Древното изкуство в римските катакомби, изрисувано по стените и издълбано в каменни ковчези, изобразява Исус, който умножава хлябове, лекува болни и връща мъртвите към живот. Тези изображения са обединени от един изненадващ елемент: във всяко от тях Исус размахва (магическа) пръчка. Това кара учените да се замислят дали древните християни са виждали в Исус магьосник?
Въпреки тези вълнуващи изображения, повечето доказателства сочат, че ранните християни не са смятали Исус за магьосник. Магията се приема като чисто човешко умение, което не може да възкресява мъртви, докато свръхестествените действия на Исус винаги са възприемани от вярващите като чудеса, извършени чрез могъщ Бог.
Всъщност, „пръчката“, носена от Исус, не е била пръчка - тогавашните магьосници така или иначе никога не са носили магически пръчки, заявяват експерти пред Live Science.

Магия и ранно християнство
И все пак магията е много актуална през периода на ранното християнство. Между 3 и 8 век - годините, когато изображенията на нещо, което прилича на "носещ пръчка" Исус Христос, са украсявали местата за погребение на древните римляни, християнството е било в зародиш, съществуващо заедно с древния юдаизъм, както и с римските богове и богини. Това каза Лий Джеферсън, председателят на религиозна програма в Сентър Колидж в Данвил, Кентъки.
"Дори по времето на някои от тези изображения няма съгласувана Библия; няма канон; няма съгласувано разбиране за това кой е Исус", каза Джеферсън пред LiveScience.
Във време на несигурност, когато хората са имали слаб контрол върху оцеляването на културите им и болестта често е била смъртна присъда, магията е осигурявала усещане за контрол. Въпреки това, на магията е гледано с пренебрежение както от евреи, така и от политеисти, каза Джеферсън. Магията се е възприемала като суеверие и е била забранена в Римската империя. Въпреки че хората продължавали да я практикуват насаме, религиозните лидери я смятали за порочна, пише Джеферсън в книгата „The Routledge Handbook of Early Christian Art“ (2018).
В този контекст някои хора наистина наричат Исус магьосник - но като форма на клевета. По това време политеистичните религиозни лидери възприемали християнството като форма на суеверие, подобно на магията. „Например група, която се събира сутрин да пие вино и казва, че е кръв, яде хляб и казва, че е плът“, твърди Джеферсън.

„Вероятно можете да разберете защо хората са сметнали, че е суеверие.“ Философът Целз, явен критик на християнството, е сред онези, които виждат Исус като магьосник. Но последователите на Исус никога не са го виждали по този начин. Техният спасител извършва чудеса, а не магия - мощни действия на Бог, които често се противопоставят на смъртта, много различни от човешкото възприемане за магия. „Не бихте искали вашият полубог да бъде наричан магьосник, защото това ви кара да се чувствате по-малко силни“, казва Джеферсън.
Способността на Исус да побеждава смъртта, да лекува хора и да произвежда храни и напитки го издига над римските богове в очите и на християните, и на нехристияните, заявява Фелисити Харли-Макгоуан, историк в Йейлското богословско училище. Те вярвали, че Исус е имал особена власт над смъртта и са се позовавали на името му като начин за овладяване на тази сила.
Римските богове могат да изцеляват и възкресяват мъртвите, но никой не е извършвал тези действия директно или чрез Исус. Например Асклепий, богът на изцелението, лекувал хората чрез сънища; Исус лекува директно с ръцете си. Докато Асклепий бил убит за възкресяване на мъртвите, Исус бил приветстван за това. Ранното християнско изкуство асоциира тези действия с чудеса и по-малко се фокусира върху страданието и изкуплението. Например, докато съществуват десетки картини на Исус, носещи нещо като пръчка и възкресяващи Лазар от мъртвите, сравнително малко ранни картини изобразяват последната вечеря или разпятието на Исус, пише Джеферсън в статия от 2020 г., публикувана в списанието „Biblical Archaeology Review“.
И така, защо е изобразяван Исус, който носи предмет, приличащ толкова на магическа пръчка? Учените са склонни да се съгласят, че „пръчката“ не е най-добрият термин за описание на този предмет. Всъщност предметът изобщо не е бил свързан с магия - той просто ни се струва такъв, защото е филтриран през обектива на съвременните концепции за магьосници, като Хари Потър В най-ранните години на християнството магията не включва пръчки. Нито едно известно произведение на изкуството от този период не изобразява магьосници, които ги носят, добавя Джеферсън.
Този предмет, по-скоро оприличаван на жезъл, е символ на сила, която хората могат да разпознаят - точно както брада или свитък биха демонстрирали ученост, казва Харли. "Те виждат този човек, който държи предмета, и разбират", казва Харли, "жезълът е знак за неговия авторитет."
