Качеството на въздуха в Източна Европа често е твърде различно от онова, което официално се измерва и съобщава. Това твърди германската екологична организация Deutsche Umwelthilfe (DUH), като обвинява шест държави, че прикриват реалните стойности на замърсяването.
Азотният диоксид се съдържа в отработените газове на дизеловите двигатели. Според данните на DUH измерванията на 64 места в България,Унгария, Чешката република, Косово, Словакия и Румъния показват значително по-високи нива на замърсяване в сравнение с официалните данни.
Значително по-висока концентрация
За целта на изследването германските еколози са провели между 2022 и 2024 година повече от 300 измервания на качеството на въздуха - но не на местата, на които са поставени официалните държавни измервателни станции, съобщава германският „Тагесцайтунг“. На 64 от тези места резултатите са показвали значително по-висока концентрация на азотен диоксид от официално измерената. А на 55 места нивото на азотния диоксид е надвишавало определената от ЕС средногодишна стойност от 40 микрограма на кубически метър.
От тези данни германската екологична организация стига до извода, че официалните измервателни станции са инсталирани встрани от основните точки на замърсяване, както и че се използват неподходящи измервателни уреди. Подобно нещо би нарушавало европейското право, пише изданието и пояснява, че ЕС има ясни директиви по въпроса – измервателните станции трябва да се поставят на места, където се очаква най-силно замърсяване на въздуха.
Скандалът с дизеловите автомобили, част от които заминаха и за България
Високите стойности на азотен диоксид, който се съдържа в отработените газове на автомобили, автобуси и камиони с дизелови мотори, са много опасни за здравето. Всяка година в ЕС умират преждевременно повече от 142 000 души в резултат от високо замърсяване с отровния азотен диоксид, казва директорът на DUH Юрген Реш. Призоваваме за независим преглед на всички официални измервателни станции в Европа, за да не се прикрива повече истинската степен на замърсяване на въздуха.
За Източна Европа, и в частност за България, заминаха голям брой стари дизелови автомобили от Германия, за които бе установено, че са имали манипулирани устройства за контрол на емисиите, така че да показват по-ниски стойности. В Германия това предизвика огромен скандал. В Източна Европа обаче автомобилите продължават да се продават и ползват. Според Реш, цитиран от „Тагесцайтунг“, някои от тези автомобили превишават 40 пъти допустимите емисии на азотен диоксид при нормална експлоатация. Той настоява тези автомобили да бъдат оборудвани със системи за пречистване на отработените газове за сметка на производителя и да не бъдат изнасяни като употребявани автомобили, без да бъдат преоборудвани.
Проблемът с фините прахови частици
Не по-малко рисков е проблемът с фините прахови частици (ФПЧ). Според Европейската агенция за околна среда само през 2020 година в ЕС са умрели най-малко 238 000 души, поради това, че са били изложени на концентрация от фини прахови частици от над 5 микрограма на куб. метър.
Световната здравна организация казва, че средногодишната концентрация не бива да надвишава тази стойност, защото в противен случай има риск от тежки увреждания на здравето. Тези незабележими с просто око частици могат да попаднат в белия дроб и кръвообращението, след което да предизвикат възпаления и заболявания на сърдечно-съдовата система.
На Карта на Европейската агенция за развитие с данни за 2021 и 2022 година, показваща замърсяването с фини прахови частици, оцветени в червено (с лош въздух) са българските градове Пловдив, Стара Загора, Велико Търново и Русе.
Бистра Узунова редактор
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 2111
14:42 18.09.2024
2 Тома
Коментиран от #23
14:43 18.09.2024
3 хммм
14:45 18.09.2024
4 Дупничанин
14:47 18.09.2024
5 честен ционист
Коментиран от #9
14:47 18.09.2024
6 не е така
14:48 18.09.2024
7 БЪЛГАРИН 🇧🇬
14:48 18.09.2024
8 Ами така е
14:50 18.09.2024
9 Личи си
До коментар #5 от "честен ционист":
От сутрин до вечер си простотия до шия. Пишеш тук щото с Тея разсъждения, ако излезеш от дома, ще останеш без глава.Коментиран от #21
14:52 18.09.2024
10 незнам
14:58 18.09.2024
11 Въпрос
Коментиран от #12, #17
15:01 18.09.2024
12 Дедо Джо
До коментар #11 от "Въпрос":
Ти не усещаш ли? Нощно време и сутрин се гори боклук в Софето. Защо някой трябва да ти го напише?Коментиран от #14, #24
15:09 18.09.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Дедко ,
До коментар #12 от "Дедо Джо":
Стига глюпости .. София ли е България , бе чикиор ! От 2 години нямам в градината плодове , б;лагодарение на малката красавица6786 .15:17 18.09.2024
15 ЖивЕя
15:21 18.09.2024
16 А в Германия и
15:21 18.09.2024
17 споко
До коментар #11 от "Въпрос":
Като застудее и запалят печките, пак ще го показват.15:23 18.09.2024
18 тук не може да лъжат
15:27 18.09.2024
19 Ужас(истински)
15:29 18.09.2024
20 Бай Ганьо
Дизелите дето кадят сажди и какво ли не и ги карат с масло от фритюрници и прочие не ги спират, щот всички товарни превози са на дизел. Тия на газ и бензин са им трън в очите, зер електричките не вървят. Няма и как да вървят, щот по принцип не вървят за извънградско. Варна София с 2 презареждания за половин час - ми то, по-добре да си хванеш влака, същото време ще направиш, като с електричка.
Отделно като се изхакат някъде и се разхерметизира литиевата батерия става химическа бомба, дето нищо не я гаси. Най-зле е като се подпали на подземен паркинг. Ако в съседство има и други такива, става все едно Путин е пуснал бомбите.
15:30 18.09.2024
21 ПРАВ Е МНОООГО
До коментар #9 от "Личи си":
ДАНО ДА ПУКНЕШОТРАКОВКЕЙМТРЕЙЛС В АДСКИ МЪКИ15:33 18.09.2024
22 Гост
15:35 18.09.2024
23 Гост
До коментар #2 от "Тома":
На ГТП са стриктни само за бензинките и газаджийките. Дизелакът си минава като през пердета. Мерят му само димност, без никакъв състав на изгорелите газове, а при дизелът той е по-лош от на бензина.Коментиран от #26
15:36 18.09.2024
24 МноГо
До коментар #12 от "Дедо Джо":
Много силно се усеща в източната част на София - но както каза колегата - много хора спят (ако си лягат по-рано), особено лятото в жегата трябва да си затвориш прозореца - иначе е голяма токсичност във въздуха... 100% някой го гори за да прави ток и да мести от транспорт до депото - но заради тази далавера страда целия град, после колите им били виновни.16:15 18.09.2024
25 ФТС
16:30 18.09.2024
26 Ввв
До коментар #23 от "Гост":
Ех този дизел бе,много лош,а бензините без катализатор са “рай”.Просто трябва всички да са изрядни,а не да има разделяне!!!17:14 18.09.2024
27 свободен
ОТ ТАМ ИДВАТ БОЛЕСТИТЕ И ЗАМЪРСЯВАНИЯТА.
БЪДЕТЕ ЗДРАВИ И СВОБОДНИ.
Коментиран от #28
18:37 18.09.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.