Дотук са заведени повече от 600 дела за колаборационизъм. Всеки ден се съобщава за нови и нови арести на местни хора, заподозрени в колаборационизъм с в врага. Сред тях са хора от местната администрация, училищата, предприятията. Заместник-началникът на областната полиция Александър Кобилев разкрива подробности пред ДВ:
Хората от кои сфери са били най-склонни да сътрудничат с окупационните сили според вашите наблюдения?
Александър Кобилев: Хората от местната администрация и тези от сферата на образованието.
Какви са критериите за завеждане на дело при колаборационизъм в сферата на образованието?
А.К.: Най-важният критерий е свързан с промяната от страната окупатор на образователния процес на украинска територия. В училищата, в които руските окупатори, с помощта на местни колаборационисти, са внесли учебници от страната агресор, а персоналът е бил преквалифициран да работи по руските образователни стандарти. Там ръководителите са провеждали събрания на родителите на учениците, по време на които са популяризирали окупацията и са приемали документи за образователни институции, създадени от окупационните власти.
А кой точно от работещите в образователната сфера може да бъде заподозрян за колаборационизъм?
А.К.: Директорите, защото те са длъжностните лица. Когато пристигат окупаторите, те искат да вкарат в училищата своята образователна програма. Някои директори се съгласяват с тях и вкарват в сила новата програма. Така започва да се учи по руската програма. Учителите са уволнени от украинските училища и са взети на работа в нов орган, създаден от окупационните власти. Когато учител е насърчавал окупационните власти, също може да има елементи на престъпление по член за сътрудничество с врага.
А ако учителят не е пропагандирал руските тези, а само е работил според тяхната учебна програма?
А.К.: Ще се направи правна оценка на действията на всеки учител. Въпросът за учителите, които са били привлечени на страната на окупаторите, ще се разглежда само при извършване на пропаганда в уроците. Как може това да се установи със сигурност? Ще трябва да се работи с децата, които са посещавали уроците след 1 септември.
Ами преподаването на руски език, което окупационните власти превръщат в задължителен предмет, вместо свободно избираемия чужд език?
А.К.: Руският език навсякъде си е руски език. В същото време внедряването на нова, пренаписана история обаче ще се приема за колаборационистка дейност.
Приема ли се за колаборационизъм, ако учителите са посещавали курсове за преквалификация в Русия?
А.К.: Това е важна част от внедряването на образователните стандарти на Руската федерация тук. Така че - да.
А ако са били принудени?
А.К.: Защо не са напуснали? Всички, които са заемали длъжности в държавната администрация, органите на реда, училищата - те са правили всичко доброволно. Все още не съм срещал някой, който принудително да е бил назначен.
А има ли подозрения към лекари?
А.К.: Не. Лекарите са защитени според международното хуманитарно право. Това е тяхно задължение - да помагат на хората. Дори по време на окупация те са длъжни да спасяват животи. Нямаме и информация за призиви за сътрудничество с врага от лекари.
Счита ли се за колаборационизъм получаването на руски заплати от работниците в комуналните услуги?
А.К.: Самият факт, че са получавали заплащане, не се счита за акт на сътрудничество. Но трябва да се вземе предвид каква точно работа е вършило лицето.
Смятат ли се за колаборационисти държавните чиновници? Например такива, които просто са продължили да ходят на работа в градската управа?
А.К.: Трябва да се проверява всеки случай. По принцип може в действията на човека да се открият престъпления. Но нанесли ли са тези действия сериозни вреди? Имало ли е опасни последствия за обществото? Не всеки трябва да носи наказателна отговорност за това. Така бихме стигнали до абсурда всеки, който е останал тук по време на окупацията, да се счита за колаборационист. Ако е ходил в магазина, купувал си е бонбони - финансирал е окупаторите ли?
А в кои случаи действията на обикновените жители могат да се приемат за сътрудничество с окупаторите?
