През 2016-та, точно 60 години след като Христо Явашев емигрира, за да се превърне в световно известния артист Кристо, нещо се случи в България – неочаквано по-просветената част от обществото, а не само малка група ценители и приятели, както дотогава, разпозна и усети изкуството на Кристо и го включи в своята културна идентичност.
Обратът бе предизвикан от проекта „Плаващите кейове“, осъществен в италианското езеро Изео. Хиляди българи заминаха за там, за да стъпят на кейовете и да ги отнесат със себе си. Защото творбите на Кристо и Жан-Клод се ефимерни – за кратко се задържат във физическата реалност, но за дълго остават във въображението на публиката. Така Кристо се завърна в България с плаващите кейове, разказите за тях и снимките, които всеки, имал късмета да стигне до Изео, с гордост показваше.
Изглеждаше, че завинаги са преодолени насадените по времето на комунизма предразсъдъци към него, че е „невъзвращенец“, отказал се от родината си, които трябваше да скрият истината, че той не иска да има нищо общо не с България, а с комунистическа България. Христо Явашев сам ясно формулира мотива си да емигрира: „Аз съм художник и искам да правя изкуство, което в България се оказа невъзможно“. Впрочем, кой знае колко още талантливи хора, ако в онези години притежаваха упоритостта на Кристо да следват единствено пътя на таланта си, днес можеше да имат световна слава…
Пораженията в масовото мислене
Причините за символичното завръщане на Кристо през 2016-та, разбира се, са свързани с отдалечаването от ерата на комунизма с неговите поражения върху мисленето и последвалото отваряне на културата ни, но конкретна роля изигра племенникът на художника Владимир Явашев. Той беше централна фигура в сложната техническа реализация на „кейовете“, включи българи в екипа си, съдейства за достъпа на българските медии до Кристо и въобще за формирането на българска публика за изкуството му.
Хейтърите с дежурните си мантри – Кристо отрича България, а българите отричат Кристо, трябваше да се умълчат. Но само пет години можаха да изтраят и си „дойдоха на думата“ – използваха опаковането на Триумфалната арка, за да започнат отново да нагнетяват милиционерската подозрителност и трапезната агресивност в отношението към Кристо и изкуството му: „Нищо особено не е направил – покрива сгради с парцали“. Офанзивата, както може да се очаква, тече в социалните мрежи, където добре тренирани тролове вдигат градуса на отрицанието като разчитат на две естествени нагласи на аудиторията там. Първата произтича от трудностите, пред които съвременното изкуство изправя зрителя, вкопчен в своите всекидневни представи и изобразителната традиция на миналото. Втората е присъщата му провинциална завистливост към българите, станали поданици на света.
Защо пет години по-късно, когато Кристо вече не е на този свят, а Триумфална арка в Париж е опакована от Владимир Явашев според идеята на чичо си и Жан-Клод, тя трябва да бъде отречена? Всеки, разбира се, има право да критикува една публично изложена творба, нещо повече – „войната на прочитите“ е част от естетическата мисия на съвременното изкуство. Но в случая подобни лични мнения са в периферията на офанзивата – „съчки“, които подклаждат чужд огън.
В центъра ѝ са гласове, които нападат Кристо, не толкова, за да ударят него – той едва ли ги интересува, колкото чрез него онези у нас, които го ценят и лансират; задочно да се разправят с тях, докато открито си го изкарват на „арката“. Конфликтът не е естетически, а политически – ченгесарско-мутренската асамблея срещу градската десница. И е особено актуален, защото предстоят поредните парламентарни избори, а след миналогодишните протести градската десница започна да излиза от политическата маргиналия и да трупа подкрепа и авторитет.
Тези атаки не са нови
Битката с нея е ожесточена и се води с всички средства. Като Кристо се оказва твърде подходящ за целта, защото срещу него лесно се надигат споменатите естествени нагласи на масовия човек, а пък точно средите от градската десница превърнаха художника в една от културните си емблеми. Ценностите им до голяма степен съвпадат с ценностите на неговото изкуство и тъкмо те трябва да бъдат отречени – индивидуалната свобода, евроатлантическата принадлежност, толерантността, космополитизмът...
Този вид атака не е нов. Преди със същата цел бяха използвани Истанбулската конвенция, Джордж Сорос, защитата на либералния консенсус, дори протестите срещу избора на Пеевски за шеф на ДАНС. Механизмът е следният: набелязаният обект с канонада от фалшиви новини се превръща в пейоративен етикет, който се лепва върху представителите на градската десница. И те трябва да бъдат представени на обществото, обобщено казано, като „перверзно-соросоиден умно-красивитет от либерасти“.
За да „опаковат“ Опакованата арка с фалшиви новини, постсъветските тролове сега използват наготово клишета от едновремешната антизападна пропаганда - „дълбоката деградация, в която е изпаднало съвременното изкуство“ или „израз на пустота, на безплодие, на тотална неспособност да създадеш истинско произведение на изкуството“… Нямам време да търся от кое разгромяващо съчинение точно на Богомил Райнов, Юлиян Вучков или някой друг радетел на социалистическия реализъм са взети въпросните мисли.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 123
14:31 26.09.2021
2 ТаУмВзе
14:31 26.09.2021
3 Ивайло
Коментиран от #11
14:31 26.09.2021
4 Tiho
14:32 26.09.2021
5 Жоро
14:33 26.09.2021
6 Tiho
Коментиран от #56
14:33 26.09.2021
7 вярвйте
14:34 26.09.2021
8 Хаджи Генчо
14:35 26.09.2021
9 Госあ
14:36 26.09.2021
10 минаващ
14:37 26.09.2021
11 ами
До коментар #3 от "Ивайло":
не е излъгал човека14:38 26.09.2021
12 Алтер
Коментиран от #17, #18, #23
14:39 26.09.2021
13 xxl
14:39 26.09.2021
14 антрашпиц
14:40 26.09.2021
15 Пучо Капучо
14:40 26.09.2021
16 българка
Просто си мислех за създателите и ваятелите на величествената Триумфалната арка - какво ли биха казали, ако видеха как тяхното творение се превръща в "пълнеж" на ерзац изкуство!
Триумфалната арка "забрави" за своя някогашен триумф, защото се опитаха да я превърнат в триумф на Кристо (Кой е пък този?)
14:43 26.09.2021
17 различно е
До коментар #12 от "Алтер":
Не бъркай смелостта , с глупостта.14:43 26.09.2021
18 И какво му е "смелото"?!
До коментар #12 от "Алтер":
Живот ли рискува,Еверест ли изкачва? Царят е гол,ще повторя аз след Андерсен,и ако това е "арт" то магарето е арабски жребец..14:43 26.09.2021
19 Сандо
14:45 26.09.2021
20 скулптор.Алчен Паричков
14:45 26.09.2021
21 Софиянец
Коментиран от #24, #32, #50
14:46 26.09.2021
22 L'ark de Triomphe
14:46 26.09.2021
23 Ежко Бежко
До коментар #12 от "Алтер":
Странен критерий за смелост, да опаковаш паметник. Смели са пожарникарите и парамедиците. Вие сте лигльовци. И не се надявайте , че ви мразим. Безразлични сте ни.14:48 26.09.2021
24 Млъкни и ти бе!
До коментар #21 от "Софиянец":
Сноб нещастен ганьовски.Той този твой"свят" признава и инцеста,с това ли ще ми го хвалиш?!14:48 26.09.2021
25 Перо
Коментиран от #31
14:50 26.09.2021
26 Този не е никакъв артист
14:50 26.09.2021
27 Чичо Митко
15:03 26.09.2021
28 история
15:04 26.09.2021
29 за ценители
15:04 26.09.2021
30 плюс минус
Раздвоена съм, дори раз троена.
Мисля, че творецът е този, който създава изкуство, а критикът е този, който харесва изкуството, но не може да го "прави"..
Творец ли е Кристо?
И защо опакова природа или творби на други хора?
Надделява мнението, че нямаш право да правиш каквото си искаш с труда на други творци, дори и с природата - най-великият Творец.
15:06 26.09.2021
31 туй то
До коментар #25 от "Перо":
Схемата е такава . Градската управа периодично отпуска едни средства с цел забава , и атракция на населението .Това може да бъде концерт на открито , изложби и галерии , или нещо подобно изхакано, и различно , което да възбуди някакъв интерес , макар и кратковременен . За това има някакъв бюджет , от който се заплаща на този който го прави . Тоест Кристо е намерил някаква своя пазарна ниша , да бъде интересен , до колко е успял аз не мога да преценя. Намирането на своя пазарна ниша , тоест да можеш да правиш нещо което другите още не са направили , е есенцията в капитализма.Коментиран от #35
15:17 26.09.2021
32 Перо
До коментар #21 от "Софиянец":
С ника още избиваш селски комплекси!15:18 26.09.2021
33 ПрОстаков
15:18 26.09.2021
34 иван иванов
15:19 26.09.2021
35 Перо
До коментар #31 от "туй то":
Прав си, сигурно е част от някаква схема,в комбинация с други мероприятия за посетителски интерес. Аз го приемам това повече за маркетингов трик,бизнес и хватки за усвояване на обществени средства,от колкото изкуство,но в БГ някои си мислят,че това е нещо много модернистично,което не се разбира и народа е прост.15:25 26.09.2021
36 Кондом
15:27 26.09.2021
37 ВОЛГИН
Кристо Явашев не е приеман в България и неслучайно няма нито един реализиран проект в Родината си.Като върл противник на постиженията на западния демократичен свят журналистът Петър Волгин естествено не е доволен от опаковането на Триумфалната арка.Той пусна пост във Фейсбук за изкуството на световноизвестния гениален български творец Кристо, който гласи:"Триумфалната арка, опакована с чаршафи - няма по-добър символ на дълбоката деградация, в която е изпаднало съвременното изкуство. Днешните "творци" отдавна не са създатели на нови реалности, каквито бяха Леонардо, Салвадор Дали, Пикасо. Съвременните "творци" са ловки опаковчици - на сгради и на велики произведения от миналото. Да, хора като Кристо заслужават уважение. Най-вече заради факта, че са успели да излъжат едни хора да им дават пари за глупости, а едни други хора да се възхищават на въпросните глупости. Временният характер на "творбите", с който толкова се хвалят "артисти" като Кристо, не е израз на свобода. Това е израз на пустота, на безплодие, на тотална неспособност да създадеш истинско произведение на изкуството. Единственото, на което са способни днешните "творци", е да паразитират върху миналото, да простират чаршафи. Изобщо не отричам ловкостта на тези опаковчици. Категорично отричам обаче претенциите на такива лица да се наричат "артисти".
15:28 26.09.2021
38 иван иванов
15:29 26.09.2021
39 2629
15:41 26.09.2021
40 гост
16:31 26.09.2021
41 МалкоЛогика
16:40 26.09.2021
42 Мода ,модаааааааааааа
16:48 26.09.2021
43 Марко
Коментиран от #46
17:05 26.09.2021
44 Порно
17:09 26.09.2021
45 MGehwer
17:15 26.09.2021
46 Чичо Митко
До коментар #43 от "Марко":
Оле, майко! Това от Лозанов ли е? Не съм очаквал това от него. Обикновено прави точни и смислени анализи, макар и префърцунени.17:28 26.09.2021
47 1357
18:45 26.09.2021
48 жалко
18:48 26.09.2021
49 фАНТОМасс
18:52 26.09.2021
50 Patton
До коментар #21 от "Софиянец":
Чак пък признаване и БОГОтворене ! Надскачаш си сянката !18:56 26.09.2021
51 ЯЗЪК
19:00 26.09.2021
52 Павел Пенев
20:09 26.09.2021
53 Христо Явашев си тръгва
Коментиран от #57
21:11 26.09.2021
54 Творец Опаковчик
И аз ако се из.се.ра, но "произвдението" ми се хареса на милионерите, пилеещи пари ей така на вятъра сигурно ще стана неразбран и противоречив световно известен творец?
21:15 26.09.2021
55 Миланов
10:11 27.09.2021
56 Талибан художник
До коментар #6 от "Tiho":
Опаковайки жените достигнахме върха на човешкото изкуство.Всичко красиво трябва да бъде упаковано за да изглежда света сив и мрачен.11:08 27.09.2021
57 Марко
До коментар #53 от "Христо Явашев си тръгва":
При положение, че опаковките на Кристо бяха изключително и само на много известни / и огромни!/ места и сгради, посещавани от хиляди хора дневно - да се твърди, че той не се е натрапвал на никого със своето изкуство, е доста.....ммммммм.......интересно твърдение, да кажем ;)11:23 27.09.2021
58 Гого
А на автора на този "високоинтелектуален" набор от думи по-горе, мога да кажа само едно. Като споменаваш за тролове, направи съпоставка на броя на одобренията и броя на неодобренията на коментарите преди да се изхождаш и ти по темата! Ако не можеш да броиш, ще ти помогна. Над 99% не одобряват опаковането с парцали да се нарича "изкуство"! Та, не разбрах - кои са тролове?
Коментиран от #62
11:55 27.09.2021
59 НОВИЯ ДАВИД
12:06 27.09.2021
60 представете си
голяма обида за жабарите , ама имат стара чанта!!!
16:07 27.09.2021
61 Бай Благой
Може би не съм дорасъл още за да го разбера.
09:08 28.09.2021
62 И аз да кажа
До коментар #58 от "Гого":
Ами според моите наблюдения "тролове" са първите 20-30 -40 коментиращи, които се сипват в първия половин час, винаги с носталгични по соца, про-руски, анти-европейски, анти-американски, анти- културни и анти-ГЕРБ послания. Прегледайте имената и правописа им10:44 28.09.2021
63 Катя Андреева
02:36 22.11.2022