Собственик на Tesla Model 3, която е оборудвана със система за автономно шофиране, разказва, че през времето, откакто управлява колата, тя веднъж го е спасила и два пъти се е опитала да го убие.
Изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск заяви още през 2016 г., че всеки нов автомобил на Tesla ще бъде оборудван с цялото оборудване, необходимо за автономно шофиране.
Компанията първоначално обеща, че може да превърне колите си в „самоуправляващи се, които ви отвеждат от точка А до точка Б без намесата на водач“, но това, както е известно, все още не се е случило.
Вместо това Tesla пусна системата за пълно самоуправление (FSD). Тази функция позволява на превозното средство да навигира самостоятелно по кръстовища, градски улици и магистрали. Превозното средство на практика се движи само.
Tesla обаче не носи отговорност за произшествия, които могат да възникнат (функцията е в бета версия). Шофьорът винаги е отговорен и трябва да е готов да поеме контрола над автомобила, ако пътните условия станат опасни.
Струва си да се отбележи, че системата успешно разпознава сложни кръстовища и избягва аварийни ситуации, но също така често претърпява опасни повреди. Тези системни "грешки" причиняват инциденти на пътя.
Авторът на видеото, който тества системата на труден участък от пътя в планински район, става свидетел на точно такива неуспехи на автономното шофиране. Всичко върви изненадващо добре, докато FSD на Tesla не решава да изправи волана в остър завой.
Добре, че шофьорът от видеото е нащрек и натиска спирачките навреме. Кой знае как можеха да завършат събитията иначе. Въпреки това, както отбелязва авторът, това не е първият и единствен случай, когато системата се държи странно.
Друг подобен инцидент се случва, когато авторът кара по магистралата с помощта на FSD. Колата поддържа скорост от около 118 км/ч. Системата решава да се премести в друга лента, за да пропусне колата отзад.
Когато двете коли се изравняват, системата започва да дърпа колата още по-наляво. Както се оказа, причината за такова странно поведение е така наречената "аварийна лента", създадена, за да могат колите за спешна помощ да се движат.
Основният проблем е, че цивилни автомобили нямат право да влизат в такива пътни участъци, но FSD на Tesla бърка този участък от пътя за друга лента и почти влиза в завоя с пълна скорост.
Авторът обаче разказа и как тази система го е спасила. Когато е заседнал в задръстване на светофар, чакайки зелена светлина, системата FSD на неговия Tesla Model 3 се представя много добре. Когато движението е разрешено, шофьорът на колата отзад сигурно е бързал и е започнал да натиска клаксона.
Това разсейва автора и той механично хвърля поглед към огледалото за обратно виждане. В това време шофьорът на друга Tesla решава да се престрои от дясната в средната лента, засичайки собственика на Model 3.
Дискусиите за безопасността на автономното шофиране продължават. Някои шофьори абсолютно не го харесват и затова изискват от правителствата на различни страни, както и от производителите на автомобили, да забранят системата. Заслужава обаче да се отбележи, че има много повече поддръжници на тази система, а сега FSD технологията на Tesla вече получи версия 12 на софтуера си. Вижте и видеото.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 третият път ще му върже
Коментиран от #6
14:03 19.02.2024
2 Иван Вазов
===========
Не искам да Ви разстройвам, но такава опция (за дистанция) има и моята Хонда Акорд (дизел), която е вече на 10 години - модел 2014 г.. Какво всъщност е новото, което работи, в тази Тесла и и нейната система за автономно шофиране?!
Коментиран от #5, #9, #12, #13
14:17 19.02.2024
3 Гост
14:29 19.02.2024
4 Две минус едно равно на ?
Както е казал народа четири очи виждат повече от две, но в случая 12 очи (две очи плюс 10 камери) виждат повече от две и автопилота реагира дори на неща които шофьора не може да види по една или друга причина и му спасява живота.
15:16 19.02.2024
5 Васил Левски
До коментар #2 от "Иван Вазов":
Ти сигурен ли си че твоята honda ще се справи, при който и да е от тези случаи в клипа, който е публикуван преди три години? Сега автопилота може още повече.Например ще спре ли на магистрала още преди да се е случила катастрофата пред тебе? Ще ускори ли от място за да се отмести за да не те блъснат отзад, като в същото време успее да спре преди да блъсне този отпред? Ако тръгваш на зелено а някой идва странично с огромна скорост защото минава на червено, ще спре ли да му направи път или ще те блъснат направо в шофьорската врата защото не си го видял? При поднасяне на лед или сняг, ще стабилизира ли с въртене на волана автомобила по посока на движението? Ако някой ще те блъска отзад по време на движение на магистралата ще избяга ли вдясно за да му направи път да мине?
15:30 19.02.2024
6 Да бе да
До коментар #1 от "третият път ще му върже":
Ако си говорим честно, аз всекидневно по 2-3 пъти едвам не умирам на пътя зарази безмозъчни задкормилни устройства. Така че каквито са новите съвременни шофЕри такива и техните компютърни заместители.16:53 19.02.2024
7 тъй шъй
Спасяват те от Системата и от огнената батерия. Сега мислят с парашут ли да са или друг тип.
Провеждат изпитания с доброволци.
18:41 19.02.2024
8 Гост
Коментиран от #11
18:54 19.02.2024
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Има "малка" разлика
До коментар #8 от "Гост":
Ваксините са безплатни и задължителни. Автопилота от друга страна струва 12000 долара, като се купува по желание и дори да си го купил, не е задължително да ползваш. По подразбиране е изключен и трябва да го включиш ръчно всеки път след като си завъртял волана или си натиснал спирачката. Тоест на едно пътуване го включваш ръчно няколко пъти. Като не те кефи не го включваш и толкова. Тебе като не те кефи като се ваксинира, можеш ли да си махнеш ваксината или поне да имаш опция да ѝ изключиш страничните ефекти?08:27 20.02.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.