Новата Dacia Duster вече се предлага с двугоривен бензинов и пропан-бутанов двигател, който е наречен ECO-G. Именно Duster с фабрична газова уредба бе обект на нашия тест. Впечатленията си от самата кола сме ви разказвали при нейното представяне, така, че сега ще акцентираме именно върху въпросната АГУ и това как се държи и усеща колата, когато се движи на газ и на бензин.
Мнението ни е, че към днешна дата и предвид цените на горивата, а и финансовото състояние на средностатистическия българин, именно това изпитано и доказало се решение, достъпно като цена и ефективно, ви помага да спестите значителна сума от парите за гориво, като в същото време не правите кой знае какъв компромис.
Решението на Dacia да върне пропан-бутан обратно в гамата изглежда беше умен ход, като се има предвид спираловидно нарастващата цена на бензина и дизела. Популярен в началото на 2000-те, LPG (втечнен нефтен газ) струва почти една трета от цената на литър безоловния бензин.
В момента Dacia е единственият производител, който предлага фабрично монтирани LPG уредби в цялата си гама. Те са подкрепени от редовна гаранция, като обслужването и поддръжката не са засегнати. Самата уредба е монтирана в завода, като бутилката е на мястото на резервната гума, а мястото за зареждане е точно до гърлото на резервоара за бензин.
В салона има само един бутон вляво на водача, чрез който ръчно можете да превключвате на желаното от вас гориво. Това обаче съвсем не се налага, тъй като автомобилът е проектиран така, че пали на бензин и автоматично и неусетно превключва на газ. Когато пропан-бутанът свърши, системата автоматично превключва на бензин.
Последното действие става неусетно, а това, което е различно при въпросната фабрична газова уредба на Duster е, че в зависимост от горивото с което работи двигателя, на електронните инструменти пред водача се показва неговото количество, а борд компютърът отчита разход на даденото гориво с което се движи автомобилът в момента.
За новия Duster преобразуването на LPG предвижда 62-литрова бутилка, монтирана, както вече споменахме, в гнездото на резервното колело. Версията с АГУ се предлага само с еднолитров трицилиндров двигател, който произвежда 90 к.с., когато се захранва с бензин. При смяната на пропан-бутан обаче мощността се повишава до 100 конски сили.
Трябва да знаете, че нито един от режимите не кара Duster да се чувства особено бърз, като ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 13.8 секунди на LPG, което е малко по-бавно от това на бензин. Стандартната шестстепенна механична скоростна кутия трябва да работи усилено, за да бъдете "в крак с трафика". С други думи трябва да държите колата в по-високи обороти, ако искате да е по-динамична.
В противен случай обаче също няма да изпитвате сериозен дискомфорт. Двигателчето поддържа добре високи скорости от 140 - 150 км/ч, като е особено икономично на бензин. Разходът, който отчете борд компютъра при движение на бензин бе над шест литра на сто километра пробег. При движение на газ, разлика в динамиката почти няма, но разходът се повиши до почти десет литра на сто километра.
Използвайки резервоарите за бензин и пропан-бутан до пълния им капацитет, Duster Bi-Fuel може да измине над 1000 километра. С настройки на уредите пред водача можете да следите на дигитален дисплей нивото на горивото и в двата резервоара, а както вече споменахме, Duster автоматично ще превключи на бензин, когато няма LPG.
Въпреки че икономията на гориво при работа с пропан-бутан е малко по-лоша, отколкото на бензин, то това се компенсира от по-ниската цена на синьото гориво. Емисиите при изгаряне на LPG също са по-ниски. С изключение на липсата на резервното колело, двугоривната система на Duster, наречена Bi-Fuel оставя практичността на SUV-то непроменена.
Багажникът си е оптимално голям, а в салона има достатъчно място за петима възрастни. Най-впечатляващото от всичко е, че изборът на версия Bi-Fuel или ECO-G не оскъпява много автомобила. Цената на Duster с предно предаване, трицилиндров мотор и АГУ започва от 34 820 лв, което предвид настоящите цени на новите автомобили е доста атрактивно предложение.
Дали имате нужда от Duster ECO-G ще си прецените сами, но предвид изключително високите цени на бензина и дизела, това е едно отлично решение за хора, изминаващи голям пробег на годишна база. При тези обстоятелства по-ниските експлоатационни разходи на Bi-Fuel и по-големият капацитет за дълги разстояния биха могли да осигурят реални спестявания.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Бангеев
Коментиран от #65
14:22 17.08.2022
3 Тралала
Коментиран от #5, #13, #47
14:28 17.08.2022
4 Иво
14:39 17.08.2022
5 Истината
До коментар #3 от "Тралала":
Конете с газ версията са 100. Тя е не само за Дъстър, но и за Сандеро, Сандеро Степуей и Логан. И преди да покараш не прави погрешни заключения.Коментиран от #8
14:43 17.08.2022
6 Дизела
Няма такова животно при Дачия.
