Кашкайш, Португалия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Кажете здравей на най-евтиния електромобил на Kia досега. Това е 2025 Kia EV3, която вече е налична за поръчка в България, а екипът ни присъства на първите динамични тестове на модела, които марката проведе в Португалия. След като се запознахме отблизо с иновацията, която според корейците "ще промени играта", можем да кажем, че корейската марка без съмнение ще се стреми да изпревари китайците и по цена, и по качество. Ето и впечатленията ни от най-новата Kia.
Екстериор и интериор
Подобен по размер на познатата ни Kia Niro, EV3 впечатлява много повече с външен вид. Автомобилът използва най-новия корпоративен дизайн на Kia, който е по-малко извит и доста по-европейски, като в същото време изглежда и "по-дигитален". С типични за най-новите модели на марката LED осветителни подписи и квадратни пропорции, може да ви бъде простено ако я сбъркате с флагмана EV9, но такъв, който се е свил при пране.
На пръв поглед най-новата Kia EV3 може да ви изглежда прекалено компактна, но тук има някои доста големи числа. Въпреки че е подобен на размерите на Volvo EX30, EV3 предлага разбиващ сегмента товарен обем на багажника от 460 литра и огромен (WLTP) пробег до 605 километра. В колата има също функции и технологии, филтрирани от много по-големи и по-скъпи модели на Hyundai и Kia, които трябва да помогнат на този компактен електромобил да изпревари конкуренцията.
Философията на интериорния дизайн на Kia за новите EV модели е фокусирана върху простотата и ефективността на пространството, в допълнение към устойчивите материали и уникалните цветове и текстури. Всичко това личи и в салона на EV3. Въпреки дължината от само 4 300 мм, EV3 се усеща много просторна отвътре, с ефирно и доста "изправено" арматурно табло, луксозно изглеждащи облицовки на вратите и отворена централна конзола.
Качеството на материалите също е много добро, като се има предвид неговото начално позициониране, с приятна комбинация от меки на допир и текстурирани повърхности, някои от които обаче изглеждат по-евтини. Това е така, защото именно тези части са изработени от рециклирани и според експертите - екологични материали. Дори има QR код от страната на пътника на таблото, който може да ви преведе през устойчивите материали от които е изработен салона, които включват рециклиран PET, стари риболовни мрежи, био PU и бои.
Иначе EV3 разполага с удобни предни седалки, които са електрически регулируеми в по-високите нива на екипировка, като тези, които тествахме в Португалия. Докато GT-Line изпълнението, което карахме и което виждате на снимките, има ефектно бяло покритие на седалките, което е в перфектен контраст с тъмната конзола и акцентът е върху седалката, при другите нива на изпълнение има светлосив интериор с ярко оранжеви акценти за конзолата. Вариантите са доста, като всички изглеждат добре или с други думи има за всеки вкус.
Отворената интериорна концепция означава, че конфигурируемата основна конзола има регулируеми държачи за чаши и отворено кубче за съхранение на чанти или други големи предмети и има голям плъзгащ се напред подлакътник, който може да действа като бюро, докато колата е неподвижна. Моделите с високи нива на оборудване предлагат Premium Relaxation Seat, която електрически се плъзга и накланя като шезлонг или фотьойл, докато чакате EV3 да се зареди или просто искате да си починете в колата.
Темата за смаления голям автомобил продължава с инфоразвлекателната система, тъй като EV3 заимства двойния екран с централен сензорен панел от по-големия и най-технологичен модел на марката EV9. 12.3-инчов цифров дисплей за водача и 12.3-инчов централен сензорен екран, включващ 5.3-инчов сензорен панел за управлението на климатика. Това е най-новата технология на Kia (ccNC) и която, както и очаквахме - е много добра.
Що се отнася до пространството на втория ред, то не прекарахме много време на задната седалка, но квадратните пропорции и дългото междуосие за автомобил от този клас означават, че можете удобно да настаните ръстов пасажер зад ръстов водач. Плоската задна седалка и под означават, че случайното използване на средната седалка трябва да бъде по-удобно, отколкото в повечето превозни средства с този размер, но като при всяка друга кола от този сегмент, това място е за кратки разстояния. За двама пътници отзад обаче е перфектно.
Освен това отзад пътниците получават страхотни удобства като наличен изход за зареждане на лаптоп или друг уред, задни вентилационни отвори, сгъваем централен подлакътник с държачи за чаши, както и отопляеми задни седалки при по-високите нива на оборудване, които допълват наличните отопляеми и вентилирани предни седалки. Има разбира се и необходимите ISOFIX точки за закрепване за детски седалки. С други думи салонът не е "УАУ" на пръв поглед, но е изключително практичен, просторен и удобен. Като цяло EV3 се оформя като много практично компактно превозно средство.
Размери Kia EV3
Дължина 4 300 мм
Широчина 1 850 мм
Височина 1560 мм
Междуосие 2680 мм
Обем на багажника 460 литра (1 250 литра)
Двигател и ходови характеристики
При пускането на пазара Kia EV3 ще се предлага с едно електрическо задвижване с един двигател с опция за два размера батерии. Има и 25-литров багажник под предния капак, който е заобиколен от пластмасова облицовка, за да скрие силовия тракт.
Спецификациите на Kia EV3
Задвижване - Предно
Батерия - 58.3kWh li-ion (стандартен обхват) 81.4kWh li-ion (дълъг обхват)
Мощност - 150 kW (204 к.с.)
Въртящ момент - 283 Нм
Ускорение 0-100 км/ч - 7.5 секунди
Разход на енергия - 14.9k Wh/100km
Пробег (комбиниран WLTP) 436 км/ 605 км
Kia официално цитира време за зареждане от 31 минути с помощта на 350 kW бързо зарядно за батерията Long Range. 400-волтовата архитектура на колата означава, че тя ще достигне максимум 128kW, за разлика от EV9, който може да достигне 270kW на DC бързо зарядно устройство, но и това не е малко за автомобил от този клас. Но да обърнем внимание и на самото шофиране на този малък, високотехнологичен автомобил.
Нашата обиколка по пътищата на Португалия покри близо 200 километра, включително шофиране по магистрала и градско, както и различни условия на трафик и в града, и извън него. Сравнително краткото шофиране, което корейците ни предоставиха ни даде добра обратна връзка, като мнението ни накратко е, че колата е обещаваща. Електрическият двигател с мощност от 204 коня е достатъчно динамичен за превозно средство с такъв размер. Инженерите на Kia са вложили малко твърдост в първоначалната реакция на газта, за да направи ускорението по-плавно и по-малко рязко, предвид непосредствения въртящ момент от електрическия двигател. За нормално шофиране това е добре.
Автомобилът безпроблемно ускорява до градски скорости и има много резерв, ако го настъпите, когато се включите на магистралата. Имахме много възможности да тестваме това и представянето на EV3 по права линия е оптимално. На аутобана EV3 се движи с прилична, но не съвсем отлична шумоизолация от пътя и вятъра. Шумът от 19-цоловите гуми се усеща по-специално при по-неравни участъци от магистралата при висока скорост.
Що се отнася до кормилното управление и управлението на EV3 като цяло, то трябва да кажем, че колата предлага сравнително добри контроли, но без много обратна връзка. Ниският център на тежестта, благодарение на монтирания на пода акумулаторен пакет, прави колата стабилна в завои, макар окачването да е настроено към по-мека возия.
Лекото кормилно управление може да е минус при по-високи скорости, но то и компактните размери правят EV3 изключително приятен за градско шофиране. Квадратният дизайн и големите прозорци също подпомагат лесното маневриране, като се има предвид, че всички ъгли на EV3 се виждат лесно. Но паркирането става още по-лесно, защото корейците са предвидили система за съраунд камера, която типично за Kia предлага отличен изглед с висока разделителна способност на околностите на автомобила, правейки паркирането на тази "кутийка" на колела истинска песен. Наличната функция за оглед на бордюра от страничните огледала означава, че нежните ни половинки няма да имат извинение за ожулените джанти.
Що се отнася до камерите, EV3 се предлага и с още две, които извеждат картина директно пред водача. Това е системата на Hyundai и Kia Blind Spot View Monitor, която показва на живо образ от странична камера, когато включите някой от мигачите. Има ли този автомобил нужда от това? Вероятно не, но помага на EV3 да се чувства още по-премиум.
Адаптивният круиз контрол и Lane Following Assist системата формират основата на Highway Driving Assist 2.0, който представлява полуавтономен асистент, използващ навигационни данни. От тази система определено има нужда. Тя работи отлично и при добра маркировка улеснява доста задачите на водача. Подобно на други модели на Kia с подобни системи, функцията за адаптивен круиз поддържаше точно и плавно зададената скорост и управляваше дистанцията до колите отпред без произволно натискане на спирачки или подаване на газ.
Досадният асистент за ограничаване на скоростта чрез звуков сигнал, присъщ на много нови коли тук се изключва с натискането на един бутон от волана, което определено е "екстра" за болшинството от по-опитните водачи. Но това, с което малката Kia превъзхожда конкуренцията е пробегът с едно зареждане. Често марките ще цитират WLTP обхвати на шофиране, които са много трудни за постигане в реални условия, но EV3 ни даде увереност, че високите претенции на марката за пробег действително са постижими.
Имайки предвид, че шофирахме при температура над 20 градуса и висока влажност, бордовият компютър отчиташе 14.9 kWh/100 километра, което означава най-малко 550 километров пробег без презареждане. В заключение ще кажем, че корейците наистина са направили един приятен за управление електромобил, предназначен както за млади хора с активен начин на живот, така и за семейства. Тази кола е добра, както за града, така и за извън него и предлага отличен комфорт и простор, прилична динамика и впечатляващ пробег с едно зареждане.