А.К.: Има случаи, когато са издавани на руснаците къде живеят украинците, които помагат на въоръжените ни сили. Руснаците ги арестували и разпитвали. Колаборационист ли е онзи, който е издал местонахождението на сътрудника на украинските военни? Да. И моето семейство попадна в тази ситуация. Окупаторите бяха получили информация, че мой роднина, който има 5 деца, сътрудничи на украинските власти. Руските войници го отведоха, държаха го в плен и го разпитваха.
Автори: Анна Соколова | Матиас Бьолингер
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ПОЛИТ АНАЛИЗ
Коментиран от #3, #9, #12, #70, #87
13:51 13.03.2023
2 Делю Хайдутин
13:52 13.03.2023
3 Кокорчо 🌈🌈🌈
До коментар #1 от "ПОЛИТ АНАЛИЗ":
Щом жалиш руснаците значи си колаборационист.Ще те дам на Зеленото Гестапо.13:54 13.03.2023
4 УКРАЙНА🇺🇦
Коментиран от #20, #31
13:54 13.03.2023
5 путерлизис
Коментиран от #6, #30
13:57 13.03.2023
6 Последния Софиянец
До коментар #5 от "путерлизис":
Да заповядат!13:59 13.03.2023
7 Малийййй,
13:59 13.03.2023
8 Българин
"Само украинските гниди могат да бъдат по-лоши от московските въшки". Това заключение важи в пълна сила и за България, за която българските проруски гниди са много по вредни отколкото руснаците!
Коментиран от #16, #17
14:00 13.03.2023
9 Байдрен
До коментар #1 от "ПОЛИТ АНАЛИЗ":
Няма как да си толкова точен до хилядната... 650 лежат в неизвестност или пък си неграмотен.14:00 13.03.2023
10 Българин
Сума си украинци имат съпрузи от Русия, някои са от смесен произход, довчера бяха братски народи. Не всички мразят истерично Русия както зове пропагандата.
Не мразя Русия, не мразя и Украйна, не подкрепям и проклетата война, в която всеки ден гинат хора заради фанатизирани политици. Не подкрепям и нашите партии на войната. Сега на втори април коалицията на войната се гласи да въвлече и нас в това безумие. Не стойте пасивни и гласувайте за тези, които са против войната. Иначе вас и синовете ви ги чакат повиквателните.
Коментиран от #23, #35, #41
14:01 13.03.2023
11 БСП за България и Радев
14:04 13.03.2023
12 Ай стига бе,
До коментар #1 от "ПОЛИТ АНАЛИЗ":
Защо защитаваш руснаците, нарочно ли даваш толкова малко загинали руснаци? Какво е това 650 000, поне 6 500 000 са. Ха,ха,ха!Коментиран от #21
14:04 13.03.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Анти-ЦРУ Козяк
Коментиран от #25
14:06 13.03.2023
15 Све
14:07 13.03.2023
16 Ехехе хе
До коментар #8 от "Българин":
А американските гниди в България от НПО, които според американския закон за НПО са чужди агенти... Те не са вредни за България, като чужди агенти.. Така ли?Колкото до Украйна.. Там народа е с Русия, само режима в Киев поставен от САЩ не са...
14:08 13.03.2023
17 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #8 от "Българин":
В България най-опасни са евро атлантиците, марионетките и подлогите на западните изверги и на САЩ!Кпиталистите робовладелци, чорбаджиите и НПО-тата. България или ще се изчисти някога от тях, или те ще унищожат България!
14:08 13.03.2023
18 Цеко сифоня
14:09 13.03.2023
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Яяяяяя
14:13 13.03.2023
23 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #10 от "Българин":
Не се притеснявай за тия къде ще получат повиквателни и да заминават на фронта. Това са евро атлантиците децата и внуците им, само те могат наистина да бъдат пратени в Украйна на предна линия и да защитават евроатлантическите ценности и интересите на Джо и наркомана Хънтър. Кога ще имаме по-добра възможност да се отървем толкова лесно от тая пасмина?Коментиран от #29
14:14 13.03.2023
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Българин
слава на велика русия
14:17 13.03.2023
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Трябва и у нас така да стане!
