Всички ли носим вина за инцидентите, които се случват по българските пътища, особено когато има жертви. След всеки инцидент си говорим и … Пред ФАКТИ говори инж. Ясен Ишев – председател на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по транспорта.
- Г-н Ишев, за пореден път си говорим с вас, когато стане някакъв тежък инцидент на пътя. Респективно, пак се повдига темата за пътната безопасност. Нека да започнем така. Вие сте бил на мястото, на което стана инцидентът с малката Сияна. Какви са вашите впечатления от това, което видяхте?
- Бях повече от час на мястото на катастрофата и това, което ми направи най-силно впечатление по отношение на пътя, е, че той беше изкърпен, а между отделните машинни кърпежи имаше денивелация. Имаше и наченки на коловози, банкетите не бяха в добро състояние след инцидента. Предполагам, че вече се оправени. Но най-силно впечатление ми направи това, че вече сложени в деня, когато бях там, знаците за ограничение на скоростта от 70 км никой не ги спазваше. Масово шофьорите караха с по-голяма скорост. Бих искал да споделя, като участник в движението, че знаците по нашите пътища не се спазват. По принцип това е масова болест да не се обръща внимание на знаците. Хората си карат както са си свикнали и без да обръщат внимание на пътните табели.
- Развиването на по-високата скорост на този участък е нещо нормално, така ли…
- Ако водачът на камиона е карал с над 90 км, ако е натиснал спирачките, за да намали скоростта в неподходящ момент, при влажна настилка, може би при не добри гуми, при не най-добро захващане на влекача за ремаркето, за да се получи това завъртане… Много въпроси. И, за съжаление, имаме трагичен инцидент.
- Самата настилка в какво състояние е?
- Настилката, според моите виждания, защото опипах асфалта с ръка, бе такава, че старата настилка беше по грапава от новия машинен кърпеж, който беше направен. Имаше една нехомогенност на настилката. Вижте, там всеки ден минават десетки тирове, хиляди коли, пътят е натоварен, но само на един се случи най-лошото...
- Преди около месец там е загинал и гръцки граждани?
- Тогава ситуацията е била друга, защото участъкът е бил в ремонт, но не е бил добре обезопасен. Имало е спряла кола заради ремонта, но е нямало втори сигнализиращ, който да спре следващите коли. Така следващият ТИР удря спрялата колата и шофьорът загива. Леката кола не е причина за инцидента на пътя, а причина е лошата сигнализацията, която колегите е трябвало да направят.
- И сега отново виждаме как ще прилагаме мерки, с които ще борим пътната безопасност. Как гледате на тях…
- Някой са добри, някой са малко повече написани. Вижте, всички мерки, при които ще има контрол върху тяхното изпълнение, ще са добри и ще подобрят пътната безопасност.
- Кои мерки ви допадат и с какво?
- Много са мерките, които са предложени, и не смятам да ги обсъждам една по една. Но ще дам такъв пример. Трябва в началото на всяка година да се залагат програми за ремонти по пътищата, по пътна безопасност, обезпечени със средства, и на база тези програми в края на годината да се дава отчет пред обществото, пред нас. Ето я програмата, ето какво сме свършили. Какво е обещано, какво е осигурено, какво е изпълнено. Няма ли контрол, нищо не правим. Сега чуваме от министъра, че е удовлетворен от работата на АПИ. Въпросът е, че ако това, което им се постави като задачи, те не го свършат в следващите месеци, след като има осигуряване на средства, какво ще последва. Без пари нищо не става и само ще си пишем и говорим.
- Само от драстични мерки ли разбира българинът. Сложихме колчета в Кресненското дефиле и там, слава Богу, няма тежки инциденти в последно време. Само от такива рестрикции ли разбираме…
- Колчетата вършат работа, но дали навсякъде ще е така. Ако в този участък, където загина Сияна, имаше колчета - какво от това!? Този ТИР, тази голяма платформа нямаше да ги помете ли. Щеше. При този участък има друго. Ако магистрала „Хемус“, която трябваше да бъде изградена до разклона за Плевен и Ловеч, където тежкото движение трябваше да бъде пренасочено, там почти не се работи или се работи само първият участък. Това трябваше да е готово преди една година. Ако беше готово и тежкият трафик бе отбит, може би нямаше да се случи инцидентът със Сияна. И това важи за всички магистрали, по които се работи. И магистрала „Европа“, която трябваше да бъде готова, след като беше завършен пътя от Ниш до Калотина от сръбската страна, вече трябваше да бъде готова и нашата отсечка – от София до Калотина. Сега ни обещават, че до юни-юли ще бъде пусната. Вижте, магистралите спасяват човешки живот, защото са най-безопасните пътища и при тях има много малко произшествията.
