Един германец консумира средно по 60 килограма месо годишно. В САЩ и Австралия средната стойност е дори над 100 килограма на човек. „Сам никога не бих заклал животно, но иначе обичам да ям месо“, казват мнозина. И тяхното мнение е характерно. Повечето хора не убиват и не преработват закланите животни сами, а си купуват месо от магазина. Така много от консуматорите забравят, че пържолата някога е била част от живо същество. Това разграничаване помага да се разбере т.нар. парадокс на месото: желанието да ядеш месо, но без да си съучастник в убийството.
Как да си обясним този парадокс?
Бенджамин Бътлар е социален психолог в университета в Трир и изследва този въпрос. Той твърди, че основният морален принцип „Не убивай и не причинявай страдания на други живи същества!“ е универсален за всички хора и не зависи от културата среда. Но за да се откъсне поне частично от тези морални стандарти, човечеството е разработило множество стратегии за оправдание. Например - да се прави разграничение между добитък и домашни любимци. Много хора например казват „свинско обичам, но кучешко никога не бих ял“. „Съществуват и много специфични стратегии, които хората използват, за да отърсят от отговорността“, казва Бътлър. Психологът говори за трите “Н”: консумацията на месо се счита за нормална, необходима, натурална. Към тях се прибавя и удоволствието - месото е вкусна храна, а и относително евтина.
В Германия през 2019 година са заклани 763 милиона животни. В света - над 70 милиарда. По-голямата част от месото се произвежда и консумира в развитите индустриални държави. В Африка средната годишна консумация е от 17 килограма на човек или едва 1/6 от онова, което се консумира в Австралия и САЩ. Един сириец, който живее в Германия, разказва: “Месото у дома беше толкова скъпо, че не можехме да си го позволим. Чувствахме се много щастливи, ако изобщо успявахме да си го набавим”. “Яденето на месо е норма в повечето общества”, казва Бенджамин Бътлар. Ако човек е отраснал в семейство на вегетарианци и вегани, отказът от месото е много по-лесен и естествен. В повечето семейства обаче консумацията на месо е неотделима част от ежедневието.
Огромен екологичен проблем
Яденето на месо обаче е не само морален, но и екологичен проблем. Когато става дума за щетите, които се нанасят на околната среда и климата, неизбежно се стига и до темата за консумацията на месо. Според информации на германския Съюз за опазване на околната среда BUND и на данни в т.нар. Атлас на месото за 2021, 70% от всички селскостопански площи в света са пряко или косвено свързани с животновъдството. Върху 40% от тези площи се отглеждат фуражни култури, предимно соя. Тъй като глобалното потребление на месо расте, а съответно и нуждите от фуражи и пасища за животните, в световен мащаб се унищожават все повече гори и ливади. Това намалява биологичното разнообразие, както и броя на растенията, които са в състояние да складират въглероден двуокис. За да се произведе един килограм говеждо месо, са необходими повече от 15 000 литра вода. Масовото индустриално животновъдство потребява неимоверно големи количества вода и оставя след себе си опустошение: отровени почви, пресъхнали реки и влажни зони, понижено ниво на подпочвените води.
Консумацията на месо създава проблеми и за човешкото здраве
Списъкът на вредите обаче е значително по-дълъг. Повишената консумация на месо има отрицателни последици и за човешкото здраве. Масовото използване на антибиотици в животновъдството създава мултирезистентни микроорганизми, срещу които съвременната медицина все още няма отговор. А унищожаването на обширни екосистеми за целите на животновъдството създава условия за обмен на вируси между животните и човека. Именно прехвърлянето на опасен вирус от диви животните върху човека - т.нар. зооноза - е най-вероятната причина и за възникването на сегашната пандемия от коронавирус.
