"Доверието към мен се дължи на факта, че изговарям истината", обяви тези дни българският президент. Но незнайно защо не изговори истината за систематично следвания план на Русия.
„Аз не съм избран, за да премълчавам истината. Напротив - за да я изговарям и отстоявам. (...) Доверието към мен се дължи на факта, че изговарям истината“, обяви тези дни в телевизионно интервю българският държавен глава. Дали са го посъветвали да играе тази роля или наистина си вярва - не знам. Във всеки случай подобна претенция за непогрешимост крие голям риск да се изложиш. Което си пролича и в самото интервю. Да, в много отношения президентът може и да е прав, когато говори най-общо за „състоянието на нашата демокрация“. Но критиките му често са безадресни и избирателни. И си личи, че много внимава да не споменава някои от основните проблеми и главните виновници за това състояние. А твърденията му по енергийните въпроси са, меко казано, спорни.
Всичко това обаче са пренебрежими дреболии в сравнение с разсъжденията му по единствената външнополитическа тема, засегната в интервюто - действията на Русия срещу два украински военни катера и един влекач във водите на Черно море, на входа на Керченския проток, водещ към Азовско море.
Въпросът за отговорността
Няколко дни по-рано, срещайки се в София с полския си колега, от името на двамата президентът призова за „сдържаност, разум, деескалация чрез диалог, незабавно връщане и освобождаване на корабите от страна на Руската федерация“. Обикновено подобни миротворчески призиви се възприемат като израз на държавническа зрялост. Те обаче са безплодни и безсилни да постигнат целта си без яснота по въпроса за отговорността. В случая отговорът на този въпрос гласи следното: понеже от гледна точка на международното право руската анексия на Крим е незаконна, а според действащия договор между Русия и Украйна Азовско море и Керченският проток са споделени териториални води, украинските кораби са били в правото си да бъдат там, а руските не са имали никакво право да ги блокират, блъскат, обстрелват и пленяват, да раняват и арестуват екипажите им.
Гостувайки в София, полският президент назова истината точно: "Няма съмнение, че Русия е агресор и за пореден път се случва нарушаване на споразуменията, сключени между Русия и Украйна“. Българският му колега дипломатично си замълча. А по-късно, свободен от смущаващото чуждо присъствие, направо обърна истината нагоре с краката. Във въпросното интервю например първо я увъртя в твърдението за настъпващо „милитаризиране на Черно море“. После каза, че не бива да се говори за вина, защото така се опростявал конфликтът. След което сам го опрости, като посочи виновник: „Европа не бива да допуска да става заложник (а моряците да плащат цената) на украинските вътрешнополитически амбиции". Което напълно съвпада с мнението на Путин, според когото цялата работа е провокация, организирана от украинския президент, за да бъде преизбран.
За разлика от друг път, по този въпрос позициите на президента и премиера доста си приличат. Вярно, Съветът по сигурността към Министерския съвет официално определи действията на Русия като недопустими. Но след това премиерът побърза да „балансира“ тази оценка. Първо разви любимата си тема за Черно море като „място за туризъм, газопроводи и фериботи“, после загадъчно съобщи, че е разгадал някакви неясно чии „планове за водене на военни действия“ и накрая стигна до същото обяснение за „ескалацията в Черно море“, макар и в по-балансиран вид - „една предизборна кампания или вътрешнополитически проблеми в друга страна ".
Отвличане на вниманието
Разбира се, зад всяко международно събитие може да бъде открит и вътрешнополитически момент. В случая обаче той не обяснява нищо, а само отвлича вниманието. Също като прекаленото задълбаване в тънкостите и противоречивите тълкувания на морското право. Дори и акцентирането върху искането за връщане на затворените в Москва моряци също отклонява вниманието от най-съществения проблем. Тяхната сегашна участ, разбира се, е мъчителна, но рано или късно те ще бъдат освободени. Докато проблемът ще остане.