Затова сега съм със SUV, автомат, 4x4, 184кс на дизел.
Коментиран от #7
14:45 17.08.2022
7 Бензина
До коментар #6 от "Дизела":
Дачия е всичко което НЕ искам.14:52 17.08.2022
8 Тралала
До коментар #5 от "Истината":
Последно съм карал Докер 1.6 на газ, май беше към 105-115 коня-служебен. Това едвам вървеше по баири с 200 кила товар. А се отказах от малолитражни преди 13 години, когато имах корса 1.4 с 90 коня. С двама човека наклон от рода Троян-Кърнаре ставаше са на втора и първа, а разхода, понеже педала на газтта е до ламарината от порядъка на 9 средно. От тогава дизел, заради големия въртящ момент и нищо под 130 коня не съм купувал. Средно по-евтино излиза даже.14:54 17.08.2022
9 бакшиш
на магистрала благодарение на 6 скорост си държи също 140км колкото е разрешението за магистрала но пак гори 10/100 че може и малко отгоре в зависимост как натискате педала
общо взето икономия няма, добре че цената на пропан бутана в момента е ниска
голям недостатък е че нямате резервна гума, те тия коли и крикове нямат в компелекта си ! да го знаете пукнете ли гума молете се да имата карта на сба златна иначе големи проблеми ви чакат
не е проблем от моргата си купите една гума резервна но криковете поне оригиналните са кът, няма просто
ама и 34хлв са си мноого пари за тая дачия
14:57 17.08.2022
10 Много са ми 3 цилиндъра
Коментиран от #12, #26, #63
14:59 17.08.2022
11 бакшиша
има хубаво парно , климатика работи като простт климатик ама все пак охлажда
абе върши работа няма няма кеф
Коментиран от #79
15:00 17.08.2022
12 смешник
До коментар #10 от "Много са ми 3 цилиндъра":
защо плюеш по 3 цилиндъра? масово всички фирми предлагат такъв мотор, ако си невежа и не знаеш мога ти помогна форд ситроен фолксваген и т.н. образовайте се и не се излагайтеот капацитети като вас тук правим само чушкопек, иначе големи капацитети сме на чуждото ама и каруца не можеш да направиш ти специално ! диванен разбирачо ай у лево
Коментиран от #20, #21, #37, #52, #71
15:02 17.08.2022
13 Всеки избира сам
До коментар #3 от "Тралала":
Suzuki Vitara IV facelift 2018 1.0 BOOSTERJET 112 ксТова сузуки има същите размери и тегло като въпросната дачия. Просвета е по малък от този на дачията 18,5, срещу 21,7. И двата двигатела имат един и същи въртящ момент - 170 Нм.
Иначе и двата двигателя са 1,0 l с турбокомпресори.
Правиш ли разлика между въртящ момент на двигателя и конски сили ? Ако не , то ........... !!!
Коментиран от #15, #28
15:04 17.08.2022
14 бакшиша
1,6 мотора е със 3 литра масло в картера! и маслото на 3 цилиндъра е към 100лв тубата, ползват кастрол-рено
двигателя е със верига не е със ремък!
15:05 17.08.2022
15 бакшиша
До коментар #13 от "Всеки избира сам":
чакай сега да се изходи оня дето плюе по 3 цилидъра ха ха хааа да оплюе и сузукито,проблема на останалите коли е че ги няма по моргите, а българина често си пазари части от моргите че в магазина само ментета се продават
дачий по моргите колко щеш има и цените на частите са символични , те това е голямо предисмтво за дачията
Коментиран от #16
15:08 17.08.2022
16 Не позна
До коментар #15 от "бакшиша":
4,1 литра масло се сипва до технически данни, явно толкова събира и картера до нормалното си ниво на пълнене !15:10 17.08.2022
17 антрашпиц
Коментиран от #22
15:11 17.08.2022
18 Реално
Коментиран от #19
15:14 17.08.2022
19 Абсолютно си прав но
До коментар #18 от "Реално":
Абсолятно си прав !!!Две неща само да вметна:
1. Двигателите с по малък литраж имат по къс живот, но достатъчен като цяло за колата и харчат относително повече от двигатели със същите конски сили и въртящ момент но с по голям обем. Търси се снижаване на производствените разходи.
