21 Август, 2014 09:58 30 226 14

Образованието гарантира отлична кариера

  • пилот-
  • обучение-
  • lufthansa
Образованието гарантира отлична кариера - 1
Марио Бакалов
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В днешно време, получаването на диплома не е гаранция за намирането на добре платена работа, още по-малко за звездна кариера. Доброто образование е съчетание от теория и много, много практика. На практиката залагат големите университети от цял свят. Повечето от тях гарантират и място в престижна компания, за което са още по-предпочитани. Как е обаче при някои по-специфични професии, като например тази на пилота? Нека надникнем в „кухнята” на една от най-големите в света авиокомпании, а именно германския национален превозвач – Lufthansa. За това ще ни помогне Марио Бакалов, който даде специално интервю за читателите на Факти.бг. От 5000 пилоти в компанията само 400 са обучени да пилотират Airbus А380 и сред тях само един българин – Марио. Airbus А380 е най-големия в света самолет, най-тежкия и с най-нова техника. Капацитетът му е 526 пътници плюс 24 души екипаж. Бакалов, който е възпитаник на училището за пилоти на Lufthansa, също така започва да преподава в него и учи бъдещите пилоти как да повишат сигурността на полетите.

 

- Господин Бакалов, какви са предимствата една авиокомпания, в случая Lufthansa, да има собствено училище за пилоти?

- Повечето авиокомпании вземат пилоти от пазара. Lufthansa обаче назначава предимно такива, които тя е обучила. Логично възниква въпроса защо го прави? Причината е, че пилотите, които сме минали през едно също училище, а именно едни и същи преподаватели, една и съща философия, едни и същи стандарти, след като застанем в пилотската кабинета (ние не се познаваме) се оказва, че работим много по-лесно.

Не е задължително да се познаваме предварително, за да може добре да работим заедно. Достатъчно е да имаме т.нар. „социална компетентност”. В нея влизат няколко неща: да може да издържаш на стрес, да може да работиш в екип, да може да вземаш правилните решения в правилния момент, да знаеш какво става около теб – не само на апаратурата, която е на метър от теб, но и повече. Наличието на социална компетентност показва, че социалните знания са толкова важни за професията, колкото и техническите.

Друго предимство целият пилотски състав да е обучен на едно място е, че по този начин в компанията е налице висок процент на взаимозаменяемост на човешкия ресурс.

- Какви са изискванията и етапите на кандидатстване в школата на Lufthansa?

- Изискванията са кандидатът да е със завършено средно образование. Задълбочени познания по математика, физика и обща техническа култура като механика. Също така да е с добро здраве. Допускат се кандидати с височина между 1.65 и 1.98 метра. Изключително важно е бъдещите пилоти да имат силно развито чувство за отговорност и да са дисциплинирани. Задължително е владеенето на немски език. Повече информация може да се получи на www.lufthansa-pilot.de.

Има два изпита. Първият проверява дали кандидатът може да стане пилот. Провеждат се изпити по математика, физика, английски, дали кандидатът може да си представя нещата в 3D, мултитаскинг. Одобрените кандидати минават на втория тест, който се провежда няколко месеца след първия. На този етап се тества социалната компетентност, за която стана дума по-горе. При първия тест кандидатът се е доказал, че по принцип може да бъде обучен за пилот, а при втория – се проверява дали става за Lufthansa и възможността един ден да стане капитан в авиокомпанията. Кандидатите, които успяват да преминат и този етап от изпита, отиват на медицински преглед и обучението започва.

- Как протича то и с каква продължителност е?

- Състои се от няколко фази като първата започва със шестмесечни теоретични занятия в Бремен. След това за период от 4-5 месеца се отива във Финикс (Аризона, САЩ). Там е практическата част, която започва с летене на малки самолети.

- Защо именно във Финикс?

- Там има между 320-340 слънчеви дни в годината. Причината е, че всеки начинаещ пилот лети повече не по инструменти, а по видимост и наличието на добри метеорологични условия е задължително. Във Финикс има и пространство, и добро време, и се учи английски, защото езикът на авиацията е английският. Също така и цялата теория е на английски.

