Днес започва пренареждането на жълтите павета по бул. „Цар Освободител" в участъка между бул. „Васил Левски" и ул. „15-ти ноември", съобщиха от пресцентъра на Столичната община. Движението в тази отсечка се затваря, а алтернативните маршрути за движение са бул. „Васил Левски" в посока бул. „Патриарх Евтимий", бул. „Дондуков", бул. „Сливница" и ул. „Оборище", предаде БТА.
Забраняват се престоят и паркирането на пътни превозни средства на североизточната дъга на пл. „Св. Александър Невски" между ул. „Оборище" и ул. „Дунав". Пренареждането на проблемния участък от бул. „Цар Освободител" е за сметка на фирмата- изпълнител „Трейс Груп". Ремонтът няма да струва нищо на Столичната община, заяви вчера заместник-кметът Ангел Джоргов. Първото пренареждане още не е платено, пренареждането на жълтите павета струва около 206 хил. лева., които не са платени, като това повторно пренареждане също няма да бъде платено, коментира той. Паветата ще бъдат пренаредени на площ от 2000 кв. метра.
След разместването на жълтата паважна настилка в участъка, по заповед на кмета Йорданка Фандъкова, бе създадена експертна група с преподаватели, строители, проектанти и експерти от Столичната община. Експертната група извърши поредица от изследвания и изготви предложение за промяна на технологията на редене, на материалите за фугата и основата под паветата. Предложената технология беше изпълнена на тестови участък до депо „Враждебна", където се направиха и допълнителни изпитвания, припомниха от Столичната община.
Предложената технология е съгласувана с Националния институт за недвижимо културно наследство. Очаква се дейностите по бул. „Цар Освободител" да приключат в средата на септември.
Според историческа справка на сайта на Столичната община, жълтите павета са на повече от 100 години. През първото десетилетие на 20 век, в стремежа за обновление на столичния град, се появява тази оригинална паважна настилка, излъчваща и многообразна символика. Нейната реализация е дело на кмета Мартин Тодоров, произхождащ от род, дал цяла плеяда бележити личности на България. Негов брат е акад. Александър Теодоров-Балан - учен, езиковед и първи ректор на Софийския университет.
За първи път за паважна настилка на софийските улици и площади се прави обсъждане на заседание на общинския съвет на 27 февруари 1906 година. Пространно слово произнася кметът Мартин Тодоров, който очертава необходимостта от настилка на улиците и площадите в три варианта – каменна, керамична и асфалтова. Кметът е противник на асфалта и поддръжник на каменната и на керамичната.
За реализация на настилката, както и за изплащането на започналото мащабно строителство кметът Мартин Тодоров сключва втория, след Димитър Петков, външен заем в размер на 35 000 000 златни лева с немски банки. За този заем е издаден закон, който задължава държавата като гарант, и регламентира конкретно за какво точно парите ще се харчат от общината.
Проведен е търг, спечелен от голяма българска компания, която обаче не притежава технологията за производство на новите настилки, а именно керамични павета. Те са произведени и внесени от Будапеща, тъй като в онази епоха България поддържа тесни контакти с Австро-Унгария.
Жълтите керамични павета се произвеждат от варовика “мергел”, който се намира в мина край Будапеща. Изкопаният мергел се стрива на прах, формува се и се изпича в специални пещи при температура 1300 градуса. Полагането на керамичните павета не е емоционален дар по случай сватбата на княз Фердинанд с Мария Луиза, която по това време (1907 г.) вече не е между живите, не е хрумване, а израз на общинска политика, подкрепена от държавата в периода на изграждането на нова България, се посочва още в справката на Столичната община.
Окончателното завършване на павирането с керамични блокчета е през 1909 г. Назначена е комисия с особено важна задача – приемане на извършената работа по направата на жълтата керамична настилка. Комисията е прецизна и взискателна, открити са малки недостатъци и изпълнителят е задължен в определени кратки срокове да ги отстрани. Извършената огромна работа обаче удовлетворява и “може да се приеме окончателно”. Но работата продължава. Следващите общински управления полагат грижи по поддържането, по обновлението на изхабените керамични блокчета. В трудните години след войните се търсят възможности за подмяна на паветата, полагат се усилия за естетиката и красотата на града. Много внимание и време отделя кметът ген. Владимир Вазов на жълтите павета, търсят се средства за поддържането им. По време на бомбардировките красивата софийска настилка претърпява значителни поражения, но после е поправена и бомбените ями са заличени, се посочва на сайта на Столичната община.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сандо
08:32 16.07.2023
2 Бонев
08:33 16.07.2023
3 измекяр соросоиден
08:34 16.07.2023
4 А бе,
08:34 16.07.2023
5 Гошо
Коментиран от #6
08:34 16.07.2023
6 Видял
До коментар #5 от "Гошо":
Зимата много се хлъзга !Коментиран от #27
08:36 16.07.2023
7 Не може да бъде...?!?!
А ве Софиянци,не се обиждайте,но само тихички охлюви могат да търпят още такъв кмет на ,,Столица"...!
08:36 16.07.2023
8 Прецакан
08:37 16.07.2023
9 дядото
08:38 16.07.2023
10 Aлфа Bълкът
08:38 16.07.2023
11 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
ОТНОВО " Започва... "
ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ " Започва... "
Коментиран от #33
08:39 16.07.2023
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Гост
08:40 16.07.2023
14 Алеко Константинов
08:41 16.07.2023
15 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
Коментиран от #17
08:45 16.07.2023
16 СофиАмка
Извинете, Кражбите на фЪндъка и на боко!
08:45 16.07.2023
17 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #15 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Германците учат 6месеца за редене на всякакви камъни и полагат изпит.Гледал съм и съм снимал как редят малки камъчета.Коментиран от #25, #29
08:48 16.07.2023
18 Гост
Коментиран от #37
08:51 16.07.2023
19 Петьо еврото
08:53 16.07.2023
20 Рада Глибоката
09:00 16.07.2023
21 Тома
09:16 16.07.2023
22 Васил
Коментиран от #26
09:17 16.07.2023
23 Урааааааа
Няма време!
На Червения площад няма нито едно паве на криво, а за цяла Холандия да неговорим
Брюксел е кочина като София
Да беха викнали една бригада от холандия по- евтино щеше да ни излезе
09:24 16.07.2023
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Ами тогава...?!
До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Не гледай сеира на Фандъкова,ами бързо да им предадеш знанията,какво си видял...!Другото и баба го знае...09:25 16.07.2023
26 Васко
До коментар #22 от "Васил":
Прав си пич, ама и малък Тошко ще свърши работа!Да го предложим за кмет на София!
С две ръце ще гласувам за него!
09:27 16.07.2023
27 Изпатил БГ-Избирател!
До коментар #6 от "Видял":
А бе то тия ,,Жълтопаветници",подхлъзнаха всички нас...!Не само тебе...09:29 16.07.2023
28 Един
09:29 16.07.2023
29 Ама то и у нас е имало училище за дялане
До коментар #17 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Ччилище, а не школаКоментиран от #30
09:30 16.07.2023
30 Имало е
До коментар #29 от "Ама то и у нас е имало училище за дялане":
В с Дивля, Пернишко, ако не се лъжа!Коментиран от #38
09:32 16.07.2023
31 Демократ
09:44 16.07.2023
32 Умен по цялата глава
09:51 16.07.2023
33 010
До коментар #11 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
А ти "започни" от Аспаруховия мост... Без бънджи. По комунистически - в имение родину !09:52 16.07.2023
34 ччаооо
Всеки ден ни занимавате и със софийското парно. Сякаш е свързано с националната сигурност на Бг.
Някой еня ли го е колко парно плащат в Провинцията, или сметките за ток в Добрич, Разград или Ямбол?
09:56 16.07.2023
35 Ангел
10:00 16.07.2023
36 Ветеран от Протеста
10:04 16.07.2023
37 Гошо
До коментар #18 от "Гост":
И мислиш че ще стане по-качествено ли? Нали виждаме как стои асфалта по улиците. Или после ще го бетонират направо. И пак ще е криво.10:27 16.07.2023
38 БСП на Бунището
До коментар #30 от "Имало е":
Училището е в село Кулино.Средно специално училище след 7 ми клас за каменно монтажници.10:28 16.07.2023
39 Дългият
11:12 16.07.2023
40 Без име
12:24 16.07.2023
41 Шаран БГ
Всеки един вид пътна настилка има своите предимства и своите недостатъци ! Колкото и да е красива, времето на този вид и тази настилка отдавна е отминало.
Има нещо символично и са красиви тези тухли, но по тях трябва да се ходи по"терлици" и никога да няма поледица.
А български политически избраник пеша не може да ходи и винаги трябва да го стоварват от брониран "Мерцедес"на два - три метра от портата на Парламента. Любовта народна е голяма работо !!
11:30 20.07.2023