- А къде остава дисциплината и качеството на шофьорите в България. Когато караме в чужбина, сме много дисциплинирани, а у нас ставаме…
- За мен въпросът е защо е така. 90% от пътнотранспортните произшествия са по вина на водачите, а не по вина на пътя. Водачите управляват, те трябва да се съобразяват с пътните условия, със скоростта, с натовареността на движението и т.н. Така че във водачите най-много трябва да търсим вината. Трябва да търсим промяна в тяхното обучение, да има непрекъснато обръщане на внимание и контрол. Скоростта ни убива! Много човешки животи могат да бъдат спасени, ако бъдем по-внимателни, по-отговорни на пътя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Георги
09:07 15.04.2025
8 Грабеж
Коментиран от #55
09:07 15.04.2025
9 Тракиец
Коментиран от #19
09:08 15.04.2025
10 скоростта не ни убива
09:08 15.04.2025
11 Православен
а "Скоростно убиват българския народ", разни продажни марионетки вече 35 години.
09:09 15.04.2025
12 Данко Харсъзина
09:14 15.04.2025
13 Аре нема нужда
09:17 15.04.2025
14 Ясен
09:18 15.04.2025
15 Гост
Коментиран от #23, #51
09:21 15.04.2025
16 Внимаваме, защото иначе не оцеляваме
09:23 15.04.2025
17 замислен
09:26 15.04.2025
18 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Не скоростта убива - за последните десет години колко пилоти или зрители са загинали на състезания от Ф-1❔
Също като Ел таблата дето пише
"Високо напрежение. Опасно за живота"
Напрежението само по себе си не е опасно. А зависи токът ."Ама то се подразбирало" е отговорът който най-често ми дават ❕
09:28 15.04.2025
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Разум
09:29 15.04.2025
21 освен това
Коментиран от #40
09:32 15.04.2025
22 Факт
Коментиран от #30
09:34 15.04.2025
23 Шофьор
До коментар #15 от "Гост":
и аз тва предлагам. Евродупетатите да обявяват в Брюксел, че България забранява тотално трафика над 3.5 т в страната. Тва са мразени навлеци да обявят. Белким тогава ви е "по-сигурно", щото некадърността никой не може да ви я отнеме. Е, ще ядете, зареждате, забърсвате, произвеждате и т.н., т.нар. дедов, ама нали си имате изкуствен интелект -ще се надявате на него да цъфне налъмите, но ТИР-овете поне няма да ви пречат да се избивате, по- скоростно. Да и всред техните шофьори има шкарт, но процентно е незначителна част от тоталния боклук на пътя! Камионите, винаги съм казвал и доказвал, пречат единствено и само на некадърните, НЕВЪЗПИТАНИ правилно, самозабравили се и недоучили комплексари. Тва, че вече са убийствено много -проблема си е обществено ваш!Коментиран от #47
09:37 15.04.2025
24 Артилерист
Коментиран от #26
09:38 15.04.2025
25 Пилотът Гошу
Сульо и Пульо седнал да обяснява, как шофьорите били виновни, защото е по-лесно и не струва нищо. Да направиш пътищата изисква финанси и време, също така и да няма чак такава корупция. Да не говорим, че така има причина да си накупят още камери, които са пълнят касичката на Мвр, а уж са за безопасност на пътищата.
Колкото и да го усуква те, същите тея шофьори летят по немските магистрали също и не се лепят с 200 никъде. Достатъчно Ганьовец се мандахерца из Европа... Не омешвайте нещата, оправете пътищата.
