Германската Бундесбанка създаде за FOCUS Online оценка на покупателната способност, сравнявайки колко са стрували емблематични модели автомобили, когато за пръв път са се появили на немския пазар, с текущата им еквивалентна цена в евро, вземайки предвид инфлацията. Изчисленията се основават на ценовия индекс за новите автомобили.
Да се направи сравнение на базата на покупателната способност, разбира се, би било твърде лесно. В края на краищата, днешните автомобили имат много повече системи за безопасност, комфорт и помощ, отколкото техните предшественици. Например преди 50 години ABS и ESP са били много далечна технология, а монтирането на предпазните колани е задължително едва след 1974-та. Централно заключване пък са имали единствено марки като Mercedes, а климатизацията е била инсталирана стандартно само в луксозните автомобили.
Такива промени в оборудването би трябвало да бъдат оценени и приспаднати точно, за да може да се направи сравнение между тогавашната и текущата цена на нов автомобил. В допълнение, днешните автомобили имат значително по-дълъг експлоатационен живот: през 2016-та една кола е била в движение средно 12 години, а през 1996-та – 7 години.
Също така трябва да се отебележи и увеличението на доходите в световен мащаб. В Германия например средният брутен месечен доход при пускането на пазара на Mini (1959 г.) е бил 239 евро. До 1974 година, когато първият Golf е дебютирал, той се е повишил до 853 евро. През миналата година пък средният брутен месечен доход в Германия достигна 3885 евро. Това представлява увеличение с повече от 16 пъти в сравнение с 1959-та.
Въпреки всички тези оправдаващи фактори, все още е удивително колко са се развили цените на новите автомобили. Какво направи колите толкова революционни? Как са се увеличили размерите, мощността и теглото? И най-важният въпрос: Колко трябва да струва днес една нова кола, вземайки предвид единствено инфлацията? Нека си отговорим на тези въпроси, разглеждайки един от най-емблематичните немски автомобили, а именно – VW GOLF.
Голфът, наследник на технически остарелия Beetle, се появява на пазара през 1974-та. Моделът бързо превръща VW в най-модерния автопроизводител. Оказвайки се тотален бестселър, Голфът става лице на цял клас автомобили. Моделът е толкова успешен, че се превръща в емблематичен както за Volkswagen, така и за немската автоиндустрия.
В същото време, седмото поколение Голф вече е на пазара, а осмото се очаква през следващата година. Най-евтиният вариант на актуалния Golf 7 струва около 18 000 евро. Първата генерация на модела пък е струвала малко под 8000 марки, които днес съответстват на около 9500 евро. Това е малко над половината от действителната цена на колата днес.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Академик Неделчев
Коментиран от #2, #27
10:58 04.08.2018
2 пустиняк
До коментар #1 от "Академик Неделчев":
145 а не 4511:16 04.08.2018
3 КОК МАЛАК ДИК
11:45 04.08.2018
4 Гост
Смешно-Кой може да каже,дали новият Голф би живял 30г. по подобие на прадедите си - Единицата и Двойката
15:46 04.08.2018
5 Антон 1
Това не го разбрах , да ви кажа !
16:30 04.08.2018
6 Borislav Popov
16:43 04.08.2018
7 pazenek
17:28 04.08.2018
8 Кракра
1974 г. - средна заплата 850 евро, цена на голф около 8 000 марки или грубо 4000 евро. Следователно един голф се купува с 4 000 : 850 = 4.7 средни месечни заплати
2016 г. - средна заплата 3 885 евро, цена на голф около 18 000 евро. Следователно един голф се купува с 18 000 : 3885 = 4.63 средни месечни заплати.
На практика разлика между 1974 и 2016 няма.
18:21 04.08.2018
9 Я. Петров
Коментиран от #12
18:24 04.08.2018
10 Ole
Коментиран от #11
20:16 04.08.2018
11 Boxer
До коментар #10 от "Ole":
Нов автомобил се познава по миризмата отвътре. Евтината пластмаса изфирясва бързо, отделят се всякакви неприятни изпарения(някой химик може да го каже по-научно). По скъпите автомобили нямат такава гадна миризма отвътре, заради по-качеатвените материали. Това важи и за японските правени в Япония, а не в Индия. Та, когато си избирах кола, много бързо излязох WV ; Шкодата миришеше много по-добре, даже на пипане материалите бяха знчително по-приятни.21:42 04.08.2018
12 Ники Дудука
До коментар #9 от "Я. Петров":
Да, ама не е 2 пъти по ниска, ако се гледат сходните модели.А и да не забравяме че Шкода е собственост на Фолксваген.
