На 4 май 1966 г. в СССР започва производство на леките коли "Жигули" и "Лада" по лиценз на Fiat. До 80-те год. на миналия ХХ в. марката "Лада" се използва само за автомобилите предназначени за износ, докато на вътрешния пазар се продават като "Жигули".
Първият модел, носещ номер 2101, е разработен по лиценз на "Фиат" на основата на модела "Фиат 124". Впоследствие се оказва, че обикновената за руснаците дума „Жигули“ (кръстена на Жигульовските възвишения , намиращи се в близост до поречието на Волга край завода-производител) звучи неприлично на много езици (близка е до gigolo - жиголо, сводник) и името на експортния вариант се сменя на „Лада“. Това наименование обикновено се асоциира с търговския знак на завода ВАЗ — стилизирано изображение на древна речна платноходка (на руски — ладья (ладия)), въпреки че съществува и старо руско женско име Лада. ВАЗ 2101 е с класическо задно предаване, двигател 1200 куб. см. с 58 к.с., има максимална скорост от 135 км/ч и ускорява от 0-100 км/ч за 22 сек.
През 1972 г. в производство влиза по-мощна версия ВАЗ 2103 с двигател 1500 кубика с 72 к.с. и максимална скорост 147 км/ч. От средата на 70-те години до 1986 година в производство е комби-вариант ВАЗ 2102 с 1,2- и 1,3-литрови двигатели, съответно с 60 и 63 к.с. и максимална скорост 130 км/ч. През 1977 г. в производство заляга моделът ВАЗ 2121 (Нива), който модел се произвежда и до момента. През 1982 г. излиза Лада 2107, която се слави като „върхът на класиката при ладите“. Този модел се предлага с 1,5-литров двигател с 72 к.с., има максимална скорост 145 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за 17 сек. В края на 1984 година е представен моделът ВАЗ 2108 (Самара) хечбек с 3 или 5 врати, който модел поставя началото на втори етап в развитието на руския автомобилен производител с новото моделно семейство „Самара“. Това е първият модел Лада с предно предаване, произведен в бившия СССР. Самара се предлага с двигатели 1,3 и 1,5 л съответно с 63 и 72 к.с. и максимална скорост 145 и 150 км/ч.
След разпада на СССР "АвтоВАЗ" изпада в дълбока криза и само основното преструктуриране на фирмата позволява в средата на 90-те години автомобилният производител да обнови и разшири производството си. На Парижкия автосалон през 1994 г. за първи път е представен моделът ВАЗ 2110, който впоследствие се оказва родоначалник на третото поколение моделни семейства – 110.
Производството на четвъртото моделно семейство - „Калина“ (111) - стартира през 2004 г. с три модификации – ВАЗ Калина 1118 (седан), ВАЗ Калина 1119 (хечбек) и ВАЗ Калина 1117 (комби) с базов, изцяло модернизиран 1,6-литров двигател, 8 клапана.
От 2007 г. вече се продава новият модел „Лада Приора“ - седан, 1,6 л., 16 клапана, инжекторен.
В края на декември 2011 година „АвтоВАЗ” започна продажбата на новата кола „Лада Гранта”, построена на платформата на „Лада Калина”.Lada Granta е автомобил с предно предаване, създаден на основата на Lada Kalina, за да замени едновременно Lada 2107, Lada Samara и Lada Kalina. Новият модел се отличава с просторно купе и голям багажник, а конструкцията му е разработена с помощта на цифрови технологии и методика на Renault-Nissan. Специално за Гранта е разработен нов 1,6-литров двигател с 8 клапана. Той изисква средно по 7,2 литра на гориво на 100 км и позволява движение с максималната скорост от 167 км/час.
През 2012 година Алиансът Renault-Nissan придоби дял от 75% от АвтоВАЗ , като Renault ще инвестира в смесеното дружество през следващите 2 години 300 млн. долара, а Nissan – 450 млн. долара.В рамките на споразумението автомобили Renault и Nissan може да бъдат произвеждани заедно с модели на Lada в завода в руския град Толиати.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 no name no face no number
Коментиран от #18
05:25 04.05.2021
2 Даката
Коментиран от #3, #5, #6, #8, #10, #21, #31
05:26 04.05.2021
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Знаещия
05:52 04.05.2021
5 Икономика
До коментар #2 от "Даката":
Не ме разсмивай ..да не би сега да имаме суверенитет. не знам за производството на бг. коли, но знам, че из цяла България , тогава имахме фабрики и заводи , а сега имаме чужди военни бази.Правиш ли разлика ?Коментиран от #12
05:59 04.05.2021
6 Щерев
До коментар #2 от "Даката":
Помня това време.Във блока имахме една такава.Беше поне десет годишна..Ние с москвичи и жигулита завиждахме.06:00 04.05.2021
7 Пацо
06:02 04.05.2021
8 Ерец
До коментар #2 от "Даката":
За мен най- доброто от бившето соц. автопроизводство беше полския Фиат (125p). Продаван е и в западни страни .06:17 04.05.2021
9 Даката
До коментар #3 от "Знаещия":
Незнаещ си и няма как да пробутваш тия глупости.Изнасяхме Булгар Рено в Югославия и Австрия,малко бройки за Ирак.Спряха ни с нареждане от Москва,защото ги биехме по качество в пъти.Бяха почнали москвичите и жигулита и ние им пречехме.Още веднаж ти повтарям,изнасяхме и за Австрия,която можеше да внесе всякакви и от всякъде.Бяхме конкурентни дори и на техния пазар.06:17 04.05.2021
10 Точно така
До коментар #2 от "Даката":
Рожден ден за Жигули и некролог за ПИРИН-ФИАТ 124, който трябваше да се произвежда в Ловеч. Само че братушките ннатикаха това недоразумение Москвич с технология от 30те г.06:18 04.05.2021
11 Панов
Коментиран от #22
06:25 04.05.2021
12 Другия с коня
До коментар #5 от "Икономика":
Ако Руснаците се бяха прибрали в държавата си след Втората Световна Война,съдбата на окупираните от тях държави щеше да е Различна....Но да държиш в Окупация половин Европа за половин век....Да унищожиш Пазарните им Икономики и да наложиш Планова Икономика и забрана за частна собственост и Комунизъм....Унищожиха ни!!Съсипаха ни!!!Гнусни Комунистически Престъпници!!!Коментиран от #13, #14, #17
06:31 04.05.2021
13 БАЙ Х@Й ‼
До коментар #12 от "Другия с коня":
А нещо за войските на САЩ които още не са се изтеглили от победената във ВСвВ Германия‼Коментиран от #15
06:44 04.05.2021
14 икономика
До коментар #12 от "Другия с коня":
От къде ги извадихме при соца , тия фабрики и заводи ... които сега ги няма . А сега , като има частна собственост, къде ни е икономиката ? Изобщо не ми декламирай лозунги.06:53 04.05.2021
15 Умен по цялата глава
До коментар #13 от "БАЙ Х@Й ‼":
Ми пазят Най- мощната Европейска Пазарна икономика от Комунистическия Агресор,бе...Победена Германия няма право на армия и въоръжаване...Да си чувал нещо за Студена война и Желязна завеса....За разделен на две Народ и Държава...И защо Руснаците не дължат сега Репарации на Окупираните държави????07:02 04.05.2021
16 ДА ИЗМЕТЕМ ГЕРБ
В трима човека в колата съм вдигал 162-163 км/ч
по тогавашните пътища...
Коментиран от #29, #33
07:54 04.05.2021
17 Пазарна аномалия
До коментар #12 от "Другия с коня":
Бедничкият, да го ожалиш!!! Какви неща са ти причинили на времето с тая планова икономика. Добре че дойде капитълизЪма, та да блесне стопанската инициатива на гражданите. Е то цените пак се регулират на ниво държава, а пазарните квоти на ниво международни договори, ама сме свободни. И като се замислиш преди 45 години са псували капитализма и са строили комунизъм. Сега 32 години строим капитализъм и псуваме комунизма. Тоест все някой ни е виновен. Важното е друг да е виновен, а междувременно да врътнем далавера, да изпреварим колоната на светофара. Абе тарикати да смеКоментиран от #20
08:12 04.05.2021
18 ХАХАХАХА
До коментар #1 от "no name no face no number":
ПРЕКРАСЕН08:20 04.05.2021
19 Начо
Коментиран от #23
08:33 04.05.2021
20 Чегевара
До коментар #17 от "Пазарна аномалия":
Въобще не е дошъл капитализма.Дойдоха наследниците на комунистите партийци.Огледай се,навсякъде синовете и внуците им08:35 04.05.2021
21 Йонко Евреина
До коментар #2 от "Даката":
Пълни глупости. Спряхме ги, защото французите си взеха лиценза, заради драстични нарушения от наша страна. А руснаците винаги са имали глад за леки автомобили и нашият пазар въобще не ги засягаше.08:44 04.05.2021
22 Йонко Евреина
До коментар #11 от "Панов":
А Пирин ФИАТ в Ловеч. И Рено и Фиат обаче, само ги сглобявахме. Забравяш и Полски Фиат от 67г.08:48 04.05.2021
23 Ааааа ти приравняваш соца и
До коментар #19 от "Начо":
Мутрополитиците........?!?!?!?!? Нищо че ините съзидаваха а другите скрапираха и концесионираха/ подаряваха/ благата създадении преди това...!?!?!?!!!11:30 04.05.2021
24 Читател
11:32 04.05.2021
25 Joko
11:57 04.05.2021
26 абе
Great Wall или там как се казваше зелената ограда
13:45 04.05.2021
27 ЧРД
14:19 04.05.2021
28 Петко Таков
И днес ни крадат яко,а половината ни икономика е в руски ръце !
А родните ни,,политици"до един са руски ибрикчии,начело с Мунчо-зеленият чорап !
Коментиран от #30
17:17 04.05.2021
29 Баш майстора
До коментар #16 от "ДА ИЗМЕТЕМ ГЕРБ":
Недей да дрънкаш глупости като не знаеш тогава имаше два стандарта световен и руски едното е по световния стандарт а другото е по руския руснаците винаги завишава Ха защото никога не можеха да постигнат данни по световните стандарти А иначе за километрите съм съгласен аз даже съм вдигал повече имах Жигула с 1 и 6 мотор скорости от седмица и диференциал 10 на 39 беше се получила много добра комбинация пълнеше километража ако може да се вярва на руските уреди километража беше седмица и седалките също имаше два шибидаха на тъмно хората като се качиха питаха в каква кола се возят идеални си бяха колите за времето си мога да спомена доста западни коли Кои които бяха с 30 години по нови технологии като Рено 5 Peugeot 104 Fiat Panda Fiat Uno Daewoo Tico и още куп други глупости а Помните ли как се хлъзга хме Жигула торите пред Японския Айде Аман от разбирачи19:45 04.05.2021
30 Баро
До коментар #28 от "Петко Таков":
В статията става въпрос за коли а не за политика20:32 04.05.2021
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Ам Чи
01:06 05.05.2021
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Пешо змея
14:42 05.05.2021
35 краси
Коментиран от #36
21:54 06.05.2021
36 hhq
До коментар #35 от "краси":
не 10 - почти 20 се чакаше и пак не се знаеше кога можеш да вземеш Лада, за Москвич беше около 10 год01:35 07.05.2021