26 Март, 2018 10:41 3 061 15

Пълно съгласие за Витоша постигна Столична община

  • витоша-
  • ски-
  • лифт

Инвеститорът е поискал цялостна модернизация на съществуващите въжени линии

Само изменение на действащия План за управление на Природен парк „Витоша“ може да възроди туризма в планината, която в момента тъне в разруха – за това решение са постигнали категорично съгласие столичните общински съветници, ангажирани с казуса.

Според източници на „Труд“ от местната управа промяната в плана вече е обявена като „наложителна“, тъй като състоянието на ПП „Витоша“ не позволява ползването на природните дадености от софиянци и гостите на столицата.

Още през март 2016 година Столичният общински съвет (СОС) създаде „Временна комисия за анализ на съществуващите проблеми, свързани с целогодишния достъп до Природен парк „Витоша“ на граждани с цел туризъм, отдих и спорт и изработване на предложения и мерки за решаване на тези проблеми“. Начело на комисията е председателят на СОС Елен Герджиков, а поредното й заседание се проведе миналата сряда. На него отново се е стигнало до извода, че новият план за управление няма да скоро влезе в сила. Документът гарантирано ще възроди планината, но има огромно забавяне заради стотици становища и забележки с еднакъв текст, пуснати по електронната поща време на обществените обсъждания от няколко „природозащитни“ организации. Целта на тази копи пейст акция е планът да се забави далеч напред във времето. Затова общинарите са се спрели на варианта за промяна в сега действащия план.

В същото време продължава анализът на междуведомствената работна група, която включва представители на няколко министерства, Столичната община и Дирекцията на ПП „Витоша“.

Тя бе създадена в средата на януари след среща при кмета Йорданка Фандъкова, на която присъстваха министърът на спорта Красен Кралев, на околната среда Нено Димов, вицепремиерът Валери Симеонов и Атанас Кацарчев, началник на кабинета на земеделския министър Румен Порожанов.

Тогава Кралев обяви, че най-добрият начин за „отваряне“ на Витоша е именно изменение на действащия План за управление.

Рестриктивни текстове

Заради липсата на адекватен План за управление вече седма година е замразен проектът за модернизация на туристическа и ски зона „Алеко“. Инвестицията на стойност 70 милиона евро на собственика на лифтовете и влековете в зоната - „Витоша ски“, не може да бъде реализирана, въпреки решението на Върховния административен съд, че намерението е законно.

Инвеститорът е поискал цялостна модернизация на съществуващите въжени линии. Предвидено е Драгалевският и Симеоновският лифт да бъдат подменени с 8-местни кабинки. Капацитетът на седалковите съоръжения ще бъде увеличен. Според проекта трасето на Княжевския кабинков лифт ще се удължи и той ще стига до Златните мостове и „Офелиите“ и там може да се мисли за 10-местна кабина, уточнявва в. „Труд“.

Но инвестицията не може да се случи, тъй като в сега действащия План за управление е записано, че „не се предвижда изграждането на нови ски писти и съоръжения“. Освен това „не се допуска изграждане на нови въжени линии за достъп до туристическите центрове“.

Тези рестриктивни текстове в сега действащия План за управление на практика блокират всяко инвестиционно намерение в ПП „Витоша“, защото нито могат да се модернизират съществуащите лифтове и влекове, нито да се удължат техните маршрути. Така планината остава да тъне разруха, докато не бъдат предприети мерки за актуализация на Плана.

Витоша ски“ очаква решението

Ето каква модернизация предвижда собственикът на съоръженията „Витоша ски“:

• Лифт „Симеоново-Лале“, 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.

• Лифт „Драгалевци-Фънпарк, спира зад „Щаслтивеца““ - 8-местна кабина с капацитет 3000 души на час.

• Лифт „Простор-плац „Стената“ - 4-седалков за 2000 души на час.

• Лифт „Лале-Учебен плац“ - 4-седалков с шлем за 2000 души на час.

• Лифт „Лале 1“ - 6-седалков за 3000 души на час.

• Лифт „Лале 2“ - 6-седалков за 3000 души на час.

• Лифт „Боби -учебен плац „Алеко“ - „Зелена писта“ - 4-седалков за 1200 души на час.

• Лифт „Алеко-Малък Резен“ - 6-седалков за 3000 души на час.

• Лифт „Лале 4“ - 4-седалков за 2000 души на час.

•Съществуващият „Романски лифт“ е разделен на две части – ниска и висока, както е описано по-горе. Причината е в силните ветрове на връх Малък резен.

• Ще се обособят 19.5 км нови и стари писти. Ски трасетата преминават през вече обезлесени терени, тежко пострадали през последните години от природни бедствия и болести по горите (корояд).

• Очаква се да бъдат отстранени 1200 дървета (около 1500 кубика), като ще има компенсаторни мерки – за всяко едно ще бъдат засадени нови пет. 1500 кубика е повече от три пъти по-малко от годишната санитарна сеч в ПП „Витоша“, която е 7000 кубика.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 атака

    12 1 Отговор
    Витоша Ски на Цеко ли е или да .....
  • 2 зелен

    17 4 Отговор
    Витоша за нашите деца, за да спортуват и да са здрави...а ПСЕВДОПРИРОДОЗАЩИТНИЦИТЕ колко бедстващи щъркела в източна България и умиращи коне в Осогово спасихте или по тези направления няма грантове?

    Коментиран от #5, #14

  • 3 Morgoth

    7 0 Отговор
    Витоша трябва да се развива и като ски зона и като парк за софиянци. Това разбира се трябва да се прави с минимум вреда за природата. А ако искаме да бъдем реални природозащитници трябва да спрем дървената мафия. 1200 дървета сигурно вече са изрязани само в горската част на Западен парк от няколко цигански фамилии, които всеки път минават с едни и същи номера и никой не може да ги спре.
  • 4 Гост

    11 2 Отговор
    Прокараха си тея мафиоти безумните искания,които ще бъдат платени от данъкоплатците и еврофондове. Пълно безумие. Четири седалка на боби и заека -Хахаха Хахаха. 8местна кабина на Драгалевци-до Щастливеца,това означава че единственото трасе за маунтин байк на Витоша се закрива. Ма за кво тоа спорт,по добре дебелаците да се возат с държанките си на кабина. Пълно безумие. За конярника-нищо.княжевския лифт до офелиите.Хахаха хахаха
    Боже господи! Никъв шанс за таа държава.
    Хора! Не разбрахте ли,че на съществуващите съоръжения,където и каквото трябва да се подмени и вкарат в експлоатация. Това е оптималния вариант на Витоша. Той е измислен от австрийци. Така ще се вкарат много по малко пари и картите няма да има резон да струват като в Шамони. Не разбирате ли освен това, че тези пари ще дойдат от вас и ЕС,а после бай цеко само ще прибира от свръх надутите карти.и ще плаща смешни суми на държавата. изродска работа
  • 5 Гост

    12 1 Отговор

    До коментар #2 от "зелен":

    Няма абсолютно никаква пречка за подмяна на съществуващите съоръжения и работа на пълен капацитет на парка. Абсолютно никаква пречка. В момента се извършва рекет на държавата. Продължава да се извършва. Спомнете си само,как една прекрасна и снежна зима нищо не работеше на Витоша.
  • 6 ФЕЯТА

    2 0 Отговор
    Да се нядяваме, че няма да си останем само с това съгласие и извода само, нали?
  • 7 Радо

    4 0 Отговор
    Миналият уикенд ходих до Витоша и често казано предпочетох да се разходя пеша вместо да се кача на някой от остарелите лифтове ( и изобщо не съм само аз)..ето толкова е нужна модернизация на съоръженията

    Коментиран от #8

  • 8 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #7 от "Радо":

    Разходката пеша е много по добра от това да се качиш с лифта, да изядеш 5 кебапчета и да слезеш ;)
    Много добре звучи модернизация но съществуващите съоръжения. Разбира се, че трябва да се направи и няма никакви пречки. Като гледам плана обаче, това си е изграждане на нови,които чупят тъпомера.на Боби, заека и Спас -четириседалки....хахаха.този лифт до малък резен си е романски.а идеята за лифт княжево офелиите и кабина на Драгалевци направо цепат мрака. Защо да не се сложи една нова седалка и да остане трасето за маунтин байк, защо княжевски просто не се подмени и отново да осигури условия за летен туризъм и маунтин байк (там има прекрасни условия за това).защо лалетата и романски не се модернизират,влековете да работят.защо не се експлотира конярника с прекрасни условия за фрийстайл парк. Защо?
    Защо не се вкарат минимум средства и щети за природата и Витоша отново не заработи пак подчертавам на пълен капацитет с минимална сума за карти!!!
    Какви са тея безумия. Така става,когато си алчен, глупав и арогантен! И на хората не им пука
  • 9 Васил

    2 0 Отговор
    Това е посоката. Не с протести, а с градивни действия да направим нещо за планините и да ги ползваме за разумен туризъм.
  • 10 Зап

    0 0 Отговор
    И ако витошкият омегагигамега проект е успешен ;) ще стегнат чернобилския Припят на дисниленд :) вече си имат виенско колело ...
  • 11 Гого

    0 0 Отговор
    Браво. Има нужда да се пипнат всики съоръжения, че тия сега са много вехти.
  • 12 Добър ден

    0 3 Отговор
    Дано да бъде решен проблема с плана за управлението на Витоша, за да бъде дадена зелена светлина на този грандиозен проект за модернизиране на цялата планина.
  • 13 Мартин

    3 4 Отговор
    ДА на развитието на Витоша! НЕ на "Зелените" и техния рекет над жителите на София!

    Коментиран от #15

  • 14 Мирослав

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "зелен":

    Къш бе трол!
  • 15 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #13 от "Мартин":

    Не на рекета над зържавата от един селянин!
    Да се спират всички грандиозни тъпотии и да се взима концесията от юлен. Кандидати много ще се намерят да обновят и пуснат в експлоатация съществуващиге съоръжения!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове