски. И няма как една съществена част от населението да не владее официалния език. Те могат да са си руснаци спокойно, но трябва да се включат по някакъв нормален начин в обществото. И с ромите и турчеещите се в България е така - не могат да бъдат пълноценни граждани, а държавата няма нужда от паразити. Ако в Брюксел се приеме и агитацията на роден език, както предлагат от ДПС, малцинствата официално стават пета колона на Турция и път към дестабилизиране на нашата страна.

    Относно Степан Бандера и другите нови украински "герои" - украинската независимост е млада, още нямат опит с управлението на тази страна и още не е възможно цялата плява и боклуци да отпаднат. Търсят някаква идентичност, която да ги отдели от Русия и Полша, да ги обедини и послужи като национален идеал. Отново примера с България - за почти неговорещата български част от населението, а именно малцинствата, Левски и Ботев са престъпници. За нас те са герои! Какво ако малцинствата започнат, подтиквани от Турция и българските партии на малцинствата, да организират антидемонстрации, кампании срещу българските светини и ценности?

    А до голяма степен днешна Украйна е наследство на СССР и политиката на Сталин, който избива милиони именно в Украйна, изморява ги от глад, а после заселва там руснаци.

    Коментиран от #11, #12

  • 11 Kcaniba

    0 1 Отговор

    До коментар #10 от "Крилья Советов":

    Бла бла - бандеровска прапоганда!!!
    В Украина е имало 2 официални езика, до преди 2 години!!!
    Единият е украински - да.
    Държавният им преврат е бил с цел да се задраскат с един Мегдан всички исторически и геополитически корни на това изкуствено образование!
    Мегдана им вместо да федерализира тази кърпена съветска република и вместо 2, да признае над 10 езика, говорими от столетия по тези земи, е решил, че в Украина се говори само УКРАИНСКИ(което ти страстно и драскаш по всеки повод и без)!!!! Това ми било демократичен избор на тези хора!!
    Защо изобщо говориш някви простотии, с идея да развиваш няква русофобия??
    За твое сведение Крим , Донбасс и рано или късно Одесса и останалите неукраинско говорящи региони ще се отцепят, защото не руска ръка е виновна в тези процеси , а точно украиноговрящата ръка, отричаща други народии култури, които са били присъединени никак не от украинската ръка към това образование, наречено днес Украна!!!
    За това демагогията ти е куха и бесполезна!!
    Не можеш да спреш милионите хора, това е като смяната на имената на мусулманите по соца, то не е довело до резултата на обединяването, така и насилието на украино говорящите над неукраиноговорящите, а те са половината днешна Украина, не може да доведе до положителен резултат!!
    Ах да, имената им също сменят междругото, за твое сведение!!!
    Демократично???
    Мерси за такива демократори като теб!!!!
  • 12 Kcaniba

    0 1 Отговор

    До коментар #10 от "Крилья Советов":

    Публикувано във факти.бг: А до голяма степен днешна Украйна е наследство на СССР и политиката на Сталин, който избива милиони именно в Украйна, изморява ги от глад, а после заселва там руснаци.

    ??????????????????????????????????????????????????????????????????? Всмисъл??
    Соо бади
    Екатерина Велика, Суворов , като са избивали и изселвали турците и наследили днешната половин Украина, там е имало украинци!!???
    После Сталин ги е изселил и докарал русанците там??
    Пий хапчета трол.
    Разбрах как са се появили българите в Добруджата и Варна сега, Сталин е изселил украинците и е заселил българите тук!!!!
    А в Сибир Ермак, като воювал с монголите, сталин после е изселил украинците и е заселил руснаците там....

    Отнсно глада - бил е повсеместен, където е имало чернозем и добри стопани-производители. Не е било на национална основа. Но тази елеентарна култура с която располагаш в твърденията си е необратима. Безмислено да ти се дават доводи, ти си чул недочул, нямаш анализаторски способности, а само папагалски такива, особено ако са русофобски.
  • 13 tost

    0 1 Отговор
    С Русия Forever ;)

    Коментиран от #15

  • 14 Киро

    1 0 Отговор
    Това са ушанките! Такива са!

    А ние още паметници, като Альоша и онзи МОЧА, държим!
    На тези, дето са ни окупирали и дояли!

    Затова, драги масковски ратаи, хората из цяла източна Европа канят НАТО и воиски в държавите си, защото никога повече не искат тия пияни сибирски да им се разхождат из държавите!
  • 15 Киро

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "tost":

    Никога повече с тия пияни сибирски, не ви ли е ясно вече??!

    България е част от НАТО и ЕС, на който не му харесва е свободен да си натъпче парцалите в някой стар куфар, да вземе един бърз кредит (че сте скъсаняци) и да хваща влака към оная кална дупка - Рашка!

    Коментиран от #16, #17

  • 16 Kcaniba

    0 1 Отговор

    До коментар #15 от "Киро":

    То заради такива надупени скоро в нАТО и ЕС ще бъде М...лия, а не България...
    Памятниците не на Альоша, а на Баязид Светкавицата ще слагаш м...лски издрусеняк!!!
    не ратай, а рая циганорска чалгаризирана!!!

    Коментиран от #18

  • 17 tost

    0 1 Отговор

    До коментар #15 от "Киро":

    кирцА,на какво си днес : „кока“, „трева“ или нещо „синтетично“ :).По спокойно пич ,ша спукаш злъчката ;)
  • 18 antimediator

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "Kcaniba":

    Много те боли главата.
    Унгария е с десетки години пред нас ,защото унгарците са наясно какво искат.И такива като теб руски псета там много бой ще ядат.
    А Украйна след време ще бъде една нормална европейска държава, така , че не я мисли.Това ,че се е откъснала от Москва и не ви изнася си е ваш проблем.
    През последните 20-тина години кои са приятелчетата на Русия?
Новини по държави: