18 Декември, 2003 00:00 841 0

АЕЦ "Козлодуй" жертва на некомпетентни еврочиновници

  • безопасност-
  • европейските-
  • ядрената-
  • експлоатация-
  • козлодуй-
  • льоноар-
  • госпожа-
  • срока-
  • европейски-
  • централата-
  • заяви-
  • много-
  • затова-
  • министър-
  • организации-
  • въпросите-
  • преговорите-
  • институции-
  • които-
  • световни-
  • нашата-
  • централа-
  • франция-
  • блока-
  • аварията-
  • оце
Министър Меглена Кунева и шефът на парламентарната комисия по евроинтеграция Даниел Вълчев бяха наградени преди две седмици от Европейския съюз с "Ордена на почетния легион". При поздравлението си в Брюксел за високото отличие министърът по европейските въпроси на Франция, депутат в Европарламента (ЕП) госпожа Ноел Льоноар изтъкна големите заслуги на министър Кунева за успешно провежданите преговори. Покрай ласкавите оценки представителката на Франция "пропусна" да посочи една малка подробност: чии интереси бяха успешно защитени - на България, на ЕС, или на Франция, но не пропусна да заяви, че проговорите за удължаване срока за експлоатация на III и IV блок на АЕЦ "Козлодуй" не трябва да се провеждат, защото те били с технически слабости, а тя помнела последиците от аварията в Чернобилската АЕЦ през 1986 г.

Как няма тези преговори да се оценят от госпожа Ноел Льоноар за успешни, като при провеждането им по въпроса за срока - 2006 г., за затваряне на двата блока, бяха защитени не нашите, а интересите на някои европейски финансови кръгове и преди всичко на френските. На нашата общественост е известно, че изграждането на румънската атомна електроцентрала "Черна вода" се извършва с участието на френски капитали, а за просперитета на тази централа няма да бъде без значение съществува ли АЕЦ "Козлодуй". На европейските финансови кръгове не е безразлично коя страна ще бъде енергиен център на Балканите, коя ще продава електроенергия на Гърция, Турция, Македония, Сърбия и т.н. Нашата или на страната, чиято централа се изгражда с френски капитал.

Проблемът е още по-голям. Финансовите разчети показват, че затварянето на двата блока прави централата ни нерентабилна. Получените приходи от произведената електроенергия няма да бъдат достатъчни за покриване на разходите й при експлоатацията. При тези условия цената на произведената от нея енергия рязко ще се повиши, затова не случайно директорът на централата Йордан Костадинов заяви, че ако се лишим от III и IV блок, ще бъдем принудени сами да затворим V и VI блок, т.е. да ликвидираме централата. Тогава не само няма да продаваме, а ще бъдем принудени да купуваме електроенергия и то на много по-висока цена от тази, на която сега продаваме.

При второто си изявление в София, при връчване на ордените, госпожа Ноел Льоноар заяви: "Не съм специалист нито по ядрената енергетика, нито по ядрената безопасност. Знам само, че европейските стандарти за безопасност са много стриктни, защото все още помним травмата от аварията в Чернобил…". Признанието, че не е специалист по ядрената енергетика, нито по ядрената безопасност е безспорно. Тогава защо взема отношение по тези въпроси, без да е проучила становищата на европейските компетентни организации в тази насока и то специално за реакторите на нашата атомна централа, оформени в документи въз основа на редица експертни проверки, завършили с положителна оценка за безопасната експлоатация на двата блока.

На второ място тази госпожа е следвало да проучи и оценките на легитимните световни организации в областта на радиационната безопасност за последиците от аварията в Чернобилската АЕЦ, за да не плаши сега европейските народи с нашата централа, както някои наши специалисти след ноември 1989 г. плашеха целия ни народ. Необходимо е било да се запознае и с оценките на Световната здравна организация, Международната агенция за атомна енергия и Международния комитет за радиационна безопасност, в които е записано, че облъчването на населението в Европа, в това число и нашето, е далеч под допустимата доза, която напълно осигурява необходимата безопасност. Необходимо е било да се запознае и с доклада на Международния консултативен комитет за резултата от проведената проверка през 1990 г. в Украйна, Русия и Белорусия с участието на 200 специалисти от посочените по-горе световни институции, при която се установи, че извън 300-километровата зона на централата не е открито нито едно заболяване, свързано с облъчването и това, че не се очакват бъдещи заболявания от рак и генетични ефекти.

