31 Октомври, 2020 19:30 2 137 6

BER - многострадалното ново берлинско летище заработи

  • летище-
  • германия-
  • берлин-
  • откриване-
  • ber

Невероятно, но факт - на 31 октомври 2020 година новото германско летище "Берлин Бранденбург" (BER) официално започна работа

BER - многострадалното ново берлинско летище заработи - 1

Откриването на новото берлинско летище е отлагано шест пъти. Проектът се превърна не само в сериозен проблем за германските власти, но и в повод за много шеги и подигравки заради безкрайните проблеми и протакания, съпътствали изграждането му. Експертите са на мнението, че до скандалното изоставане на проекта и до загробването на милиарди при реализацията му се е стигнало заради грешки на всички равнища, но най-вече - от недостатъчно опит и прекалено силен натиск от страна на политиците: новото летище е въпрос на престиж.

Как започва всичко?

През 1996-а година провинциите Берлин и Бранденбург и държавата предлагат в столицата на Федералната република да бъде изградено ново летище и старите берлински аерогари "Тегел" и "Темпелхоф" да бъдат затворени. През 2003-а година обаче така и не се постига споразумение с частните компании, които трябва да реализират проекта - затова се взима решение държавата да строи летището и да поеме всички рискове по изграждането му.

Работата трябва да започне през 2006-а. Но проблеми с планирането и строежа, както и жалби на живеещите в района забавят началото на проекта. На 8 май 2012-а година става ясно, че планираното откриване след около четири седмици няма да е възможно - най-вече заради проблеми с противопожарната система. Определена е нова дата - март 2013-а година, покрай която обаче се установява, че при строителството са допуснати около 120 000 дефекта.

Следват още четири забавяния, съпроводени от драматични грешки в мениджмънта, планирането и изразходването на публични средства. Две парламентарни комисии разследват проекта в Берлин, една компания обявява несъстоятелност, заведено е дело за корупция и даване на подкуп срещу управителя на летището и замесени фирми. През 2014-а година тогавашният кмет на Берлин Клаус Воверайт доброволно подава оставка - след поредното отлагане на срока за откриване на летището.

Откриване насред пандемия

Тази драма продължава до 2017-а година, когато управлението поема държавният секретар на Берлин Енгелберт Лютке-Далдруп, след като преди него са се провалили трима директори. Най-известният от тях е Хартмут Медорн, бивш директор на железниците и на авиокомпанията "Ер Берлин". По повод грешките при планирането днес Медорн казва: "Всеки, който планира еднофамилна къща и тихомълком я промени в трифамилна, не трябва да бъде изненадан, ако превиши времето и сроковете".

Целият хаос около изграждането на летището води до неимоверно покачване на разходите за строителство. Днес те се оценяват на около шест милиарда евро - почти три пъти повече от първоначалния план. А летището ще се нуждае от финансова помощ за години напред, и то не само заради спада във въздушния транспорт, предизвикан от пандемията. "BER никога няма да покрие разходите си", опасява се лидерът на Зелените Антон Хофрайтер.

За сравнение - Колизеумът в Рим, завършен през 80-тата година от н.е., е бил построен само за осем години. А изграждането на бразилската столица Бразилия е отнело точно четири - заедно с планирането. С парите, изразходвани за BER, биха могли да се разкрият около 240 000 места в детски градини.

Все още не е ясно дали летището ще се превърне във въздушен хъб като Франкфурт на Майн и Мюнхен. Макар от бранша да са по-скоро песимисти, германският транспортен министър Андреас Шойер обещава подкрепа за новото летище: "Берлин е нашата столица, Берлин трябва да е хъб", смята той.

В крайна сметка новото берлинско летище най-после отвори врати. Първите излитания и кацания вече са планирани. Отварянето му в пика на пандемията гарантира, че поне едно опасение няма да се сбъдне: летището да достигне границите на капацитета си още от самото начало.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Made in germany

    10 2 Отговор
    как да не се осерат като всички кадърни архитекти работят в близкия и далечен изток

    Коментиран от #3

  • 2 Някой си

    14 0 Отговор
    Толкова за немските "специалисти" и немските "квалифицирани и високопроизводителни кадри"
    Който работи или е работил в Германия знае за какво говоря...
    Мит и измислици са, че българите били по-малко производителни и ефективни от Германците!

    Коментиран от #5

  • 3 Да беше прочел статията ли що ли?

    1 4 Отговор

    До коментар #1 от "Made in germany":

    ТРОЛ!

    Коментиран от #4

  • 4 Made in germany

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "Да беше прочел статията ли що ли?":

    чел съм я на ^немски преди 2 години
  • 5 Очевидец

    8 0 Отговор

    До коментар #2 от "Някой си":

    Абсолютно верно. Работил съм 12 години отначало в Сименс-Арева, в последствие в Арева. Производителност от германец (поне в тези компании) - пълен смях!
  • 6 Един

    2 0 Отговор
    Явно ние не сме майсторите на "Гешефт"-а! Нищо че има добри заявки с магистралите и потоците!