13 Август, 2021 11:50 12 682 45

Мегапроектът на Ердоган засяга пряко и България, може да предизвика враждебен отговор от Русия

  • босфор-
  • босфора-
  • канал-
  • истанбул-
  • реджеп ердоган-
  • мегапроект-
  • турция-
  • нато-
  • русия-
  • кораби-
  • агресия-
  • българия-
  • военни бази-
  • черно море-
  • конвенцията от монтрьо-
  • военен канал

НАТО ще може да разшири присъствието си в Черно море чрез увеличаване на бази в България и Румъния. Това от своя страна неизбежно ще предизвика враждебен отговор от страна на Русия.

Мегапроектът на Ердоган засяга пряко и България, може да предизвика враждебен отговор от Русия - 1
Снимка: Shutterstock

През това лято президентът на Турция Ердоган стартира строителство на века - новият истанбулски корабен канал, който трябва да дублира Босфора, свързвайки Черно и Мраморно море малко на запад от естествените проливи. Проектът вече се превърна в основното събитие в икономическия и политическия живот на Турция, но е малко вероятно въпросът да приключи дотук, пише агенция БГНЕС.

Каналът не само изисква многомилиардни инвестиции и създава нов търговски път, но и поставя под въпрос съществуващия баланс на силите в региона. Досега нито турските власти, нито САЩ, нито Русия са готови да отговорят ясно как каналът ще повлияе на Конвенцията от Монтрьо, която от почти век регулира движението на военни кораби между Средиземно и Черно море.

Военен канал

Конвенцията от Монтрьо за статута на Босфора и Дарданелите е приета през 1936 г. и позволява на Турция да регулира самостоятелно движението на военни кораби през тях. Освен това конвенцията налага сериозни ограничения - главно за държави извън Черно море. Военните кораби на държави, които нямат достъп до Черно море, могат да останат там не повече от 21 дни; има и ограничения за общия тонаж и типовете кораби. Например, самолетоносачи и подводници не могат да се движат през проливите. Появата на канала създава сложен правен конфликт по този въпрос - как ще се регулира движението на военните съдове по него? Дали отварянето му ще стане основа за премахване на ограниченията, съдържащи се в Конвенцията от Монтрьо?

Факт е, че текстът на конвенцията дава възможност да се тълкува трасето Дарданели - Мраморно море - Босфор като неразделен воден път и ако военен кораб се отклони от него поне в един участък (например, той не плава по протежение на Босфора, а по Истанбулския канал), тогава ограниченията на конвенцията вече не се отнасят за него. Възможността за такова тълкуване поражда опасения, че отварянето на канала може да доведе до милитаризация на Черно море - например, ако Турция реши да улесни преминаването през нея на военни кораби на други държави, особено на нейните съюзници от НАТО. Тогава алиансът ще може да разшири присъствието си в Черно море чрез увеличаване на бази в България и Румъния. Това от своя страна неизбежно ще предизвика враждебен отговор от страна на Русия. Така че в крайна сметка инциденти с предупредителна стрелба, като този с британски кораб край бреговете на Крим, могат да станат често срещани в Черно море.

Досега САЩ не са очертали визията си как изграждащият се канал ще повлияе на позицията на Монтрьо. От една страна, турският проект за тях е потенциална възможност за неограничен престой в Черно море, както и изпращане на самолетоносачи и подводници там. От друга страна, конвенцията не е лишена от ползи за себе си, тъй като по време на война дава изключителното право да контролира проливите на техния съюзник в НАТО, Турция. Сега е трудно да се предвиди каква точно ще бъде позицията на САЩ след няколко години, когато строителството на канала бъде завършено. Ако обаче възникне тази тема, тогава може да се очаква Вашингтон да настоява за либерализация на преминаването на военни кораби. Този подход се вписва в американската стратегия за противопоставяне на Русия и съответства на принципната позиция на американците, че Черно море трябва да бъде отворено за всички и без ограничения.

