18 Май, 2021 12:00 11 318 44

Проектът на Ердоган, който надминава всичко досега

  • босфор-
  • турция-
  • проект-
  • истанбул-
  • реджеп ердоган-
  • ердоган

Турският президент Ердоган има нов мегапроект - ще строи втори Босфор

Проектът на Ердоган, който надминава всичко досега - 1
Снимка: Shutterstock

Турският президент Ердоган е известен с това, че обича гигантските строителни проекти: ново летище, най-голямата джамия в Турция или нов тунел под Босфора. Всички тези мегапроекти бяха осъществени по негова инициатива в рекордни срокове.

Но следващият проект - каналът „Истанбул“ – надминава всичко, известно досега. Турското правителство на практика възнамерява да построи втори Босфор – нещо като копие на протока, който преминава през 16-милионния град Истанбул.

Изкуственият канал, дълъг 45 километра, ще преминава през западната част на Истанбул - паралелно на Босфора и ще свързва Черно и Мраморно море. Целта е да се облекчи интензивният трафик през Босфора и да се намали рискът от катастрофи, казват от турското правителство.

Унищожена природа

Онова, което за много от жителите на Истанбул беше чиста фантазия, сега постепенно започва да придобива ясни очертания: въпреки множеството съдебни жалби срещу проекта, скоро може да бъде направена първата копка на строежа. Още през март 2020 година беше обявен търгът за изпълнители, а сред кандидатите има многобройни инвеститори от Близкия и Средния изток.

Сред критиците на проекта обаче са кметът на Истанбул Екрем Имамоглу, голяма част от населението на града, както и редица учени. Основните им аргументи срещу построяването на канала са свързани с очакваните щети, които ще бъдат нанесени на околната среда.

В края на 2019 година турското Министерство на екологията и градоустройството издаде необходимата оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) и даде своето положително становище за проекта. Но независими учени прогнозират, че изграждането на този канал ще нанесе опустошителни щети.

В Истанбулската камара на екоинженерите всеки ден постъпват нови жалби срещу мегапроекта, казва за ДВ нейният генерален секретар Медат Гюней. „Целият язовир „Сазлидере“, т.е. най-важният резервоар за питейна вода в европейската част на града, ще трябва да отстъпи мястото си на проекта. Освен това, според ОВОС, цялото езеро Теркос ще бъде интегрирано в новия канал“.

Жилища за 1,2 милиона души

За компенсация на унищожения язовир „Сазлидере“ ще бъде построен новият водоем „Мелен“ - още един мегапроект, който ще възникне на 200 километра източно от Истанбул. „Това ще доведе до значително поскъпване на водата, което чувствително ще засегне турските данъкоплатци“, казва Гюней.

Екосистемата по протежението на бъдещия канал се отличава с богата флора и фауна. Там се срещат множество редки и застрашени растителни и животински видове. Много птици използват езерата в района, за да мътят и презимуват. Изследване на градската управа на Истанбул показва, че заради новия канал ще трябва да бъдат изсечени 200 000 дървета и унищожени 136 квадратни километра земеделски земи и 13 квадратни километра пасища.

Част от проекта предвижда по протежението на новия канал „Истанбул“, върху площ от общо 83 квадратни километра, да бъдат изградени жилища за близо 1,2 милиона души. Медат Гюней подозира, че печалбата на инвеститорите е основната движеща сила за целия проект. А тази печалба, според него, може да възлезе на около 800 милиарда щатски долара. По-бедните жители на града ще бъдат прогонени от тези места, прогнозира още Гюней.

Кметът на Истанбул се бори срещу проекта

Друг спорен пункт около този проект са огромните строителни разходи. Официално се говори за 11,5 милиарда евро, но експерти смятат, че те ще бъдат значително по-високи. Проектът ще бъде „изцяло за сметка на данъкоплатците“, критикуват от градската управа на Истанбул, където управлява опозицията.

Кметът Екрем Имамоглу, социалдемократ и член на най-голямата опозиционна сила - Републиканската народна партия (CHP), е против изграждането на изкуствения воден път. „Ще се борим срещу изграждането на канала, се казва в негово становище по темата. За Имамоглу този проект е заплаха както за природата, така и за водоснабдяването на района.

Неговата позиция може и да е в интерес на местното население, но за него самия тя стана съдбоносна: заради отпечатването на плакати с лозунга „Или канал, или Истанбул“ правителството в Анкара започна разследване срещу градоначалника.

Автори: Даниел Белут, Серкан Оджак


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Унищожена природа

    34 20 Отговор
    Не се научи да строи като тиквата. При строителството на газопровода колко натура 2000 изчезна?
  • 2 Два императора

    34 18 Отговор
    Владимир и Реджеп.Останалото е подплашена пишман "демократична общност".И още свръхвеликата юса,управлявана от фараон,набор на Тутанкамон..