14:19 13.03.2023
29 Българин
До коментар #23 от "✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★":
Мислиш, че някой ще ни дели преди да ни пусне в месомелачката ли? Все едно някой пита украинците за кого са. Ловят наред и те пращат курбан...Коментиран от #33
14:21 13.03.2023
30 Ще има възмездие
До коментар #5 от "путерлизис":
И за укрите нацита,и за същите и у нас!Скоро!Белене ще отвори врати отново!14:21 13.03.2023
31 Украйна е фашистка диктатура
До коментар #4 от "УКРАЙНА🇺🇦":
Укрия е в реанимацията - военните свършват, икономика няма, адмистрацията свръхкорумпирана, обезлюдена... Няма и кой да връща кредите!Z
14:25 13.03.2023
32 Веднага Копейкин и сие
Докога ще го търпим ???????? !!!
14:28 13.03.2023
33 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #29 от "Българин":
При нас е друго, като нямаш нищо общо с НАТО и ако си служил навремето и си давал клетва на друга армия в друго време, няма как сега да те накарат да се биеш за чужди интереси или за интересите и богатствата на марионетките и подлогите в България. Сега има достатъчно евро атлантици, капиталисти, робовладелци и чорбаджии които ще воюват за евро ценностите си и за това къде са грабили и трупали през годините.Коментиран от #34, #36, #85
14:29 13.03.2023
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Баро
До коментар #10 от "Българин":
И кои са против войната?Коментиран от #37
14:38 13.03.2023
36 Българин
До коментар #33 от "✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★":
Точно тези хора получиха първите повиквателни тези дни. Тези дето са служили и са резервисти. И аз съм сред тях. Другите не се водят на военен отчет... засега.Коментиран от #40
14:39 13.03.2023
37 Българин
До коментар #35 от "Баро":
Ами попитай ги - прати им по един мейл на сайтовете. Нека ти кажат становището си за войната, дали трябва да пращаме оръжие и жива сила. В зависимост от получения отговор гласувай за когото желаеш. Не те агитирам за тоя или оня. Гласувай по съвест.Коментиран от #45
14:41 13.03.2023
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Баро
Верно ли се паникьосвате
14:46 13.03.2023
40 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #36 от "Българин":
Ако си служил в натовската армия си резервист, тогава имаш основание за притеснение. Аз, не се притеснявам от повиквателна понеже съм служил в другата истинската БА. Като почнат да ви раздават оръжието го обръщаш към началството и ще се отървеш от изпращане на фронта!Коментиран от #42, #44
14:46 13.03.2023
41 стоян георгиев
До коментар #10 от "Българин":
Що пишеш лъжи?Коментиран от #46
14:49 13.03.2023
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Иван
14:52 13.03.2023
44 Българин
До коментар #40 от "✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★":
Да, служил съм на Република България, още не беше в НАТО. Изказването ти е много наивно. Все едно първо ще ти дадат заредено оръжие и после ще те мобилизират. Ще ти го дадат едва тогава, когато ще можеш да го насочиш само към някой като теб...Коментиран от #52
14:53 13.03.2023
45 Баро
До коментар #37 от "Българин":
До сега съм чул всички предизборни речи на всички несе сещам за нещо изпълнено така че за какво даги питам като знам че ще излъжат ти спомняш ли си нещо обещано и изпълнено кажи може да съм пропуснал нещо14:54 13.03.2023
46 Българин
До коментар #41 от "стоян георгиев":
Кое е лъжа? Мой познат вече получи повиквателна. И не е само той. Защо се викат резервистите точно сега? Никой не ни търси 20 години.Коментиран от #54
14:55 13.03.2023
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #42 от "стоян георгиев":
Откак разпродадоха и унищожиха държавната икономика, през по-голямата част от това време съм безработен!Това е положението при това диво капиталистическо време.