Тези оценки не са наши, а са на европейските и световни организации и би следвало, щом взема отношение по въпросите на радиацията, представителката на Франция да се запознае с оценките на институциите, в които е отразено становището на собствената й страна. Аргументите на Ноел Льоноар по отношение безопасната експлоатация на АЕЦ "Козлодуй" и последиците от аварията в Чернобил не съответстват на световните и европейски стандарти и оценки.

Но бедата не е само в неоснователните изявления на госпожа Ноел Льоноар. В много по-голяма степен е в това, че нашето правителство води преговорите на базата на неграмотните и неоснователни аргументи на някои европейски комисари, без да се постарае да проучи фактите по спорните въпроси. Изглежда много по-удобно е да се стремят да не разсърдят европейските представители, отколкото да изложат обективно становището си с езика на европейските институции, легитимни по въпросите на преговорите. И понеже не преговарят, както правят това другите кандидатки за ЕС, много често ни заблуждават с "кьор фишеци".

Как да си обясним поведението на министър Соломон Паси, който след завръщането си от Брюксел заяви, че при затварянето на глава "Енергетика" е било уточнено въпросите за III и IV блок да се решат след съвместна експертна оценка, а министърът на енергетиката казва, че в подписания документ няма такъв момент. На какво основание премиерът ни убеждава във формулата "или АЕЦ "Козлодуй", или Европейския съюз". Според тази постановка излиза, че ЕС не преговаря, а само ултимативно диктува условията. Но примерите с Полша, която постави условие на ЕС да й бъдат увеличени лимитите за износ и присъединителните фондове и този с Литва, относно удължаване срока за експлоатация на атомната й електроцентрала показват, че когато преговарящите страни настойчиво и солидно аргументирано защитават националните си интереси, Еврокомисията в по-голяма степен се съобразява с исканията им, без да отлага приемането им в европейската общност към 2030 г., каквато е тезата на премиера.

Очевидно е, че министър-председателят е против преговорите за удължаване срока за експлоатация на III и IV блок, а ръководените от него министри само му пригласят. Мотивът за такава позиция е, че предшественикът му е предрешил проблема. Ако е така, та нали затова предшественикът му бе отхвърлен от българския избирател през 2001 г. и бе избран нов, който да изправи допуснатите слабости. Освен това изясни се, че правителството не е съгласно да се проведе референдум по съдбата на АЕЦ "Козлодуй", макар че така се прави в демократичните страни, когато спорният въпрос касае целия народ. Тогава нека се проведе национално съвещание на специалистите в страната и там да се дискутира проблемът и се излезе с предложение как да се реши.

Да се остави въпросът в сегашното му състояние е безотговорно поведение. Нека имаме предвид, че европейската ядрена организация "Форатом", в която членуват 17 европейски страни, е изпратила писмо до Еврокомисията и Европейския парламент, в което е записано, че III и IV блок са модернизирани до степен на пълна безопасност за експлоатация и до ново проектно-техническо състояние. Освен това с писмото си настоява да бъде преразгледано решението за предсрочно затваряне на двата блока и определено е заявено, че организацията ще лобира в ЕС за удължаване срока за експлоатацията им.

Едно е ясно, ако преговорите за АЕЦ "Козлодуй" се подновят, всички констатации и оценки на легитимните в тази област световни и европейски институции показват, че шансът за успешна защита на централата е на наша страна. Затова не следва да се обвързваме с изявленията на госпожа Ноел Льоноар, защото, както тя сама ни заяви, не е специалист нито по ядрената енергетика, нито по ядрената безопасност. Следователно тя е един чиновник без квалификация по въпросите по които преговаря, и по-добре би било да не прави изявления, с които не би могла да защити репутацията си. Затова е наложително всички институции в страната - президентство, парламент, правителство, съдебна власт и обществени организации и комитети да предприемат активни действия за успешно решаване на този голям национален проблем.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА