7 Декември, 2023 13:29 33 803 41

Възможно ли е да се използва през зимата масло 5W40 вместо 5W30?

  • масло-
  • 5w40-
  • 5w30-
  • зима-
  • съвети

Отговорът е положителен, но при едно условие

Възможно ли е да се използва през зимата масло 5W40 вместо 5W30? - 1

Кое двигателно масло да предпочитате за използване през зимата е вечна тема за всяко поколение български собственици на автомобили. Но понякога най-простият на пръв поглед въпрос поставя човек пред труден избор.

Дори технически неграмотен шофьор знае със сигурност, че свойствата на моторното масло в двигателя на автомобила пряко определят неговото благосъстояние и експлоатационен живот при определени условия на работа.

Зимата със своето студено време с право се счита за труден период в „кариерата“ на всеки двигател с вътрешно горене. И когато настанат особено тежки студове, двигателят трябва да издържи сериозен тест всеки път, когато стартира.

Някои характеристики на лубриканта могат или да помогнат за оцеляването в този температурния шок, или да влошат ситуацията. И тогава собственикът на колата си спомня, че при последната смяна на масло е напълнил двигателя не с 5W30, както препоръчва автомобилният производител, а с „по-хладното“ 5W40.

Фактът, че последното има различен вискозитет, може да породи опасения относно ефекта на „по-различно“ смазочно масло върху силовия агрегат при много ниски температури.

В тази връзка трябва да помним, че индексите „30” и „40” в спецификациите на смазочните материали по стандарта SAE отразяват параметрите на техния кинематичен вискозитет при +100°C. За "30" тя трябва да бъде в диапазона 9.2 - 12.7 mm²/s, а за "40" - между 12.7 и 16.4 mm²/s. Тоест, хипотетично масло 5W40 според SAE има един и половина пъти по-висок кинетичен вискозитет при високи температури от 5W30.

Повишеният вискозитет в нагрято състояние е необходим, за да се поддържа качеството на смазване на триещите се части по време, когато захранващият агрегат работи в условия, близки до прегряване - като правило, при много високи натоварвания. Що се отнася до зимната специфика, напротив, тя е свързана главно със стартиране на „двигателя“ при ниски температури.

Характеристиките на "замръзване" се определят от параметрите, описващи нискотемпературния вискозитет на маслото - "5W" в този случай. Индекс “5” показва, че маслото поддържа задоволителна степен на течливост до -35°C. Според критериите на SAE смазочните материали с индекс 0W са още по-малко податливи на сгъстяване на студено.

Връзката между числото пред латинската буква W в индекса на вискозитета на смазката и действителната му температура на сгъстяване обаче не е толкова ясна, колкото може да изглежда. Температурните толеранси ясно работят само по отношение на „минерални масла“ . В същото време има например синтетични масла със SAE индекс 10W40, които остават напълно течни дори при -50°C.

Това потвърждава факта, че синтетичното 5W30 или 5W40 може лесно да остане течно дори при -40°C. И те могат безопасно да се използват при всякакви студове, характерни за нашата страна.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 85 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 механик

    16 54 Отговор
    Карам си тойотата с 0-20 W , и нямам никакви ядове.

    Коментиран от #2, #14, #36

  • 2 Авиомеханик

    97 15 Отговор

    До коментар #1 от "механик":

    Скоро няма да имаш и тойота.

    Коментиран от #19

  • 3 Мммммм, дааааа

    60 1 Отговор
    Като цяло статията покрива минимума знания, които редовият шофьор у нас трябва да притежава, за да не си създава сам главоболия и за да може да завръща в правилната посока някои самозвани "майстори".
    Само не разбрах кое е това "едно условие" от подзаглавието на статията?!?
    За мен важно условие е какво масло препоръчва производителят на двигателя, защото той най-добре знае хлабини с какви допуски е оставил в двигателя и най-вече с каква проходимост са маслените му магистрали. Съответно е важно да се провери и какви препоръки дава производителят за съответния географски район, в който ще се използва двигателят. Защото 5w30 може да е добро за Германия, Дания и дори България, но едва ли ще се държи както трябва в Африка, например.

