17 Август, 2017 15:00 25 414 42

Газта като алтернатива на дизела

  • lpg-
  • дизелгейт

Вече позната алтернатива на традиционните горива: LPG(втечнен въглеводороден газ)

Газта като алтернатива на дизела - 1

Втечненият газ отдавна е разпространен измежду кемперите и гриловете. Практичното гориво, съхранявано в големи метални бутилки, често е и източник на енергия за много домове. Разбира се, също така и автомобили могат да бъдат задвижвани с него. В хода на сегашния дизелов скандал пропан-бутанът се разглежда все повече като алтернатива на дизела и бензина.

Но кой знае? Може би автогазта е пред завръщане? LPG представлява смес от пропан и бутан и се получава при преработката на нефта. Експерти смятат, че разочарованието от дизела ще се отрази положително първо при втечнения газ. Shell, от своя стана, прогнозира значително разрастване за горивото. Според проучване на петролния гигант през следващите 20 години по улиците ще се движат нови 6 милиона превозни средства на пропан-бутан.

Какво прави втечнения газ толкова примамлив? Струва с около 1 лев по-малко на литър и изгаря значително по-чисто от бензина и дизела. Не се отделят никакви сажди. В сравнение с бензина се отделят 20% по-малко азотни оксиди, а в сравнение с дизела редуцирането е в размер на 95%. Евентуалните забрани за движение не са релевантни за автомобилите на LPG.

Друго предимство на втечнения въглеводороден газ е развитата мрежа от бензиностанции в Западна Европа. В Германия повече от всяка втора бензиностанция предлага пропан-бутан, нещо, за което шофьорите на коли на метан могат само да мечтаят.

Разбира се, автогазта има и недостатъци. Поради по-малката плътност и съответно по-ниското енергийно съдържание от бензина мощността при втечнения газ намалява и разходът се покачва с 15-20 процента, което леко редуцира предимството в цените. След преустройството се съкращава и пробегът на колата. Освен това изборът от автомобили в фабрична газова уредба е много ограничен. Такива модификации предлагат предимно Ford, Opel и Dacia. Volkswagen се отказа от втечнения газ преди 15 години, залагайки на метана.

Трансформацията на автогаз може да осъществи при всяка бензинова кола. Средната цена на газовата уредба у нас е около 1 000 лева, но обаче варира в зависимост от двигателя и броя на цилиндрите. Преустройството на дизелов автомобил е значително по-скъпо, по-сложно и по-слабо разпространено. Това може да се промени в следващите години ако Европейският съюз забрани движението на дизелови превозни средства в градовете.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Зорлем

    38 10 Отговор
    Леле майко, възможно ли е т.нар. "западняци" да са толкова задръстени и късогледи?

    Не ми се вярва чак сега да откриват пропан-бутана за автомобили, но пък от друга страна "лобирането" за тази или онази технология изглежда толкова плоско и дразнещо, че чак не е за вярване и би трябвало да е обидно за всеки четящ (както е за мен).
  • 2 Straus

    48 17 Отговор
    Първо, газовата не съкращава живота на двигателя. Второ VW още правят фабрични коли на газ, Фиат също

    Коментиран от #9

  • 3 гост

    48 12 Отговор
    Дишането на пропан-бутан може да съкрати живота на идиота който го прави. А за колите напротив, запазва двигателя, може ли да се пишат глупости без да се провери?
  • 4 каракуда

    33 9 Отговор
    Много слаба статия!
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Гост

    40 11 Отговор
    Публикувано във факти.бг: След преустройството се съкращава и пробегът на колата

    Ти наред ли си бре момък

    Коментиран от #16

  • 7 Илиев

    52 3 Отговор
    А то с тая нискокачествена нафта и бензин, щото се вдига пробега :D
  • 8 Марио

    17 56 Отговор
    Никога няма да си сложа газ.Смятам че е опасен особено ако катастрофираш.
  • 9 123

    16 14 Отговор

    До коментар #2 от "Straus":

    Не съм чувал скоро VW да правят нещо на ЛПГ. Имат фабрични метанови. Новите им двигатели TSI не работят много добре на ПБ, на метан - да.
    Освен това, нещо не ми излиза сметката с предимствата. Малък TSI на Поло - харчи реално 5/100 извън града, а смесено е 6. Същият на ПБ харчи около 7 /100 извън града, смесено 9. Като съпоставим цените на горивата - смесеното е 12 лева на бензин, а на ПБ е 9 лева. Тоест, пестя 3 лева на 100 км. Но, неудобствата: 1. На малка кола се губи багажника; 2. Малко по-немощна е на ПБ; 3. Повече проблеми с поддръжка и палене зимата; 4. Цента на газовата 1700-1800 читава нова; 5. Миризмата на БП; Не можеш да спираш в подзезмни паркинги; 6. В чужбина не навсякъде има газ и т.н.
    Заключение: напълно ненужна на хора каращи по 10 000 км на година, ще пестят по 300 лева от гориво, като ще избиват вложението и допълнителните разходи в продължение на 10 години. Има някакъв смисъл при 20 000 км и нагоре, ако смятате да карате автомобила поне 10 години.

