9 Ноември, 2018 16:01 6 874 29

Всеки е виновен, дори и след доказване на противното

  • бонус-малус-
  • система-
  • застраховка
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Тъжен, но безспорен факт е, че в България най-лесно преуспяват тарикатите, които винаги намират начин да прецакат другите. За съжаление това в много случаи става с помощта на държавата. Законите, които се приемат, и органите, които са призвани да следят за тяхното спазване, често толерират онези, които газят правилата, и наказват хората, които стриктно ги спазват. Някой краде ток, вода или парно, а всички покриваме загубите. Някои работят в сивата икономика, всички плащаме за въвеждането на нови и нови мерки, които уж да изсветлят икономиката.

Последният крещящ пример е наредбата за въвеждането на чаканата над 10 години система „Бонус-малус“, която най-после трябва да разграничи съвестните шофьори от джигитите на пътя. Да, ама не, както казваше един известен журналист. В предложената система

има много малус и почти никакъв бонус.

Тя на практика ще накаже всички коректни шофьори, и то за години напред, и няма да дисциплинира безразсъдните и наглите. Ето само няколко забележителни идеи от въпросната наредба.

Всички шофьори, независимо как са карали досега и дали са извършвали леки или тежки нарушения, завършили щастливо или трагично, се слагат на равна нога през първата година от въвеждането на системата.

Ако шофьорът няма никакви нарушения, даже има златен талон за години безопасно шофиране, ще трябва да чака поне 8 години, за да бъде възнаграден с някаква по-съществена отстъпка от застраховката - 25%.

Ако изряден шофьор си купи кола, която е била собственост на джигит, ще трябва години наред да плаща за неговите грехове – първо, докато успее да се добере до стартовата права, и после още толкова, докато най-после признаят, че заслужава по-сериозно поощрение за своето поведение.

Ако изряден шофьор ползва една и съща кола съвместно с нетолкова съвестен колега или роднина, плаща и за неговите грехове, и то во веки веков, защото винаги ще се взема класът на най-лошия водач за застраховката.

Ако изряден шофьор си купи нова кола без „биография“, отново няма да се взема предвид досегашното му поведение. Започва се от нулата! Т.е. при всички положения чистото минало на безупречен водач не дава никакво предимство!

На джигит с финансови възможности, който може да си позволи мощна кола, му е все тая колко ще е скъпа застраховката, ако изобщо е благоволил да се сдобие с такава – дали с 400 или 1000%. Защо тогава очакваме „Бонус-малус“ да го дисциплинира?

Разбира се,

всичко това се прави с добри намерения.

Според мотивите на наредбата – за да се пресекат всякакви опити за манипулации. По обясненията на зам.-председателя на КФН целта е всеки да внимава от кого купува и с кого дели колата си, чиято биография също била много важна и трябвало да се знае, ако е участвала в катастрофа, например. Абсолютно вярно! Но това се установява от технически преглед. За един купувач е важно колата да е безопасна за каране и на приемлива цена. Отсега нататък ще трябва да разследва и що за човек е продавачът, което, между другото, изобщо не е ясно как ще се установява и дали въобще е възможно. Още един пример колко безумно е това предложение – 10 точки се отнемат, ако шофьорът е хванат да кара с алкохол в кръвта, ако не е спазил дистанция или е отнел предимство. В случая това няма никакво отношение към състоянието на автомобила, защото, за щастие, до произшествие не се е стигнало. Но бъдещият купувач ще трябва

да плаща години наред „глоба“ за поведението на човек, когото дори не познава.

Всичко това за пореден път показва тотално непознаване на проблемите с безопасността на пътя или поне пълно безсилие те да бъдат решени. Показателно е, че наредбата бе представена в същата седмица, когато избухна скандалът с предложението да бъде сложен и таван на обезщетенията за роднини на пострадали в катастрофи. Вероятно наредбата трябваше да “потуши” скандала с лимита на цената на човешкия живот, загубен в пътен инцидент. Постигна се обратният ефект – управляващите наляха масло в огъня. Защото и двете идеи на практика наказват невинните за сметка на виновните и се занимават с последиците, а не с причините за увеличаващите се инциденти по пътя.

За да бъдат ограничени катастрофите,

трябват три простички неща

– добри пътища и пътни съоръжения, строг и безкомпромисен контрол и неизбежни наказания за нарушителите.