2. Ако уредбата на газ я имаш като даденост в колата - да. Иначе разликата в цената за нея при 40 км ежедневен пробег я изплащаш за над 3 години. Сметни и ще се убедиш. Още повече инжекциона преди да превключи понякога работи доста на бензин - зима - лято, спри тръгни и т.н. !? При мен по груби сметки на 100 литра газ "лапа" и 8 литра бензин.
Иначе благинките са налице ! :))
Коментиран от #45, #49
15:25 17.08.2022
20 Аз не плюя по 3 цилиндра
До коментар #12 от "смешник":
Аз казвам че са ми много 3 цилиндра и искам 1 цилиндър ти кво не разбра😂😂😂😂16:16 17.08.2022
21 Аз съм потребител не проектант
До коментар #12 от "смешник":
И като потребител оценям какво е сътворил проектанта и за мен тва е боклук за моите нужди а проектантите правут масово боклуци искат различните потребители с различни нужди да ползват само 1 продукт без избор и не е нужно да мога да правя каруци всеки е силен в някаква област не можем всички каруци да правим😂😂😂😂16:18 17.08.2022
22 Опа
До коментар #17 от "антрашпиц":
По-добре за тези 34к да взема BMW, ще изкара в пъти повече от този кенеф. Да не говорим, какво получаваш при немеца и при мамалигарите. Очевидно не си сядал в BMW, да не говорим за Mercedes...Не цапай коментарите с елементарии...
Коментиран от #40
16:19 17.08.2022
23 1520
Коментиран от #24, #30, #38
16:29 17.08.2022
24 бай Кольо
До коментар #23 от "1520":
Само дето тогава не имало Дачия!На жиптъ ми мотора на чистачките е по мощен!Ай бегай от тука с тия миксери!
16:37 17.08.2022
25 Каквооооо?
Коментиран от #48
16:45 17.08.2022
26 Ааа, тарикат такъв!
До коментар #10 от "Много са ми 3 цилиндъра":
За да си косиш тревата с нея, а?16:52 17.08.2022
27 Българин
Коментиран от #29, #33
17:04 17.08.2022
28 Тралала
До коментар #13 от "Всеки избира сам":
Значи съм прав. Докера 150 НМ. Чеп за зеле не ставаше от това, а по-лек от Сузукито ти. "Проклинам" те да си купиш дизел 2.0, все едно от производителя,170-200 коня, харчещ 5.6 средно, за да усетиш поне малко радост на пътя.17:10 17.08.2022
29 Тралала
До коментар #27 от "Българин":
Така е, обаче без по-евтиното. Освен газ, тези духалки харчат и бензин. Лятото отколо 5%, зимата до 25%. Трябва да им се затоплят двигателите до 40 градуса, за да превключат повечето изпарители на газ. На служебния Докер зимата му трябваха 15-20 минути. Освен това съм забелязал, че веднъж заредиш бутилката и изминеш 100км, втори път изминеш 70. Не знам на какво се дължи това.17:21 17.08.2022
30 Тралала
До коментар #23 от "1520":
Нова Лада или 10 годишен Мерцедес..хмм!17:27 17.08.2022
31 Е нали у европата в града вече макс 30км
17:29 17.08.2022
32 Много пара бе
Коментиран от #35, #44
18:05 17.08.2022
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Красимир Петров
18:12 17.08.2022
35 Субулу
До коментар #32 от "Много пара бе":
Лол човек с суби да минава на преднячка? И то джипченцецеце на предно... С 3цилиндъра... Субарутата поне предполагам знаеш що за awd имат, такова, че могат да се сравняват с 4wd всъдеходите, че и в някой случаи по-добро.Коментиран от #36
18:29 17.08.2022
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Амдертлиев
До коментар #23 от "1520":
С позволение ще те поправя,новата,служебна и по възможност по висок клас кола.От тези три варианта съм останал най доволен,без значение,че беше на много хиляди км.от тук18:58 17.08.2022
39 Баце
19:13 17.08.2022
40 антрашпиц
До коментар #22 от "Опа":
Нормалните хора в белите страни си купуват нови коли.Комплексарите в БГ си купуват премиум на еди колко си години-факт......ииии,няма да го коментирам.Смятам,че ти отговорих изчерпателно.Коментиран от #42
19:23 17.08.2022
41 Разочарован
Толкова ли е безидеен дизайнерския екип.