След това студентът отново се връща в Бремен за половин година, където довършват теорията. Полага изпит за Airline transport pilot licence (ATPL). Последната летателна фаза е в Германия на самолет модел Cessna Citation. Той е тип бизнес джет. Идеята е в тази последна фаза бъдещият пилот да се учи на такъв самолет, който отвътре изгледа, а и се държи като модерен голям самолет. Затова преди две-три години се инвестираха значителни средства в Citation – нов, бърз, с пилотска кабина, подобна на тези в големите самолети.

След приключването на тази фаза, се отива във Франкфурт за последната част от обучението, което също трае шест месеца. Получаването на лиценз за пилот е само едната част от процеса. Това не дава право да се лети с всички видове самолети. Именно на този етап пилотите се разделят – едните продължават обучението си на Boeing, а другите – на Airbus. В зависимост от това къде ще трябват пилоти, се решава на какъв тип самолет ще започне да лети вече професионалният пилот. За определен тип самолет е необходим т.нар. Type Rating и студентът, който вече е пилот, може да лети само на този тип самолет. Първоначалното обучение получава в симулатор. След това лети с инструктори и пътници и накрая получава лиценз и става first officer на съответния тип самолет.

- Каква кариера очаква всеки, който е завършил училището на Lufthansa за пилоти?

- След приключване на обучението, кариерата на пилота е следната: First Officer на европейските полети – например на Airbus 320. След това First Officer на дълги отсечки – Airbus 330/340, Airbus 380, Boeing 747. След това Senior First Officer – едно стъпало по-нагоре и след това капитан отново в Европа и отново на Airbus 320 или Boeing 737 например и последната фаза е капитан на дълги полети.

- Колко пилоти излизат от училището на Lufthansa на година?

- Между 200 и 300 души на година. Интересно е да се отбележи, че 7% от пилотския състав на Lufthansa е женски.

- Тези 200-300 души много ли са или са малко?

- Зависи от пазара. Преди време имаше недостиг на пилоти, но в момента имаме повече обучени пилоти. Тези, които са завършили, чакат няколко месеца, преди да бъдат назначени. Трудността в нашата индустрия е да се предвидят бизнес циклите. Дефакто има две години – периода на обучение, до реалното започване на работа като пилоти в Lufthansa. За да се оползотвори пълноценно времето вече готовите пилоти работят в други отдели на компанията като стажанти. По този начин имат възможността да получат по-добра представа как всъщност работи Lufthansa.

- Много хора се страхуват от летене. Как ще ги убедите, че това е не само бърз, но и сигурен начин за предвижване?

- Първо се започва с типичната информация, че статически летенето е най-сигурното, но това не е много убедително за хората. Тук отново важна роля играе обучението. Едно от главните неща е персонала – няма значение дали са пилоти или стюардеси, да е обучен добре. Още по-важно, обаче е служителите да бъдат в крачка с най-новите тенденции, т.е. необходимо е последващо обучение под формата на тренинги и семинари. На практика има първоначално обучение, а след това постоянно допълнително квалифициране. Третото, което е много важно, е т.нар. safety culture (култура на безопасност). Това означава, че всички хора в тази фирма разбират, вярват и живеят с тези правила. Четвъртото нещо са проверките и добре поддържаната техника.

- Вие също така провеждате тренинги и семинари. Бихте ли разказали малко повече за тях?

- Професията на пилота е повече техническа, но аз се интересувам и от „по-меката” част, т.е. от човешкия фактор (human factor) и провеждам human factor training. Това са семинари за пилоти и стюардеси, в които се разискват теми и се правят упражнения, фокусирани върху ролята на човека в авиацията. Учим се от грешки на други колеги. Целта е да се подобри сигурността. Тези семинари са задължителни и ca част от културата на авиокомпанията. Всеки пилот е задължен на три години да минава такъв семинар.

Един път на два месеца ходя и в пилотското училище в Бремен, където преподавам в първия основен курс по human factor training. Целта, действащи пилоти да преподават, е да се преплете теорията с практиката. Студентите се респектират от това, че виждат пред тях пилот.

- Как възникна идеята Ви за семинар между пилоти и диспечери и каква е целта му?

- Пилотите работим с много хора. Голяма, дори ключова част от работата ни е свързана с диспечерите. Но ние не ги виждаме, а само ги чуваме по радиостанцията. Идеята на т.нар. joint training е да съберем две професионални групи, които работят заедно и да ги накараме да тренират заедно. Аз като пилот като знам какво в твоя служебен живот е важно и ти като видиш на мен какво ми е важно в моята работа, може много по-добре и точно да ми дадеш информацията, от която се нуждая, за да си изпълня максимално добре служебните задължения. Ефективността, съответно и сигурността, се повишават.

Идеята ми за тези семинари дойде преди повече от три години. Каним колегите диспечери за размяна на опит, прожектираме филм, дискутираме го. Трудно е да се измери ефективността, но в авиацията процентът човешки фактор е доста висок и засега и двете страни (пилоти и диспечери) са доволни от семинарите.

- Защо решихте да следвате и психология?

- Идеята дойде отново от човешкия фактор. Голяма част от инцидентите в авиацията са заради този фактор и аз го наблюдавам в работата всеки ден. Логично беше за мен да го свържа и със следване в тази посока. В Airbus A380 имаме 526 пътника. Нарочно заставам често пред нашата врата, за да видя какви хора летят. Наблюдавам всички пътници, някои усмихнато казват „Добър ден!”, а други гледат надолу и ме игнорират тотално, вглъбени в себе си. Колегите също са много на брой – 25 000 стюарди, стюардеси и пилоти – най-различни хора.

- Имате идея Airbus A380 да кацне на летище „София”...

- От дълго време мечтая Airbus A380 да кацне на софийското летище. Убеден съм, че това ще е запомнящо се събитие за българите. Технически няма проблем да го направим, но все още търсим определено количество партньори за реализирането на тази идея. Силно вярвам, че ще стане.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Дошo

    4 2 Отговор
    Не и в България

    Коментиран от #8

  • 2 ....

    4 1 Отговор
    Браво на човека, че е успял така добре да се реализира. Имам голям респект към пилотите - работата им е толкова натоварваща и отговорна.
    А Еърбъс А-380 едва ли ще видим някога на наше летище, освен ако няма някой военен такъв на Нато/Американците, който да ни навести. Ако започнат директните полети до САЩ с А-330 ми е интересно дали ще пътува поне на 80% пълен (има 268 места общо), а какво остава до някоя дестинация да запълним 526 места. Може би ако станем много развита икономика/hi-tech страна... :)
  • 3 смок с едно око

    4 1 Отговор
    Браво на човека
  • 4 imarto

    1 3 Отговор
    Български летища са виждали доста големи самолети но не пътнически.
  • 5 АЛЕКС

    4 2 Отговор
    Високотехнологичните държави по див и варварски начин ограбват малките народи. Един от начините е следният. Малките народи подготвят висшисти, които след това отиват да работят в САЩ, Англия, Германия,... После високотехнологичното производство се продава в страните на тези висшисти на баснословни цени, несъответстващи на техния жизнен стандарт. Така високотехнологичните страни ограбват малките народи. Разбира се, трябва да се съблюдава правото на висшиста на свободен избор къде да работи. Но справедливо е САЩ, Англия, Германия,... освен изплащане заплата на висшиста, да превежда и, например, три пъти по-голяма месечна парична сума на държавата, която е обучила висшиста. Иначе се получава е подъл, див грабеж!

    Коментиран от #6, #7, #13

  • 6 ...none

    0 3 Отговор

    До коментар #5 от "АЛЕКС":

    Не съм съгласен с теб. Тогава цената на даден продукт ще се увеличи поне двойно. А и разсъжденията ти са малко глупави - един добър специалист в областта си не е добил знанията и уменията си само за 4/7 години в университета на дадената страна. Там той добива основните познания. От там нататък човека трябва да натрупа опит, допълнителни познания, а в някои области трябва постоянно да се самообучава на новостите в сферата му. А и какво става ако е изкарал бакалавър, магистър и докторант в 3 различни страни? Също така човекът вече си е платил на държавата за обучението си чрез таксите в университетите - някъде такива липсват, на други места са символични (като в България), на трети сумите са по 20-40 000$ на година (в Харвард са по 44К$ на година, а като добавиш общежитие, учебници и т.н. сумата стига 62 000$ на година). Всяка страна/университет си е преценил колко да взима за образование.
    Да не забравяме, че в този глобален свят много хора са получили знанията и уменията си като се обучават сами (онлайн има материали буквално за всичко) - сядаш, четеш, упражняваш се - познавам не един или двама, които така са получили знанията си, чрез които сега си изкарват прехраната (говоря за добре платени висококвалифицирани длъжности).
    Малките страни не са ограбени, те доброволно дават това, което имат, тъй като не успяват да го задържат, не могат да създадат добри условия за развитието на хората. Защо да стоя тук, лекари няма, линейки няма, мръсотия навсякъде. Пари з
  • 7 PROFESIONALISTA

    3 3 Отговор

    До коментар #5 от "АЛЕКС":

    И аз не съм съгласен. Защото това, че държави като нашата обучават добри кадри, вече е само наша собствена илюзия, която сами си подхранваме без основания. Нашето образование беше добро до преди няколко години, защото просто още го държеше инерцията от старите години на комунизма. Вече кандидатстудентите ни масова нямат и минимум познания, които са били необходими до скоро за да станат студенти. Масово се приемат да учат лица само исамо да пада пара и да не съкратим щата от даскали. Масово съществуват вуз-ове менте, масово и преподавателите не си вършат работата, и студентите ги мързи. Просто бълваме едни менте висшисти с уж истински дипломи, които ще дойде времето, когато навън няма и да признават.
  • 8 Autohouse Randm

    1 3 Отговор

    До коментар #1 от "Дошo":

    i v BG vzimat dosta dobri pari.razbirase zaslujeno.
  • 9 Бай Иван

    1 4 Отговор
    И пилотите са л...а като всички останали.Стига сте ги величали!
    Малко ли самолети падат след тъпа пилотска грешка?Да не би работата на един неврохирург да е по лека и проста а?

    Коментиран от #11, #12

  • 10 Симеон Тасев

    1 1 Отговор
    а дано ама надали поне в бг не става
  • 11 Autohouse Randm

    0 2 Отговор

    До коментар #9 от "Бай Иван":

    shtom kazvash
  • 12 ...none

    2 0 Отговор

    До коментар #9 от "Бай Иван":

    Никой не е казал нещо лошо за лекарите, на тях също се възхищавам + пожарникари
  • 13 С 24-ти Май Напред

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "АЛЕКС":

    Напълно съм съгласна и с Алекс и от части с мнението на №6 и №7. Май само следването по медицина остана с високо качество, така че абсолвентите веднага отиват да работят зад граница. Не се сещам за други такива. А и в статията не се казва какво е учил Марио Бакалов.
    Специално при медицината, наистина не виждам смисъл България да осигурява образуванието, а после от него да се ползва Германия, Великобритания и т.н. Особено при условие, че германците специално имат така наречения "нумерус клаузус" за прием по медицина, т.е. ограничена бройка за прием. Следователно те съзнателно ограничават разходите си за обучение на лекари. И защо? Защото знаят, че от България, Гърция и др. малки и по-бедни страни ще дойде достатъчно попълнение.
  • 14 КПСС И БКП

    1 0 Отговор
    У нас едунственото въздухоплаване май е селскостопанското , така,че такива кадри за сега не са ни нужни!