9 Февруари, 2022 11:44 7 200 12

Откъде дойде дефицитът на нови коли?

  • дефицит-
  • чипове-
  • автомобили-
  • криза

Причината, поради която търговците без колебание вдигнаха цените на най-популярните масови автомобили, е очевидна: колите изведнъж станаха дефицитни

Откъде дойде дефицитът на нови коли? - 1

През лятото средната цена на нов автомобил се увеличи с 12%, като това стана само за шест месеца. Причината за това е недостигът на автомобили - а той бе създаден донякъде изкуствено.

Причината, поради която търговците без колебание вдигнаха цените на най-популярните масови автомобили, е очевидна: колите изведнъж станаха дефицитни. И това се случи до голяма степен, защото фабриките се сблъскаха с прословутия вече недостиг на микросхеми.

Откъде обаче дойде дефицитът?

Първата причина е свързана с различни природни катаклизми и инциденти на ключови места. Снеговалеж в Тексас, който спря електрозахранването на бизнеса, пожари в японските фабрики на AKM и Renesas, третият по големина производител на автомобилна електроника в света и суша в Тайван, която наруши ритъма във фабриките на TSMC, най-големият производител на чипове. Всичко това изигра роля за въпросният дефицит. Но не е само това.

Откъде дойде дефицитът на нови коли?

Втората причина е, че пандемията и свързаните с нея ограничения драстично повишиха търсенето на джаджи от всякакъв вид - компютри, игрови конзоли, смартфони и т.н.. Компютрите, продадени през 2020 г. са с 13% повече от година по-рано. Така част от чиповете отидоха в друга индустрия, тъй като автомобилната имаше спад в търсенето. И не се върна.

И трето, макар и съвсем не последно по важност, е недостигът на силиций, възникнал поради енергийната криза в Китай. Кризата засегна хиляди китайски предприятия, като тя бе подхранвана и от... Европейския съюз. А Китай произвежда повече от половината от световния силиций, поне беше така преди тази криза.

Какво ще стане с цените?

Оптимистите прогнозират стабилизиране на автомобилния пазар до средата на 2022 г. или малко по-късно. Но китайските власти наредиха на производителите на силиций в провинциите Юнан и Съчуан (общ пазарен дял от около 20%) да намалят производството с 90% спрямо нивото от август. В резултат на това пазарната цена на силиция се увеличи с 300%.

Може би производството на микросхеми ще се върне към предишното си ниво поради увеличаване на производството на силиций на други места. Но вече се откри нов недостиг - магнезий (а магнезият е необходим за производството на сплави, широко използвани в автомобилната индустрия).

Откъде дойде дефицитът на нови коли?

Причината е същата: енергийната криза в Китай. През септември китайците решиха да закрият 35 от 50 предприятия и да намалят производството в останалите. Китай осигурява около 80% от световното производство на магнезий, а Европа получава 95% от необходимия магнезий от Китай.

Летите джанти са основен консуматор? Добре, тези джанти могат да се сменят със стоманени. Но магнезиевите сплави се използват и в елементите на каросерията, горивната система, кормилното управление, скоростните кутии и много други компоненти на превозното средство.

Изглежда, че недостигът на автомобили е създаден изкуствено - и е ясно от кого. Фабриките отдавна са пуснати след пожарите и снеговалежите, но просто няма от какво да се правят микросхеми. Цената им ще се повиши в съответствие с цените на суровините, но няма достатъчно суровина и недостигът става неизлечим.

Откъде дойде дефицитът на нови коли?

Прогнозата на специалистите е, че нито до края на 2022 година, нито дори през 2023-а. ситуацията ще се нормализира. Ще има все повече прекъсвания на работата в автомобилните заводи, тъй като тепърва ще се задълбочи липсата на магнезий.