    Коментиран от #4, #6

  • 3 Ердоган

    21 10 Отговор
    Ще копам канал от Солун до Варна.
  • 4 Army Ranger

    15 36 Отговор

    До коментар #2 от "Два императора":

    Двама императора единия в Русия ралива невт в Далечния изток за кой ли път а малкия диктатор в турция ще разруши земя и природа за да изчегърта нов канал за негова почит а в северна корея сечат яко горите пълно е света с и.....ти

    Коментиран от #8, #14

  • 5 Гост

    18 11 Отговор
    Защо ще дават залудо лири, като навремето Громико щеше да им направи втори проток без пари?

    Коментиран от #40

  • 6 Какви

    11 24 Отговор

    До коментар #2 от "Два императора":

    императори са тези две комплексирани диктаторчета?
  • 7 ПСР

    39 4 Отговор
    Нито съм му фен,нито го знам,какви ги върши.Знам,че е ислямист и това ми стига.
    Иначе,какъвто и да е,Истанбул изцяло прилича и е европейски град.
    С много подобрения,уникални съоръжения,пътна/улична инфраструктура,отличен градски транспорт.22 милиона мегаполис.Честно казано,не може да бъде сравняван със София.И напълно адекватно конкурира редица европейски градове/столици.
    Мегата там е наистина мега.Летището/новото/е в пъти по-уредено,чисто и достъпно от множество европейски такива.
    Ердоан си е повярвал,че е Султан.Това са си техни проблеми.Поне,докато не развява полумесец над Кърджали,напр.

    Коментиран от #11, #37

  • 8 Банално..

    23 3 Отговор

    До коментар #4 от "Army Ranger":

    А да споменеш нещо за Бритиш Петролиън и целият Мексикански залив? Няма да обелиш и думичка,затова ти написах "банално"..
  • 9 К 1929

    53 10 Отговор
    Този е велик щом се опълчва на евреите значи има здрави топки.Ще остане в историята.

    Коментиран от #13

  • 10 Йок туристи

    7 15 Отговор
    Най-голямото постижение на Ердоган за турската икономика това лято е следното: Британците са сериозни хора. Турция е в „червеното“ за Великобритания и който отиде там за почивка, при завръщането си не само ще трябва да остане в карантина за 10 дни, но и в специален карантинен хотел, далеч от дома. Карантинният хотел струва 1200 евро на човек и те трябва да го резервират сами и да го предплатят.

    Коментиран от #12

  • 11 Рошко

    27 13 Отговор

    До коментар #7 от "ПСР":

    Истанбул и Турция е такава каквато е благодарение на него, та ако не знаеш да знаеш то е заради Реджеп преди него беше кал и мизерия

    Коментиран от #24

  • 12 Ба баба ти

    13 9 Отговор

    До коментар #10 от "Йок туристи":

    Фърчилито уок туристи,хотелите са забити с украинци и белорусия,а ти си фантазирай
  • 13 Бай ганю

    30 5 Отговор

    До коментар #9 от "К 1929":

    Само на евреите ли,? Дойче зеле нека си го плюят, човека преобрази Турция
  • 14 Да бе да

    31 4 Отговор

    До коментар #4 от "Army Ranger":

    Ще разруши природа,това да не е Тиквистан,на мястото на тези 200 хил дървета се засаждат 1 200 хил,а Тиквустан прави магистрали и разрушава в пъти повече и нищо не засажда,нали виждам магистралата как се строи,която минава през Димитровград,кво ми разправяш врели не кипели
  • 15 101

    8 26 Отговор
    Поредното безумие на новия "султан". /На него така му се иска. Да е султан./
  • 16 Хасан

    9 14 Отговор
    В случая аз съм против канала ..няма нужда ..и какъв трафик може да има от Русия ,Украйна ,България ,Румъния и Грузия ???!... Правиш жп линия Румъния ,България ,Гърция с пристанище и няма смисъл от Констанца ,Варна и Бургас

    Коментиран от #44

  • 17 Следващ проект

    12 7 Отговор
    ...китайски вилает! Иран вече се превърна в протекторат на Китай. Със споразумението между тях Китай ще има пълен контрол над персийската икономика, енергийни ресурси, пътища и пристанища, като същевременно ще разположи хиляди войници на иранска територия. Цената е много ниска за Китай, но също и за Иран, 400 милиарда долара за 25 години. Същият план се подготвя и за финансово разрушената Турция. Тя също ще се превърне в китайски вилает.
  • 18 Йосиффф

    34 2 Отговор
    НА ЕРДОГАН СУПЕР МАГИСТРАЛИТЕ СТРУВАТ НА КИЛОМЕТЪР 3,5 МИЛИОНА ЕВРО,А ПЪК БОЙКОВИТЕ 12 МИЛИОНА.ЕДИНИЯ Е ПАТРИОТ И НАЦИОНАЛИСТ,А ДРУГИЯ СМЕШЕН КРАДЕЦ.
  • 19 Хасан

    5 10 Отговор
    Един канал Бургас -Александруполи и сите Босфори умират на мига....

    Коментиран от #20

  • 20 сПас

    21 3 Отговор

    До коментар #19 от "Хасан":

    Само че в Александропулис е много плитко като мозъка ти и затова не е възможно ама как да знаеш с тази празноумница която носиш на раменете си.

    Коментиран от #22, #29, #31

  • 21 гост

    12 23 Отговор
    "Новия" проект на Ердоган скоро ще навърши 20 години , а ще го бъде още по-малко от летището , дето в момента е на 10% от проекта и толкова ще си остане като гледам , щото мъните отдавна свършиха , а лирата може да се състезава единствено с рублата за заместител на тоалетната хартия и тапетите !! Никакъв канал няма да има поне докато султана е жив , а след това пък хептен !!

    Коментиран от #27

  • 22 гост

    8 12 Отговор

    До коментар #20 от "сПас":

    Той щото Босфора е много дълбок , още повече от Александрополис , хахаха !!! Или по-скоро ти пречи , че американците вече го взеха на концесия и скоро Босфора няма да ги интересува ? Хахаха !!

    Коментиран от #26

  • 23 Брет Макгърк

    7 23 Отговор
    Остров Константинопол трябва да бъде независим и да се управлява от комитет от 3 религии: християнство, юдаизъм, ислям, и участието на всички етнически групи, живеещи в Турция, и особено на кюрдите, тъй като Константинопол е най-големият кюрдски град в света с над 6 милиона кюрди, живеещи в него. Това е добър сценарий за Турция, тъй като алтернативата и въз основа на исторически данни е да се обяви на острова православна патриархална държава като Ватикана и ислямистите да се изтеглят до азиатските брегове.

    Коментиран от #39

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Брабинеца

    7 8 Отговор
    проблема с нвия канал е, че няма да бъде обхванат от Договора Монтрьо, т.е. ще могат да влизат и излизат всякакви кораби, на всякакви държави, освен това Турция, ще изгуби привилегията си на неприкосновенна държава, който и се полага заради проливите, както става през ВСВ

    Коментиран от #42

  • 26 Joco

    4 1 Отговор

    До коментар #22 от "гост":

    над 70 метра е дълбочината, имай предвид, че това е разлом, може всичко да стане.
  • 27 гост

    12 16 Отговор

    До коментар #21 от "гост":

    Само да напомня на феновете на султана , че любимото им летище трябваше още 2019 г да замести и ДВЕТЕ стари летища в Истанбул и да стане "най-голямото в света " !!!! Само че замести само едното , а за второто миналата година обявиха , че ще работи още минимум 15 години , а за "най-голямото" съвсем забравиха , хахах !!! Тоест общо взето Ердо осигури на дружките си едно апетитно и доста голямо парцелче на брега на Мраморно море (бившето летище Ататюрк) като го премести на място , на което половината авиокомпании отказаха въобще да кацат и излитат поради лоши условия , а проектите за "най-голямо" летище така и ще събират прах по музеите !!
  • 28 каквоto

    4 9 Отговор
    Каквото почукало, такова се обадило. Ако наистина бъде започнат строежа на този канал, има вероятност заради строителните мероприятия да се активира отдавна чаканото голямо земетресение в/край Истанбул. Не им го пожелавам. Не. Само вървя логически напред.

    Коментиран от #34

  • 29 До плитки сПас'чо

    5 2 Отговор

    До коментар #20 от "сПас":

    То и суецкия канал беше плитко.
  • 30 Байдънян-опулос

    6 14 Отговор
    Утре, 19 май, е годишнината от геноцида на понтийците от систематичните, в геноциди, турци. Изминаха 102 години и е време целият свободен свят да признае този геноцид с мен.
  • 31 Много плитки

    5 1 Отговор

    До коментар #20 от "сПас":

    Такава идея имаше да се направи канал Русе- Варна. Е как ще стане с твоя плиткия?