19:39 17.08.2022
42 Тралала
До коментар #40 от "антрашпиц":
Тук вече мога много да говоря по въпроса. Обиколил съм цяла Европа. Пробвай се да ми дефинираш простотията, която си написал. Няма нормални в бели страни. Всички скландинавски и германо говорящи са безлични същества. В южна Европа е пълно с тотални мързели. Цяла бяла Европа ПИЕ, като за световно. Единствената разлика е, че имат много евтини кредити и теглят-погледни кои са най-задлъжнелите нации и ще разбереш за просперищия и "бял" свят. Като секне тая американска простотия да хвърля безотчетни пари на свои, ще разбереш, че бедни сега не е чак толкова зле. Все едно теглиш кредит. Перчиш се с коли и пари обаче не са твои.Коментиран от #57, #82
20:01 17.08.2022
43 Цоко Боко
20:17 17.08.2022
44 Субару
До коментар #32 от "Много пара бе":
Никога не е произвеждал прумиум автомобил и няма планове да се бута в тази категория. Нека да сме реалисти и по-малко фантазии. Субару бензинките са си добре, CVT скоростна кутия малко цапа пейзажа, но като цяло са си прилични, среден клас автомобили.21:08 17.08.2022
45 Ти луд ли си
До коментар #19 от "Абсолютно си прав но":
Какъв си с един резервоар бензин тази дачия минава 30 хил.км на газ разбирачо21:48 17.08.2022
46 Запознат
21:52 17.08.2022
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 истина ти казвам
До коментар #19 от "Абсолютно си прав но":
Прав си! Ford измислиха един такъв шедьовър,Eco Boost! Toa 3-и цилиндров двигател на SUV???!!! 🤣🤣🤣за да дигне 120км требва да го избушиш! И на 30 000км двигатела приключва жизнения си път,лека му пръст, а ти си се изръсил със около 20 000 евраци! Тва чудо нема да може да тръгне камо ли да говорим за ускорение!Коментиран от #56, #80
22:34 17.08.2022
50 БМВ 523i гори по малко
Коментиран от #85
00:42 18.08.2022
51 Леле
Коментиран от #55
01:03 18.08.2022
52 Димирест
До коментар #12 от "смешник":
Колега, изхождайки от опита си като машинен инженер вече 32 годин ще те светна следното: Чуеш ли двигател с нечетен брой цилиндри бягай надалече! Това са неуравновесени динамично двигатели с големи вибраций, гони се печлба не дълголетие! Слагат разни демфери и маховици за уравновесяване. Затова цилиндри 4 или 6, а ако му държиш края класиката 8!Коментиран от #53, #54, #59, #64
01:31 18.08.2022
53 Ала бала глупости
До коментар #52 от "Димирест":
Самолетните мотори звездообразните сички са нечетни цилиндри и работят през 1 цилиндър ако е 7 цил поредицата е 1 3 5 7 2 4 6 1 3 5 7....Коментиран от #60, #74
07:09 18.08.2022
54 Пдъф йфхдлд
До коментар #52 от "Димирест":
Защо тогава "разбиращият" 5цил. дизел, на Мерцедес мърка като коте без вибрации до милион километра? А петака на Ауди 2.3 бензин, и той????Коментиран от #73
07:28 18.08.2022
55 Йо Несбьо
До коментар #51 от "Леле":
Ако с нейна помощ печелиш над 12 000 лева годишно, за около 4 години си я избил. Какво повече?! После продаваш, не вярвам да падне цената под 20 000 лева за 4 години. После пак нова!07:33 18.08.2022
56 Йо Несбьо
До коментар #49 от "истина ти казвам":
Това не е типичен СУВ, за да го сравняваш с такъв. Това е градско чедо, само с предно, предимствата му са по-скоро в големия багажник, по-високата позиция на водача, ниския разход, по-високото ниво на сигурност за водача и пътниците... Има кой да го купи... Знам, че тръгваш по линия на логиката, но точно това се търси доста. Дачия е популярна и сравнително евтина марка. И аз бих си взел...07:40 18.08.2022
57 Йо Несбьо
До коментар #42 от "Тралала":
Не е точно така с кредитите. По-евтини от нашите - да, но реално предимството им идва по друга линия. Конкретно говорим, че те са си вкъщи, при семействата, живеят си у тях си, често не плащат наеми и реално могат да спестят и купят. Ние емигрираме, независимо от приказките за свободния пазар на труда, имаме много административни пречки пред себе си и затова не можем да се ползваме в пълна степен от своите качества и способности.Ако всички си бяхме у дома, неплащахме наеми, работехме на 2-3 места, цената на такава кола не би ни затруднила изобщо...
