11 Май, 2022 15:10 5 040 14

Охридската архиепископия е българска, Русия атакува България

  • северна македония-
  • охридска архиепископия-
  • българия-
  • русия-
  • църква-
  • религия-
  • христо матанов-
  • бпц

Твърдението на Руската православна църква, че юрисдикцията върху епархиите е на Сръбската православна църква, е удар срещу Българската православна църква

Охридската архиепископия е българска, Русия атакува България - 1
Снимка: БГНЕС

Признаването на МПЦ като Охридска архиепископия от Вселенската патриаршия е чисто геополитически въпрос. Но то означава и утвърждаване на нейния български характер и няма нищо общо с признаване на македонската идентичност и самобитност.

Твърдението на Руската православна църква (РПЦ), че юрисдикцията върху епархиите е на Сръбската православна църква (СПЦ), е удар срещу Българската православна църква (БПЦ) и срещу бездействието ѝ.

Това каза в интервю за БГНЕС историкът проф. Христо Матанов, автор на многобройни изследвания и монографии, сред които „От Галиполи до Лепанто. Европа, Балканите и османското нашествие (1354-1571 г.)“, директор на Дирекцията по вероизповеданията към Министерски съвет (април 1993 – октомври 1996).

На 9 май синодът на Вселенската патриаршия отстрани 55-годишната схизма върху Македонската православна църква и реши да установи канонично и евхаристийно общение между македонските епископи, свещеници и народа. Това на практика означава, че Вселенската патриаршия признава МПЦ като Охридска архиепископия. В решението си Вселенската патриаршия изключва термина "македонска" и всякакви други производни на думата "Македония".

„Приетото решение показва, че Вселенската патриаршия е подвластна на геополитическата обстановка, която създаде“, заяви проф. Матанов. „Знаем, че Вселенският патриарх е привърженик на откъсването на части от Московската патриаршия, следователно е поддръжник на Украинската патриаршия и същевременно противник на най-голямата православна църква – Московската патриаршия. Вселенската патриаршия просто откликва на враждата към Московската патриаршия“.

От друга страна, смята професорът, доколкото може да се съди по взетото решение, тя признава Охридската архиепископия такава, каквато е призната през XI век от Василий Втори.

„Трябва да се отбележи обаче, че признаването на църковна институция от светска власт, каквато е Охридската архиепископия, по принцип е неканонично и подлежи на обсъждане“.

Според Христо Матанов, изцяло македонско е тълкуването, че като признава Охридската архиепископия без томос и автокефалия, Вселенската патриаршия (ВП) всъщност признава МПЦ.

„Ако следваме тяхната логика ( на македонците – бел. ред.), означава, че Охрид е Прима Юстинияна – в центъра на Скопие има паметник на Юстиниян, мнозина биха се учудили защо. Отговорът е защото според тях Юстиниян е от македонските земи. Но археологически находки показаха, че Прима Юстинияна се намира на съвсем друго място, не в Македония. В това има логика само от тяхна гледна точка, не и от наша. Първоначалното признаване на Охридската архиепископия означава утвърждаване на нейния български характер, тъй като Василий Втори, императора Българоубиец, когото те не искат да признаят като такъв, е издал грамота, с която иска да замести унищожената българска патриаршия с автокефална църква, наречена Охридска архиепископия, дори в ущърб на Вселенската патриаршия. Така че това в никакъв случай не е признаване на тяхната идентичност и самобитност, особено от човек с гръцко самосъзнание като Вселенския патриарх“.

Относно това каква ще бъде позицията на Българската православна църква след решението на Вселенската патриаршия, професор Матанов заяви: “В църквата никога нищо не става бързо. Трябва да се осмисли, прецени. Позицията, която според мен БПЦ трябва да държи, е че Охридската архиепископия е продължение на Българската православна църква и че никаква македонска идентичност не се признава по този начин. Техни твърдения за такова нещо са филетизъм – т. е. църквата да е идентичност на един народ“.

Твърдението на РПЦ, че юрисдикцията върху епархиите е на Сръбската църква, е не толкова руско-сръбски съюз срещу България, колкото следване на логиката на противопоставянето на Вселенската патриаршия, смята професорът. Но на втори план това може и да се тълкува като удар срещу БПЦ, още повече в позицията ѝ на „нищо неправеща по въпроса“.

„Когато македонската църква каза: „Бъдете църква-майка“, тя не направи нищо, т. е. следваше църковните правила, така, както ги следва и Московската патриаршия. Тогава на кого да се сърдим? Все пак в основата си това твърдение е опит да се запази църковната юрисдикция така, както Москва иска да я запази върху Украйна, така и Белград да я запази върху Македония – една геополитическа игра на противопоставяне между Московската и Вселенската патриаршия“.

На въпрос на БГНЕС какво се случва със сформираната към Светия синод на БПЦ комисия по повод искането преди години от Македонската православна църква (МП) Българската православна църква да бъде обявена за тяхна църква-майка, професор Матанов отговори: „В църквата съществува едно правило: ако не искаш да направиш нещо, създай комисия. Тази комисия не направи нищо, освен да посъветва македонските владици да следват църковните правила. Ако бяхме следвали църковните правила, ние нямаше да се сдобием с църковна независимост, а православният свят въобще нямаше да се раздели на поместни църкви. И как може да очакваме нещо, след като половината от владиците са руски възпитаници? Те следват това, което казва Московската патриаршия и загърбват това, което казва Вселенската“.

За съжаление, и в този спор, от македонска страна отново се опитват да изкривят фактите и да изтълкуват случващото се според техния наратив, заключи историкът. „От македонска страна могат да тълкуват, че Самуил не е българин, че Василий не е Българоубиец или че Йоаким Кърчовски е македонец. Но не бива забравяме, че и църковната, и светската история, почиват на факти, а не на предположения“. По думите на Христо Матанов, този църковен спор няма да окаже влияние върху водещите се между двете правителства преговори за вдигане на ветото, тъй като в основата на решението за това не са църковните разногласия. „А те като такива, както казах, са чисто геополитически въпрос“, потвърди позицията си професор Матанов.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 39 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Отново усукване по келифарски !

    20 4 Отговор
    Матанов, кажи си истината и цитирай Василий Втори . Грамотите на Василий II за правата на Охридската архиепископия са 3 сигилия, подпечатани с императорски моливдовул, които са издадени от византийската императорска канцелария в годините непосредствено след падането на Първото българско царство под византийска власт. С тях император Василий II Българоубиец потвърждава правата и границите на Охридската архиепископия, като наследник на Българска патриаршия.
  • 2 Ето ви цитат от втората грамота

    13 3 Отговор
    на Василий Втори:..."Тъй като след издаването на тоя сигилий за обсега на всяка българска епископия, пресветият архиепископ на България поиска царство ни да издаде и друг сигилий относно останалите негови епископства, неизброени в първия сигилий, и относно другите подвластни нему епископства, защото съседните митрополити ги били заграбили от българската област и си ги били присвоили, и понеже царство ни не благоволява да допусне никого от тия или от техните люде да престъпи и крачка навътре в пределите на българската област, затова постановяваме, щото и сегашният пресвети архиепископ да притежава и управлява всичките български епископства както и всички други градове, които бяха под властта на цар Петър и Самуил и се държеха и от тогавашните архиепископи. :...
  • 3 Komapak

    21 6 Отговор
    Ветото за ЕС се намира в София, а не в мацква...
  • 4 Иван

    18 1 Отговор
    Охридската епископия е Охридска. Логично е.
  • 5 много

    12 15 Отговор
    Неприятни и нагли са московските, кремъслките ченгета и феодали. Винаги са десйтвали срещу българските интереси с покдрепата на предатели по нашите земи. Гражданите на руската федерация трябва да се освободят от тях.
  • 6 АцеПидеро

    7 10 Отговор
    Не е татарска, античка македонска е!
  • 7 ФАКТ

    17 9 Отговор
    Всеки се гаври с нас защото сме слаби.Българската държава умря през 1989г.
  • 8 хахаха

    10 6 Отговор
    не разбрах само как точно Русия атакува Бългрия...както е анонсирано в заглавието...
  • 9 дядото

    5 7 Отговор
    така е.историческа истина е.но русия ни атакувала.ами в последните месеци нашите политици,управляващи,медии,псевдо историци и пр. да са спрели атаките от всякакъв характер срещу русия.а теб те възмущава поведението й.каквото повикало,такова се обадило.малко ни е.
  • 10 Да живее Украйна 🇧🇬🇺🇦

    10 7 Отговор
    Това е урок за нашите русороби, колко любимата им россия я интересува България

    Коментиран от #11

  • 11 Иван

    6 6 Отговор

    До коментар #10 от "Да живее Украйна 🇧🇬🇺🇦":

    Чичо, лошо пишеш на български. Личи си, че си от украинските тролове. Мисли за своята родина, не се занимавай с България.
  • 12 Папата

    1 1 Отговор
    Вселенската патриаршия не се влючва в патриотарските далаверите на БКП+ДС-агентурата?! Като ДС-поповете от ДС-отдел "БПрЦ"!
  • 13 сшти

    2 5 Отговор
    Признавање на една од настарите македонски цркви, а и со тоа на македонците и македонскиот карактер на истата.

    Коментиран от #14

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по държави: