Втечненият газ отдавна е разпространен измежду кемперите и гриловете. Практичното гориво, съхранявано в големи метални бутилки, често е и източник на енергия за много домове. Разбира се, също така и автомобили могат да бъдат задвижвани с него. В хода на сегашния дизелов скандал пропан-бутанът се разглежда все повече като алтернатива на дизела и бензина.
Но кой знае? Може би автогазта е пред завръщане? LPG представлява смес от пропан и бутан и се получава при преработката на нефта. Експерти смятат, че разочарованието от дизела ще се отрази положително първо при втечнения газ. Shell, от своя стана, прогнозира значително разрастване за горивото. Според проучване на петролния гигант през следващите 20 години по улиците ще се движат нови 6 милиона превозни средства на пропан-бутан.
Какво прави втечнения газ толкова примамлив? Струва с около 1 лев по-малко на литър и изгаря значително по-чисто от бензина и дизела. Не се отделят никакви сажди. В сравнение с бензина се отделят 20% по-малко азотни оксиди, а в сравнение с дизела редуцирането е в размер на 95%. Евентуалните забрани за движение не са релевантни за автомобилите на LPG.
Друго предимство на втечнения въглеводороден газ е развитата мрежа от бензиностанции в Западна Европа. В Германия повече от всяка втора бензиностанция предлага пропан-бутан, нещо, за което шофьорите на коли на метан могат само да мечтаят.
Разбира се, автогазта има и недостатъци. Поради по-малката плътност и съответно по-ниското енергийно съдържание от бензина мощността при втечнения газ намалява и разходът се покачва с 15-20 процента, което леко редуцира предимството в цените. След преустройството се съкращава и пробегът на колата. Освен това изборът от автомобили в фабрична газова уредба е много ограничен. Такива модификации предлагат предимно Ford, Opel и Dacia. Volkswagen се отказа от втечнения газ преди 15 години, залагайки на метана.
Трансформацията на автогаз може да осъществи при всяка бензинова кола. Средната цена на газовата уредба у нас е около 1 000 лева, но обаче варира в зависимост от двигателя и броя на цилиндрите. Преустройството на дизелов автомобил е значително по-скъпо, по-сложно и по-слабо разпространено. Това може да се промени в следващите години ако Европейският съюз забрани движението на дизелови превозни средства в градовете.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Зорлем
Не ми се вярва чак сега да откриват пропан-бутана за автомобили, но пък от друга страна "лобирането" за тази или онази технология изглежда толкова плоско и дразнещо, че чак не е за вярване и би трябвало да е обидно за всеки четящ (както е за мен).
15:05 17.08.2017
2 Straus
Коментиран от #9
15:07 17.08.2017
3 гост
15:19 17.08.2017
4 каракуда
15:33 17.08.2017
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Гост
Ти наред ли си бре момък
Коментиран от #16
16:20 17.08.2017
7 Илиев
16:25 17.08.2017
8 Марио
17:20 17.08.2017
9 123
До коментар #2 от "Straus":
Не съм чувал скоро VW да правят нещо на ЛПГ. Имат фабрични метанови. Новите им двигатели TSI не работят много добре на ПБ, на метан - да.Освен това, нещо не ми излиза сметката с предимствата. Малък TSI на Поло - харчи реално 5/100 извън града, а смесено е 6. Същият на ПБ харчи около 7 /100 извън града, смесено 9. Като съпоставим цените на горивата - смесеното е 12 лева на бензин, а на ПБ е 9 лева. Тоест, пестя 3 лева на 100 км. Но, неудобствата: 1. На малка кола се губи багажника; 2. Малко по-немощна е на ПБ; 3. Повече проблеми с поддръжка и палене зимата; 4. Цента на газовата 1700-1800 читава нова; 5. Миризмата на БП; Не можеш да спираш в подзезмни паркинги; 6. В чужбина не навсякъде има газ и т.н.
Заключение: напълно ненужна на хора каращи по 10 000 км на година, ще пестят по 300 лева от гориво, като ще избиват вложението и допълнителните разходи в продължение на 10 години. Има някакъв смисъл при 20 000 км и нагоре, ако смятате да карате автомобила поне 10 години.
Коментиран от #11, #13
17:23 17.08.2017
10 123
Алтернативата на дизела е бензин.
17:25 17.08.2017
11 Иван
До коментар #9 от "123":
С VW Поло ли ще пътуваш в чужбина..... :)))))Имал съм и газ и бензин и сега дизел. Газта е един ...винаги наточен и винаги в един моменти ти усложнява живота. Да, съвремнните газови инжекциони са мнооого по-добре,но винаги има моменти на щастие когато се чудиш защо стана така, а и ама и допълнителни разходи за подръжката. Икономията е майка на мизерията! В крайна сметка разхода е все едно караш дизел, само че караш един спънат двигател. И при висока скорост разхода се покачва в пъти, а не с литър-два, както е при дизела. Най-голямото предимство на газта е от екологична гледна точка. Карам 3,0 дизел на 290 коня и разхода е 6-8 на сто, а на 1,6 л 101 коня с газов инжекцион италиански разхода варира 8-13 на сто така че каде е икономията спрямо дизела аз не виждам. Спрямо бензина е към 30 процента и толкова.
17:37 17.08.2017
12 охо
Всяка първа ли трябва да означава това ?
Коментиран от #14
17:39 17.08.2017
13 Цинцар
До коментар #9 от "123":
Първо смесено е трудно за бензинова кола да харчи 6/100...айде 6 да е.6л*2,15 лв/л прави към 13лв/100км
ПБ - 7*1,05лв/л прави към 7,40лв/100км
Т.е. разлика 6-6,5лв.... на 100км - 1000км -60лв - 10 000км - 600лв т.е ако тази кола я караш 4-5 години....- 50-60хиляди км -
пестиш 3-4 хилки от гориво. А тази уредба за Поло е не повече от 700-800лв...т.е избиваш ги още на 1-вата година.
Най добре е на бензин...няма какво да се лъжем...ама който може да си го позволи..
Коментиран от #19, #26
17:46 17.08.2017
14 Guest
До коментар #12 от "охо":
Всяка втора означава че 50% от бензиностанциите предлагат LPG19:28 17.08.2017
15 куку
19:52 17.08.2017
16 Тоти
До коментар #6 от "Гост":
https://m.fakti.bg/avto/254799-opasna-kombinacia-gazova-butilka-i-cigara20:02 17.08.2017
17 Еколог
20:54 17.08.2017
18 Shmeker
Фабричните коли с метан ги правят ОК, с леки бутилки, но пак остава опасността от когато нещо се прецака и вземеш че избухнеш... интересно какво ще измислят от EURONCAP...
23:40 17.08.2017
19 Лош опит за реклама
До коментар #13 от "Цинцар":
Само минуси е LPG.Лъжа е за Германия,че сега навлиза.Хитлер я е докарал в България.07:55 18.08.2017
20 гост
08:58 18.08.2017
21 Гост
Коментиран от #22, #27, #31
09:10 18.08.2017
22 гост
До коментар #21 от "Гост":
Технически твоята история няма обяснение. Газта има по-ниска енергийна плътност от бензина, така че при еднакви условия ще е необходимо повече газ, за да се отдели една и съща енергия. Няма как да върви същото, а да гори същото, а камо ли по-малко. Не се отрича, че може да харчи същото или по-малко, но няма вървенето на бензин.Коментиран от #25
09:49 18.08.2017
23 Госттттт
Коментиран от #28
10:09 18.08.2017
24 Гост
Главният недостатък е - заемане на част от багажника и невъзможността да се ползват подземни паркинги.
Отидете в центъра и търсете място за паркиране отвън до МОЛ-а....
Избягвам едното джъмбо защото е с подземен паркинг и ходя до другото защото има външен...
12:57 18.08.2017
25 Гост
До коментар #22 от "гост":
Технически да.И аз това казах,но е Факт!И аз нямам обяснение.По каталог и дават 14.5 градско,предполагам 15,не съм засичал на бензин.На Газ при леко каране без да настъпвам ми е горила 12.5.При нормално 13-13,5.И нека да е глупав тест,но с пълна Газ и рязко пускане на съединителя когато колата е на бензин оставя по къса диря на асфалта.На бензин 235,на газ 240 км/ч.Малки са разликите,но ги има.Коментиран от #38
15:43 18.08.2017
26 123
До коментар #13 от "Цинцар":
Абе пич, не мога да разбера какви сметки правиш. Извън градското е 7 на Полото на газ, не комбинирано. Последното е най-малко 8-9 ако караш 50 % в София. Тоест около 9 лева и нагоре при 1 лев газта, защото на газ харчиш и бензин - паленето при TSI винаги е на бензин. Смятай + 1 литър бензин на 100 км. Второ къде е този бензин по 2.15. Последният месец съм зареждал в страната между 1.85 и 2.01 и то само на Шел.Трето тая уредба за 7-800 лева ще да е за Поло на повече от 10 години. На Полото TSI слагат от 6-7 години. Говоря ти за кола след 2010г. и по-нова.
Някой беше писал, че не било Полото за чужбина - новото Поло, Фабия, Ибиза са колкото стария Голф 4. Нямаш грижи и на дълъг път.
17:20 18.08.2017
27 123
До коментар #21 от "Гост":
Всеки който кара с около 100 км в час. Даже 7 е много. Извънградско новите дизели харчат при тази скорост 4-4,5. Като закачиш една каравана 1500 кг. вдигат с литър-два. Ако вдигнеш над 120 обаче картината рязко се променя, но това важи и за твоя автомобил.Коментиран от #29
17:24 18.08.2017
28 МАК
До коментар #23 от "Госттттт":
Пич голяма грешка си направил!! Тоя двигател ще го унищожиш за нула време стъблата на клапанитеса тънки като солети! Тази гама двигатели са забранени за газ!! Приятно ти унищожаване колата ти!! Спестеното ти от газ ще ти излезе солено!!!19:11 18.08.2017
29 Гост
До коментар #27 от "123":
Да,знам.Аз коментирах разликата между Бензин и Газ.20:08 18.08.2017
30 някой
21:39 18.08.2017
31 Язе
До коментар #21 от "Гост":
Тогава защо всички камиони примерно са дизел а не бензин на газ?Като караш у равното може и да ти гори 13,5/100.Види ли баир колко си-50/100?Коментиран от #32, #34, #35
14:06 19.08.2017
32 Еколог
До коментар #31 от "Язе":
Газката е на газ.14:11 19.08.2017
33 Fransis
23:21 19.08.2017
34 Гост
До коментар #31 от "Язе":
Е да прав си.Аз като тръгна и 200 км. само по баир карам ...... тцтцтцтц.Абе Вие мислите ли като се изказвате.То никаде няма абсолютно равен път.Винаги има нагоре(където разхода е повече)и обратно.Тоя разход го смятам като напълня,измина определени километри и пак напълня.Да не мислиш,че дизела по баир гори по малко ......04:53 20.08.2017
35 Гост
До коментар #31 от "Язе":
Ти така си мислиш.Ела в Германия да видиш колко Автобуси(градски транспорт)и колко Камиони(за боклук) са на Метан и като спре да се качиш колко е тихо и не ти се набива тракането в главата.04:57 20.08.2017
36 WTF
11:05 20.08.2017
37 Така е
И сигурно 6 гори при 180км/ч.
Па с 240 дава 7, 7.5 макс?
Ма как ви излизат тея сметки само с нафтата било по-евтино от газта.
Вие кола на газ карали ли сте?
Кола с газов инжекцион, добре настроен и съобразен с параметрите на колата?
Май не сте, аман от разбирачи дето като ги опъне турбото и си мислят, че мноу върви колата.
Бензинов двигател на газ със сходни параметри като мощност на дизела винаги ще е по-евтин за поддръжка и разход.
Ама вие се утешаваите и мечтайте, че карате евтино.
21:57 20.08.2017
38 до гост
До коментар #25 от "Гост":
Много е просто обяснението бе ... Ако колата ти е била 100к.с при разход от 14л бензин а сега ти харчи 12л газ - вечен не е 100кс а е към 70.12:24 21.08.2017
39 Алфа Ромео
Коментиран от #40
12:57 21.08.2017
40 до Алфа Ромео
До коментар #39 от "Алфа Ромео":
За да имаш само 10% загуба в мощността останалите 20-25% трябва да ги компенсираш с 20-25% по-високо разход на газ спрямо бензин.Елементарна физика е - няма как да получиш енергия от нищото. Толкова ли не могат кухите ви сиромашки глави да го проумеят ?
10:26 22.08.2017
41 Инженер
Като сте неуки четете и учете
Gasoline 9,700 Wh/l
Propane (liquid) 7,050 Wh/l
Тоест енергията която се получава при "изгарянето" на литър бензин спрямо литър газ е ~38% по-голяма. Тоест трябва да изгориш 38% повече газ за да постигнеш същата мощност на двигателя както на бензин. Това казва закона на физиката - въпреки че според бай Ганьовците тука колите им вървят повече на газ и харчат по малко от на бензин....
Коментиран от #42
10:36 22.08.2017
42 Алфа Ромео
До коментар #41 от "Инженер":
Аз поне не съм казал че колата ми върви повече на газ и харчи по-малко, казвам че има известно влошаване на пропан-бутан но не нещо драматично. Разхода че е два литра отгоре не ме бърка при тази драстична разлика в цената.14:28 22.08.2017