Как така безразсъдните български шофьори могат да спазват всички правила в Германия или дори в Гърция, но не у нас? Защото там е ясно, че санкциите са жестоки и няма измъкване. Защото системата за прилагането им е бърза и ефективна. Защото, където има функционираща съдебна система, наказанията се изпълняват веднага и неизбежно, а това води след себе си и до превенция на нарушенията.

Защо при всеки трагичен инцидент на пътя у нас хората излизат да протестират? Защото знаят, че виновните ще се разминат с наказанията, ако не привлекат общественото и медийното внимание. Последният пример е от Търговище, където помелият двама младежи беше задържан едва след като населението се възмути публично. Делата и за най-елементарните нарушения се точат години наред, глобите изобщо не се събират, а принудителните мерки се прилагат само проформа! Та всеки ден разни тарикати карат в аварийните ленти или изпреварват опасно, и то под носа на КАТ! И нищо не им се случва!

Така че проблемът не е какво обезщетение да платим на почернените близки на някой трагично загинал! Проблемът е как да не се стига изобщо дотам. Защото, когато загине любим човек, и 10 млн. лв. няма да компенсират болката и страданията.

Проблемът не е как да унифицираме всички шофьори като нарушители, а как да ги разграничим, като поощрим коректните и накажем безразсъдните.

Проблемът не е колко по-тежки и абсурдни наказания да вкараме в законите, а кога КАТ, Пътна полиция и съдилищата ще започнат да си вършат работата бързо и качествено.

Всичко останало е шумен и ефектен, но безсмислен популизъм!

Коментар на Гроздан Караджов, бивш депутат от Реформаторския блок и председател на транспортната комисия в парламента. Мнението е публикувано във "Фейсбук".


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Безмозък

    93 3 Отговор
    Прости безмозъчни откачени политици на бесилото омръзнахте ми

    Коментиран от #22

  • 2 Ники

    91 4 Отговор
    Това е лобистки закон , прокаран от застрахователите ... Бонус няма почти ... ама ще се прибират бая повече пари от тоя Малос ... Всичко е в парите ... на никой не му пука за дисциплиниране на водачите ...
  • 3 Емил

    67 0 Отговор
    Идеята "гражданска БЕЗотговорност" е добрите и примерни водачи да плащат за наглите и безогледни. Всеки нормален човек може да прецени дали това е възпитателно. Застрахователите ги интересува само да са на печалба, затова е кретенизмът да се застрахова колата, а не водача (колите са повече). А за принципи да не говорим: застраховка "Живот" се реализира при смърт - ИЗМАМНИЦИ! Но имат лоби и всичко става задължително!
  • 4 ГЛУПИ

    47 6 Отговор
    ТЕ ТАКИВА КАТО ТОЯ ТУПАН КОЙТО Е ПРЕДЛОЖИЛ ТИЯ МЕРКИ ЧЕ МПС Е ВИНОФНО ПРОВАЛИХА БОЙКО БОРИСОВ 2 ПЪТИ ЩЕ ГО ПРОВАЛЯ И СЕГА!!!НАРОДА СЕ Е ОТВРАТИЛ ОТ ТАКИВА ГЕНИИ НА НАУЧНАТА МИСЪЛ!! БИЛИ ТЕ ДЯНКОВЦИ МЕНДЕВЦИ И ВСИЧКИ ДРУГИ ЛЕБОЯДНИЦИ НА НАРОДА!!!!!!!!!!!!!!!!

    Коментиран от #6

  • 5 ДГД - КФН

    55 2 Отговор
    Ей, голяма мафия, големи лобисти! До кога се чудя народя ще търпи разБойковци и цвъковци, нагли крадци и долни лъжци!
  • 6 Антитиквар

    36 3 Отговор

    До коментар #4 от "ГЛУПИ":

    О да, той тиквата няма нищо общо с герберастката мафия, той горкият най-честният, а заобиколен от престъпници.
  • 7 Гост

    4 36 Отговор
    За мен това е добро предложение. Давам следния пример - водач с много нарушения, в следствие на което ще му се налага да плаща доста солена ЗГО. Прехвърля собствеността на колата на някой негов роднина, който е без нарушения и какво става - Ганьо пак си кара като бесен, а застраховката, която се плаща отново е ниска (поне в началото), защото автомобилът по документи е собственост на лице без нарушения.
  • 8 Емил

    33 2 Отговор
    Аз вече прехвърлих колата на жена ми - тя никога не е имала книжка!
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Т.о.ш.и.б.и.я.н

    31 2 Отговор
    Ай да гърми аеца и да са свършва с този фарс
  • 11 Пенчо

    50 1 Отговор
    Става все по-трудно в България. Време е да се промени всичко. Без действие няма как да се случат нещата. Трябва колкото и да сме уморени и ни е трудно в ежедневието, да намериме сили и да се включим в протестите. Няма кой да го направи вместо нас.Трябва да се свали власта и да се разпусне народното събрание. Да се смени начина на управление, интелигентния народ да гласува сам бъдещето си. Няма време, налага се да действаме вече..
  • 12 лудница

    18 1 Отговор
    Безумия част 1
    Очаквайте продължение..............
  • 13 Иванчо l-ви

    17 2 Отговор
    От цялата нова система най облагодетелствани ще бъдат Адвокатите който оправят кашите на джигитите и им вадят документите на вторият ден. Сега ще вдигнат цената тройно и пак ще имат работа
  • 14 Иванчо l-ви

    26 1 Отговор
    Май ще продавм колата...
    Минавам на велосипед и градски трнспорт
    Вече незнам чия гуша да пълня по напред
    По високи данъци
    По скъпи горива
    По скъпи застраховки
    Утре ще ни зарадват и с ТОЛ система която гарантирано ще излиза скъпо
  • 15 Весел

    18 1 Отговор
    А,ми крайно време е да си даваме сметка какви...... Избираме. Да им закараме колите си пред парламента и правителство и да си ги правят, каквото искат. А епитетите всеки може да си ги сложи и все ще са верни.
  • 16 gost

    26 0 Отговор
    В нормалните европейски държави се вписва кой и колко хора карат колите. Колкото повече толкова по-тежка застраховка. 30% от актовете в България са на служебни, държавни или общински автомобили и така направена системата автоматически няма да засегне 30% от рисковите шофьори. Ако си купя кола, която при проверка е чиста, но в последните 3 дни е минала 10 пъти с превишена скорост аз няма как да разбера това. Ще го разбера след година или по-малко когато тръгна да правя новата застраховка и ще бъда принуден да съм с фалос в гражданската. Дори и да подам жалба, дори и да бъде уважена аз една година ще бъда принуден да подпиша гражданска с фалос. Системата е много много лоша и не отговаря на никаква нормална аналогична в Европа. Просто да вземат да хванат някоя система от Англия, Германия и Франция и да я приложат. Защо трябва да се хващат разни съмнителни експерти, които реално не познават манталитета на Българина.
  • 17 495

    29 2 Отговор
    Стига сте ревали. Всяка държава заслужава управниците си . България е това което сме ние . Всеки да погледне хората около себе си , колеги , съседи, приятели ,.,., и какво видяхте,.,., никой нищо, не го интересува и не се вълнува и никой никого не уважава .САМО ЛИЦЕМЕРИЕ .Какво очаквате тогава ???
  • 18 Октавянчо

    15 1 Отговор
    Актовете излизат поне след седмица, а понякога и почти месец след като бъде засечено нарушението. Ако се приеме системата, купуването на кола от България на каквато и да е цена е много много рисково. Това ще се отрази негативно на огромна част от собствениците. Колко сложно е да се впишат шофьорите, които могат да карат колата? Има толкова тъпотии, че започвам да си мисля, че хората които решават какво ще стана са пълни олигофрени, щом не виждат големите проблеми и как могат да се решат. Нещо което също е важно - обществено обсъждане. Къде ще бъде? Кога ще бъде? Защо не го направят на паважа пред парламента където реално ще се получи обществено обсъждане. В крайна сметка този закон трябва да бъде приет след обществено обсъждане и такова трябва да се направи.
  • 19 Morgoth

    10 0 Отговор
    Мислете за тази система като за еднократно, драстично увеличение на ГО, защото именно това ще се случи на всички ни. Аз лично смятам да си карам точно както и до сега - никога да не карам пил, до колкото мога да съм безопасен и да не преча на останалите, но и никога да не се съобразявам с ограниченията на скоростта. Колата я сменям на 5-6 години с почти нова, така че ще рестартирам сравнително редовно и няма особено значение дали съм изряден или джигит.
  • 20 Driving pleasure

    14 0 Отговор
    Те са престъпници но въпросът е, че ние сме овце!
  • 21 Дъртият шофьор

    22 0 Отговор
    Нямам думи! Няма ли кой да оседлае един протест и да го яхнем всички? Наглост и дебелокожие е опитът на дупетатите да ни убеждават, че " .. замърсителя плаща!"- пенсионерът с 40 годишната " Жигулка" на газ, който кара 1000 км/ година ли е по- големия замърсител от градския автобус с 16 литров дизелов двигател, който изминава 1000 км/ ден? Меродавно, според мен, трябва да бъде измереното количество вредни емисии на основно гориво/ собственик съм на заводски " би-фюл" автомобил/ в държавна лаборатория по време на ГТП. Спомнете си как се заражда мафията- охрана и застраховане, синдикати и боклуци.......

    Коментиран от #23

  • 22 Усмивката

    6 6 Отговор

    До коментар #1 от "Безмозък":

    Не ,не.... не са прости и безмозъчни.Това цели по далечни цели .Да предизвика размирици,предсрочни избори и ХОП ...Бойко Борисов № 4....честито шарани...
  • 23 Усмивката

    0 4 Отговор

    До коментар #21 от "Дъртият шофьор":

    Не бързай ...ако знаеш кой ще дойде след новите избори(сценарият който вече трети път се повтаря) няма да бързаш да протистираш
  • 24 Тио Хосе

    27 1 Отговор
    За 11 години стаж зад волана,имам един фиш 50лв за незапалени фарове през деня.Живея в чужбина 7 години,карам си с бг номера,нямам нито едно нарушение,плащам си данъци и застраховки всяка година в България,от една страна по-евтино,от друга да влизат парите ми в българската хазна.Тази година ще си сменя номерата с местни испански и късам всякакви отношения с българската хазна,застрахователи и т.н.Ще си спра и Булсата,не искам да чувам повече за тая насрана държава
  • 25 педал от банкя

    8 1 Отговор
    ама какво само се оплаквате ,нали после пак за тия кавали гласувате,плащайте нещастници да ви дойде акъла

    Коментиран от #26

  • 26 Алтернатива

    7 0 Отговор

    До коментар #25 от "педал от банкя":

    Брат, кажи за кои други кавали да гласувам и съм първа писта, честно. Милиметър по-читави да са и съм за тях. Мамка му, не може ли да си внесеме верно правителство /от ЕС примерно/ и да разпуснеме парлама-ментето?!
  • 27 Селяндур

    3 0 Отговор
    Българинът ще намери цаката на всяка врътка, с която се опитат да го прееб*т...
    Елементарно е: като се натрупа ФалУс на моята кола се взима нова/нов внос на името на баба ми и сме рестартирали... След това на баща/майка (всеки, който не шофира) и така до края на родата... Реално докато гражданската е на колата (а не лична) пак ще го духат (на всяко действие има противодействие) - и да имам 20 малус точки щом нямам кола - могат да ме хванат за Малус-а... Интересно ми е обаче кога ще оправят знаците по пътищата - поставени веднъж, остават завинаги... Няма значение дали отговарят на пътя, настилка и т. н... Просто касички за куките да боцкат снимки...
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 РИКИ

    0 0 Отговор
    Проектът, който се предлага е тотално сбъркан, защото:
    предписва корекция в зависимост от поведението на водача при движение по пътищата и/или причинените щети само за рисковия профил на застрахования при определяне на първоначалната базова застрахователна премия. В страните с развито застраховане системата „бонус- малус” се прилага за коригиране на премията на принципа „индиви-дуалната история на щетите”, (на английски “claims history” или “claims experience”), т.е в зависимост от недопуснатите (за бонуса) или от броя и честотата на ПТП и нанесените щети (за малуса). Това е т. нар. подход и метод на „справедливото” премийно тарифиране „merit rating” (коригиране според историята на причинените от конкретния застрахован вреди).
    Второ:Инцидентите по смисъла на наредбата и произтичащите от тях промени в класа бонус-малус са изредени в Приложение № 2. Смятам, че те са абсурдни, тъй като (както е посочено и в Приложение № 2) са деяния, които се третират и санкционират по на Закона за движение по пътищата, Наказателния кодекс и други нормативни актове.
    Трето: Така директно заимстваните от други области и транспонирани, в текста на проекта на наредбата, „инциденти” не представлява ли нарушение на принципа „Non bis in idem” („не два пъти за едно и също нещо”), който е неразделна част от наказателното и административно-наказателното право и е едно от основните човешки права (според Европейския съд). Дали така не се поставя под съмнение комп