31 Юли, 2015 08:00 3 865 4

Заплаха ли е за демокрацията Uber?

  • uber-
  • демокрация-
  • икономика-
  • пари

Софтуерът на Uber в известен смисъл работи на мястото на хиляди хора

Заплаха ли е за демокрацията Uber? - 1
Снимка АП/БТА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Всеки юли икономисти, бизнес лидери, неправителствени организации, както и политици от цял свят се събират в Екс ан Прованс, Франция, за тридневен икономически форум. Тази година той се фокусира върху променящия се характер на работата. Времето на срещата, което съвпадна с разгорещения дебат във Франция за иновативната транспортна услуга Uber, не би могло да бъде по-подходящо, пише Кемал Дервиш, бивш министър на икономиката на Турция в своя анализ за project-syndicate.org.

Темата на форума бе избрана отчасти в отговор на опасенията, че технологичният напредък ще доведат до широко разпространена безработица. Машините стават все по-напреднали, и могат да заменят хората при изпълнение на все по-голям брой задачи. Както Андрю МакАфи от Масачузетския технологичен институт  посочва, историческите, технологични революции "в крайна сметка ще доведат до повече, макар и различни, работни места". Сега, когато машините стават все по-интелигентни, нещата могат да бъдат различни.

Давайки тази възможност МакАфи подсказва, че може би да се наложи да изградим нашето общество отново. Когато интелигентните машини увеличават производителността си, а търсенето на човешката работна ръка намалява, то хорта трябва да преразпределят работата, за да може да нараснат приходите и свободното време пропорционално. Джон Мейнард Кейнс също прогнозира тази възможност преди 85 години.

Uber, която позволява на хората да се свържат с наличните шофьори чрез приложение за смартфон, е точно вида услуга, която може да разруши компании. Таксиметровите шофьори във Франция и по света са особено разгневени заради услугата UberPOP (наречена UberX извън Европа).

Но иновациите, които Uber пример, няма да бъдат спрени толкова лесно. Софтуерът на Uber в известен смисъл работи на мястото на хиляди хора на местно и глобално ниво, което е и причината за конкурентните цени.

Авиокомпаниите отдавна използват подобна практика, която предлага множество атрактивни цени за същото прелетяно разстояние в зависимост от датата и часа на резервация. Но цените на Uber са уникални заради използването на всички предимства на съвременните комуникационни технологии.

По отношение на работата, Uber създава повече работни места, отколкото разрушава. Това води до по-ясно повишаване на ефективността и осигурява цялостно нарастване на доходите. Дори ако губещите бяха напълно компенсирани, спечелените пари - споделени между фирмата, нейните работници (най-вече на непълно работно време) и нейните клиенти - далеч щяха да надхвърлят загубите.

Съществуват обаче и реални проблеми, които трябва да бъдат разгледани. Има и губещи страни: традиционните таксиметрови шофьори, които често се налага да плащат големи лицензионни такси, не могат да се конкурират с ниските цени на Uber. Докато този проблем възниква винаги, когато се появят разрушителните нови технологии, иновациите и приемането им стават по-бързо от всякога.

Друг проблем е, регулацията. Таксита плащат не само данък общ доход, но също така и данъци върху продажбите. Софтуерът Uber обаче, поне до момента, прави невъзможно събирането на ДДС. За да създадат равни условия, местните или националните власти трябва да изискат от дружеството да интегрира в софтуера опция за събиране на данък. Фактът, че шофьорите на Uber, за разлика от таксиметровите шофьори, не покриват застраховка на пътниците също е част от нелоялната конкуренция.

Освен това (поне във Франция) таксиметровите шофьори подлежат на редовна здравни и професионални тестове, каквито шофьорите на Uber не подлежат. Както всички Uber шофьори, те са "следени" от потребителите, които ги оценяват чрез приложението след всяко возене. Това може да бъде полезно, но не е наистина валиден заместител на един очен преглед например.

Последният проблем с иновативните компании като Uber е, че финансовите постъпления са предимно за ръководството на компанията, а не за доставчиците на услугата. Дали е оправдано или не, приносът на тези компании за растящото неравенство на доходите не може да бъде игнориран.

Uber е само един пример за смущаваща иновация, която носи огромни увеличения на ефективност, както и реални социални и регулаторни предизвикателства.

Всъщност, Uber е едно от най-малко проблематичните нововъведения, тъй като е нетен създател на работни места; появата на компютри, способни да заменят работниците от кол-центровете от друга страна, води до големи нетни загуби на работни места. В една демократична система предизвикателствата, които идват с такива технологии, трябва да бъдат посрещнати по начин, който гарантира справедливост, без да се пречи на напредъка.

Творческото унищожение на така наречената "втора ера на машините" не може и не трябва да бъде спирано. Но да се мисли, че сами по себе си пазарите могат да управляват своята трансфорация е чиста глупост.

Това, което е необходимо сега, са нови социални и регулаторни политики, често глобални по своя характер, които да въплъщават нов социален договор за двадесет и първи век.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Смилян

    0 0 Отговор
    Мечтата ми е Uber да "убие" всички бакшиши!
  • 2 Електрик

    0 0 Отговор
    Веднъж в София от автогарата един за 1,5км ми взе 20лв, като успешно ме подлъга да се кача при него. Бях към летището, но с тази набъбваща сметка му казах да спре и му дадох 20лв. Нямаше как да го пребия, защото имах полет след 3 часа. Този си заслужаваше поне крак да му счупя. Ами как лъжат чужденците.
  • 3 1234

    1 0 Отговор
    Заплаха е за всяка държава с данъчна политика.Как ще извършва някаква услуга и няма да плаща данък за това?Да затегнат режима на такситата,да ги контролират по изкъсо ,да няма копърки,и всичко ще си дойде по местата.От къде на къде американска фирма ще си прави каквото иска в друга държава.Изгонете ги бе ,начупете им такситата,те правят дъмпинг,не плащат данъци,като е тъй ,и нашите да не плащат данъци.
  • 4 Uber потребител

    0 0 Отговор
    Ползвал съм Uber 14 пъти до сега. Изводът ми е: тотално перфектна услуга за момента, за София, за нашите стандарти и за нашата практика. Несравнимо по-добро е от традиционните ни таксита (нашите, не тези във Виена).
    [_] Имал ли съм проблеми - да, един път: колата, която бях извикал, се въртеше на GPS картата по съседните улици и не идваше при мен (5-6 минути). Натиснах бутона CALL DRIVER на приложението, говорих с водача и той ме намери. Оказа се, че неговия смартфон бил с лоша GPS карта и го обърква. Извини се любезно, обеща (без да ми е длъжен) да си смени телефона, за да не получава негативни отзиви от клиентите. Приложението на телефона ми предлага след всеки курс да дам рейтинг на колата от 1 до 5 звезди плюс коментар, по желание.
    [_] Дали Uber като сайт си плаща данъците и в коя държава не е моя работа - има си данъчни (плащанията от картата постъпват по сметка на холандски сайт на Uber, но и българи продават услуги по интернет в чужбина, a парите им пристигат тук - глобализация).
    [_] Дали някои водачи не си декларират дохода от договора с Uber и как се осигуряват - и за тях си има данъчни и НОИ. Не е по-различно от бояджиите или автомивките например. За последните активните граждани с позиция по форумите не се вълнуват много от лицензите и данъците им.
    [_] Самият шум който се вдига по темата е полезен. Едва ли никой е допускал, че някаква си фирма с една обикновена дейност ще разтревожи чиновници в правителството и институциите с гарантирани годишни бюджети. Това е велико! Направо е пробив в лежерното им съществуване върху мантрата "трябва да плащат лицензи, ние трябва да им разрешим, както сме разрешили на миризливите таксита и повече не ги гледаме какво правят, защото нас ни возят в чисти държавни лимузини". Очевадно е, че UBER НЕ Е ЗАПЛАХА, А Е МНОГО ПОЛЕЗЕН ЗА ДЕМОКРАЦИЯТА! И не само у нас, както се вижда.
    [_] Никой бизнес няма да фалира или да бъде унищожен от Uber. Това е демагогия, инспирирана главно от страха на чиновника. Както има фенове на Uber, така винаги ще има и огромна група клиенти, които никога няма да ползват Uber - поради възраст, смартфони, банкови карти, инат, страх или други причини.
    [_] Приносът на UBER за конкуренцията на у нас е видим и съществен за подобряване на този бранш (в КЗК мислят обратно). Един лесно проверим пример - след Uber станаха факт нови приложения за смартфони (напр. TaxiMe) на традиционни таксиметрови фирми в София. Те дават на клиентите много от характеристиките на UBER - виждаш идващата кола на картата, виждаш си маршрута, виждаш кой е водача, можеш да му се обадиш, даваш му рейтинг, може да го откажеш, ако е с нисък рейтинг, виждаш приблизителната цена и т. н. Почти всичко, но без плащането - там пак оставате "на ти" с шофьора :). Но и това, ако работи, е много!
    [_] Като потребители трябва да показваме чрез потреблението си коя услуга предпочитаме, а не само по форумите. Досегашният монопол на т. нар. "регулирани таксиметрови услуги" не ни позволява да го правим (осен да запомним личния телефон на някой свестен таксиметров шофьор и да го викаме само него, като го чакаме по половин час от другия край на града).