Най-апетитните празни терени в София тънат с години в боклуци и плевели. Звучи странно, но е факт. Въпросът стои нерешен, никой не иска да отстъпи и в крайна сметка всички са губещи. Звучи познато за българската действителност. Става дума за терените, започващи в северната си част от последните сгради в Младост 1А, граничещи на запад с Младост 3 и Младост 4 и приключващи чак в землището на Горубляне. Огромна територия, която в момента е дом основно на безстопанствени кучета, бурени и боклуци. Въпрос на време е да се появи и някой катун. Солидно пилеене на ресурс за столичани.
Ситуацията е следната - въпросните земи, предвидени от общината за изграждането на Източен парк, са собственост предимно на реститути от Горубляне. Част от тях познавате от ежеседмичните блокади на кръстовището на Цариградско шосе и ул. Павел Красов, спирайки целия трафик от магистрала Тракия към столицата. Те твърдят, че са собственици на почти всички земи, върху които са построени кварталите Младост и Дружба през социализма. При строежа им не са били обезвъзмездени, тъй като е ставало дума за голи поляни без построени къщи на тях. Групата протестиращи искат общината да ги обезщети за понастоящем останалите незастроени терени, за които плащат данъци, но не могат да ползват. Техен предводител е Иван Димитров - Хамъра. Той разказва, че неговото семейство има над 26 декара от въпросните пустеещи земи. Групата граждани се опасява, че общината ще предложи ниски цени за изкупуването на земите - като за зелени площи, а след време ще им смени предназначението и ще ги препродаде на по-високи цени на потенциални инвеститори, които да строят жилищни сгради там. Горублянци също така смятат, че София има достатъчно паркове и няма нужда от нов.
Общината от своя страна блокира въпросната територия, тъй като тя по ОУП на София е предвидена за изграждането на Източен парк. За това се застъпват и по-голямата част от гражданите на Младост, които осъзнават какво ще се случи с квартала им, който така или иначе се задъхва, при построяването на практика на нов микрорайон и то в част, която няма никаква инфраструктура. Продължението на бул. Копенхаген е мираж, съответно и пускането на трамвай по него. Всяка година кметът Йорданка Фандъкова набляга на това, че основен приоритет на общината е екологията. Безспорно нов квартал, спиращ въздушните маси от Витоша, няма да спомогне за чистотата на въздуха в София. В негова полза обаче не е и сегашното състояние на мястото, което често е арена на пожари, поради безстопанствеността, сухите треви и боклуците на мястото.
Говори се, че и заради участието й в казуса Десислава Иванчева е настъпила определени интереси, което е спомогнало за обвинението срещу нея. Тя е за изграждането на Източен парк, след като платформата при избирането й за кмет на Младост бе за повече зелени площи в квартала. Важно е да се спомене, че основните фактори за взимането на решение са Йорданка Фандъкова и главният архитект на столицата Здравко Здравков. Те имат задачата да се справят с подобен казус и относно парка от другата страна на Младост - "Въртопо", където отчуждаванията също са проблем.
Гражданите на Горубляне тепърва ще влизат и в други отношения с държавата. Предстои отчуждаването на земите за разширението на южната дъга на Околовръстния път между Младост 4 и Герман. Отсега те се надъхват, че няма да приемат цени под 350 евро/кв.м.
Със сигурност варианти за решаване на проблема има. Собствениците могат да бъдат отчуждени с общински имоти в други части на града, от друга страна общината би могла да намали планираната територия на парка, за да направи поносим и бюджета за обезщетения, докато друга част от терените отиде за жилищно строителство - например тази около Младост 4. От сегашната ситуация полза няма никой. Общината е блокирала един пустеещ терен, с който не предприема нищо, собствениците пък от своя страна не могат да влязат във владение на земите си. Българинът трябва да се научи да мисли социално - не само какво е добро за него, а какво е добро за всички. Този случай е един подходящ лакмус за да видим възможно ли е подобно разрешаване на една ситуация. А дотогава всяка неделя в следобедните часове избягвайте минаването по Цариградско шосе в пресечката му с улица Павел Красов. Там ще е задръстено. Какъвто е и казусът с най-хубавите свободни земи в София. Става дума за много пари. А това е гаранция за проблем.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Спиро
Коментиран от #11
13:14 08.03.2019
2 Панов
Коментиран от #6
13:31 08.03.2019
3 Начо
13:35 08.03.2019
4 Ю Кортес
13:42 08.03.2019
5 BG1000
Как така става? Защо и обикновенните хора които са собственици на имотите да не могат да ги ползват?
Прокуратурата да направи проверка ама едва ли..
14:38 08.03.2019
6 гост
До коментар #2 от "Панов":
Какви данъци заплащат за поляни? Интересно ми е понеже не съм чувал подобно нещо. Имоти в регулация заплащат данък когато има инфраструктура като вилни имоти с осветление, сметоизвозване, но за поляна без каквато и да е инфраструктура не знам какъв данък и колко лева на декар се заплащат. Някой ако може да обясни.Коментиран от #8, #9
15:29 08.03.2019
7 Околовръстното
18:04 08.03.2019
8 панов
До коментар #6 от "гост":
плащат около 180-200 лева на декар при положение че всяка година подават заявление-декларация в което декларират че нямат строеж и не извършват стопанска дейност в земята си.това е абсурдно но е факт,който можете да проверите18:15 08.03.2019
9 Дора
До коментар #6 от "гост":
плащат.за идентичното положение,поляна във въртопо 1600 квм плащаме 240 лева18:18 08.03.2019
10 Справка
Айде вижте пазарните цени в imot.bg и тогава пишете!!!
https://www.imot.bg/4fuctu
19:34 08.03.2019
11 Юго
До коментар #1 от "Спиро":
Защо някой трябва да мисли за провинцията. Вие малки ли сте. Какво искате ? Организирайте се. Намерете инвеститори. Държавата на сила ли трябва да докара някой богат, който да строи при вас ? Инвеститорите се интересуват от инфраструктура, комуникации и работна ръка. Нали магистралите не се ядяха ? Сега ще ядят тези, които имат магистрали. Продължавайте да се държиште за комунистите и на края ще им дойдете като електорат в София. Едно време с национализацията са докарали всички селяни по заводите - работническа класа.22:29 08.03.2019
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 гощо
07:56 11.03.2019
15 младост
12:35 11.03.2019