    Коментиран от #11, #13

  • 10 123

    25 9 Отговор
    Пропуснах да напиша.
    Алтернативата на дизела е бензин.
  • 11 Иван

    16 30 Отговор

    До коментар #9 от "123":

    С VW Поло ли ще пътуваш в чужбина..... :)))))
    Имал съм и газ и бензин и сега дизел. Газта е един ...винаги наточен и винаги в един моменти ти усложнява живота. Да, съвремнните газови инжекциони са мнооого по-добре,но винаги има моменти на щастие когато се чудиш защо стана така, а и ама и допълнителни разходи за подръжката. Икономията е майка на мизерията! В крайна сметка разхода е все едно караш дизел, само че караш един спънат двигател. И при висока скорост разхода се покачва в пъти, а не с литър-два, както е при дизела. Най-голямото предимство на газта е от екологична гледна точка. Карам 3,0 дизел на 290 коня и разхода е 6-8 на сто, а на 1,6 л 101 коня с газов инжекцион италиански разхода варира 8-13 на сто така че каде е икономията спрямо дизела аз не виждам. Спрямо бензина е към 30 процента и толкова.
  • 12 охо

    11 8 Отговор
    Публикувано във факти.бг: В Германия повече от всяка втора бензиностанция предлага пропан-бутан

    Всяка първа ли трябва да означава това ?

    Коментиран от #14

  • 13 Цинцар

    41 5 Отговор

    До коментар #9 от "123":

    Първо смесено е трудно за бензинова кола да харчи 6/100...айде 6 да е.
    6л*2,15 лв/л прави към 13лв/100км
    ПБ - 7*1,05лв/л прави към 7,40лв/100км
    Т.е. разлика 6-6,5лв.... на 100км - 1000км -60лв - 10 000км - 600лв т.е ако тази кола я караш 4-5 години....- 50-60хиляди км -
    пестиш 3-4 хилки от гориво. А тази уредба за Поло е не повече от 700-800лв...т.е избиваш ги още на 1-вата година.
    Най добре е на бензин...няма какво да се лъжем...ама който може да си го позволи..

    Коментиран от #19, #26

  • 14 Guest

    13 3 Отговор

    До коментар #12 от "охо":

    Всяка втора означава че 50% от бензиностанциите предлагат LPG
  • 15 куку

    18 3 Отговор
    А бре,пропан -бутана не беше ли отпадъчен газ при преработка на нефта?Значи викате,да произведем бензин и нафта ,а да ползваме само пропан-бутана :))))))) Дебилско,но природосъобразно. :)))))))
  • 16 Тоти

    4 6 Отговор

    До коментар #6 от "Гост":

    https://m.fakti.bg/avto/254799-opasna-kombinacia-gazova-butilka-i-cigara
  • 17 Еколог

    20 11 Отговор
    Щом най новото а4 го продават фирмено с газ, правете си сметка. Газта е бъдещето на гАзарията и не само ами и настоящето!
  • 18 Shmeker

    5 19 Отговор
    Няма алтернатива дизела. Трябва да вземаш 2.8 бензин за да има такъв въртящ момент като 1.9 ТДИ и да върви поне толкоз. И като го газираш му се разказва играта щото клапаните на новите мотори са малки и тънки , а и почва да върви като 1.8 на бензин.
    Фабричните коли с метан ги правят ОК, с леки бутилки, но пак остава опасността от когато нещо се прецака и вземеш че избухнеш... интересно какво ще измислят от EURONCAP...
  • 19 Лош опит за реклама

    3 7 Отговор

    До коментар #13 от "Цинцар":

    Само минуси е LPG.Лъжа е за Германия,че сега навлиза.Хитлер я е докарал в България.
  • 20 гост

    7 4 Отговор
    В Ю.Корея е разпространена като Кия прави коли само на ЛПГ, дори без опция на бензин. Карал съм на газ и не ми допада, колата се чувства немощна, багажника винаги страда, най-малкото една резервна гума ти пречи. Добре е ако се демонтира резервуара и бутилката се монтира там, с малък резервуар за бензин, както е на метановите уредби. Обаче на Запад тази интервенция струва към 2х.евро понеже се прави както трябва. У нас на кола с директна инжекция уредбата е над 1500лв, като рискуваш много с горивната система на двигателя, а не с ресурса му като цяло. Та ако се повредят дюзите, струващи 2000лв, то те трябва да се добавят към цената на уредбата и допълнителните разходи за прочистване на изпарител, профилактика и преглед на газовата уредба. Новите двигатели не са старите моноинжекции, които бяха идеални за газ, евтини системи и евтини дюзи. Та помислете добре преди да слагате на съвременен двигател.
  • 21 Гост

    11 9 Отговор
    Само каращи нафтови печки ги пишат тея глупости за Пропан-бутан-а.Аз карам голяма кола,2.6 V6 на газ.Много е важно как е настроена системата.В града ми гори 2 литра по-малко от колкото на бензин.Извън града с литър повече.Нямам обяснение,но е Факт!Колата тежи 1800 кг. с ремарке 400 кг. и кола отгоре 1400 кг.(3600 общо) разхода на магистралата с 100 км/ч. на темпомат ми е 13.5л/100км.Смятайте сега кой дизелов автомобил ще изгори 7 л. при тази маса.Впрочем нямам разлика в мощноста.

    Коментиран от #22, #27, #31

  • 22 гост

    8 5 Отговор

    До коментар #21 от "Гост":

    Технически твоята история няма обяснение. Газта има по-ниска енергийна плътност от бензина, така че при еднакви условия ще е необходимо повече газ, за да се отдели една и съща енергия. Няма как да върви същото, а да гори същото, а камо ли по-малко. Не се отрича, че може да харчи същото или по-малко, но няма вървенето на бензин.

    Коментиран от #25

  • 23 Госттттт

    7 6 Отговор
    Карам 1.8 Т 180 коня. Сложих си газ и се родих.Да вярно, че първоначално ми стъпи на 1500 лева, но колата върви супер. Горенето ме кефи. Почва от 10 на сто, но пък върви както на бензин. Не правя икономий и най- големия разход градско ми е 13 на сто

    Коментиран от #28

  • 24 Гост

    7 1 Отговор
    Не съм хванал разлика между разхода на бензин и газ, 1.8i 115 коня не е кой знае какво мини ванче, но съм пробвал по различни прави, баири да карам на бензин и на газ и разлика не виждам, вероятно инжекциона си я компенсира за сметка на разхода, но ако в милилитри няма и как да го усетя нито на колонката нито на разходомера.

    Главният недостатък е - заемане на част от багажника и невъзможността да се ползват подземни паркинги.
    Отидете в центъра и търсете място за паркиране отвън до МОЛ-а....
    Избягвам едното джъмбо защото е с подземен паркинг и ходя до другото защото има външен...
  • 25 Гост

    4 1 Отговор

    До коментар #22 от "гост":

    Технически да.И аз това казах,но е Факт!И аз нямам обяснение.По каталог и дават 14.5 градско,предполагам 15,не съм засичал на бензин.На Газ при леко каране без да настъпвам ми е горила 12.5.При нормално 13-13,5.И нека да е глупав тест,но с пълна Газ и рязко пускане на съединителя когато колата е на бензин оставя по къса диря на асфалта.На бензин 235,на газ 240 км/ч.Малки са разликите,но ги има.

    Коментиран от #38

  • 26 123

    3 4 Отговор

    До коментар #13 от "Цинцар":

    Абе пич, не мога да разбера какви сметки правиш. Извън градското е 7 на Полото на газ, не комбинирано. Последното е най-малко 8-9 ако караш 50 % в София. Тоест около 9 лева и нагоре при 1 лев газта, защото на газ харчиш и бензин - паленето при TSI винаги е на бензин. Смятай + 1 литър бензин на 100 км. Второ къде е този бензин по 2.15. Последният месец съм зареждал в страната между 1.85 и 2.01 и то само на Шел.
    Трето тая уредба за 7-800 лева ще да е за Поло на повече от 10 години. На Полото TSI слагат от 6-7 години. Говоря ти за кола след 2010г. и по-нова.
    Някой беше писал, че не било Полото за чужбина - новото Поло, Фабия, Ибиза са колкото стария Голф 4. Нямаш грижи и на дълъг път.
  • 27 123

    4 2 Отговор

    До коментар #21 от "Гост":

    Всеки който кара с около 100 км в час. Даже 7 е много. Извънградско новите дизели харчат при тази скорост 4-4,5. Като закачиш една каравана 1500 кг. вдигат с литър-два. Ако вдигнеш над 120 обаче картината рязко се променя, но това важи и за твоя автомобил.

    Коментиран от #29

  • 28 МАК

    4 1 Отговор

    До коментар #23 от "Госттттт":

    Пич голяма грешка си направил!! Тоя двигател ще го унищожиш за нула време стъблата на клапанитеса тънки като солети! Тази гама двигатели са забранени за газ!! Приятно ти унищожаване колата ти!! Спестеното ти от газ ще ти излезе солено!!!
  • 29 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "123":

    Да,знам.Аз коментирах разликата между Бензин и Газ.
  • 30 някой

    1 1 Отговор
    А ако има знаещи и патили, нещо повече за комбинацията дизел ( да речем 1,9 тди) с газ пропан-бутан...
  • 31 Язе

    1 1 Отговор

    До коментар #21 от "Гост":

    Тогава защо всички камиони примерно са дизел а не бензин на газ?Като караш у равното може и да ти гори 13,5/100.Види ли баир колко си-50/100?

    Коментиран от #32, #34, #35

  • 32 Еколог

    1 2 Отговор

    До коментар #31 от "Язе":

    Газката е на газ.
  • 33 Fransis

    5 2 Отговор
    Работиб съм три години в сервис за газови устройства и гаста съхранява двигателя, защото не мие маслото от цилиндрите, и няма бензинови пари които да разреждат маслото и така смазването е много по-добро, и маслото остава чисто, много по-дълго време. В сервиза са идвали автомобили на по 500 000 км.
  • 34 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #31 от "Язе":

    Е да прав си.Аз като тръгна и 200 км. само по баир карам ...... тцтцтцтц.Абе Вие мислите ли като се изказвате.То никаде няма абсолютно равен път.Винаги има нагоре(където разхода е повече)и обратно.Тоя разход го смятам като напълня,измина определени километри и пак напълня.Да не мислиш,че дизела по баир гори по малко ......
  • 35 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #31 от "Язе":

    Ти така си мислиш.Ела в Германия да видиш колко Автобуси(градски транспорт)и колко Камиони(за боклук) са на Метан и като спре да се качиш колко е тихо и не ти се набива тракането в главата.
  • 36 WTF

    1 1 Отговор
    Тотална неграмотност. Такова чудо като газта няма, газът, един газ!!!
  • 37 Така е

    5 1 Отговор
    Абре батковци с дизели 300 коня, как го правите бре? Как гори 6 литра тфа нещо бря?
    И сигурно 6 гори при 180км/ч.
    Па с 240 дава 7, 7.5 макс?
    Ма как ви излизат тея сметки само с нафтата било по-евтино от газта.
    Вие кола на газ карали ли сте?
    Кола с газов инжекцион, добре настроен и съобразен с параметрите на колата?
    Май не сте, аман от разбирачи дето като ги опъне турбото и си мислят, че мноу върви колата.
    Бензинов двигател на газ със сходни параметри като мощност на дизела винаги ще е по-евтин за поддръжка и разход.
    Ама вие се утешаваите и мечтайте, че карате евтино.
  • 38 до гост

    3 0 Отговор

    До коментар #25 от "Гост":

    Много е просто обяснението бе ... Ако колата ти е била 100к.с при разход от 14л бензин а сега ти харчи 12л газ - вечен не е 100кс а е към 70.
  • 39 Алфа Ромео

    4 1 Отговор
    Загубата на мощност при пропан-бутана ако всичко е наред по уредбата е между 7-10%, тоест на практика не се усеща, особено при по-голям двигател, при метана вече е около 20%.

    Коментиран от #40

  • 40 до Алфа Ромео

    2 3 Отговор

    До коментар #39 от "Алфа Ромео":

    За да имаш само 10% загуба в мощността останалите 20-25% трябва да ги компенсираш с 20-25% по-високо разход на газ спрямо бензин.
    Елементарна физика е - няма как да получиш енергия от нищото. Толкова ли не могат кухите ви сиромашки глави да го проумеят ?
  • 41 Инженер

    2 1 Отговор
    https://xtronics.com/wiki/Energy_density.html

    Като сте неуки четете и учете

    Gasoline 9,700 Wh/l
    Propane (liquid) 7,050 Wh/l

    Тоест енергията която се получава при "изгарянето" на литър бензин спрямо литър газ е ~38% по-голяма. Тоест трябва да изгориш 38% повече газ за да постигнеш същата мощност на двигателя както на бензин. Това казва закона на физиката - въпреки че според бай Ганьовците тука колите им вървят повече на газ и харчат по малко от на бензин....

    Коментиран от #42

  • 42 Алфа Ромео

    3 0 Отговор

    До коментар #41 от "Инженер":

    Аз поне не съм казал че колата ми върви повече на газ и харчи по-малко, казвам че има известно влошаване на пропан-бутан но не нещо драматично. Разхода че е два литра отгоре не ме бърка при тази драстична разлика в цената.