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Почемучка
16:51 19.10.2020
3 агаг
16:51 19.10.2020
4 Мирко
Коментиран от #12
16:54 19.10.2020
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Шри Рави Шанкар
16:56 19.10.2020
7 Извън закона
Коментиран от #10
17:11 19.10.2020
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Сливи за смет
Коментиран от #11, #22, #23, #28
17:22 19.10.2020
10 Успокой се
До коментар #7 от "Извън закона":
Пак си продал някоя кутия контрабанда и си влязал в ролята на куката.Коментиран от #13
17:25 19.10.2020
11 Арабин
До коментар #9 от "Сливи за смет":
Ще свърши като учителя от Франция.17:26 19.10.2020
12 Мисля че
До коментар #4 от "Мирко":
Иехова не е абсолютния бог на всичко.17:27 19.10.2020
13 Извън закона
До коментар #10 от "Успокой се":
На отворен ли ми се правиш бе,мишки като теб хем не са вярващи хем ги е шубе да са богати.Ела в София да видим дали влизам в роли...писна ми от вас гербаджиски буклуци вижда ви се края )) и за сведение с Главният ви също се познавам мижетурки хахахаКоментиран от #15
17:30 19.10.2020
14 Салман
До коментар #5 от "агаг":
Никой истински мюсюлманин не би си позволил да обижда най великия пророк който Бог ни е пращал.Коментиран от #18
17:32 19.10.2020
15 Извън акъла
До коментар #13 от "Извън закона":
Не бе палячо гледай си под прикритие и се прави на генгста другаде.17:34 19.10.2020
16 Ъхъ
Коментиран от #17, #19, #26, #29
17:45 19.10.2020
17 Ариец
До коментар #16 от "Ъхъ":
Тези историй които ти се струват така инфантилни,съдържат знанието в себе си. това знание не за всеки,някой като теб прочитат веднъж и захвърлят,други продължават и след много търсене биват посветени във знанието за бога и вселената.което не е за всеки и за това е скрито в тези за теб инфантилни историй.Коментиран от #20
17:53 19.10.2020
18 Сигурно
До коментар #14 от "Салман":
Знам че е така и знам защо , мюсюлманите още от най-ранна детска възраст втълпяват на децата си такива страхове свързани с Бога им, че на практика нямат избор, целия този страх така ги е узурпирал, че често се стига и до фанатизъм. Гарантирам ти 100%, че ако оставиш едно дете само да прецени дали да вярва, когато мозъка му сам може т.е. да речем над 16 годишна възраст, то вярвай, че исляма ще изчезне като религия. религията е страх, а човешкото същество изначало не е заслужили да живее в страх, за това религията тябва да се ликвидира. имам предвид всички религии17:54 19.10.2020
19 Не религиозен
До коментар #16 от "Ъхъ":
Веднъж вече ти казах кротко и добронамерено, че омразата, с която си изпълнен и с която говориш е вредна за твоето здраве.Никой от нас не знае, кога в този живот може да му се наложи да разчита на чудо...
Коментиран от #21
18:01 19.10.2020
20 Ъхъ
До коментар #17 от "Ариец":
Оу не не, каква вселена, какво знание, като според светото писание, планетата със се живота е създаден през 6363 г.пр.н.е и това е речено от самия ,,Бог,, нали Библията е негово произведение, това се е твърдяло цели 19 века, а сега изведнъж през 20-21 -ви век, религиозните интерпретации се започнаха с още по-големи извъртаници и ,,тълкувания,, започнаха да си преписват науката, космоса, вселената и т.н. и т.н. засрамете се вече и си вярвайте на каквото си искате, просто е време да спрете да го натрапвате на който и както ви попадне, за мен с тия фантазии за скрито или завоалирано, са плод на ментални аномалии, пазете ги за себе сиКоментиран от #24
18:04 19.10.2020
21 Не е така
До коментар #19 от "Не религиозен":
Може и да улавяш нотка на омраза, но това е защото съм честен и справедлив и не харесвам лъжата, лицемерието и двуличието, трите най-големи човешки порока. всяко твърдение, без да е подкрепено с доказателства, си остава лъжаКоментиран от #30, #31
18:08 19.10.2020
22 Ъхъ
До коментар #9 от "Сливи за смет":
това не е твоя работа, все едно заявяваш, че вие можете да говорите, а ние не, след което си позволяваш да заплашваш в опитите си да затвориш нечия уста, а всичко това е престъпление срещу човешката личност. иначе ви е лесно да определяте от кой лъха омраза, но не обръщате внимание на вашата собственаКоментиран от #27
18:20 19.10.2020
23 Ъхъ
До коментар #9 от "Сливи за смет":
така като се замислих, остава да идеш от злоба да вдигнеш редакцията у въздуха, типично слово на фанатизъм18:21 19.10.2020
24 Бог е велик
До коментар #20 от "Ъхъ":
Единственият който трябва да се засрами си ти. не е мой проблема,че ти нямаш усет за финото. И благодари на създателя на всички красоти,че можеш да ги наблюдаваш и да им се радваш,че можеш да обичаш и да бъдеш обичан,че живееш и си жив и се разкай. Защото твоите кумири не могат да създадат сами дори едно камъче от божественото творение.Коментиран от #25
18:28 19.10.2020
25 Тварите на луцифер
До коментар #24 от "Бог е велик":
Нео либерал човече.. тези освен да богохулстват и да рушат за друго не стават.Коментиран от #47
18:33 19.10.2020
26 Не религиозен
До коментар #16 от "Ъхъ":
Евангелията, включени в Новия завет на Библията са ЧЕТИРИ. "Избрани" са именно те, защото са написани от учениците, които придружаваха Исус Христос в Неговото служение на земята. Матей, Марко, Лука и Йоан са СВИДЕТЕЛИ ОТ ПЪРВА РЪКА !Думата ЕВАНГЕЛИЕ в превод означава БЛАГА ВЕСТ ! Благата вест е, че:" Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине ни един, който вярва в Него, но да има вечен живот"( Евангелие от Йоан 3:16) . Бог промисли за спасението на човечеството от ГРЕХА ( вкл. ЛЪЖАТА...)
Онези, които ти наричаш "евангелия", противоречащи на християнските "догми", по-вероятно са някакви писания на хора, които са противници на Бог, НО ТОВА НЕ СА ЕВАНГЕЛИЯ. Добре е да прочетеш внимателно поне "официалните" евангелия, да ги сравниш и да анализираш посланието на Исус Христос в тях.
18:37 19.10.2020
27 Моя работа
До коментар #22 от "Ъхъ":
е да ти кажа, че тази народна поговорка --" Езикът кости няма, но кости троши" е парафраза на библейското предупреждение "Смърт и живот има в силата на езика" ( Притчи 18:21). Знанието, за което говори #17 (Ариец) и което е една, само една пренебрежително малка чат от него.18:49 19.10.2020
28 Stéphanie 🎲
До коментар #9 от "Сливи за смет":
Абе човек ти нормален ли си ???Защо нападате момичето така 😱ААА гледам и други коментари ти с Исус,Господ кафе пи ли ??? Аз не съм 😂.Има доказателства че е бил ученик на Далай Лама, монасите в Тибет могат да умрат за 3 дни и да се събудят чети инфо в нета...Ти на тебе жена ти ако ти каже че е бременна ще и повярваш ли от светият дух 😁 или ще търсиш колегата и,комшията може би....?Много е смешна таз библия че да вярваме бе...Как се държите бе хора в кой век сме -ще подражавате на фанатиците лиКоментиран от #33, #34, #35
18:53 19.10.2020
29 иванов
До коментар #16 от "Ъхъ":
Всичко писано в Библия е вярно , и има своето научно обяснение Бог това е Вселенски Висш разум Такъв съществуваКоментиран от #43
18:57 19.10.2020
30 Не религиозен
До коментар #21 от "Не е така":
Добро извинение..." не харесвам лъжата, лицемерието и двуличието, трите най-големи човешки порока." И как така, ти не ги харесваш, а други ги харесват? На какво се основава това харесване? Твоят отговор?Коментиран от #32
18:57 19.10.2020
31 Не религиозен
До коментар #21 от "Не е така":
Ааа, забравих..." защото съм честен и справедлив" И как така, ти си честен и справедлив, а другите не са? Твоят отговор?Коментиран от #38
18:59 19.10.2020
32 Ъхъ
До коментар #30 от "Не религиозен":
Нямам представа какво би могло да накара един човек да лъже толкова усилено и да не се съобразява с факта, че може и да грешиКоментиран от #37
19:06 19.10.2020
33 Моя работа
До коментар #28 от "Stéphanie 🎲":
е да ти кажа Стефке, че ти сигурно не си пила кафе с Исус, но Той (Исус) въпреки това те обича и за такива като теб казва "Ето стоя на вратата и хлопам; ако чуе някой гласа Ми и отвори вратата, ще вляза при него и ще вечерям с него, и той с Мене" ( Откровение на Йоан 3:20). Приготвил е за теб трапеза в присъствието на неприятелите ти, ако ОТВОРИШ ВРАТА...НО ТОВА СИЕ ТВОЯ РАБОТА, ТВОЙ ИЗБОР.Коментиран от #40
19:07 19.10.2020
34 СТЕФКЕ
До коментар #28 от "Stéphanie 🎲":
За кой Далай Лама говориш ? Носителя на Нобелова награда за мир ли имаш предвид ?19:11 19.10.2020
35 Салман
До коментар #28 от "Stéphanie 🎲":
Може наистина да е бил с ламите и какво от това? Какво се опитваш да ни кажеш с това? От всички хора на тази земя Иисус този които е бил най близко до бог. правил е чудеса лекувал е,дал е нова надежда за мир и любов във времена когато хората са били изключително кръвожадни и садистични.Коментиран от #36
19:12 19.10.2020
36 Българин
До коментар #35 от "Салман":
Бил е повече от човек.19:13 19.10.2020
37 Не религиозен
До коментар #32 от "Ъхъ":
Не ми отговори на въпроса. Просто ми стана интересно, а ти веднага се криеш зад словесна еквилибристика...Та дай ,моля отговор на двата ми въпроса -конкретни и по същество. Остави фурнаджийската лопата.Коментиран от #39
19:14 19.10.2020
38 Ъхъ
До коментар #31 от "Не религиозен":
Честния и справедлив човек не си позволява да лъже според мен19:14 19.10.2020
39 Ъхъ
До коментар #37 от "Не религиозен":
нямам предвид буквално, че всички са лъжци, но предполагам, че се замисляш дали не си от тях, за какво иначе ще настояваш за отговор ? нали ти казвам, че за мен, който твърди нещо фантастично без да предостави доказателства, за мен е лъжецКоментиран от #50, #53