    Коментиран от #5, #7

  • 4 Мдаа

    21 21 Отговор
    Мойта кола я карам с 0W 00 направо е течливо, като пйкня
  • 5 Отец Напърпорий

    16 12 Отговор

    До коментар #3 от "Мммммм, дааааа":

    Блажени са вярващите, царство им Небесно

    Коментиран от #31

  • 6 Жоро Бекъма

    24 10 Отговор
    Най-убаво е с оливо! Хем върви, хем смазва, хем пържи и хем ароматизира на кибабчитъ.
  • 7 шшшш

    48 8 Отговор

    До коментар #3 от "Мммммм, дааааа":

    Според мен, дори и за България по добре е 5w40 особено за летните горещини
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    9 37 Отговор

    До коментар #8 от "Като почнете да разсъждавате...":

    мееесирките го преписват!!Мо та мо и Затова ти изглеждат умни.......За стари двигатели е по-добре минерално масло 15W40 или 14W40!
  • 11 Винету

    39 4 Отговор

    До коментар #8 от "Като почнете да разсъждавате...":

    Точно така,ама разбирачите мислят че като сложат по гъсто или някое прехвалено , прочетено от форумите,и техния супер кош ще спре да трака ,пуши и да ,,пипа,, маслото. И аз като теб,като чета простотии от сорта : карах с еди кое си масло и ми изгори 1,5литра за 8х.км.Хвърлих го и сложих еди какво си,то едно има прехвалено по нашите ширини, и ....О,чудо, спря да го гори ! ,,....Чудно,чудно масло,препоръчвам" ....следва инфо кой съфорумец продава ,,оригинал" и да си купуват от него.Папагалска работа.
  • 12 Някъв си !

    27 9 Отговор
    Аз на мойта колица и сипвам масло за турбо дизел. С вискозитет 5W30 . ( Пълна синтетика)Иначе ДВГ- е бензин V6 2500 кубика 165 к.с. На 290К км. е и нямам никакви ядове. Пали и върви здраво ,като за този двигател и купето ,което влачи.

    Коментиран от #13

  • 13 един от стадото

    30 3 Отговор

    До коментар #12 от "Някъв си !":

    недей. Маслото е за дизели само/за турбо разбира се/. Имат повишени миещи качества, толкова повишени, че почват да мият и самото масло в бензинов ДВГ. Дизелът прави по вече отлагания. Препоръка разбира се

    Коментиран от #15

  • 14 един от стадото

    13 4 Отговор

    До коментар #1 от "механик":

    не очаквах от теб такъв отговор. От къде се обаждаш- от Анкоридж или Оймякон. Така, ако е, да
  • 15 От някой си

    12 0 Отговор

    До коментар #13 от "един от стадото":

    Да благодаря за инфото .
  • 16 фффф

    8 2 Отговор
    И толкова бръщолевения за едно финално изречение???!! Изгубих си времето с четене на тази статия. Пфу!
  • 17 МП4

    36 2 Отговор
    98% от коментирите карат варели , които горят масло , повече от горивото...Всеки авт, бранд, модел има изисквания за вискозитет, група масло , стандарти...Пише ли 5/30 караш с 5/30 , вече какво е състоянието на молибдена, калция , бие, цинк и вс тези важни хим елементи е въпрос на проби , тестове и най- вече ориг продукт.
    П.с. Масло от хлебаранарията не си купувайте. Това е пълна глупости лятото да карам с един вискозитет, а зимата с друг .. Единствено, силните, изпилени мотори , за дрифт, драг , силов тунинг използват гъсти масла , за мн висок темп режим.
    По- дебелия вискозитет, за харчещи мотори масло , не улеснява работата на двигателя ви, напротив влошават го още повече и единствено ремонта оправя проблема.
    В мануала на вашите мпс-та пише с какъв вискозитет се кара и ако въпросното масло има одобрение от вашата марка. БМВ, vw , reno, ford , mercedes то вие спокойно може да нелеете това масло.
    Не си правете илюзии да сменяте вискозитета, да сгъстявате или мешате масла..Това няма да ви разреши проблема. Пак пиша един "компромис" е за двиг агрегати със силов тунинг, които се използват само за писта и мн високо натоварване, за 95% от обик автомобили си има каталог и по- него се ориентирате. Благодаря за отделеното време...
  • 18 р5т6ъ7ухуи