    Коментиран от #35

  • 32 Перо

    13 1 Отговор
    Браво на Ердоган,не е Тиквун!
  • 33 Гербераст

    3 8 Отговор
    Режепе ти с прятеля ти Бойко , обичате много да строите и да усвоявате % от държавните парички

    Коментиран от #36

  • 34 ДА ама НЕ

    2 1 Отговор

    До коментар #28 от "каквоto":

    ЗЕМЕТРЕСЕНИЯТА са от разломи на 10-200 км дълбочина, а не на 10-20 метра?
  • 35 ДАааааааааааааааа

    5 0 Отговор

    До коментар #31 от "Много плитки":

    Имаше, ама иска топки и пари? Я Виж Румъния направи при Черна вода, каква хубава румънска дума на град!
  • 36 ДАааааааааааааааа

    7 1 Отговор

    До коментар #33 от "Гербераст":

    Затова ЕРДЖЕП ще строи БОСФОР, а ние се отказахме от БУРГАС-Александрополис въпрос на стратегия?????
  • 37 ФАКТ

    14 5 Отговор

    До коментар #7 от "ПСР":

    ..,,и какво точно ти пречи че е ислямист...????..нещо лошо ли ти е направил на теб..???,,и въобще имаш ли и най малка представа какво е ислям..че казваш "знаем че е ислямист и това ми стига"...стига ти за какво..??,,,той е нещо по малко от теб..така ли..или е нещо повече...той не може да мисли а ти можеш..така ли..???..и ти въобще какъв си като религия....и въобще имаш ли си такава..или твоята религия е само на думи..защото религията не е да кажеш 'аз съм еди какъв си"...а да спазваш милиони правила на тази религия,,,правила от които съм обеден че ти не зачиташ нито едно ..но си мислиш че името ти те прави...почитател на някоя религия..това ли ти е разбирането за религия,,..ако в България имаше поне 1 процент религиозни хора..не повече само един..не зависимо от коя религия..държавата ни щеше да цъфти..а нямаше всичко да е корумпирано от главата до краката...и единственото което да правите е да мразите този и онзи...а това не са качества присъщи за никоя религия...така че..не давай мнение за нещо за което нямаш никаква представа..лесно е да кажеш че ти си хубавия а другия лошия..но може и да е точно обратното...да говориш за нещо с което по никакъв начин не си запознат..не те прави "много умен"..нали разбираш..?????,,точно благодарение на такива Атеисти като теб..България е тотално пропаднала държава...ЗАЩОТО ЗА ВАС РЕЛИГИЯТА СЕ КАЗВА..–"ПАРИ"...
  • 38 5иция

    5 0 Отговор
    Стоководът и тръбите на Мелен работят от преди няколко години новината е стара. По един коствен начин збачи турчилята отдавна са започнали канака. Страничните обекти почти им са готови. Реджеп рече ли отсича и прави. Наяве са редица обекти за които се говореше че няма да може да ги построи .
  • 39 Истината

    1 0 Отговор

    До коментар #23 от "Брет Макгърк":

    Пич, смени дилъра веднага!
  • 40 Жестоката истина

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "Гост":

    Щеше ама защо не направи? Защото даже и пропаднал алкохолик като него знаеше какво означава ядрен удар срещу втората армия на НАТО !
  • 41 име име

    1 0 Отговор
    Турция е приятел, Русия е враг! Винаги ще бъде така! Ще победим Русия, ще имаме руски роби.
  • 42 Може би си прав

    2 0 Отговор

    До коментар #25 от "Брабинеца":

    Нищо чудно този мегапроект да е американо-турски. Щатите контролират световния океан, но от стратегическите морета, не са успели да хванат за "гушата" единствено Черно море. Пречи им договора от Монтрьо, който си е "костелив орех".
  • 43 ле ле

    4 0 Отговор
    Ердоган бил такъв,онакъв..все ми едно. Важни са делата..След преврата уволни десетки хиляди държавни служители., 6000.академици,учени..сигурно само носят титли както и при нас и лапат големи заплати..Мина малко време и същите чиновници пак се натискат обратно на топлото местенце..свикнали само да лапат мухи..Ердоган обаче отряза техните мераци и каза"Какво се натискате за държавната служба,отивайте в частни сектор" А у нас трябва да се намали тази армия от безделници-калинки на Гроб, поне с 50% и повярвайте нещата ще тръгнат в добра посока..
  • 44 Йо Несбьо

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "Хасан":

    Хубава идея, но още по-добре е влаковите експресни линии да са 4 - от Видин през София до Солун; от Белград през София и Пловдив до Истанбул; от Русе през Ст. Загора до Александруполис; от Белград през Ден. България до Варна. И като говорим експресни линии, това значи скорост от поне 500 км/час като френските и японските. Ще струва едно 5 млрд. Ако турските тирове се натоварват на границата (може да стане със законова наредба), то ще има много приходи. Смисълът на експресните влакове е такъв, че за 1 час си от София, където живееш, до Варна, където да си харчиш парите. Натоварваш стоки за Гърция за експорт, те са за 2 часа в Солун или Александруполис. Пращаш нещо за Букурещ от Ст. Загора, за 3 часа е там. Най-важна е икономиката.
Новини по държави: