28 Април, 2017 08:00 3 787 12

Наистина ли продават на източноевропейците по-лоши храни?

  • храни-
  • източна европа-
  • качество-
  • пазар
Наистина ли продават на източноевропейците по-лоши храни? - 1
Снимка: БТА/АР
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

След като няколко източноевропейски държави се оплакаха, че марковите продукти, предназначени за техните пазари, са с по-лошо качество, отколкото същите стоки, продавани в Западна Европа, "Нойе Цюрхер Цайтунг" се зае да провери доколко основателни са тези обвинения. Швейцарското издание припомня, че унгарският министър на земеделието Шандор Фазекаш още в края на март обвини големите международни концерни, че продуктите, които предлагали на потребителите в Източна Европа, били произведени от по-нискокачествени суровини и били препълнени с овкусители. Министърът представи и ново сравнително проучване, изготвено от унгарската Служба за контрол на храните, която в рамките на изследването е сравнила над 70 продукти, предлагани в Унгария и в съседна Австрия, пише швейцарското издание и припомня, че премиерите на страните от Вишеградската четворка - Унгария, Чехия, Словакия и Полша - наскоро призоваха Европейската комисия да провери техните съмнения. От Брюксел обещаха да се заемат с този въпрос, съобщава швейцарското издание и продължава:

Заблуда или истина?

Дискусията около качеството на марковите хранителни продукти повдига интересни въпроси, които си заслужава да бъдат проучени - например дали е вярно, че международните концерни използват различни "рецепти" при производството на храните, в зависимост от това за коя страна са предназначени. И ако да - осъдително ли е това или се прави с цел да се нагодят съответните продукти към вкуса и предпочитанията на местните консуматори.

Упреците на страните от Вишеградската група се отнасят и до продукти на швейцарския концерн „Нестле”, който има няколко фабрики в Унгария. В някои от тях се произвеждат продукти, предназначени не само за Унгария, но и за западни пазари като германския и австрийския. В тази връзка от „Нестле Унгария” категорично отричат да има някаква локална специфика на произвежданите от тях продукти. Тази позиция поддържат и експертите от „Бари Калебо” - най-големия доставчик за шоколадовата индустрия. Оттам твърдят, че няма различни стандарти за Източна и Западна Европа. И че не може да става и дума за някаква дискриминация на източноевропейците.

В същото време от „Нестле Унгария” не крият, че при някои продукти съзнателно се използват изменени "рецепти", които отчитат определени национални предпочитания. Във фирмата имало дори специален отдел, който нагажда производството на „Нестле” към местните вкусови предпочитания. Така например супата на „Маги” с кнедли и фиде, предназначена за унгарския пазар, съдържа не само повече кнедли, отколкото в други страни, но и онзи сорт фиде, който е най-предпочитан сред унгарските потребители. С други думи: продуктите на международните концерни, предназначени за Източна Европа, очевидно не се отличават съществено от стоките, продавани на западните пазари.

Интересното в случая е, пише по-нататък швейцарското издание, че резултатите от унгарското проучване за качеството на храните на практика подкрепят тази теза. В 51 от общо 76 изследвани храни, предлагани в Унгария и в Австрия, не са били открити никакви различия по отношение на съдържанието, а само в половината от продуктите са били установени незначителни вкусови разлики, дължащи се на субективните усещания на оценителите. Едва в 25 от въпросните 76 продукти са били установени дребни разлики в съдържанието, които обаче не се отразяват съществено на качеството. Така например продаваната в Унгария Кока-Кола съдържа не кристална захар, а сироп от фруктоза и глюкоза. Фирмата-производител обяснява тази разлика с желанието си да използва произвежданата в Унгария смес, с което да даде предимство на местните доставчици на суровини.

Защо тогава е тази истерия?

Казано накратко: експертите от унгарската Служба за контрол на храните не са установили никакви съществени разлики в продуктите, продавани на Изток и на Запад, се казва в статията на „Нойе Цюрхер Цайтунг”. В резултат изданието стига до заключението, че източноевропейците консумират също толкова качествени маркови продукти, колкото и западните потребители. А от това следва, че истерията около некачествените храни е очевидно политически мотивирана. „Правителството на Орбан не от вчера създава настроения срещу чуждестранните концерни. Включително и поради това, че от изтикването им от пазара се възползват фирми, близки до управляващите", заключва "Нойе Цюрхер Цайтунг".