Заключение и цена
Това е един от много добрите електромобили, които сме карали и определено може да "промени играта" в компактния сегмент на електрическите коли. Основна роля за това играят, както високите технологии, така и атрактивните цени. Естествено те не са ниски за средностатистическия българин, но на фона на пряката конкуренция и имайки предвид богатото базово оборудване и върхови технологии, те са повече от атрактивни. Въпреки добрите предпоставки ни е трудно да кажем дали EV3 ще има забележителен успех в България, тъй като все още електромобилите не са на почит у нас. Но разглеждайки ги като отделно звено, то това е един от оптималните варианти. Това е лесна кола за шофиране в града и по магистралата и предлага набор от технически функции, за да се чувствате комфортно.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Краси
10:22 22.11.2024
2 Cool
10:53 22.11.2024
3 Име
10:54 22.11.2024
4 тая къде ме интересува
10:59 22.11.2024
5 тъй шъй
Коментиран от #34
11:02 22.11.2024
6 такива работи
11:07 22.11.2024
7 Пзпзпзс
С две думи продължаваме да се занимаваме с неща, които не са ни риба, ни рак.
11:17 22.11.2024
8 Антиелектрика
14:11 22.11.2024
9 Ауто Билд
Коментиран от #20
14:13 22.11.2024
10 Белия ВЪЛК
14:49 22.11.2024
11 лева или евро
14:52 22.11.2024
12 Ония с фордо
15:06 22.11.2024
13 дядо Либен
15:28 22.11.2024
14 Българин
15:29 22.11.2024
15 Сатана Z
15:32 22.11.2024
16 Цената...
Коментиран от #17
15:39 22.11.2024
17 Бг лев
До коментар #16 от "Цената...":
В България се плаща все още в лева. Кое не ти е ясно? Ревюто според мен е страхотно, а ако не ти харесва не го чети. На малко места в българския интернет има такива обективни ревюта на автомобили.16:45 22.11.2024
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 стоян
18:14 22.11.2024
20 Дфен
До коментар #9 от "Ауто Билд":
На тебе с колко ти пада акумулатора за една нощ.21:32 22.11.2024
21 Отлично
Коментиран от #22, #23
21:42 22.11.2024
22 Файдата
До коментар #21 от "Отлично":
се вижда със смятане, не с хипотезиКоментиран от #26, #27
23:48 22.11.2024
23 Сър Мастър Бейтс
До коментар #21 от "Отлично":
Да си купиш този автомобил нов е финансово малоумие. Първо, тази кола без гараж и собствена зареждачка е...да кажем най-малкото тъпо. Второ, за 35к в момента продават новия Ситроен Еъркрос, кола в същия клас (дори предлагат и 7-местна серия) . С 10к годишен пробег, аз бих си взел 2 Ситроена, които сигурно ще изкарат общо поне 200к километра. Тоест ще имам превоз за следващите 20 г. А тази Кия още на 10тата година ще е за нова батерия...Коментиран от #25
00:03 23.11.2024
24 Мнение
04:11 23.11.2024
25 10 години батерия
До коментар #23 от "Сър Мастър Бейтс":
Много са мисля.05:07 23.11.2024
26 Интересно видео
До коментар #22 от "Файдата":
Но нереално към днешна дата. Защо? Цени на автомобили в Германия. Мощност над 200кс. Нов Тесла модел 3 - 52к Евро. Шкода Суперб - 38к Евро. Цена на 4г. Тесла модел 3, с пробег 100х.км - 18к Евро. Шкода Суперб - ‘17k. Евро.07:12 23.11.2024
27 Да продължа
До коментар #22 от "Файдата":
В това видео удобно не е споменато каско застраховката. Бърза проверка и он-лайн изчисление на каско показа: при равни други условия, за Шкода годишното пълно каско е 2800лв. За Тесла - он-лайн калкулатора преплаща към офис за лична среща с обяснението: застрахователната премия е твърде висока за плащане он-лайн. Мдааа.07:28 23.11.2024
28 дядо поп
10:27 23.11.2024
29 Приемна и жалби на ФСБ!
10:55 23.11.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Объркана копейка
15:55 23.11.2024
32 Знайко
Квадратен дизайн с квадратни джанти и квадратни пластмаси на кръглите калници. Правоъгълен подлакътник на вратата, завършващ с перпендикулярна метална лента ( всъщност пластмасова с 1 микрон метализиран спрей), 3 копчета на таблото и още 4 на волана. Гърба на предните облегалки е пластмасов с форма на огромна закачалка и скрива погледа напред от задните седалки. Някой да ми обясни как детето (което се вози отзад най-често) ще стигне до скритата в колонкатра дръжка, която някой предвидливо е сложил почти до покрива?......и какво е това тумбестото в багажника отлаяво, което ще ми попречи да натоваря по-обемист предмет, ако се опитам? Че и джанти 19-ки тип валяк, вместо 17-ки , тесни и с намалено съпротивление, а защо не и спици, които да не създават турбуленции?
А за цената АХххххх......нямам какво да кажа- просто оставам без дъх, ще приключа с плащането след 2040 година май.
Харесвайте си я!
22:33 23.11.2024
33 100к за електрокар
07:44 24.11.2024
34 Баварец
До коментар #5 от "тъй шъй":
Кисело казваш, а?🤪23:38 29.11.2024