Автор: Юлия Вергин
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Весел пор
Коментиран от #5
17:06 25.03.2021
2 Емил
Коментиран от #9, #17
17:08 25.03.2021
3 богат гербаджия
17:08 25.03.2021
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Емил
До коментар #1 от "Весел пор":
Месоядството и веганството са двете крайности! Нормалното е вегетарианство - яж всичко, което няма душа (астрално-ментално тяло)!Коментиран от #36
17:10 25.03.2021
6 Rado
17:11 25.03.2021
7 ужас
17:13 25.03.2021
8 Бай ганю
Коментиран от #14
17:14 25.03.2021
9 Behemoth
До коментар #2 от "Емил":
Дървесата също ги боли ХАХАХА.....житните зародиши пищят като заклани .... хахах..Коментиран от #12
17:15 25.03.2021
10 zeus
17:16 25.03.2021
11 Овчарник
17:16 25.03.2021
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 шеВ Сукалчев
17:20 25.03.2021
14 Rado
До коментар #8 от "Бай ганю":
Газта не е руски. Да не го произвежда русия просто го извлича от недрата на Земята на готово. Късмет, че Русия е на тази територия, а не е на мястото на Япония или Южна Корея иначе щяха да са бедни като мишки, за разлика от тях, които са богати не от късмет.Коментиран от #18
17:23 25.03.2021
15 Зеле Дойче
Отварям статията и се оказах прав.
Да аз ям месо! Да, съжалявам, че убиват животни, за моя храна. Да, аз също съм убивал някога, когато се е налагало. Да, аз няма да спра да ям месо, макар и да ми е жал за животните. Да, аз съм ЧОВЕК и ям каквото Бог ми е отредил. Да, аз искам да си остана човек, защото не мога да слушам манипулациите на ДВ, защото здравият ми инстинкт говори друго по темата. И най-важното, Бог е съгласен с моя инстинкт, инак не би ми го дал.
ДВ да скимтят някъде другаде.
п.п.
И да си се локдаунват и боцкат както, където и с каквото и с който си поискат. Имат си достатъчно "арабски химици и лекари". да си правят опитите върху тях!
17:25 25.03.2021
16 Медуза
17:29 25.03.2021
17 Елвис
До коментар #2 от "Емил":
Същевременно една чаша мляко (и млечни продукти изобщо) съдържа в пъти повече страдание, болка и мъка от една пържола. От здравословна гледна точка е почти толкова трагично, колкото от морална и етична.17:32 25.03.2021
18 ГРУ
До коментар #14 от "Rado":
Големи доводи даде! Разби ни.Дай сега да помислим, как богатите са станали богати. Визирам "великите сили".
Франция, Англия, от части Германия са колонзирали повече от половината свят. За повече от няколко века са изсмукали ресурсите на тия хора и са ги оставили буквално по гащи направени от палмови листа. И не стига това, ами са им се подигравали. Смятали са ги за добитък. Или не съм прав?! Обори ме, тогава!
Животното го карат в кланницата и с един удар е мъртво. А тия хора, ограбените и обречени на вечна мизерия, те как?!?! Те са умирали бавно в продължение на столетия. Умирали са роби, в мизерия и най-вече без надежда, че някога ще са отново хора. Без надежда да си върнат ЧОВЕШКОТО достоинство. Найс, а ?!
Коментиран от #20
17:33 25.03.2021
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Rado
До коментар #18 от "ГРУ":
За това съм дал за пример Япония и Южна Корея, а не Франция, Англия...Коментиран от #23
17:39 25.03.2021
21 Бай Ганьо селското магаре
17:45 25.03.2021
22 морал
От същото време, отклоненията от НОРМАТА (нормата е преобладаващото мнозинство хора) се считат за ОТКЛОНЕНИЯ и не се поущряват.Или пак бъркам?!
Защо в последно време, всякакви изчанченяци с подкрепата на шепа хора с много пари се опитват да направят отклоненията ЗАДЪЛЖИТЕЛНА норма?!
Я ми кажете, мили мои, "природозащитници", колко магарета виждате по селските пасища, когато самодовлно си карате колите покрай тях? НИКОЛКО, ще ви кажа аз.