19:19 19.10.2020
40 Stéphanie 🎲
До коментар #33 от "Моя работа":
„За да се превърне човек в безупречен член на стадо овце, човек трябва да е преди всичко овца.”А.АйнщайнЗа Айнщайн науката е по-духовна от религията, защото науката ни позволява да разберем по-добре Вселената. Докато съзнанието ни все още не може напълно да разбере нейните чудеса, опитът да направим това ни довежда по-близо до Бога. Тъй като разбираме все повече за Вселената, ние се доближаваме до него.😉
Коментиран от #41, #45, #54
19:26 19.10.2020
41 Крум
До коментар #40 от "Stéphanie 🎲":
Бъркаш религията с духовност,Айнщайн е бил много духовен,дори е бил последовател на Петър Дънов. В някой интервюта казва че е силно убеден в наличието на висш разум.Коментиран от #42, #44, #87
19:31 19.10.2020
42 Stéphanie 🎲
До коментар #41 от "Крум":
"Идеята за личностен Бог е съвсем чужда за мен и изглежда дори наивно".А религията е измислица която и да е😂 създадена е за бедните ....върни се в 6 клас мисля че беше.Това са глупости човече Исус и колегите ....😁?Представи си работиш по корабите и те няма 5 м.а жена ти бременна в 3 месец ,ама тя ти каже светия дух виновен...😁Чакаш вторият Исус божия син ще повярваш ли ????
Коментиран от #46, #52, #63
19:47 19.10.2020
43 Ъхъ
До коментар #29 от "иванов":
Имат научно обяснение разбира се , психологията дава най-точно таковаКоментиран от #55
19:48 19.10.2020
44 Ъхъ
До коментар #41 от "Крум":
Айде хвани търсачката и пиши ,Айнщайн и религия, и остани разочарован19:50 19.10.2020
45 Ъхъ
До коментар #40 от "Stéphanie 🎲":
Ето, ти си добре осведомена, поздравявам те. При тия хора, друго освен празни приказки и странни въпроси, не съм чул, ни видял19:53 19.10.2020
46 Стефке
До коментар #42 от "Stéphanie 🎲":
ако си била в 6-ти клас по времето, в което и аз бях - тогава учехме , че няма Бог. Ако си останала с това знание, жалко. Но като цитираш Айнщай , иди до край... И не само той е стигнал до заключението, че има Бог.Коментиран от #48, #49
19:56 19.10.2020
47 Разкарай се
До коментар #25 от "Тварите на луцифер":
От устата на лъжец звучи потресаващо19:57 19.10.2020
48 Ъхъ
До коментар #46 от "Стефке":
Нали ти казах да си ,,ъпдейтнеш,, информацията . и продължавате с лъжите си, за вас лъжата е престиж, нали тъй....20:00 19.10.2020
49 Ъхъ
До коментар #46 от "Стефке":
не само, че не е достигнал до такова заключение, но дори се присмива на това твърдениеКоментиран от #56, #57
20:02 19.10.2020
50 Не религиозен
До коментар #39 от "Ъхъ":
Настоявам за отговор и то за определение, според което едни са лъжци, а други не. Нали си много осведомен и все се домогваш до логични доказателства. Аз имам отговора. Искам да чуя твоя АРГУМЕНТИРАН отговор. Можеш ли да отговориш или ако НЕ - прибери се, попрочети повечко по темата и се изказвай -ДОКАЖИ, НА 100% ЧЕ СЪМ ЛЪЖЕЦ. С казаното до тук, ставаш само за партиен агитатор...Коментиран от #58, #59
20:03 19.10.2020
51 Поздрави
20:06 19.10.2020
52 Бог е милостив
До коментар #42 от "Stéphanie 🎲":
Дано Бог да се смили над душата ти. Ти не си виновна.Коментиран от #71
20:08 19.10.2020
53 Не религиозен
До коментар #39 от "Ъхъ":
Ше повторя въпроса си още веднъж - КАК и ЗАЩО едни са лъжци, а други - не.?20:11 19.10.2020
54 Не си повече от никой
До коментар #40 от "Stéphanie 🎲":
И то си овца,самоче твоя пастир накрая ще те пожертва а нашия пастир е добър и милостив и ни обича. Хората са слаби творения всичко без изключение.20:13 19.10.2020
55 Не религиозен
До коментар #43 от "Ъхъ":
"Всичкото писание е боговдъхновено и полезно за поука, за изобличение, за поправление, за наставление в правдата; ( 2-ро Послание на Тимотей 3:16)за да бъде Божият човек усъвършенстван, съвършено приготвен за всяко добро дело. (3:17)
Обърни внимание - ПОУКА, ИЗОБЛИЧЕНИЕ, ПОПРАВЛВНИЕ И ПРАВДА. Всичките от категорията за които ти пледираш...
Коментиран от #60
20:39 19.10.2020
56 Не религиозен
До коментар #49 от "Ъхъ":
А какво ще кажеш за Блез Паскал ? Предполагам, че знаеш кой е?Коментиран от #62
20:40 19.10.2020
57 Моя работа
До коментар #49 от "Ъхъ":
„Има една изключително мощна сила, за която досега науката не е намерила официално обяснение. Това е сила, която обхваща и ръководи всички останали и стои зад всеки феномен във Вселената. Тази сила все още не е идентифицирана от нас. Тази универсална сила е любовта.Любовта е светлина, която просветлява онези, които я дават и получават. Любовта е гравитация, защото прави така, че едни хора да бъдат привлечени от други. Любовта е мощ, защото мултиплицира най-доброто, което притежаваме, и дава възможност на човечеството да не се самоунищожи в слепия си егоизъм. Любовта е откровение и разкриване. За любовта се живее и се умира. Любовта е Бог и Бог е любов.”- откъс от едно от писмата на Айнщайн до дъщеря му Лизел.
Коментиран от #61
20:53 19.10.2020
58 Ъхъ
До коментар #50 от "Не религиозен":
нещо май не разбираш отговора ми , три пъти ти обясних и ще се опитам да ти обясня за последен път. ВСЕКИ КОЙТО ТВЪРДИ ЗА НАЛИЧИЕТО НА ФАНТАСТИЧНИ СИТУАЦИИ СВЪРЗАНИ С РЕЛИГИЯ ИЛИ БОЖЕСТВА БЕЗ ДА ПРЕДОСТАВИ РАЦИОНАЛНИ ДОКАЗАТЕЛСТВА Е ЛЪЖЕЦ единственото с което разполага са празни приказки , по-добре от това не мога да ти отговоря , питаш ме как определям лъжеца и ти отговарям. ако пък каже ,,Вярвам го, но не го твърдя,, тогава ще помисля, че е справедлив и честен и че се старае поне да не се окаже, че е излъгал21:06 19.10.2020
59 Ъхъ
До коментар #50 от "Не религиозен":
сетих се за още един отговор :-твърдиш, че всичко е истина, но рационални доказателства нямаш т.е. науката го класифицира като лъжа, а аз се съобразявам с научното твърдение21:09 19.10.2020
60 Ъхъ
До коментар #55 от "Не религиозен":
виж сега, аз моралните и поучителни библейски писания не критикувам, аз също смятам, че има полезни наставления, но в момента в който се намешат фантастични чудеса се вцепенявам от недоумение. как е възможно да си мисли някой, че с приказки за съживяващи се трупове може да накара някой да добрува, ми не може, ефекта даже е обратен. ,,Чудесата,, са тези, които ме притесняват и тези за които твърдите, че са истина, а моралните лекции в библията няма смисъл да обсъждамеКоментиран от #65
21:15 19.10.2020
61 Ъхъ
До коментар #57 от "Моя работа":
празни приказки, човека е искал да бъде вежлив и мил с дъщеря си, даже си личи, че няма предвид буквално съществото ,,Бог,,21:17 19.10.2020
62 Ъхъ
До коментар #56 от "Не религиозен":
ти трябва да разбереш, че всеки учен, особено от миналия век, послужил си с обявените тогава за атеистични методи т.е. научните такива, са се откъснали от вярванията си, с ясното съзнание, че това което правят е небогоугодно си обръщат гурба и го правят, да не искаш да кажеш, че са искали да го дразнят нарочно ? съмнявам се, плюс това трябва да разбереш, че до миналия век, всеки който се изяви като неверник, е жестоко оплют от аудиторията т.е. ако не са заявили религиозна принадлежност най-вероятно нямаше да знаем, че е съществувал такъв човек, учените до един са атеисти, независимо какво са казали пред публиката, било е за тяхно добро и са го разбирали много добре21:22 19.10.2020
63 0000
До коментар #42 от "Stéphanie 🎲":
Стефке,надявам се Бог да ти прости,той е милостив,писано е 1 Коринтияни 1:18 "Защото словото на кръста е безумие за тези, които погиват; но за нас, които биваме спасени, то е Божия сила." Недей да остроумничиш толкова много,нищо не разбираш.Духовният свят е по реален от колкото ти предполагаш,казвам ти го,защото знам,не защото "предполагам" мисли... Относно религията,не бъркай религия с вяра,това са две различни неща.Христос е нашият Господ и Спасител,Божият син! Истината е в Божието Слово.Коментиран от #66
21:27 19.10.2020
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Не религиозен
До коментар #60 от "Ъхъ":
Значи избирателно приемаш "моралните" категории от Библията, но въпросът за чудесата е "предизвикателство" за теб...Да разбирам ли, че все пак подозираш, че има Бог, но не искаш да меШаШ(?) науката с "религията". Защото "моралните" категории , които "приемаш" са част от знанието, за което спомена вече Ариец-а (#17). Но, Библията НЕ Е книга за морала - Библията е събрала ДУМИТЕ НА БОГ към хората. И нали не си представяш Бог като старец с бяла брада, седнал на облак в небето...БОГ Е ДУХ и в Библията( Божието Слово), той инструктира хората, как да се придържат към духовните закони, така, че да живеят добре на земята и да наследят вечен живот. Защото човекът е дух, душа и тяло и след смъртта на тялото духът му продължава да живее. Нали не смяташ, че си се появил за малко на този свят, за да нахраниш червеите накрая...Коментиран от #67
21:37 19.10.2020
66 Ъхъ
До коментар #63 от "0000":
говориш като някой телефонен измамник :-,,Знам, че е така, вярвай ми,, , то и за това има толкова много измамени, лекото и сляпо доверие, до нищо добро не е довело. естесвено, че няма да ти повярва, момичето със сигурност страни от невежествотоКоментиран от #74, #75
21:39 19.10.2020
67 Ъхъ
До коментар #65 от "Не религиозен":
работата е там, че ние като интелигентни същества сме могли да се сетим и без неговите напътсвия, а и аз например съм наясно, че точно това се е случило, всички тези писания са човешки, човек ги е измислил и той ги е написал. ще се върна на библейското твърдение, че сътворението е от 6363 г.пр.н.е , но векове по-късно, науката разкрива, че сътворението на планетата е от преди 4,5 млрд. години, а човешки останки са открити и датирани на близо 40 хил. год.пр.н.е . ми че това са 34 века по-рано, как би могъл да обясниш подобна аномалия ? не можеш, и не можеш да го обясниш, от сега знам, че всякакви опити ще бъдат просто едни празни приказаки , от тук натам ти просто отричаш науката и не се доверяваш на нейните очевидни доказателства за лъжливия библейски сценарийКоментиран от #69
21:47 19.10.2020
68 Не религиозен
Коментиран от #70
21:49 19.10.2020
69 Не религиозен
До коментар #67 от "Ъхъ":
Ти да видиш, ние сме били интелигентни същества и сме могли да се сетим и без неговите напътствия... Интелигентни, колко да сме интелигентни, ако сме "произлезли" от маймуната. За теб, не знам, НО МЕН БОГ МЕ СЪЗДАДЕ ПО СВОЙ ОБРАЗ И ПОДОБИЕ И ВДЪХНА В МЕН ЧАСТИЦА ОТ ДУХЪТ СИ. Така аз го разпознавам като мой небесен (духовен) баща и за всичко се обръщам към Него, така както като дете се доверявах на моя земен(физически) баща.Обърни внимание, че освен материален, паралелно съществува и ДУХОВЕН СВЯТ. Например ЛЪЖАТА - материална ли е или е духовна проява....Защо едни лъжат ,без да им мигне окото, а други внимават.
Какво е съвестта на човека ? Материална или духовна функция ? Не даде ли Бог СЪВЕСТТА на човека, за да разпознава доброто и злото. Лъжата е добро или зло ?
Не мисля, че нашият спор ще завърши с победител. Победителят(Исус Христос) вече седи на трона от дясно на трона на Бог Отец и се застъпва за нас...А ти, обърни душата си към духовния свят и се опитай да го откриеш, ако искаш да живееш щастливо на земята.
Коментиран от #72
22:07 19.10.2020
70 Ъхъ
До коментар #68 от "Не религиозен":
само да уточня, понеже системно говориш за омраза, ненавист и си се хванал за нарицателното ,,лъжец,,. редно е да се успокоиш и да не разглеждаш мнението ми толкова вътрешно и лично. това, което смяташ за омраза и ненавист, е просто и само един по-висок тон, с който разговарям, на мен всъщност ми е трудно да мразя, трябва да си оставил някакви сериозни физически отпечатъци по мен за да те мразя и ненавиждам. а ако използването на думата ,,лъжец,, е обидно за теб, моля да ме извиниш, може би съм попрекалил, аз знам и виждам кой и кога е с лоши и нечисти помисли, просто смятам, че до голяма степен, сте несправедливи. не давате с ,,пръстче,, някой да ви опонира, заявявате неговата некомпетентност и винаги го нападате, макар и завоалирано или дори несъзнателно, нападките не си ги спестявате. нямате никакви съображения за нищо, а в същото време очаквате ние да се съобразяме безропотно. как да ви обясня например, че този термин ,,богохулство,, при човек като мен, това е невъзможно състояние, то е нелогично, как може човек да хули нещо, което несъществува? ми по мое мнение, не може. въпреки всичко, не пропускате да го отбележите и не се съобразявате, че звучи заплашително, а това не отговаря на същите тия принципи, които ни предлагате като морални. имам още много какво да кажа, но се изморих. ще продължим друг път. лека вечерКоментиран от #79, #80
22:24 19.10.2020
71 Stéphanie 🎲
До коментар #52 от "Бог е милостив":
религиите са репресивно средство за власт и откъсване от реалността 😊Коментиран от #76, #86
22:27 19.10.2020
72 Ъхъ
До коментар #69 от "Не религиозен":
веднага хващам противоречието. първо представяш нещата като ,,Бог,, дае нещо витаещо в небето или в космоса, а тук още изначало говори за ,,свой образ и подобие,, ! е айде кажи сега последно, като какво да го разглеждам тоя ,,Бог,, вменявате каквито си искате образи, как така стават сега тия работи ?22:27 19.10.2020
73 БИБЛИЯТА Е ИЗМАМА
22:31 19.10.2020
74 Stéphanie 🎲
До коментар #66 от "Ъхъ":
Благодаря ти приятел👍 явно с теб сме от друга планета,или има много невежи които имат интернет ...22:32 19.10.2020
75 0000
До коментар #66 от "Ъхъ":
Явно си добре запознат с телефоните измамници...разбира се,че не трябва да вярва сляпо на всичко,което чуе,хората имат свободна воля все пак,никой не задължава който и да е.А толкова много измамени има,защото хората не мислят, а вярват сляпо на всяка лъжа,и обикновенно лъжите звучат добре,но това не променя истината! Ако вярваш на всичко от "малкия екран" невежият си ти! Както казах,всеки има право на избор.Бъди жив и здрав!Коментиран от #77
22:33 19.10.2020
76 Ъхъ
До коментар #71 от "Stéphanie 🎲":
в днешно време християнството не може да се ползва по този начин, но е било актуално до миналия век. за съжаление е оставило траен психологически отпечатък. исляма например, е идеален инструмент. ей сега ако скочи аятолаха например и каже напред в името на Аллах, само стой и гледай22:43 19.10.2020
77 Ъхъ
До коментар #75 от "0000":
само искам да ти кажа, че науката е произлезла в следствие на подлагането на съмнения, църквата през вековете е забранявала всякакви съмнения. благодаря, и ти бъди жив и здравКоментиран от #82
22:54 19.10.2020
78 Николай
Господ Исус Христос е живото слово и той е преди всеки освен Отца Бог Всевишни и Исус върши всичко чрез Отца на небесата, Всевишният Бог създателя на небесата и земята.
И да уточня че магьосниците или вълшебниците не са от Бог, защото магиите или вълшебствата не са от Бог. Магъосничесвото, вълшебствата са вещарство което е грехота ако не и мерзост.
Но иначе както казах Исус Христос чрез Всевишният Бог който е преди Всичко и е създателя на небето и земята и ангелите и човеците. Господ Исус Христос, Кралят на кралете, идва скоро !!!
22:59 19.10.2020
79 Не религиозен
До коментар #70 от "Ъхъ":
И аз да уточня, че НЕ ГОВОРЯ СИСТЕМНО ЗА ОМРАЗА. Веднъж, преди време като беше се изцепил яко и сега за втори път. При това най-добронамерено... предупредително, както пише на кутиите с цигари. Да твърдиш, че е СИСТЕМНО, значи не говориш истината и ти без да искаш ставаш - лъжец.Никой не отрича правото ти да защитаваш мнение и убеждение и тук извърташ като фурнаджийска лопата. Никой не те напада и осъжда. Всички сме били НЕВЯРВАЩИ. Никой не се е родил вярващ. Вярата в Бог е личен избор на човека, когато достигне личностна зрялост да преценява и взема решения и да носи отговорност за тях.
Понякога, дори пораснали, прекарваме голяма част от живота си в лутане и бъркотия, но както и да е Божията милост стои и ни чака. Тя е на наше разположение. Никога не е късно..., освен след смъртта. В Библията (Деяния на апостолите) ще намериш историята на Савел. И той като теб преследваше "лъжците", но един ден Бог, извърши чудо в неговия живот, стана Павел. Бог му повери да напише по-голямата част от Новия завет и ето две хиляди години
целият християнски свят чете посланията на апостол Павел... - Ако някой има нужда от успокоение - това със сигурност си ти. Аз моят избор направих и живея в мир и радост. Доколкото зависи от мен старая се да живея в мир с всички хора и да споделям БЛАГАТА ВЕСТ ( евангелията) с тях.
23:07 19.10.2020
80 Не религиозен
До коментар #70 от "Ъхъ":
Извинението ти е прието. По същия начин стои въпросът с покаянието ни пред Бог за греховете ни. Защото за Него най- важно е състоянието на сърцето на човека. Затова и в Библията ни е заръчал : "Повече от всичко друго що пазиш, пази сърцето си, Защото от него са изворите на живота." ( Притчи 4:23). Между другото , защо не започнеш да четеш Притчи Соломонови(Стария завет). Моралните категории в тях ще ти допаднат.23:24 19.10.2020
81 Гацо
23:55 19.10.2020
82 0000
До коментар #77 от "Ъхъ":
Учени,които са имали такива съмнения в крайна сметка са стигали до извода,че Библията е истинна! Така,че в спора се ражда ИСТИНАТА,търси я,и не отричай категорично Бог,винаги казвам,че "религиозният" ум няма да спаси никой!А религиозни под път и над път,както виждаш,грешници сме всички,жалкото е,че сега ни "учат" да се "възвисяваме" а не да се смиряваме.... Този окулт и New Age ,който напоследък завладя Света, води точно до това! "Религии" много прав си,истината и пътят обаче е една-Трябва вяра в Христос! Така,че не се карайте,БОГ Е ЛЮБОВ ,а любовта покрива множество грехове 1 Петрово 4:8 ,духовният свят съществува,не го казвам просто така!П.С:Жена съм btw :)
23:59 19.10.2020
83 възмутен
03:09 20.10.2020
84 възмутена
03:10 20.10.2020
85 Госあ
06:37 20.10.2020
86 Госあ
До коментар #71 от "Stéphanie 🎲":
Не съм съгласен, религията има за цел освен да поддържа морала в обществото на тези на които е по трудно да го видят, също да поддържа вярата и фантазията. Без фантазия и морал ставаме просто едни капиталисти 😄Коментиран от #88
06:58 20.10.2020
87 Госあ
До коментар #41 от "Крум":
Оф и като пишете за "вярата" на айнщайн, наистина укрепвате моята 😄07:01 20.10.2020
88 Госあ
До коментар #86 от "Госあ":
Искам да кажа, връщаме се в джунглата, където определено не важат законите на другия плагиат дарвин. Неговите "закони" важат за модела паразит- гостоприемник.Коментиран от #89
07:05 20.10.2020
89 Не религиозен
До коментар #88 от "Госあ":
Добре ли си ? Какво стана с "възкресяването" на семената. Да не заимстваш Божествените принципи...16:10 20.10.2020
90 йокин
Коментиран от #91
15:40 21.10.2020
91 Не религиозен
До коментар #90 от "йокин":
И Дискавъри и други канали, както и "научни" изследвания не могат да бъдат приети безрезервно като истина, при това добронамерена. Както се казва който поръчва музиката- той плаща и това му свирят. Единствената ИСТИНА е БОЖИЕТО СЛОВО ( Библията). Това е инструкция на Бог - как да живеем добре на земята, като следваме духовните принципи, установени от Него и как да наследим вечен живот, след смъртта на нашето тяло, защото духът на човека е вечно създание. Моят съвет - започни с четирите евангелия в Новия завет. Те са написани от учениците на Исус Христо, които го следваха в Неговото служение на земята. Опитай се да ги сравниш и да откриеш в тях характера на Исус Христос, Неговата любов към нас и Неговата жертва на кръста. Тогава, ще разбереш, какво е ХРИСТИЯНСТВО в чист вид. Довери се на думите на Исус, а не на хората, които често грешат. Можеш да намериш електронно издание на Библията18:06 21.10.2020
92 Този коментар е премахнат от модератор.