07:46 18.08.2022
58 РусиНОВ
08:55 18.08.2022
59 Машинен инженер?
До коментар #52 от "Димирест":
А 5 цилиндровия 2.4 дизел на Алфа Ромео? Ами бензиновите петаци на Ауди и Волво? За Дачията, сигурно става за супер улегнали шофьори за в града/до вилата. Но това двигателче е изключително опасно при изпреварване на двулентов път. Еле пък ако си със семейството и с пълен багажник... Според мен, който обича да шофира не би си я купил!Коментиран от #75
09:10 18.08.2022
60 Язе
До коментар #53 от "Ала бала глупости":
Самолетния мотор, тези звездообразните са си балансирани поради разположението на цилиндрите. Живота им обаче е много малък, поради голямата натовареност. Нещата са несравними. А 3 цилиндров редови мотор си е пародия отвсякъде. Той е изгоден за производителите но не и за потребителите.09:43 18.08.2022
61 Кози
Малко ли? от 6.7 на 9.7 скока е 38%.... Почти 40 процента повече харч на газ.
09:53 18.08.2022
62 123456
09:56 18.08.2022
63 Кози
До коментар #10 от "Много са ми 3 цилиндъра":
В музейя на Мерцедес ще го намериш, измислил го е Бенц още преди 100 години09:57 18.08.2022
64 Той
До коментар #52 от "Димирест":
Само да те допълня, гонят не само печалба, но предимно намаляне на емисиите и уж разхода, та да могат да лепят лепенки стандарт Евро .....09:58 18.08.2022
65 И да и не
До коментар #2 от "Бангеев":
Нали знаеш че за всеки влак си има пътници. За един нормално е нова Дачия, за друг нова Киа с цена по х2 на Дачията, а за трети употребяван 4-5 годишен автомобил. Аз лично за себе си бих дал малко-повече, но получил много повече от към комфорт и качество, особенно ако смятам да карам колата повече от 3 - 5 години.10:01 18.08.2022
66 АКО
А и с базова цена 35х. доста са я надценили!
Предлагам базова 28х., а най- блажната 34х.!
Тогава в България ще заприличаме на тестова площадка на Дъстър! И да не забравят, с друг волан!
Коментиран от #69
10:05 18.08.2022
67 ЯЗЕ
Едната, че я ползвам за курник!
С втората, че одим до центъро на селото, да ме види обществото!
10:09 18.08.2022
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Про100 100
До коментар #66 от "АКО":
Предлагам и двигателчето да сменят....12:19 18.08.2022
70 Евро реалист
12:54 18.08.2022
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Гоце
17:58 18.08.2022
73 Димирест
До коментар #54 от "Пдъф йфхдлд":
Колега тука по-скоро имаме изключение от правилото, това е атмосферен разтоварен двигател. Да попитам кой спортни коли са с нечетен брой цилиндри, че не се сещам? Формула 1 или WRC или може би Дайтона? Или пък марки като Ферари, Ламборджини, Макларен, Бугати и т.н. списъкът е безкраен!00:04 19.08.2022
74 Димирест
До коментар #53 от "Ала бала глупости":
Колега, бях се засили да ти отговоря ама са ме изпреварили. Очевадно е че си нямаш и понятие от двигатели, те не се учат с чичко Гугъл!00:07 19.08.2022
75 Димирест
До коментар #59 от "Машинен инженер?":
Колега говорим са съвременни турбинирани двигатели който се правят от счетоводители. А Алфа Ромео май си купуват само мазохистите така наречени алфисти! Щях да си купувам ново Стелио добре че се отказах, за 1 година цената им пада с 1/3 и дефекти бол!00:11 19.08.2022
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Весо
Коментиран от #78
07:44 19.08.2022
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 истина ти казвам
До коментар #49 от "истина ти казвам":
Добре де ,ако немаш в гаража и други коли,рано или късно ше излезеш на магистралата. На тоа три цилиндров таралясник като му включиш фаровете,климатика и радиото кво прайм? Ставаш влечуго на пътя и всички те благославят!😜16:31 20.08.2022
81 Тони Про
23:31 20.08.2022
82 Този коментар е премахнат от модератор.
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Ха ха
До коментар #50 от "БМВ 523i гори по малко":
А Хондата 8л 2,4 на 201к.с на гасчоца23:42 14.01.2023
86 Иво
10:27 23.05.2023