Пистата "Навак", Сърбия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Не е нужно много убеждаване, за да ни накарате да направим един ден на писта със спортно ориентирана кола. За нас всяко такова приключение е удоволствие. Самият факт, че караш на писта дава толкова емоции и адреналин, че дори и колата да не е добра, пак ще си прекараме страхотно. Но когато видяхме поканата за Ioniq 5 N на Hyundai, с неговите измамни, имитиращи ДВГзвуци и фалшиви предавки, имахме леки съмнения във въпросното удоволствие. Много бързо обаче разбрахме, че опасенията ни са били напразни. Смело можем да кажем, че Hyundai Ioniq 5 N е най-добрият спортен електромобил, който някога сме карали.
Отне ни по-малко от една обиколка, за да установим, че тази кола разполага с наистина потресаващо ускорение, но по-интересното е, че се държи и изключително добре в завоите, макар да е много тежка. Гореспоменатите фалшиви звуци и имитация на предавки също са толкова прецизни и добре звучащи, че едва ли има някой, който няма да ги оцени.
Има и други причини Ioniq 5 N да е толкова добър. Той е много бърз, с 650 к.с. мощност към четирите колела. Има рязко кормилно управление, много добри спирачки и безкрайно адаптивни режими, за да пасне на настроението и стила на почти всеки шофьор. Този автомобил има тонове сцепление, спортни, но удобни седалки и, колкото и странно да звучи, отлична возия (в една от трите настройки на окачването). С други думи тази кола може да се използва и като "евридейка", и като спортен автомобил за удоволствие.
Ioniq 5 N има добра видимост, много място на задната седалка и багажник с доста приличен обем. Цената му също е приемлива, предвид това, което предлага и сравнена с цените, както на електрическите конкуренти, така и на аналози с ДВГ, като BMW M3 Competition, например. А по динамика и управление тази кола не отстъпва на нито един от конкурентите.
Но до този приятен ден в съседна Сърбия, никога не бяхме управлявали електрическа кола на писта, защото този вид автомобили просто не са толкова забавни като бензиновите коли. Те са с по-малко обратна връзка, по-лошо управление предвид теглото си, да не говорим за невъзможността да се прецени точно скоростта на влизане в завой без предавки.
И без неуважение към Porsche, трябва да отбележим, че бяхме поразени от усещането, което дава Hyundai, нещо, което никога досега не ни се е случвало в електромобил. Изведнъж обещанието да прекараш един ден на пистата с електрическа кола стана... много, много добро.
Да, ръчно превключваните скорости са фалшиви. Да, шумът от двигателя е фалшив, синтетичен, изкуствен и като цяло всичко е имитация на спортна кола с ДВГ. Но лъжата е толкова убедителна, че след няколко секунди вече не ни интересуваше. Лъжата ни даде това, от което имахме нужда - да се забавляваме в кола на състезателна писта и тази кола да е... електрическа. Нейната мимикрия в бензинова рали машина е буквално толкова добра, колкото е и истинска такава кола.
Лостчетата от волана симулират 7-степенна DCT, която има почти действителен характер. Използването на ръчен режим калибрира кривите на въртящия момент на Ioniq 5 N и те са идентични като усещане с тези на бензинов хотхеч. Има и "прекъсвач" за всяка предавка. Задейства се при непревключване на по-висока предавка и двигателят спира точно като кола на бензин.
Не е само звукът, но звукът помага много. Налични са звуци като на истински хотхеч (или селекция от два други саундтрака, които не са превозни средства, но според нас не са подходящи за спортна кола). Но тези, наподобяващи расов бензинов двигател са изпипани до съвършенство, като дори се чува всмукателен и турбо шум отпред и шум от въображаемата изпускателна система отзад, които ви дават точно това, от което се нуждаете. И въпреки че знаете, че са фалшиви, ви помагат ви да управлявате колата по-добре.
Като цяло, ако искате спортен автомобил, то Ioniq 5 N се движи като Evo , стига да направите правилните настройки, което може да отнеме време или задълбочено проучване на настройките, или с много опити и грешки. Именно тук ще отбележим и една истинска критика към тази кола. И тя е, че наистина „раздуването на менюто“ е прекалено. Другият недостатък е, че макар да има перфектни настройки за спортно шофиране, колата си се усеща тежка.
За пистата избрахме задвижване и диференциали в Sport+, кормилно управление в Sport, амортисьори в Comfort и ESC Full Off, което води до шумно, но контролирано изживяване. Можете да настроите колата и в дрифт режим, който ви осигурява доста добро контролирано плъзгане, удряйки синтетичния прекъсвач на оборотите.
Що се отнася до драг или рязък старт от място, то колата е снабдена и с 40 допълнителни конски сили. Това се случва с натискане на червен бутон на волана, но ако го използвате, той деактивира ръчните скорости и звука на двигателя. Така че просто… го натискайте, когато искате да оставите всички зад себе си. 650-те конски сили си казват думата.
Удоволствието е огромно, но се запитахме: Колко дълго може да издържи един електромобил на състезателна писта? Porsche се хвали, че неговият Taycan EV за четвърт милион долара може да направи обиколка на Ring-а с пълна мощност. Hyundai, без много хвалби, заявява, че Ioniq 5 N може да направи две.
На практика Ioniq 5 N може да направи пълна 20-минутна сесия на писта, приблизително 40 обиколки на сръбската писта "Навак", без забележимо влошаване на производителността. Да, ако измервате обиколки, те може да спаднат малко. Но за един забавен ден, какъвто определено беше нашият, вие абсолютно можете да направите цяла сесия с едно зареждане и без прегряване на силовия тракт, дори ако плъзгате колата в завоите - спирачките и гумите също ще издържат.
От друга страна, както вече споменахме, тази кола може да се кара изключително спокойно, като возията и става мека, а агресивните шумове от спортен ДВГ изчезват. И тук си задаваме въпроса: Защо трябва да си купувате стандартен Ioniq 5, като срещу сравнително малка сума отгоре можете да имате това бижу в гаража си, което да ви служи, както като кола за всеки ден, така и за такава за истински развлечения. У нас Ioniq 5 N се предлага за 149 800 лева, докато стандартната 4х4 версия на Ioniq 5 струва 121 900 лева. Разликата определено си заслужава. За тези пари ще получите, според нас, един от най-най-добрите спортни електромобили, като тези, които могат да се мерят с него са в пъти по-скъпи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Дред
Коментиран от #37
09:55 02.05.2024
2 Име
Коментиран от #6
09:56 02.05.2024
3 Куку
09:57 02.05.2024
4 АХА
09:58 02.05.2024
5 Айде стига платени реклами
10:00 02.05.2024
6 Кое
До коментар #2 от "Име":
И е отличното ?! Че след десетина години ще си я купиш втори път , като купиш нова батерия ?! Или че няма да я продадеш на вторичния пазар , и ще получиш няколко стотака за скраб от кола с десетки хиляди остатъчна стойност ?! Най ще те зарадва обаче , като ти вземат и няколко хилядарки за да ти изхвърлят батерията !Коментиран от #29
10:01 02.05.2024
7 МаКаТа
10:05 02.05.2024
8 Нестават
Коментиран от #17, #23
10:15 02.05.2024
9 Антон
А пък този в статията рвшил да споменава усещания от шофирането и да прави приравняване на Порше с хюндай. Винаги ми е било интересно защо винаги се сравняват с премиумите. Представяте ли си Порше да кажат усещанията са като в хюндай……
Ахахахаха
10:19 02.05.2024
10 Аха
А бе вие луди ли сте бе?
Ще изчакам някой балък да я изкара от магазина и ще я взема на половин цена след 3-4 години ако изобщо се реша.
Има за по 100 К gtrи това не може да му стъпи отникъде…
А
Коментиран от #15
10:27 02.05.2024
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Ввв
10:30 02.05.2024
13 Циник
Коментиран от #45
10:35 02.05.2024
14 Слави
10:37 02.05.2024
15 Един друг
До коментар #10 от "Аха":
Наполовина ще е цената на втората година още, а на четвъртата година вече няма да я искаш.10:55 02.05.2024
16 Българин
11:16 02.05.2024
17 Джон
До коментар #8 от "Нестават":
Стига, бе, брато. Капарирал съм Киа Сиийд, модел 2020 г. Защо да са лоши Киа, притесни ме? :)Коментиран от #22
11:22 02.05.2024
18 бричка
11:26 02.05.2024
19 бртчед
11:27 02.05.2024
20 ТОЗ
11:40 02.05.2024
21 РЗС
11:42 02.05.2024
22 Спортидж
До коментар #17 от "Джон":
Лъже, че има КИА в гаража.Аз карам втора КИА мисто нови от магазин досега общо 10г. никакви ама никакви дефекти.11:50 02.05.2024
23 Баш Майстора
До коментар #8 от "Нестават":
Каква киа имаш, че е боклук?11:51 02.05.2024
24 Попа
Коментиран от #27, #40, #44
11:53 02.05.2024
25 Джон
Коментиран от #26, #38
12:27 02.05.2024
26 Антон
До коментар #25 от "Джон":
Е що си купи ДВГ слвд ел.колата, като е толкова съвършена електричкатаКоментиран от #35
12:56 02.05.2024
27 Да бе да
До коментар #24 от "Попа":
Ти киа по-стара от 5-6 год. виждали ли си?Италиански, немски, френски бънгии на по 20 и повече години още се движат!
Даже още се срещат в движение бмв е36, те това май е модел около 93-94 год. и много други подобни на него коли!
Киа били здрави, здрави са 2-3 години и после разпад!
Коментиран от #30, #42
13:00 02.05.2024
28 Ментаци
13:30 02.05.2024
29 Момчил
До коментар #6 от "Кое":
Как ще издържи това чудо 10 години? До 3-4 години нови батерии за 30-40000 евро. Хората явно са станали кретени и залитат обаче по електрички.Коментиран от #32
14:33 02.05.2024
30 кореец
До коментар #27 от "Да бе да":
Що бе 5г. и все още е здрава.14:45 02.05.2024
31 най-големия майтап е зимата
14:49 02.05.2024
32 Факт
До коментар #29 от "Момчил":
Съвременната високоволтова литиево-йонна батерия от автомобилен клас със съвременен BMS (battery management system) и активно термоуправление е с над 20 години ресурс и надживява купето. Първите 8 години/160хил. батерията е в гаранция от Хюндай. Дотогава колата се е изплатила и всичко след това е в плюс.Коментиран от #33
15:20 02.05.2024
33 Момчил
До коментар #32 от "Факт":
Пробвай и ще видиш. То и по 1000 км карат с едно зареждане,ама друг път :)15:55 02.05.2024
34 Четящ
20:34 02.05.2024
35 Джон
До коментар #26 от "Антон":
Защото имам 33 хилки за 4-годишна Киа, а не 80 за нова електричка. И защото искам да ходя до Гърция.20:45 02.05.2024
36 Асен – Сена
20:49 02.05.2024
37 Край
До коментар #1 от "Дред":
Мило ми е и ностлгично че си фен на толефоните с копчета но ... си много спрял20:56 02.05.2024
38 Теслата
До коментар #25 от "Джон":
Явно си "пишман" шофьор. Обратна връзка е усещането и информацията която колата ти предава от пътя. Сцепление/граница, усилие във волан, настилка промяна на център на тежест и др. и обратното, как колата реагира на корекциите подавани от водача с волан, спирачки "газ" и т.н. И както са написали конкуренти БМВ М3, да дадат елементарно сравнение на времената за обиколка и да видим ВСИЧКИ колко е добра тази електричка. Иначе всичко са празни приказки и платени хвалби.Коментиран от #39
21:29 02.05.2024
39 Сжон
До коментар #38 от "Теслата":
Е явно под обратна връзка съм си мислил само за потеглянето, защото при ДВГ-автоматик тя просто отсъства.Коментиран от #41
07:17 03.05.2024
40 Здрави може и да са
До коментар #24 от "Попа":
Ама добри със сигурност не са.10:01 03.05.2024
41 Теслата
До коментар #39 от "Сжон":
При спортни автоматични трансмисии не липсва. Даже в ускорението имат предимство пред механична трансмисия защото не прекъсват потока на енергията при превключване( времето на прекъсване е нищожно). На семейните коли автоматиците са направени за комфорт и са с "размазано" усещане.10:23 03.05.2024
42 Знайко
До коментар #27 от "Да бе да":
Мой приятел имаше е36 2000 м3....не беше за некадърни шофьори.Джанти с изнасяне, по-големи дискове, спортен филтър и синтетика на двигателя и диференциала.
Зимата му слагахме в багажника един чугунен радиатор от парно и ела да видиш не върви ли!
Блъснаха го във верижна катасрофа и тавана му се сгъна леко, но авера реши да го продаде.
Купи го друг мой познат. След 3 месеца катастрофира с едно пластмасово рено-сценик. Реното леж, баварката само сгъната броня. Сле още няколко месеца се блъсна в една ограда и я събори-счупен фар и сгънат десен калник. Продаде я на друг и доскоро я виждах в движение. Просто е неубиваема и май е първата серийна кола с конзола обърната под ъгъл към водача.
Много готина , но жадна за гориво!
13:07 03.05.2024
43 ройчо
17:40 03.05.2024
44 Дебелан
До коментар #24 от "Попа":
Питай на Хюндая колко им са здрави автоматиците..,,,, 40 К за нов i20 и на 5 та години 2 пъти ремонт,,,По добре една Фабия ,,,те цените им са еднакви19:54 03.05.2024
45 Шайбата
До коментар #13 от "Циник":
Тежка,колко да е тежък този ел.варел...2.5-3 тона.Трябва му и имитация на пушек,миризма на 100 октана откъм задната седалка.04:24 04.05.2024
46 Крас
19:43 08.06.2024