22:03 04.08.2018
13 Шофьор
08:50 05.08.2018
14 Ивайло
08:55 05.08.2018
15 Селски тарикат
Коментиран от #19
09:40 05.08.2018
16 Мани бегай
10:38 05.08.2018
17 Патриот
А също на помислим над това "Също така трябва да се отебележи и увеличението на доходите в световен мащаб". Как така ако светът разполага примерно със 200 трилиона долара при постоянно увеличаващо се население доходите се увеличават?
По просто казано ако в началото на периода имаме 100 на 4 човека, когато хората станат 7 със същите 100лв да говорим за увеличенеи на доходите. Увеличение на доходите има в държави като САЩ, Великобритания и т.н. поробители, експлоататари и т.н., но то е за сметка на други държави като Украйна, България, Ирак, Сирия, Либия... абе всички държави от турнето на американската армия пред последните 150-200 години.
Т.е. богатите са станали по-богати, бедните по-бедни.
11:49 05.08.2018
18 ВАГ
Коментиран от #22
14:18 05.08.2018
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 PlimP
14:59 05.08.2018
21 Селски тарикат
До коментар #19 от "Муха":
За това сме на това дередже,щото е пълно с такива глупаци като тебе!Стара кола,от къде да знаеш какво се е случвало с нея,кой и как я е карал,и на колко километра е!?Новото си е ново,ама ти никога няма да го разбереш,щото все ще караш коли ента употреба.Успех с изкорубените с превъртени километражи и челни удари "луксозни" бракми!Българина обича да обира боклуците на западноевропейците.Аз за себе си вече знам:за тези пари само ново.Коментиран от #23
15:12 05.08.2018
22 Мани бегай
До коментар #18 от "ВАГ":
Много трудно ще намериш 25-30 годишна кола на 500 000 км, почти всички са милионери и по името ти съдя, че и ти си фен на ВАГ групата затова точно ти трябва да си най-много на ясно, че днешните представители на групата са гола вода спрямо старите, всичко е наблъскано с електроника и сложни бесмислени системи, които се скапват като им кихнеш върху някой датчик, и са наблъскани с изкусвен хром и диотчета за да изглеждат модерно и хората да кълват. Всички компании се осланят на тази политика. Защо сега някой не произведе кола с 18 години гаранция на купето както бяха Ауди 80-ките, 1000 000 км. гарация на мотора като на първия хамър или 50 и отгоре години гаранция на акумулатора както на ролс ройс, когато са си ги правели сами.Коментиран от #25
21:44 05.08.2018
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 ВАГ
До коментар #22 от "Мани бегай":
Не съм фен на никой(освен на жените) имам един Фолксваген и една Тойота , имал съм Рено (от него намразих марката) имал съм Опел и Волво. Както казах в по-горния пост "при равни условия" , сега всеки може да направи мотор 3000 кубика чист дизел 67 коне и да ти даде 1млн км гаранция. Днес такива са изискванията :безопасност ,екологичност и др простотии и налага поставянето на компютри,датчици и др такива боклучета което е ахилесовата пета при всички автопроизводители.За купетата не съм много сигурен дали са били по-здрави преди ,просто сега химикалите в страните от дето ги взимаме са по-силни.Коментиран от #26
23:27 05.08.2018
26 Мани бегай
До коментар #25 от "ВАГ":
Вярвай ми, че сега имат технологията и материалите да правят здрави и надеждни коли които да изкарват години и милиони километри въпреки простотиите за екологичност и безопасност, но не го правят защото не им е икономически (печалбарски) изгодно, никоя фирма не иска да си вземеш една кола чисто нова и да я караш 30 г само с елементарна поддръжка и тук там някой по серизен ремонт като съединител или нещо от сорта, сравнително качествено се правят единствено разни бутикови коли, които не можем да си позволим и служат единствено да трупат лаври за бъдещето на компаниите върху които да лежат и да викат " еее ние едно време какви неща правехме".23:46 05.08.2018
27 1111
До коментар #1 от "Академик Неделчев":
Да бе, след 45г. назад и 30г "напред", реално сме 75г. в страни хахахаха09:37 06.08.2018
28 Име
10:25 12.09.2018
29 Име
10:25 12.09.2018