Замисляли ли сте се защо почти винаги ви се налага да прекосявате целия супермаркет, само за да купите кутия мляко или яйца? Оказва се, че причината не е случайна, а зад всичко стои хитро измислена стратегия. Студент по архитектура разкри в TikTok някои от най-любопитните тайни зад дизайна на магазините и начина, по който те ни влияят.
Рийвс Конъли, който учи в института „Прат“, обяснява как супермаркетите използват психологически похвати и маркетингови тактики, за да влияят върху потребителското поведение.
„Количеството мисъл и планиране, което се влага в дизайна на един супермаркет, е просто изумително“, казва Конъли. „Супермаркетите разполагат секцията с плодове и зеленчуци близо до входа, за да ги вземете първи и да се чувствате по-малко виновни, когато по-късно сложите в количката си нездравословни храни“.
Но какво да кажем за най-необходимите продукти като мляко и яйца? Те умишлено се поставят в най-отдалечените части на магазина. „Вероятно сте забелязали, че основните продукти като млякото и яйцата са винаги в най-задната част на магазина. Целта е да ви накарат да преминете през повече щандове и да се изкушите да вземете и други стоки“, обяснява той.
Освен това, магазините внимателно подбират кои продукти да бъдат изложени в края на всеки щанд. „Там често са разположени нездравословни храни, като чипсове и газирани напитки, за да попаднете на тях, докато се опитвате да стигнете до основните продукти“, добавя студентът.
Конъли разкрива, че дизайнът на супермаркетите е внимателно обмислен дори и спрямо най-малките клиенти. „Зърнените закуски със захар обикновено са поставени на нивото на детските очи, за да ги виждат и поискат. По-здравословните опции пък са високо и далеч от тях“, посочва той.
Дори разположението на касите има своята логика – те са в края на магазина и на практика блокират изхода, за да не можете да напуснете, без да направите покупка.
Ако някога сте усещали, че независимо колко пъти посещавате любимия си супермаркет, винаги се губите и трудно намирате нужните продукти – това също не е случайно. „Магазините са устроени като лабиринти и редовно разместват продуктите, за да ви дезориентират и да ви накарат да разгледате повече щандове“, казва Конъли.
Така че следващия път, когато влезете за един продукт, а излезете с пълна количка, ще знаете защо се е случило това.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Mими Кучева🐕🦺
у/я му не ще да порасте!
🌈🌈🌈🤣🥳🖕
16:17 24.03.2025
4 Мхъм
Коментиран от #14
16:17 24.03.2025
5 Запознат
Коментиран от #7
16:18 24.03.2025
6 един
16:22 24.03.2025
7 Ааа
До коментар #5 от "Запознат":
Какво точно докторува?16:35 24.03.2025
8 Троян
16:48 24.03.2025
9 Продуктово позициониране
16:52 24.03.2025
10 Факт
16:56 24.03.2025
11 БгТопИдиот🇧🇬
17:05 24.03.2025
12 канадски долар
17:28 24.03.2025
13 Дрънкат глупости
17:55 24.03.2025
14 Измама
До коментар #4 от "Мхъм":
Освен това, масово плодовете, зеленчуците, месата и колбасите се осветяват с осветление с различна дължина на вълната, което им придава по-добър вид от действителния, също така предните заоблени стъкла на витрините са с увеличителен ефект, което подвежда за действителния размер на продуктите.18:07 24.03.2025
15 Анонимен
18:26 24.03.2025
16 Колорист
Плодовете и хляба се осветяват с по-жълта светлина с ниска цветна температура.
Опакованитре храни се осветяват с бяла светлина 6500 Келвина.
Осветеността в магазина е над 400 лукса. Това стимулира сетивата.
Евтината стока е най-отдолу.
Няма празни щандове.
Стоката се избутва напред за да прелива от щанда.
19:36 24.03.2025
17 Така де
08:32 25.03.2025