    11 4 Отговор
    Кефи мъ колко про3ти хорица има... Химията никой не я е отменял и на какви стандарти трябва да отговаря маслото у вашия мотор го пише в упътването на колата ви- прочетете, няма да ви стане нищо... И не- ползването на уж хубав "Кастрол" (примерно) изобщо НЕ означава, че това масло е подходящо за вашият мотор...

    Относно 5В30 или 5В40 в статията е описано правилно значението на цифрите, но всичко е много по-просто за обяснение и схващане:

    "5В" отговаря за студеният старт на колата- целта е като е студено маслото да е максимално течно и това е изключително важно за турбо мотори за да се смазва турбината добре. В бг нямате големи студове (освен 2-3 дни в годината) и реално всяка хубава синтетика "5В" е идеална за вашият регион...

    "30" и "40" отговарят за работата при горещ мотор и най-разбираемо казано 30 и 40 може да се приемат като температурите през лятото... У бг имате достатъчно дълги периоди с температури над 30 градуса- значи ви трябва масло "40" което си запазва свойствата при по-високи температури...

    В крайна сметка ПРАВИЛНИЯТ вид масло за вашите ширини и температури е 5В40... Аз съм в по-студен регион и зимата задължително съм с хубаво 0В30, а лятото с 5В30...

    Коментиран от #23

  • 19 Не се знае

    8 1 Отговор

    До коментар #2 от "Авиомеханик":

    Препоръката за дизел Тойота 1,4 е 0 W30. Славчев плахо загатва, че W е доста разтегливо понятие за някои от маслато. Тойота има "собствени" масла, които и препоръчва.
    Маса народ се напъват, мерят волтажи на акумулатори и дават "компетентни" мнения относно състоянието на акумулатора. Всъщност единственото нещо което дава истинска представа за състоянието е гъстотата на електролита - 1,28 е нормата. Всеки пад на гъстотата с 0,01 е 6 процента от заряда.
    Така че с маслата...... не се знае точно какво става 😀
  • 20 !!!

    7 8 Отговор
    По-стара кола на повечко километри при която в двигатела компонетите вече са износени и луфтовете между тях по-големи - 5W40. За новите коли 5W30.
  • 21 ГанЯ

    21 2 Отговор
    На автомобила се слага масло със стойноти, предписани от производителя на двигателя!
  • 22 Пешо от панелката

    2 5 Отговор
    Аз пък карам с 0W80, само доливам, никога не съм го сменял, моторът пее като славейче
  • 23 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    6 8 Отговор

    До коментар #18 от "р5т6ъ7ухуи":

    има коли произведени преди да са създадени маслата 5W40 и другите.Та затова производителят е написал само 15W40!!Това ганчоооо,не означава ,че не можеш да пробваш и с друго масло!

    Коментиран от #26

  • 24 55555

    4 3 Отговор
    Че то има ли такива, които слагат различно масло лятото и зимата. Те са ви го написали производителите - подходящо за всякакви условия и всички сезони. Е, може би ако живеете в Сибир при минус 40, е различно, но не и в България.
  • 25 пернишки винкел

    4 4 Отговор
    Аз карам голф 3-ката с 15w-40. Веднъж сложих 10w-40, ама го гореше.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Може

    10 4 Отговор
    5w30, 5w40, 5w50 и 5w60 през зимата са с една и съща течливост. През зимата нямат никаква разлика.
  • 28 навремето