09:48 15.04.2025
26 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #24 от "Артилерист":
🤔 Сетих се за един случай на АМ "Тракия"🤔Беше лято, карам с 130-150, настигам и изпреварвам една "русалка" дето караше с около 100-110 и си гледаше в телефона, може би видеочат. След няколко км влизаме в силен летен дъжд, всички намаляваме под 100 защото се образува пелена и видимостта е нищожна. Образува се колона с постоянна скорост .
И в един момент .... виждам русалката в лявата лента и пак с телефона. След няколко км излязохме от дъждовния облак и .... настигнахме русалката 🤔
09:51 15.04.2025
27 грешка
09:53 15.04.2025
28 Аман от
09:55 15.04.2025
29 преди 50 години
10:00 15.04.2025
30 хе хе
До коментар #22 от "Факт":
Ами Тежките камиони са ограничени по скорост. Как точно определят високата скорост?10:04 15.04.2025
31 обичайно
10:05 15.04.2025
32 А на мен
Коментиран от #33
10:20 15.04.2025
33 ст. инсп. Иванов - КАТ
До коментар #32 от "А на мен":
Не е виновен собственика, че не си поддържа пътя. Виновен е потребителя му, че не се съобразява с пътните условия. Не ли?10:30 15.04.2025
34 мъска
10:37 15.04.2025
35 ДС Ушев лумпеният
10:41 15.04.2025
36 Хохо Бохо
10:44 15.04.2025
37 ЧОЧО
Коментиран от #38
10:44 15.04.2025
38 здрасти
До коментар #37 от "ЧОЧО":
А защо същия българин когато напусне държавната граница и няма по-примерен водач от него?10:46 15.04.2025
39 Пътищата са ужасни
10:52 15.04.2025
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Всъщност
Коментиран от #42
11:30 15.04.2025
42 Всъщност
До коментар #41 от "Всъщност":
не върши никаква работа. Трябва да се въведе ограничение в броя мандати за народните представители, министрите и министър - председателите, както има такива за президентите. Не може едни и същи хора да ни определят живота според техните частни разбирания с десетилетия, скрити зад някакви партии про форма. На практика у нас политиката не е проодник на народната воля, а на частните интереси на няколко души, дето се броят на пръсти и които от време на време си сменят местата, за да прилича този цирк на демокрация. Аман!11:35 15.04.2025
43 Гост
Не скоростта убива, а на първо място лошите пътища и след това човешката глупост - чатещи по телефона "шофьори" по време на движение, безумно маневриращи и отнемащи предимство, отка.ени мотористи, които "трябва" да пазим...
По стечение на обстоятелствата минах по въпросния път в деня на катастрофата и въпросните лек автомобил и тир бяха още там, в срещуположни ленти, а около тях полицейски коли. Времето беше дъждовно, пътя хлъзгав, а аз с лек автомобил 140 к.с. влязох в същия завой с не повече от 50 км/ч, защото с повече е безумие в това време, а той бръщолеви как тира "може би" бил с 90..... Така че в случая едва ли скоростта е причината, а по-скоро пътя, евентуално спирачки, претовареност, чатещ по телефона водач... - експерти да изясняват причините!
Факт е че до 90 година, когато скоростите са били много по-ниски, почти без магистрали годишно е имало 3 /три/ пъти повече жертви на пътя - статистика, не аз го казвам!
Сега какво - вместо да оправят пътищата и достоят магистрали - нови ограничения на скоростта по магистралите, засичане на средни скорости, покупка на софтуер и мощни, необозначени коли с зивилни милиционери да ни гонят по пътищата, като "абсолютн престъпници", че и конфискуват коли по тяхно усмотрение!
Ама знаех си аз, че шофьорите на леки коли са най-големите "престъпници" у нас и не някакви "измислени" наркодилъри по училища, паркове, дискотеки и т.н.!
12:09 15.04.2025
44 Име
12:28 15.04.2025
45 Порно
12:35 15.04.2025
46 Казуар
Коментиран от #50
12:42 15.04.2025
47 Сус бре рязан!
До коментар #23 от "Шофьор":
Минавайте през Гърция, за по-напреко, пък да видим там как ще карате с превишена скорост!Коментиран от #48
12:44 15.04.2025
48 Гост
До коментар #47 от "Сус бре рязан!":
Май не си виждал как карат по пътищата в Гърция, еле пък в Атина и Солун....Нямаше как да го снимам в движение един грък на магистралата, с к.рник /кола/ набор 1980 г., караше с около 80, но около него пълно с всякакви вехтории, а на главата му - празна щайга! Според теб този по-безопасен ли е от някой нормално шофиращ мощен автомобил със 150 км/ч в лявата лента в хубаво време и по нормална магистрала!?
Коментиран от #53
12:55 15.04.2025
49 Завърнал се
13:20 15.04.2025
50 Ти кво
До коментар #46 от "Казуар":
очакваш г-н Капацитет??? И аз карам тежък камион. Само в България. Ежедневно. И такива като мен са много. От служебни леки автомобили до автобуси и камиони. Понякога на месец имам по 3- 4 фиша за превишена скорост. И си плащам като поп, щото няма начин, ако искаш да работиш. И тук е скрито разковничето - куче касичка!!! Всички фишове са за "безумните" отгоре на ограничението от 11 до 15 км/ч. Щото под 12 реално превишени, като махнеш толеранса не притесняват. И след първият не плащам като теб 50 лв., а всичко е х2 до края на годината. Щото триногите ги разнасят на каквито се сетиш обрасли с храсти, ръждясали ограничения от 40, 50, 60 км/ч. Поставени там от някой преди 50 години, никому ненужни в момента хранилки-ограничения! А и да вярваш и да не (не ми дреме) понякога, когато си постоянно на пътя и хранилки, които ги знаеш ги пропускаш. Ей така нещо ти е в главата, караш си по прав път с 80- 90 и се отнесеш, че пред тази изоставена бензиностанция не са забравили ограничението 60. В последният момент успееш да понамалиш и ааайдее -фишче за 73 км/ч да речем! Та казваш такива като мен, щото сме много, ама много, сме най-закоравелите пътни престъпници, а? Щото, ако питаш на маса операторите на триногите сме най-добрите бизнес партньори... Така не се прави. Не се постига пътна безопасност с шумкарска алчност!13:35 15.04.2025
51 МММ да
До коментар #15 от "Гост":
По принцип е така, но на ясно ли си ,че и самият асфалт е много зле от към сцеплението на автомобила макар и скоро поставен. На места е Ок, а на други трагедия. В Бг дори това жалко подобие на магистрала, не е както трябва. Дори в Румъния и всяка друга страна на запад под асфалта на магистралите има положен дебел пласт бетон, а над него 2-3 пласта асфалт, парите отпуснати в Бг са същите колкото и тия на запад, но много неща се спестяват.13:37 15.04.2025
52 дядото
13:37 15.04.2025
53 Казваш,
До коментар #48 от "Гост":
че маршрутът през Гърция и РСМ ще бъде радост за безпардонните тираджий?Съгласен съм, че ще са много щастливи, ако правителството в България им осигури извозване с БДЖ от турската до румънската и сръбската граници за по-500 евро на тир, а на който не му харесва - да минава през Гърция и РСМ.
14:59 15.04.2025
54 Шаран БГ
Колата Ви може да е 1 000 коня и да подхвръква по земята. На пътя ще трябва да спазва правилата за всичко = не само за скорост !!
Не разбирам ,защо на първокласен път има на 30-35 км път примерно 10 /десет/ ограничения на скоростта от 60 км/ч с разбег от 500 метра до 6-7 км !?. На участъци 2-4 на брой това е задължително......На останалите – " капани за мишки " !! Или на "вход" в главен път с видимост от 300-500 метра в двете посоки по главния път, има знак СТОП !? Там не може да има друг знак – само СТОП ! И там "дежури" полицейска /КАТ/ кола !?
На подобно кръстовище аз спирам,/ знам от къде кой ме дебне/ два пъти леко ме блъскат отзад. Добре,че имам як теглич – аз щети нямам. " Колега, помислих, че няма да спреш напълно" - оправдава се де факто "потърпевшия". Като му посоча "синята лампа" в дебелата сянка под акациите се успокоява, единия даже ми благодари !? Гбобата - кило агнешко, ама като ги нямаш ...коприва и лапад .....
18:56 15.04.2025
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Пънк2Фънк
13:27 16.04.2025