За самата Турция Конвенцията от Монтрьо все още е от значение, макар и донякъде остаряло историческо наследство. Ердоган, от една страна, обеща да не се отказва, но според неговите думи конвенцията няма да бъде свързана с новия канал. И това може да означава, че единственото ограничение за преминаването на военни кораби в Черно море ще остане плащането на Турция за услуги. Несъмнено обаче е нерентабилно да се денонсира напълно Монтрьо в Анкара. Всъщност, по време на война Турция има почти изключителни права да контролира целия трафик през проливите. В допълнение, правомощията, предоставени от конвенцията, дават на Турция влияние върху Русия и съюзниците от НАТО. Но за Русия либерализацията на преминаването на военни кораби между Черно и Средиземно море не обещава особени ползи. Москва вече намира начини да заобиколи ограниченията на Монтрьо, възползвайки се от факта, че конвенцията не отразява съвременните технологични реалности.

През 70-те години на миналия век СССР ескортира тежките самолетоносни крайцери „Киев“ и „Ленинград“ през проливите, обяснявайки това с факта, че макар да имат самолети на палубата, те го използват само за охрана на кораби. Същото е и с подводниците - ако преминават през проливите на повърхността, а не на бойна мисия, като например за ремонт на руско причерноморско пристанище, тогава турците позволяват това, за да не влошат отношенията с Москва за пореден път. Показателно е, че на САЩ много по-трудно им се удава да заобиколят тези ограничения. Например, по време на войната в Грузия през 2008 г. те искаха да проведат две плаващи болници в Черно море с хуманитарна мисия - „Милосърдие“ и „Комфорт“, но Турция не даде разрешение, оправдавайки това с факта, че те значително надвишават разрешения тонаж стандарти за преминаване на проливите.

Ясно е, че решението на турските власти е политическо - както традиционното им недоверие към Вашингтон, така и желанието им да избегнат ескалация между САЩ и Русия в Черно море. Този опит обаче, може да се превърне в друга основа за евентуална конфронтация между Русия и САЩ поради статута на новия канал. Вашингтон е известен със своите искания за свобода на корабоплаването, докато представители на руските власти вече говорят за важността на запазването на конвенцията от Монтрьо. Международната общност може да окаже натиск върху Турция и да поиска предварително да бъдат изяснени всички правни въпроси: дали каналът ще бъде вписан в конвенцията от Монтрьо или ще попадне в съответствие с Конвенцията на ООН по морското право (UNCLOS), или дори ще стане чисто търговски маршрут, достъпен само за граждански кораби. Но досега това не се е случило. Очевидно водещите сили не бързат да се включват в тази сложна и противоречива тема, опасявайки се, че Турция все още може да не намери достатъчно пари за завършване на мащабното строителство.

Икономически канал

Наистина ще са необходими много пари за завършване на проекта и няма да е толкова лесно да бъдат привлечени. Много западни банки и свързани с тях частни турски банки отказват да финансират новия канал поради потенциално отрицателното му въздействие върху околната среда. Бъдещата рентабилност на начинанието също повдига много въпроси. Търговската страна на транзита по новия маршрут все още не е изчислена дори от авторите на проекта. Да, опашките се редят периодично към Босфора, през който годишно плават до 43 хиляди кораба, а новият канал ще може да приема кораби с почти всякакъв размер, но предимствата за операторите на кораби от използването му все още не са очевидни.

Той само малко скъсява пътя между моретата, особено ако корабите отиват към или от източната част на Черно море. Икономията на дизелово гориво ще бъде още по-малко убедителна, ако таксата за канал е висока. Сега се чуват цифри, че от 120 до 180 кораба ще преминават през канала на ден, но това са чисто спекулативни оценки - няма изчисления на натоварване дори на официалния уебсайт на проекта. Изграждането на самия канал, според властите, ще изисква привличане на около 15 млрд. долара. Към това трябва да се добавят и разходите за изграждане на шест нови моста и три линии на метрото през канала. За сравнение, един трети мост над Босфора с пътища за достъп струва 3 милиарда долара.

Самите турски власти косвено признават, че корабоплаването по канала едва ли ще бъде достатъчно печелившо, за да привлече такива мащабни инвестиции. Ердоган многократно е посочвал, че това е сложен проект и че много ще се инвестира в развитието на райони по протежение на канала, в услугите и недвижимите имоти. Всъщност там ще се появи нов град за няколко милиона души, а земята в каналната зона ще бъде продадена, включително на чуждестранни инвеститори. Очевидно инфраструктурата около канала трябва да осигури на проекта достатъчно финансиране. Китай вече проявява активен интерес, чиито компании наскоро купиха контролен пакет в Северния околовръстен път и третия мост над Босфора. Рентабилността на моста и пътя се оказа много по-ниска, отколкото се очакваше, така че италианският консорциум, който ги изграждаше, се оттегли от проекта почти веднага след въвеждането в експлоатация. Но китайците се съгласиха да придобият този многомилиарден актив, защото той ще стане важна част от инфраструктурата на Истанбулския канал.

И накрая, основните участници в мегастроителството ще бъдат компании от вътрешния кръг на президента Ердоган, които очевидно са действали като основни лобисти на проекта. Независимо от бъдещата рентабилност през годините на строителството, турското правителство ще трябва да прави поръчки за стотици милиони долари сред тях. По -нататъшното развитие на инфраструктурата, изграждането на обещания жилищен и търговски фонд по протежение на канала, пристанища за яхти и пристанища вече са милиарди. Ердоган ще бъде преизбран през 2023 г. и за гарантирана победа той трябва да спре да се колебае в рамките на управляващия елит, да заинтересува големия бизнес за мегапроект, който ще генерира приходи за години напред - изграждането на новия канал едва ли ще приключи преди 2027-2028.

Турската икономика се поддържа от няколко мощни конгломерати. Сред тях има независими и опозиционни, но стопанствата и групите от компании „Calik“, „Kalyon“, „Albayrak“, „İhlas“, „Dogus“ имат основно влияние. Всички те са близки до Ердоган и неговата администрация. Президентът лично присъства на сватбите на децата и внуците на собствениците на тези компании, неговият зет Берат Албайрак оглавява борда на директорите на групата „Calik“, преди да стане министър на финансите (2018-2020 г.). Активите на тези холдинги включват най-големите медийни компании, пламенни проправителствени вестници и телевизионни канали. През годините на управление на Ердоган дружествени към него компании спечелиха най-добрите търгове в Турция. Групата „Kalyon“ например, беше част от консорциум за изграждане на ново летище в Истанбул, друг от мегапроектите на президента. Други компании се занимават с инфраструктура в цялата страна и особено в Истанбул - строят пътища, метро, жилища. Обемът на вече завършени и текущи проекти е десетки милиарди долари.

Така че Истанбулският канал е преди всичко подарък от Ердоган на неговите сътрудници, с помощта на които той остава на власт повече от 20 години и едва тогава е добър за Истанбул и международното корабоплаване. Президентът ще си тръгне някой ден, но обкръжението му ще остане благодарно и обезпечено с поръчки и договори в продължение на много години. А за турския лидер това вече е по-важно от Конвенцията от Монтрьо, новите геополитически кризи и промените във военния баланс в Черно море.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 може

    25 27 Отговор
    само да предизвика едно силно земетресение и да срине Турция и държавите на балканите

    Коментиран от #13

  • 2 Той

    27 12 Отговор
    Ердоган да не пусне четирите милиона сирийци към България , а и афганистанци са на път !
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 temerut

    10 2 Отговор
    Само това ни куца!
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 русофил=туркофил

    13 21 Отговор
    аферим Эрдо султан !
  • 11 Иван

    44 30 Отговор
    Браво, този Ердоган направи много за Турция. Турският народ трябва да се радва, че имат такъв Лидер. Ние от 10 години ревем, че не искаме Бойко, сега уж вече няма Бойко, а никой не може да поеме управлението на България. Да извикаме кмета на Истанбул, един кмет управлява град с над 17 милиона, а ние сме само 7 милиона. Срамота е, че никой не мисли за българския народ и за България, а само интриги и кой да грабне кокала.
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 завистливи ганчовци

    30 13 Отговор

    До коментар #1 от "може":

    Хората суецкия канал изкопаха, от десетки години се ползва, не сме чули и едно земетресение да е предизвикано от това.

    Коментиран от #32, #38

  • 14 наблюдател

    35 3 Отговор
    За Босфора ясно , ще го заобиколи но Дарданелите си остават в договора а с това и ограниченията.

    Коментиран от #17

  • 15 temerut

    5 3 Отговор

    До коментар #12 от "реалиста":

    Ма ти имаш?Айде бе!Погледни пак,да не си гледал комшийския?

    Коментиран от #20

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Трол

    24 2 Отговор

    До коментар #14 от "наблюдател":

    Точно така "Конвенцията от Монтрьо" засяга черноморските проливи-Босфор и Дарданелите! Така че написаната тема е ХаПсолютно безмислена!
  • 18 Пеко Таков

    13 4 Отговор
    Реджеп вдига залога,като целта му е да придаде на Турция още по-голяма тежест в региона.САЩ и Русия само ще гледат.Засега.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 misantrop division

    0 0 Отговор

    До коментар #15 от "temerut":

    искаш ли си ?
  • 21 Пипи Чорапчето

    12 2 Отговор
    И к'во с'я;) - "приятелят Тайпи" ще погребе мечтата на приятеля Буци по Черно море да плават само лодки и платноходки?;)
    Щото откакто всички се завряха в Черно море, други кораби - круизни, да речем - само ги миришем и гледаме на картички.
    А не беше така допреди няколко години...
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Рони

    5 13 Отговор
    Тоя много си повярва,ама май ще хапне дръвцето
  • 24 pbdan

    11 2 Отговор
    Какво ще промени Истанбулски канал? Договорът от Монтрьо е за преминаване от Средиземно в Черно море. По тая логика самолетоносачи може да има в Мраморно море и да чакат да им изкопаят канала, за да влязат в Черно море.

    Коментиран от #27

  • 25 Незнаен

    7 2 Отговор
    Според мен статията е безсмислена. Проекта е напълно комерсиален и засяга пряко националните интереси, поради това няма как да се осъществи.

    Коментиран от #26

  • 26 Незнаен

    7 6 Отговор

    До коментар #25 от "Незнаен":

    Пропуснах да спомена: Обявените размери на канала са символични. От функционална гледна точка, средни и големи кораби не могат да преминават от там. Според мен каналът ще служи само за украшение на предвидените нови квартали.
  • 27 5иция

    12 0 Отговор

    До коментар #24 от "pbdan":

    Преди да влезе в Мраморно море трябва да мине през прохода ДАРДАНЕЛ(Чанаккале) така че от какво се плашите? Монтрьо е за Дарданел, Мраморно море и Босфора само единия се заобикаля.

    Коментиран от #29, #30

  • 28 гост

    4 15 Отговор
    За русколизците и турсколизци такива да припомня !! Великото летище на султана , дето щеше да става най-голямото в света (!!!!) си стои на една трета от проекта и в момента просто замества бившето Ататюрк !! Второто летище Сабиха Гьокчен , което уж трябваше да затвори още 2019 година и да се премести на "най-голямото" официално обявиха , че ще работи още поне 15 години !! Тоест "най-голямото" няма шанс да стане най-голямо дори в Европа , да не говорим в света !! Не стига това , ами една трета от компаниите , които летяха до Ататюрк , отказват да летят до новото заради опасните ветрове и честите ята птици !! И предпочитат второто , което и обяснява отлагането на затварянето му , освен , че паричките за "най-голямото" свършиха , а никоя банка вече няма да си сложи главата в торбата за кефа на Ердоган !! Тоест от цялата работа султана осигури няколко хиляди декара терени на брега на Мраморно море (територията на Ататюрк) за приближените "строители" !!! Та това ще е съдбата и на тоя канал , ще изкопат някакъв ров , колкото да се води строеж , а цялата уйдурма ще е за земите покрай него за жилища и магазини !! А канал ще видят колкото видяха летище и двете ще се "строят" десетки години след като султана вече е при аллаха !

    Коментиран от #34

  • 29 гост

    3 3 Отговор

    До коментар #27 от "5иция":

    Тясната част на провлака на Дарданелите е по-малко от 2 км !!! Да се прокопае втори "Дарданели" ще е колкото единия мост над тоя канал , могат да го направят само докато довършват някое от яхтените пристанища , въпросът е , че големия канал няма да го бъде !
  • 30 гост

    4 4 Отговор

    До коментар #27 от "5иция":

    Погледни на картата между Булаир и Кавакьой ! Ако има втори Босфор , ще има със сигурност и втори "Дарданели" при това много по-сигурно печеливши от канала "Истанбул" !! Даже предполагам вече са ги предвидили във финансирането , то просто няма да се усети на фона на големия !
  • 31 гост

    11 12 Отговор
    Интересно само защо ни карате да мислим ,че мнението на русия тук има някакво значение ? Руснаците ще трябва да се съобразяват и хоро ще играят.Те са гости в Черно море и ще се съобразяват с другите държави ,още повече пък ако искат да преминават през този канал.
  • 32 Суецкият канал също

    6 6 Отговор

    До коментар #13 от "завистливи ганчовци":

    Е изкопан от турците.
  • 33 не може да бъде

    3 0 Отговор
    Животът,както е известно,надминава и най-смелите фантазии.В този смисъл искам да предположа една специална възможност-може би така Ердоган иска да направи Черно море една постоянно действаща изложба на чужди военни кораби и техника и разчита така да увеличи туристическия поток през турските територии -особено за туристи които обичат да се ровят във военните работи!?Според мен,това е много интересна възможност,,разбира се до моментът когато ше гръмне първата пушка!Затова мисля,че идеята не е много вероятна да се реализира,още повече както спаведливо отбелязват някои ,конвенцията Монтрьо е не само за Босфора,но и за Дарданелите!...Но така или иначе нищо не бива да се изключва!
  • 34 Завиждаш ли

    5 5 Отговор

    До коментар #28 от "гост":

    Хахаха. Иди го разправяй това на германците дето им фалираха летищата след отварянето на истанбулското летище.

    Коментиран от #41

  • 35 Каквото е подхванал Ердо го е довършил

    6 5 Отговор
    Така, че не го мислете, канал ще има.
  • 36 GnG

    9 1 Отговор
    Ако северно-американската държава САЩ, плащаше НАЕМ за ползването на военни бази в България, както ние си плащаме САМОЛЕТИТЕ, които закупуваме от тях, и то на зелено, тогава щяха да се замислят колко военни бази да ползват в България !

    Така както е тръгнало, скоро ще започнат да ни притискат да им ИЗДЪРЖАМЕ военните бази !

    АДМИНИСТРАТОРИТЕ, които са договаряли, БЕЗПЛАТНОТО предоставяне БЪЛГАРСКА ТЕРИТОРИЯ за военни бази на САЩ, трябва да бъдат СЪДЕНИ за ВРЕДИ към РЕПУБЛИКАТА !
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Яшарь ага

    2 1 Отговор

    До коментар #13 от "завистливи ганчовци":

    И споменатия каналь е копан от турки !
    (вж. ...... )
  • 39 Истина

    6 1 Отговор
    Кауцки канал е построена от Османската империя преэ 1869 год . Тогавашната валия на Египет е Саит паша започва строителството но эавършване на канала е при новия валия на Египет Исмаил паша . Символа на свободата в Ни-йорк също принадлежи на Суецкия канал ,която щеше да бъде поставено във влизане на канала но валията на Египет не го харесва защото имал човешки образ и арабите според корана човешки склутори е эабранено и валията не искал да има проблеми с арабските аширети . Автора на статуята е французин и деселетие статуята се пазела в Париж и после подарена на САЩ .

    Коментиран от #40

  • 40 Истина

    3 0 Отговор

    До коментар #39 от "Истина":

    Поправка;Кауцки канал е грешка , Суецки канал е .
  • 41 Незнаен

    1 0 Отговор

    До коментар #34 от "Завиждаш ли":

    Няма нужда той да ни завижда, германнците ни „завиждат“ достатъчно.
  • 42 Някой

    0 1 Отговор
    Да се набляга на икономическите проекти. Не на военните. Никаква полза нямаме ние. Да милитаризират Черно Море. Да не стане така, че руснаците накрая, да ги съединят 2 канала на бързо. Лошото е, че и ние ще намажем. Сащ си прокарват интересите. Далеч от континента. И ако стане гаф. Какво - ше кажат, извинявайте. И готово.
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Бъдещето

    2 0 Отговор
    Един хубав проект който ще се осъществи рано или късно е присъединяването на булг@ристан към Турция. Както едно време, както трябва да бъде. Видяхме р@ята до къде я докара за толкова време свобода.

    Коментиран от #45

  • 45 Правоверен

    0 0 Отговор

    До коментар #44 от "Бъдещето":

    Аферим!
Новини по държави: