Бъдещето на шофирането, или може би бъдещето на това да бъдеш шофиран, се променя значително в цифрово отношение. Mercedes-Benz, който се стреми да оглави тази технологична еволюция сред германските производители на автомобили, потвърди, че неговият значително преработен флагман EQS, който ще се появи през следващата година, ще прекъсне връзката си с традиционната кормилна колона, като възприеме изцяло система за управление без физическа връзка с колелата. Този смел ход, макар и приветстван заради потенциала си да отключи усъвършенствани възможности за автономно управление, се сблъсква със скептицизъм по отношение на обратната връзка с водача и присъщите протоколи за безопасност.
Основният принцип на системата „steer-by-wire“ е фундаментална промяна: физическата връзка между ръцете на водача и колелата на автомобила се заменя с изцяло електронен път. Този цифров превод позволява безпрецедентно манипулиране на усещането за управление и отзивчивостта чрез софтуер, като малък мотор в основата на интерфейса на кормилното управление има за задача да имитира тактилните сигнали на пътя.
Mercedes изтъква непосредствените ползи, особено при маневри с ниска скорост. Представете си, че извършвате плътно успоредно паркиране само с едно движение на китката, а колелата реагират от край до край с едва половин завъртане на волана. Тази подобрена пъргавина е пряко следствие от цифровия контрол върху предавателното число на кормилното управление.

Истинската полза, обаче е в бъдещето на повишената автономност на автомобила, по-специално Ниво 3 и повече. Mercedes предвижда сценарий, при който изключването на директния контрол върху кормилното управление би могло да проправи път на пътниците да се занимават с дейности, които понастоящем се считат за опасни по време на шофиране, като например „по-лесно да гледат любимите си телевизионни предавания“.
Цифровият характер на кормилното управление позволява и динамични корекции на характеристиките на кормилното управление, като предлага по-голяма диференциация между режимите на шофиране и персонализираните настройки на водача. Макар че първоначалните конструктивни ограничения на EQS, който вече е разполагал с физическа кормилна рейка, могат да ограничат непосредствените ползи от това, бъдещите архитектури на автомобилите, проектирани от самото начало с оглед на управлението по кабел, могат да доведат до по-голяма пространствена ефективност.
И все пак цифровото кормилно управление не е лишено от критици. Последователността на усещането за управление, което е ключов елемент на увереността и връзката с водача, остава сериозен проблем, тъй като промените в скоростта и пътните условия могат да доведат до изкуствено или прекъснато усещане.
Безопасността, разбираемо, е от първостепенно значение. Mercedes се справя с тези опасения, като внедрява напълно излишна електронна резервна система - цифрова мрежа за безопасност, предназначена да намали рисковете, свързани с чисто електронния механизъм на кормилното управление. Това контрастира с по-ранния опит на Infiniti в областта на кормилното управление, при който противоречиво бе запазена вторична физическа система за управление, което на практика подкопа основните предимства на цифровата система.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 си дзън
Коментиран от #10
18:07 22.04.2025
2 Ласкав магураджия със Свищовски кетап
в което една жена нещо й беше блокирало електронното управление на газта на колата
и кара с 160 и нагоре по магистралата спирачките нещо не вършеха много работа
отгоре я следи и правят път с хеликоптер и чакат да свърши бензина
не може да извади ключа от контакта за да изгаси двигателя понеже е с безконтактно....
Коментиран от #3
18:10 22.04.2025
3 Име
До коментар #2 от "Ласкав магураджия със Свищовски кетап":
Точно от такива ситуации ме е страх с тези "иновации".Коментиран от #4
18:20 22.04.2025
4 ⚜️Орешник⚜️
До коментар #3 от "Име":
Особено ако машината дойде време да е втора употреба, нов внос! Опасенията Ви са релевантни, споделям ги! Волана и спирачките трябва да имат физически достъп !!!18:31 22.04.2025
5 ха ха
Коментиран от #15
18:32 22.04.2025
6 гост
18:33 22.04.2025
7 Бай Данчо
18:34 22.04.2025
8 Старо
Това го има масово в другите марки след 2013 година . А СААБ го представя още през 1990 година
Коментиран от #9, #12, #13
18:39 22.04.2025
9 Мартин
До коментар #8 от "Старо":
полека да го има от 2013 и при шведите18:59 22.04.2025
10 Баба Гошка
До коментар #1 от "си дзън":
ГледайтИ си любимитИ прИдавания докато летите с 200 по магистралата към бетонния стълб, който ще намажете блажено. Сега и кормилото ви отнемат, колата ще ви закара, където я хакнаг да вк зайара. Ха ЧеститУ! Ще търся класическа кола от предк 1980, когато колите бяха инструмент, обслужващ хората, а не таблет на колела дето да те наблъъска където ИИ пожелае19:00 22.04.2025
11 хъхъ
19:03 22.04.2025
12 ⚜️Орешник⚜️
До коментар #8 от "Старо":
Обаче СААБ закриха бизнеса с коли!!!19:04 22.04.2025
13 Пилотът Гошу
До коментар #8 от "Старо":
Бъркаш смяната с хидравликата с електрическия усилвател. Тук става въпрос за отпадане на кормилната колона въобще. Това е рецепта за много проблеми... Да не говорим, че управлението от водача може да бъде тотално премахвано при нужда... И понеже е голяма работа, затова там, където е важно, се прилага все още хидравлика.19:15 22.04.2025
14 n√Варна
Тогаз, предполага се, катастрофите ще клонят към нула!
А дано, ама надали.
19:17 22.04.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Гумен Чеп за Обща употреба
20:19 22.04.2025
17 идиоти вън
21:23 22.04.2025