    2 1 Отговор
    сипах на едно ренде F4R оригинално Мобил1, 0W40 донесено лично от мен от щатите и след 1000 км около гарнитурата беше избило масло. Вкарах я в сервиза на рено, слениха го с такова “по каталог” и нещата си дойдоха на мястото. Наливайте това, което е дадено от производителя и не го мислете. Това, че двугателя бил на повече километри поне според мен не е проблем. По-нагоре беше писано спортните автомобили: познат е караш някакви на писта в Англия и ми разказа, че вискозитета на двигателното им масло бил много висок
  • 29 Коментатор

    7 0 Отговор
    Е, те производителите казват и веднъж на 30к км да сменяме маслото в двигателя, а в някои ск кутии пък казват изобщо да не го сменяме, но дали това е най-доброто за вашия автомобил, това е друг въпрос!
  • 30 Коментатор

    2 1 Отговор
    По принцип има логика в тази статия, но в същност не бе споменато нещо много важно!
    Когато сипете масло 5w20-5w30-5-40 и т.н., независимо от вискозитета написан на тубата, след известно време и пробег, той (вискозитетът) пада значително (съставките се поизносват и ефектът им намаля), т.е. маслото става доста по-течно след определено време, което значи, че колкото по фино (с по-нисък вискозитет) масло налеете, толкова по-бързо се износва двигателя, понеже става дума за климат като този в България, където лятото температурата достига 42-43 градуса!
    С други думи сипвате пролетта 5w20, изминавате определен пробег и лятото вече имате масло с течливост подобна на мин вода!

    От личен опит твърдя горното, отделно има и видеа по темата, за едно и също масло, едното ново от тубата, а другото отработено на определени км, та поставят се във фризер и после се обръщат по наклон, та работилото масло доста по-бързо тече от същото, но ново от тубата!

    Затова основа за определяне на вискозитета за съответния двг не е главно производителя, а климатичните условия!
    За България спокойно спецификация 5w30 може да бъде заместена с 5w40, а още по-добре е да го смените по време на жегата през юли-август, защото през зимата вече ще бъде течно колкото 5w30!

    Коментиран от #41

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Гесеем

    0 0 Отговор
    Ако му е сух цилиндъра а буталото и то тогава може и гел лубрикант да си намаже ауспуха писач аяторка....
  • 35 Наи универсалното

    3 0 Отговор
    Масло и зиме и лете М10D друго не признавам
  • 36 гост

    2 1 Отговор

    До коментар #1 от "механик":

    Цървулите не знаят че, хибридите на Тойота са с масло 0W20 ,даже новите са с 0W16! Не знам за другите марки.
  • 37 Използвайте маслата

    6 0 Отговор
    определени от производителя!Сменяйте ги по често от предписанията,и ще имате здрав мотор дълго време!
  • 38 Техник

    1 0 Отговор
    Каквото каже производителя - това да се сипва.
    Но след ПЪРВИЯ основен ремонт, вече ще се налага замяна с такова с малко по-различен вискозитет.
    Просто няма как след като си изшлайфал микрони отвсякъде да продължаваш с по-"тънкото"
  • 39 13345

    4 0 Отговор
    За в БГ най-добре е да се кара с с 5W40 ,а не с 5W30
  • 40 знаещия

    0 0 Отговор
    може да минете на 5 /40 само ако колата / двигателя е на много километри.Внимавайте с двигатели с турбини,...там е опасно.Но ако двигателя е над 200 000 хил км ,спокойно може да минете на 5/40.Дори в старите книги го пишеше ,в новите не го пише.
  • 41 Експерт

    1 0 Отговор

    До коментар #30 от "Коментатор":

    Смешно, ако ползваш автомобила за дълъг преход през зима или лято температурата на маслото в двигателя е една и съща и се подържа от охладителната система.Освен смазващи свойства маслото и а охлаждаща дейност на двигател и турбо, а също и миещи свойства, т.е.почистване на микронагар в цилиндрите и буталата.5w30 е пълен синтетика и е по-качествено от 5w40-полусинтетик но е по-рядко, което е предимство при стартиране на двигателя