Коментиран от #55
15:04 13.03.2023
49 АНТИФАШИСТ
15:04 13.03.2023
50 Окраин4е
15:05 13.03.2023
51 Българин
15:07 13.03.2023
52 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #44 от "Българин":
Еми като още не е било НАТО, какви са ти страховете? Сега ако желаеш може и доброволец да отидеш на фронта, това си е твое пожелание, но щом не си бил в натовската армия няма кой да те праща на фронта сега.Коментиран от #57
15:10 13.03.2023
53 стоян георгиев
Коментиран от #56
15:10 13.03.2023
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
До коментар #53 от "стоян георгиев":
Явно никога не си бил безработен и ти е интересно как може да не работиш и да ядеш? Преди 33 години за всички имаше работа, работеше се само на държавна работа, заплатите стигаха и се внасяха влогове от излишъка, на обяд във всяко предприятие, завод, цех и фабрика имаше столова за един лев се ядеше първо,второ и тето, дплащаще се само лимонадата или бирата. Сега държавната работа е за много малък процент от хората 99% икономиката е частна и се работи на часткика капиталист, на робовладелците и чорбаджиите, които не ги интересува с какво пътуваш и какви са ти разходите да отидеш да му работиш, дава ти толкова колко да си жив утре пак да може да ходиш да му изкарваш печалбата и да те експлоатира до последно.Коментиран от #62, #66
15:30 13.03.2023
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Сократ
15:34 13.03.2023
59 Баро
До коментар #57 от "Иван":
Ма не виждаш ли че човекот не е добре два милиона и половина са си намерили работа у софия той не може15:42 13.03.2023
60 ами
Коментиран от #64
15:44 13.03.2023
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Баро
До коментар #60 от "ами":
На кое15:51 13.03.2023
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 стоян георгиев
До коментар #56 от "✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★":
Разбрах нямаш семейство и си на гърба на старите ти родители.наистина трагедия,но тва дето си го писал е пълна щуротия и причина да си на то хал.не давай акъл,не си в позиция да го правиш.Коментиран от #79
15:57 13.03.2023
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 стоян георгиев
До коментар #62 от "Баро":
Няма лекар дето може да му помогне.за съжаление.лошото е че комунизма ги създаде много подобни.Коментиран от #80, #82
15:58 13.03.2023
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Коко
До коментар #73 от "Прати":
Пощенският ми гълъб не понася смъдливи ватенки !Коментиран от #76
16:16 13.03.2023
76 Отделих
До коментар #75 от "Коко":
Ти много повече време, отколкото заслужаваш. Трябва да си горд и да спиш като къпан. Нямам намерение да оставам повече на нивото ти(дъното).Коментиран от #77, #78
16:24 13.03.2023
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Коко
До коментар #76 от "Отделих":
Никой не те е питал, за да казваш каквото и да било !Понимайш по pyccкий ?
16:27 13.03.2023
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Червенски
Коментиран от #83
17:17 13.03.2023
82 Баро
До коментар #69 от "стоян георгиев":
Не е само комунизма има много други фактори главния фактор е новоизлюпените управници на прехода които си бяха бившите комунисти излъгаха отново народа17:29 13.03.2023
83 Баро
До коментар #81 от "Червенски":
Ейиии тоя руски тълковен речник не го оставяте на мира18:08 13.03.2023
84 123455
18:11 13.03.2023
85 чичо стамат шумков
До коментар #33 от "✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★":
33 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★1810ОТГОВОР
До коментар 29 от "Българин":
При нас е друго, като нямаш нищо общо с НАТО и ако си служил навремето и си давал клетва на друга армия в друго време, няма как сега да те накарат да се биеш за чужди интереси или за интересите и............. .........................................................................................................................................................................................Наистина май ти трябва специалист.психологАко си се клел на ,,ДРУГАТА АРМИЯ,,досещам се само за БНА ,не ставаш за войник и можеш да бъдеш спокоен,че никой няма да те потърси и да те мобилизира по ради възраст.Не знам само защо делиш армията ни на натовска и оная другата мисля ,че и двете са на една държава.СЛУЖИЛ СЪМ ВОЙНИК И КЛЕТВАТА СЕ ДАВА НЕ НА АРМИЯТА, А НА РОДИНАТА,А ТЯ ЗА ВСЕКИ ЧОВЕК Е ЕДНА.
18:13 13.03.2023
86 факти
18:39 13.03.2023
87 Този коментар е премахнат от модератор.