А знаете ли защо? Защото от както по селата отпадна необходимостта от "магарешки превоз", вече никой не гледа магарета.
А какво мсилите ще стане когато хората спрат да ядат месо, мляко, яйца и пр. ? Ще ви кажа. ще стане така, че децата ви ще виждат животни само на снимки и филми, а след по-дълго време и това няма да има. Защото НЯМА да има животни.
Я ми кажете сега, дали мислите, че за животинките така ще е по-добре ?!?!
17:48 25.03.2021
23 ГРУ
До коментар #20 от "Rado":
Пак куцаш с доводите.Япония и Южната Корея не са подходящ пример.
Ако нямаше ВСВ и тия две държави не бяха окупирани от САЩ и там бяха наливани милиарди, до сега щяха да си останат в ерата на късния феодализъм. Същото се отнася и за Турция, макар тя да не влиза в твоите доводи.
Знам, че не си съгласен, но това е факт.
И да, Япония и Корея са богати именно на тоя късмет, наречен ВСВ и преразпределение на геополитическото влияние. Колкото и перверзно да звучи това с оглед на антихуманната, атомна бомбардировка над мирно спящите, япоснаки градове.
Коментиран от #25, #31
17:57 25.03.2021
24 Алфа Вълкът
18:02 25.03.2021
25 Бай Ганьо селското магаре
До коментар #23 от "ГРУ":
Точно така, обаче има и друго. След ВСВ в Япония много старинни квартали са били сринати до земята, примерно в Токио. Това е ползволило на правителството да започне, да изгражда модерни къщи, пътища, канализация и др. Ако не ги бяха сринали със зямата самолетите, държавата е трябвало да ги откупува бавно и това ще струва много пари и време.Япония е много на ти с роботиката, ама тя също е внесена от САЩ. Планът Маршал също е много важен за модерната икономика на западните държави. Без него, още щяха да се тътрят икономически.Коментиран от #30
18:05 25.03.2021
26 Българин
18:14 25.03.2021
27 Парадокса веганство
18:23 25.03.2021
28 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
18:29 25.03.2021
29 Щирлиц
18:34 25.03.2021
30 Rado
До коментар #25 от "Бай Ганьо селското магаре":
Как така нали САЩ е пускал бомби над София и това е най-лошото нещо на света и изведнъш за да защитите Раша, казвате, че задади това, че САЩ опустошава Япония и затова била богата.Коментиран от #32
18:42 25.03.2021
31 Rado
До коментар #23 от "ГРУ":
Значи понятието демократични бомби на САЩ пропагандирано от русофилите всъщност не е лошо, а тея бомби пръскат богатство. И тука виждам пропаганда по учебник на ГРУ и КГБ винаги извърташ нещата така, че да са в полза на Русия. Щом Япония и Южна Корея са богати без полезни изкопаеми, това не е от кадърния народ, а от бомбите на САЩ. А във всички други слугаи САЩ са кравари грабещи петрол.18:49 25.03.2021
32 Бай Ганьо селското магаре
До коментар #30 от "Rado":
Слек като Американците бомбардират Япония, те влагат пари в изграждането на по-модерна инфраструктура, обменят технологии, примерно в индустрията и роботиката. СССР това направи с България, примерно космическата ни индустрия. Тя е вност от СССР. Още след ПСВ един икономист казва, че е най-добре победилеките да инвестират в победените. За да може икономиката им да е зависима една в друга и да няма война. Този икономист е "John Maynard Keynes".18:59 25.03.2021
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Бай Шиле
19:31 25.03.2021
35 😁😁😁😁😁
20:24 25.03.2021
36 див сейанин
До коментар #5 от "Емил":
Ми то по твойта логика и камънйе не можем да ядем.В много култури и камъните са одушевени.22:50 25.03.2021
37 див сейанин
22:57 25.03.2021