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ГОСТ

    30 1 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Така например продаваната в Унгария Кока-Кола съдържа не кристална захар, а сироп от фруктоза и глюкоза. Фирмата-производител обяснява тази разлика с желанието си да използва произвежданата в Унгария смес, с което да даде предимство на местните доставчици на суровини.

    Я си го кажете направо - защото е по-евтино ползването на глюкозо-фруктозен сироп. Той затова е разработен - евтин заместител на захарта!
  • 2 ешгпищр

    21 2 Отговор
    Тази статия май от нестле –Унгария са я поръчали
  • 3 Ала Бала

    10 1 Отговор
    Свободни СМИ.
  • 4 8888

    27 1 Отговор
    Има разлика и то голяма. Не само в качеството, но и във външния вид на опаковките. Като се върнах в България след няколко години работа в чужбина това ми направи силно впечатление.
  • 5 Брат ми

    22 4 Отговор
    Какво очаквате да ви каже DW ??? Същите които написаха ,че е важно да се махнат кръстовете от църквите защото стресирали горките мигранти:( Същите тези написаха след едно от многото изнасилвания от мюслитата над деца,че това било традиция ...:( Така че DW не е медия на която да се вярва.
  • 6 tost

    16 2 Отговор
    Големите производители го потвърдиха,че слагат други продукти с цел "по добровкус " ;)
    С две думи - разлика има

    Живея в чужбина и наскоро ми донесоха от България,Милка произведена в Румъния,ми да ви кажа честно удряше на марципан.
  • 7 Крум

    17 0 Отговор
    Четете етикетите. Там ясно е написано. Има ли указания на БГ, МК, RO, HR, SR и други подобни балканско-източноевропейски страни, значи е друго качеството.
  • 8 Бай Бай

    14 0 Отговор
    Дойче веле да си оправят малко географията. Европа не свършва в Унгария.
  • 9 Azazel

    4 5 Отговор
    Преди много години, като услуга към съседи-маркетолози, се бях включил във фокус-групата на една от най-големите международни компании, които стъпваха на българския пазар и искаха да продават кисело мляко. Съвсем честно ни даваха различни кисели млека, с различен вкус и ние трябваше да ги оценяваме, като явно оценихме по-сладникавите по-добре, по-киселите - по-ниско и поради това тази марка направо промени киселото мляко в България, и като вкус, и като рецепта (според някои). Впоследствие самият аз станах маркетинг специалист и мениджър, и наблюдавах как това се повтаря при бири и при други продукти. Чуждите бири, например, които се правят в България, наистина са с много различен вкус от тези на същите марки в Западна Европа, но... Маркетинговите проучавния показват, че българите предпочитат бирата по-газирана, по-горчива и са склонни да плащат за нея до еди-колко-си... Това е истината, вкусът се определя от предпочитанията на хората, а съставките, с които се правят продуктите - от цената, която са склонни да плащат. Който не му харесва, да ходи да живее в Западна Европа ;)
  • 10 Марио Ангелов

    8 1 Отговор
    Държавата да наложи етикет. Например "Заместител на Кока кола" и др.
  • 11 Shmeker

    3 8 Отговор
    Ами аз често пътувам. Мога да кажа, че кока-кола в България е по-вкусна от колкото в Германия. А Пепсито - обратно.
    Продуктите , които примерно Лидл продава там и тук и са еднакви, също и вкуса, качеството и т.н. са еднакви. Но примерно има продукти в Германия, които не се предлагат тук и обратно. Еднаквите са с еднакво качество.
  • 12 Кака Гинка

    6 1 Отговор
    Не съм експерт по храните,за да давам професионално мнение,но едва ли има разумен човек,който да не е забелязал двойните европейски стандарти във всичко останало,защо храната да прави изключение?Съмнявам се,че щяха да ни приемат в т.нар. Европейски съюз,ако нямаха изгода от това.Като си спомня само какъв театър се разигра около приемането ни в ЕС и НАТО и как Мони Паси подсмърчаше от умиление,чак смешно ми става.И ние се хванахме - точно по план...