Най-същественото, което се крие зад последните събития, е, че те не са някакъв случаен инцидент, моментна импровизация или провокация, а част от систематично следван план за дестабилизиране и задушаване на Украйна. Достатъчно е човек да погледне географската карта и да проследи поредицата от събития през последните четири години, за да се убеди в това. Разбира се, Русия отрича съществуването на такъв план. Но тя отричаше и когато „зелените човечета“ се появиха в Крим като предвестници на последвалата анексия. После отричаше и когато с нейното оръжие „войници в отпуск“ започнаха войната в Донбас, отнела 10 хиляди живота и отцепила най-индустриализирания район на Украйна. Тогава войната по обективни причини стигна „само“ до азовското пристанище Мариупол - останал украински, но полуразрушен и почти откъснат по суша. Сега оттам започва новият етап от плана, открива се третият фронт - след Крим и Донбас. Но тъй като в момента не е удобно да се довърши започнатото и да се отцепи сухоземен коридор между Русия и Крим, задушаването е под формата на фактическа морска блокада на източните украински пристанища, започнала всъщност месеци преди сегашния инцидент. Най-напред откриването на руския Кримски мост ограничи размера на преминаващите кораби и съсредоточи останалия трафик в тесен участък. После безкрайните проверки и задръствания в този участък накараха много от превозвачите да намалят или направо да се откажат от курсовете си до украинските пристанища.
Няма какво да ги спре
Няма кой и какво да спре изпълнението на този план. Западът, както ясно се вижда, няма кураж, желание и намерение да направи нещо повече от стандартните призиви за сдържаност и деескалация - нито ще изпрати кораби край Крим, нито ще отпусне военна помощ на Украйна, едва ли дори ще намери обща воля да засили икономическите санкции срещу Русия. Напротив - даже ще ѝ помогне. Пускането на „Северен поток 2“ и „Турски поток“ (от който България имала голям интерес) ще я освободи от сегашните притеснения за достъпа на нейния газ до Западна Европа. И така ще ѝ развърже ръцете, като същевременно отнеме на Украйна най-силното ѝ средство за възпиране - транзитния газопровод.
Тъй че никакво „милитаризиране на Черно море“ не се задава и никой няма никакви „планове за водене на военни действия“. Украйна с миниатюрния си флот не може, а Русия няма нужда. Тя и така прави каквото си иска и ще стигне докъдето реши. А премълчаването на истината я улеснява още повече. Европа (включително и България) не е „заложник на украинските вътрешнополитически амбиции“, а на собственото си безсилие пред агресивната руска политика.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Марадона
Коментиран от #13, #29, #59
20:08 11.12.2018
2 Чочо
20:19 11.12.2018
3 Въпрос
20:28 11.12.2018
4 MelissaThompson
Посетете ........>>>> www.Trade46.Com
20:31 11.12.2018
5 Иванов
Коментиран от #62
20:34 11.12.2018
6 Авторчето
20:35 11.12.2018
7 БРЕЙЙЪ ТИЯ ОТ ДОЙЧИТО СИГУР
Коментиран от #12
20:35 11.12.2018
8 Batushka
20:39 11.12.2018
9 Борил
Не е вярно това...А относно статията - вижте само източника, друго не ви трябва. И, когато някой убедено говори/ пише /неистини, без да дава всички факти, то те не стават даже полуистини. Нека всеки си има мнение, но аргументация без факти нищо не струва, остава си просто плюене.
Коментиран от #15
20:41 11.12.2018
10 Джанго
20:58 11.12.2018
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Русонефил
До коментар #1 от "Марадона":
Типичен подход на трол. Избягване на основния въпрос, чрез странични не по темата21:06 11.12.2018
14 Диди
Коментиран от #47
21:07 11.12.2018
15 Русонефил
До коментар #9 от "Борил":
За русофила факт е само тжва, което каже Путин. За тебе ща е факт и ако късият ти каже, че слънцето се върти около Земята. А иначе Решетншков дади фактите отдавна.Коментиран от #18
21:10 11.12.2018
16 стоян георгиев
21:15 11.12.2018
17 Гост
Коментиран от #20
21:19 11.12.2018
18 Борил
До коментар #15 от "Русонефил":
Начинът, по който влизаш, с преки нападки към друг коментиращ, без да го познаваш лично, говори достатъчно.Къде съм споменал пък Путин? Не може обаче да се мери с двоен аршин - говорим за Крим, но не споменаваме Косово и Босна, говорим за руска военна заплаха, а не споменаваме разширението на НАТО до браздата на руската държавна граница(при положение, че Варшавски договор отдавна няма) и т.н и т.н. В пост 17 има доста неща за размисъл - добре и да не се приема едно мнение за даденост, а малко да се помисли и анализира. Не всеки го може....Иначе е ясно, че в хоремаг истината за света няма да излезе - тя просто не е за всички.Коментиран от #22
21:31 11.12.2018
19 Усмивката
21:41 11.12.2018
20 Усмивката
До коментар #17 от "Гост":
А ,значи няма ли протести значи става твоя територия.Желязна логика....Тая вечер пи ли си хапчетата.На твое място не бих бил така уверен .Щото американците идат.Коментиран от #21, #31
21:43 11.12.2018
21 Бат Колю
До коментар #20 от "Усмивката":
Усмивке, смей се още малко - скоро захранката ще секне. И вземете се поразчупете малко - след като заработите няколко тролски заплати вземете сменете я ник, я подход - не толкова грубо, арогантно и самодоволно...Коментиран от #23
21:52 11.12.2018
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Усмивката
До коментар #21 от "Бат Колю":
Е понижи ме от бандер на трол.Засегна ме...21:58 11.12.2018
24 Борил
До коментар #22 от "Усмивката":
Бъркаш, защото си краен. Може да намериш един учебник по история за 10 клас на полски, за да видиш Полската интерпретация на отношенията с Русия и Прибалтика...Останалите ти твърдения едва ли също могат да се нарекат аргументирана дискусия. По скоро звучи като " Глупости! Баста!" и толкова. Но всеки е свободен да пише, говори и най-вече да мисли каквото иска.22:04 11.12.2018
25 Усмивката
22:11 11.12.2018
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Усмивката
Коментиран от #30, #36
22:17 11.12.2018
28 квика продължава
22:24 11.12.2018
29 братче
До коментар #1 от "Марадона":
Къде сравни тоя прокиш с Кеворкян бе човече, това тук е нечленоразделен квич, писан от илитерат )))22:26 11.12.2018
30 Борил
До коментар #27 от "Усмивката":
Това за Турция и нашите учебници е елементарно, не мислиш ли? Предполагам просто се шегуваш...защото това не ти е аргумент. Кое дава право на рашъните не знам, но и аз тогава ще ти задам въпроса кое дава право на украинците точно в тази ситуация? За инфо - в сайта на американския Сенат има линк към статия на Вашингтон Поуст представяща фактите по началото на тази сериозна ситуация на база прихванати радиосъобщения вежду водещия украински катер и Руската гранична брегова охрана. Там се казва, че украинците са уведомили руснаците, че са някъде там и ще искат копидор до тяхно пристанище по-късно, поради лошото време.След това внезапно са решили да минат и са тръгнали, без да се обадят....Защо по дяволите, украинците са се свързали с руснаците в началото, ако смятат, че се движат в свои води?22:30 11.12.2018
31 Гост
До коментар #20 от "Усмивката":
Че си пълен ол..... рен си личи от коментара ти. Не обичам да се заяждам с подобни като теб. Но обикновените хора може би си имат различно мнение от твоето и защо трябва да се съобразават с твоето може би извратено.Коментиран от #33
22:36 11.12.2018
32 Усмивката
Коментиран от #34
22:40 11.12.2018
33 Усмивката
До коментар #31 от "Гост":
А относно Крим дали е анексиран или с редовен референдум се присъединява към дадена държава си проличава след това няма протести и недоволни поне за сега. От което следва че териториалните води са на тази държава”....с тези заключения на експерт ,кажи ми тогава що е референдум.От какво следва че са териториални руски води че не разбрах аз ол...френа.Ти да не си завършил ускорения курс за международно право в Донбаската съветска новорепублика.22:52 11.12.2018
34 Борил
До коментар #32 от "Усмивката":
"Братчед", взе да ми харесваш не за друто, а защото направи изказване с учтив тон. Вече си прав, че не може да се дават крайни оценки. Против съм също всякакви анексии, войни, смърт на хора и прочие. Но ако набързо прегледаш ходовете на Великите сили и Русия от края на Втората Световна Война насам несъмнено ще забележиш една закономерност - на 5-6 анексии, нахлувания в други страна и т.н от страна на САЩ и съюзниците, има евентуално една от страна на СССР/ Русия. Може пък да е защита? Ти какво би направил на тяхно място? Говоря за Корея, Виетнам, Суецката криза, Кубинската, Ирак, Либия, Косово, Сирия( и т.н)и съответно Афганистан, Южна Осетия, Крим ако щеш.....Не ме разбирай погрешно - не съм на ничия страна от тях, аз съм за България и българите, макар да съм живял малко в САЩ и да съм бил в Русия за малко. И в двете има и плюсове и минуси, в момента минусите са повече в Русия, факт. Но тя е голяма страна с много ресурси и население, може пък просто иска да я приемат за равен партньор, съсед и т.н? Може и друго, кой знае?23:00 11.12.2018
35 Усмивката
Коментиран от #38
23:08 11.12.2018
36 Гост
До коментар #27 от "Усмивката":
Не те знам каква религия изповядваш и не искам да гадая макар от коментари те ти да си проличава до някъде. .........По тоята също хоримашка железна логика Турция трябваше ли да ни нападне с огромната си армия ,щото не им харесва писаното в учебници за 5 клас че сче били под турско робство....... От това много значи какви интереси защитаваш . Българите през това време са вдигали доста въстания който са довели до Рускотурската освободителна война за независимост на България. Което няма никакви общи корени с обстановката с Крим.Коментиран от #40, #61
23:20 11.12.2018
37 Усмивката
Коментиран от #39
23:24 11.12.2018
38 Борил
До коментар #35 от "Усмивката":
Изредените от теб не са анексии, защото няма присъединена територия, да - прав си. Но там има много смърт, за жалост. Има вмешателство, довело до смърт. И не е половин Европа и не е за половин век - аз също съм очевидец. Разликата между нас е, че ти вече имаш мнение и трудно признаваш аргументи и факти против това мнение, докато аз виждам цирка в тези международни отношения и избягвам да приемам крайна позиция, защото фактите се трупат динамично, а и е трудно да отсее човек истинските новини от фалшивите. Пропагандата работи добре и за двата лагера...Мога само да видя кое кога е добре за нас, българите и кога ни вреди( субективно, разбира се ). В случая обаче личното ми мнение е, че става въпрос за украинска провокация. Иначе аз не идвам отникъде - ако за малко ме няма, повечето време съм тук, в България, децата ми също - все пак не може да останат само цигани...Също с уважение...Коментиран от #43
23:25 11.12.2018
39 Борил
До коментар #37 от "Усмивката":
Един съвет - проверявай фактите, доколкото е възможно. Както вече казах пропагандата работи сериозно, във всички лагери.Коментиран от #41
23:28 11.12.2018
40 Усмивката
До коментар #36 от "Гост":
Попрочети за политиката и интригите на 19 век по Европа и Русия като главен участник .И логично.Високата порта и Русия както и сега са били ту в дипломатични съюзи ту в кръвополитни военни сблъсаци.Едно такова историческо оспорвано събитие е т.н.Освободителна руско турска война.И сега отскоро наново освободили се научаваме от вече достъпната уикипедия ,че това е една от поне 8 такива.рускотурски войни.Коментиран от #42, #60
23:35 11.12.2018
41 Усмивката
До коментар #39 от "Борил":
Разбира се.България над всичко.За безродниците няма лош господар.23:38 11.12.2018
42 Борил
До коментар #40 от "Усмивката":
Еее, уикипедия не е исторически източник, мака това, което си прочел да е вярно! Ако ти е интересно, намери нещо от Бисмарк първо, та чак до публикациите на Андрей Громико и книгите на Хенри Кисинджър например. Бас държа, ще ти хареса....Едновременно различни и сходни виждания относно Световния Ред...Коментиран от #44, #45
23:42 11.12.2018
43 Усмивката
До коментар #38 от "Борил":
Едно се убеждавам след като излизат интересните профили от към минало на сегашния пол.елит ,че сме в измамна илюзия че сме се освободили от комунистическото„иго”.,И като добре балансиращ между две злини приемам по близката за по опасна....съгласен?Коментиран от #46
23:46 11.12.2018
44 Усмивката
До коментар #42 от "Борил":
Да .Уикито го припознавам като интернет услуга за бърз прочит .Но чета и всяко свързано23:48 11.12.2018
45 Усмивката
До коментар #42 от "Борил":
Има още по автентични источници .И то е библейските и сегашни еврейски обшности.За съжаление доста неща се случват поради тяхно присъствие тук или там .Но ние българиите почти нищо не засягаме.Ако не се брои влизането във война на хан Тервел със Хазарски хаганат и приносът му за неговият край ...дълга тема23:55 11.12.2018
46 Борил
До коментар #43 от "Усмивката":
Съгласен съм само, че "комунистическото " иго се изроди и приспособи. Вече е псевдо-анти-комунистическо, но по същност няма промяна - власт като самоцел, липса на нациионална отговорност, подтискане на хората със съвременни средства...липса на развитие, липса на грижа за хората.Аз лично не искам да избирам по-малка злина. Злини като комунистическите, не искам. Като тези, които актуално се плюнчат по медиите от страна на държавното управление също не искам. Реално аз нямам истински избор, защото знам добре какво беше преди 1989, виждам и какво е сега - не това искам за себе си и децата си, нито едното, нито другото...
23:58 11.12.2018
47 Стати
До коментар #14 от "Диди":
Статията е добра за кой ???05:09 12.12.2018
48 1944
06:46 12.12.2018
49 Енчев
НОВ ПОЗОР ЗА БЪЛГАРИТЕ;
И ген. Радев го €ВРО-подкупиха!!
ЗАРАДИ ИЗМИСЛЕНИ “ЗАПЛАХИ” ОТ БРАТСКА-РУСИЯ И КИТАЙ, президента РАДЕВ предателски ПОДПИСА С ОЩЕ 9 €ВРО-МАРИОН€ТКИ, ВАРШАВСКА КОНВЕНЦИЯ ЗА ПОВЕЧЕ присъствие на NАТО-КОРАН ПИКЛЬОВСКИ П€ТРОЛ-Г€НОЦИДИ В ИЗТОЧНА €ВРОПА!!!
Българите, има защо да се срамуваме от Радев вече!
Сериозно мислещите за Родината си Българин жестоко сме засрамени от тези Ултра-Д€сни Ц€нтристи, €вро-НАТО-ризирали марионет-ПАЧАВРИ на Петрол-геноцидните Коран-пикльовци.
Българите, има защо да се срамуваме от тези ЧУЖДОПОКЛОННИ КРАДЦИ НА РОДОЛЮБИЕТО НИ!
За тях - крадците на родолюбиейто ни;
НЕ ОСТАВКА,
НЕ СЪД,
А ЖИВИ НА КЛАДА, и то на пл."9-ти СЕПТЕМВРИ" в София,
на местото на мавзолея на великият ГЕОРГИ ДИМИТРОВ!!
До кога полит-вонята от западно-парламентарната, мажоритирана-посредственост, ще приемаме за "креативно единство" на духа?
Срам и позор, като Българи!
Срам и позор, като Народ по старшинство много по-възрастен от събратя Рус, а ПРОСИМ!
Срам и позор че, както и Ген. Радев, така и НАТО-ризираният, УЛТРА-ДЯСНО Ц€НТРИСТ, €ВРО-МАРИОН€ТКАТА, ПРО$ЯК - БОЙКО, не представи ПИСМЕННО ИЗВИНЕНИЕ ОТ ИМЕТО НА БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД, заставен Г€РБопейски-Б€ЗРЕФЕРЕНДНО, да саботира 11г. , свещенната памет на загиналите АНТИФАШИСТИ, игнорирайки участието нa България на 9ти Май,
Денят на победата над ФАШИСТКА ГЕРМАНИЯ.
Срам и позор, заради факта че, не занесе и този път, МИРНИЯТ ПРОЕКТО ДОГО
Коментиран от #55
07:53 12.12.2018
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Тръмп
11:21 12.12.2018
54 Ред
12:40 12.12.2018
55 Многословен
До коментар #49 от "Енчев":
И не прецизен, не точен! Възхваляваш Георги Димитров? Пишеш, че имало антифашисти, у нас? Единствената фашистка държава е била Италия, на Мусолини. Партизаните ни, са терористи, като тези в Сирия!13:58 12.12.2018
56 Тръмп
14:13 12.12.2018
57 бббббб
14:46 12.12.2018
58 Коментатор
16:33 12.12.2018
59 дърт комунист
До коментар #1 от "Марадона":
А ти ,като си толкова компетентен, земи си изключи капс лока на клавиатурата.18:54 12.12.2018
60 Наблюдател
До коментар #40 от "Усмивката":
Като отвори темата, всичко започва от Киевската Рус. После става Московско царство, а Крим. Крим е бил кримски хаганат, васал на Османската империя, а Украйна.... Такова животно никога не е имало. Между другото през 1839 година руския император предприема политика да засилва и хиртияни от османската империя в областта Бесарабия, тъй като имало там обширни площи запустяла земя. Много народ се заселил там, обаче месните руски помещици започнали да ги третират като крепостни селяни и заради това много от тях са се върнали в България00:09 15.12.2018
61 Наблюдател
До коментар #36 от "Гост":
Сори. Политиката на цар Николай 1 е била категорично против възстанията00:12 15.12.2018
62 Наблюдател
До коментар #5 от "Иванов":
Трудната любов между Русия и Полша е много стара, още от времето когато последната е била Жечпосполита00:15 15.12.2018
63 ъбсурд
15:13 15.12.2018