Уви, недостигът е от полза за всички, с изключение на купувачите на автомобили. Заводите могат оправдано да повишат продажните цени, като се позовават на по-високите разходи за компоненти. Намаляване на продукцията и спестяване на ресурси и заплати. Но оттам ще намалеят и продажбите, а дефицитът ще даде възможност на дилърите да вдигат цените - и те пак ще продават.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 15 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 на кола чип не и е нужен

    21 4 Отговор
    нужно и е гориво и свещи
  • 2 Някой

    12 2 Отговор
    Кризата засяга предимно европейските и американските производители. При заявка за покупка на автомобил от японски, корейски или китайски производител, то сроковете за доставка са доста разумни - от 4 до 6 месеца, ако случайно дилърът няма налични автомобили (е, все пак това са затоврени пари...).
  • 3 honda

    17 3 Отговор
    какъв дефиците, "бе бате", като народа е беден и не може да си позволи кола над 4-5000 лв.?
    Е има и такива, които се занимават с "кражби и продажби", които карат нови коли, а имат официален доход от по 7-800 лева на месец, но прокуратурата не се занимава с тях... но това е една друга тема.
    Та за какъв дефицит ми говорите?
  • 4 ERGO

    19 5 Отговор
    Поздравления за автора. Отличен анализ, от който става ясно, че европейския съюз са най-големите гадове, които заради псевдо екология, ще ни съсипят и нас, и всички останали граждани на Европа. Трябва повече такива материали, които да казват истината за еврогейската управа ва съюза.
  • 5 сектант

    14 2 Отговор
    споко, скоро ще караме коли в метавселената
  • 6 smeh

    14 4 Отговор
    Както в момента има дефицит, така при едно леко нарастване на безработицата ще има пренасищане на върнатите от лизинг. Тогава ще си ги трупат по плацовете и ще се чешат по главите, че като е имало търсене са изтървали немалко потенциални продажби, защото прогнозите им са били гола вода. А дългото чакане за доставка често води до отказ на клиента. Изведнъж да не се окаже, че стоката от първа небходимост като колата, всъщност има доста алтернативи, които са далеч по-изгодни.
  • 7 !!!

    12 1 Отговор
    Разделно събиране и рециклиране му е майката! А ма никоя държава не прави заводи за сортиране и рециклиране значимо! Всеки иска ново на готово, ама всичко си има край!
  • 8 В е л и к и я

    10 3 Отговор
    Ако ще още 10 години да не произвеждат фабриките автомобили пак ще има достатъчно втора употреба които ще се карат с добра подръжка което е много по ефективно , старите автомобили са с по малко електроника което ги прави по сигурни и по зависими от драйвъра както и трябва да бъде и по принцип ще е по добре ...!
  • 9 АнтиГлобалист

    12 5 Отговор
    Това с чиповете е поредната глобална лъжа, каквато е и лъжата за китайския грип. Производителите се договориха да вдигнат цените заради предизвиканата световна инфлация, която е двуцифрена. Та няма как да вдигнат много цените и измислиха липсата на чипове. Няма чипове, намалено производство, повишено търсене и вдигане на цените, както се вижда в момента. Така, че тези партенки с чиповете не на мене. Още повече, че чипове, ако един производител не може да ти достави и осигури, то има и други. Също така, ако наистина проблема е толкова голям, както се мъчат да ни убедят, то самите производители на автомобили за няколко месеца могат да си направят собствено производство. Така, че не вярвайте на всичко, което ви казват платените глобални медии!
  • 10 В е л и к и я

    7 2 Отговор
    Нямало чипове , това да не ти е преди 50 години кога е имало само няколко производители .. сега са хиляди , правят ни на ахмаци , имам чувството че на тия инженери им плащат за това как да направят автомобил с колко се може повече ненужни системи и сложна електроника за да може да ти стъжнят колко се може повече животът кога си купиш нов автомобил като и за капак ще те ограбят до кост ... !
  • 11 Сашо

    4 3 Отговор
    Изкуствено създадена криза от авто производителите, които отказват да се модернизират. Искат от производителите на чипове специално за автомобилите им да поддържат поточните линии за морално остарели процесори, вместо да си адаптират колите към новите. И това при наличие на недостиг на суровини и изобилие от поръчки. Имаха отсрочка да се адаптират и съответно получиха среден пръст като не го направиха. Един модерен чип е с капацитет в пъти по производителен. Авто лицемерите после обвиниха заводите за недостига...Просто никой не ще да ви прави тъпите чипове от преди 50 години.
  • 12 Ман Го Зе

    1 0 Отговор
    Бе бате, то коня с каруцата вече иде зор да се купи...че за кола хептен! Ми ше продавам жената...ама без кон не моа се трая!