Много собственици на автомобили манипулират данните за пробега на автомобила, преди да го обявят за продажба. Технически това е лесно изпълнимо, но е незаконно.
В интернет се продават като "уреди за диагностика" или за "настройка на тахометри". Струват около стотина евро. Но е по-правилно да ги наричаме уреди за манипулиране на данни, коментира Дойче веле.
Бизнесът процъфтява
Пред вестник "Зюддойче цайтунг" Райнхард Колке от германския автомобилен клуб ADAC разказва как се извършва манипулацията: уредът се включва с кабел към букса до волана и след няколко натискания на бутони пробегът на колата е намален, от примерно 200 хил. километра на само 98 хиляди. Цялата операция отнема само няколко секунди. "Една от най-предпочитаните стойности е малко под сто хиляди километра", казва Колке.
Ще рече, че ако искате да вземете малко повечко пари за стария си автомобил, трябва да се погрижите той да не е на повече от, примерно, 98 хиляди километра - нищо че в действителност има навъртяни двеста хиляди или дори повече километри. И понеже цялата операция по връщането на километража е толкова проста, бизнесът процъфтява.
В Германия има дори мобилни групи, с които можете да се наговорите да ви извършат "услугата" срещу 50 евро - нощно време, на някой паркинг край магистрала. Други пък предпочитат манипулацията да бъде извършена в някой сервиз. От това печелят всички по веригата: собственикът на колата за продажба, търговците на коли втора употреба, както и тези, които извършват самата "услуга". Има обаче и губещ: следващият собственик на автомобила. Ако той има късмет, може да му се размине само с платената по-висока цена. Но последиците могат да са и много по-сериозни. Какъвто е случаят с едно старо БМВ на 200 хиляди километра, чийто километраж обаче показвал при покупката 130 хиляди. След още 50 хил. километра, навъртяни от новия собственик на возилото, двигателят блокирал, понеже не е бил спазен предписаният от производителя график за инспекция и ремонт.
1/3 от старите коли са манипулирани
Експертите смятат, че около една трета от всички употребявани коли имат реално навъртени много повече километри, отколкото показва километражът. Това вдига цената на колата средно с 3 хиляди евро. Щетите от това се изчисляват на около 6 милиарда евро годишно.
Специално в Германия пробегът на автомобила фигурира и в документите от извършените технически прегледи (TÜV). Но по закон продавачът е длъжен да представи само последния такъв документ, а манипулирането на километража може да е било извършено преди последния технически преглед. "По този начин без голямо усилие могат да се спечелят немалко пари", казва Колке.
На експерта от ADAC му се струва странно това, че превъртането на километража е забранено в Германия, но пък техническите уреди, с които се извършва този вид манипулация, се продават свободно. Затова той предлага властите да започнат да се интересуват повече от офертите в мрежата. Много подозрително е и това, че някои от търговците днес са в интернет, а утре вече ги няма. Забраната за превъртане на километрите в Германия влезе в сила през август 2005 година. Но тя лесно може да бъде заобиколена - в съседна Холандия, например, действието не е криминализирано.
Какво е решението на проблема?
Дъщерната компания на Бертелсман - "Арвато" - има идея как да се противодейства на явлението. От фирмата са разработили специална база данни, в която да се нанасят оригиналните километри на всички атомобили. Но проектът не може да тръгне, тъй като липсва политическа подкрепа. Едно от предположенията, защо производителите на автомобили и политиците не са заинтересувани от проекта, е че те се опасяват да не лъснат измамите, вършени дотук с манипулирането на километражите. А след аферата "Дизел-гейт", политиката просто не желае още един голям скандал в бранша.
Друго решение предлагат от атомобилния клуб ADAC - специален чип може да предпазва електронно колите от манипулирането на данните за пробега. За това обаче е нужно да бъдат спечелени производителите на атомобили, които да започнат да вграждат въпросните устройства. Един HSM-чип струва едно евро, което за прозводители като Мерцедес или БМВ би оначавало допълнителен годишен разход от около два милиона евро.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ха ха ха
-----------------------------------
БМВ на 250000 - Надин !!!
Коментиран от #2
08:11 21.04.2017
2 Живко
До коментар #1 от "Ха ха ха":
Ти какво си мислиш, че на твоя леген къде го караш като претупаш консумативи след предписан пробег няма да имаш проблем с колата ли?09:41 21.04.2017
3 Бай Тошо
10:25 21.04.2017
4 начо
10:47 21.04.2017
5 петър
10:51 21.04.2017
6 onq s konq
11:45 21.04.2017
7 ГЕРБ
13:13 21.04.2017
8 filo
16:35 21.04.2017
9 вбгдф
23:26 21.04.2017
10 ЖПеец
12:28 22.04.2017
11 doe
15:15 22.04.2017
12 Шак
18:24 22.04.2017
13 гощо
07:48 24.04.2017
14 THE Black Cat
Коментиран от #15
13:26 10.07.2017
15 THE Black Cat
До коментар #14 от "THE Black Cat":
Извинявам се за правописните грешки пиша от телефон и е малко кофти с клавиатурата !!!13:44 10.07.2017