Може би за първи път България в лицето на Министерството на Транспорта провежда сериозен и прозрачен конкурс на концесиониране на „Аерогара София“. Явиха се 5 големи международни консорциума и техните финансови оферти бяха отворени и прочетени публично. Тежестта на финансовите предложения е 55%, но дявола е заровен в техническите, всяко от които е между 400 и 600 страници.
Работната група на Министерстовто на транспорта има нелеката задача да анализира плюсовете и минусите на всяко едно от тях, да ги сравни и да прецени какъв би бил краткосрочният и какъв дългосрочният ефект. Всичко това, оценено от гледна точка на икономиката на страната, БВП, туризма и имиджа на България.
Привлечените консултанти от международна финансова корпорация, част от Световната банка и от Европейската банка за възстановяване и развитие, с техните експерти ще проследят финансовите източници на кандидатите.
Всичко това вдъхва доверие, че има стремеж да бъде направен добър избор и че няма след 10 години да се преразглежда концесионния договор, както обикновено се случва в България.
За всяко летище по света най-важни са пътниците. Ако има пътници – има полети, а има и приходи. А за да има пътници трябва да има добре изградена инфраструктура на летището. Тук винаги се добавя и технологичното ниво и удобствата, които то предоставя.
„Аерогара София“ за съжаление не може да отговори в момента на тези изисквания. И непредубедените пътници – българи и чужденци отчитат, че летището е неуютно, скучно и зле поддържано.
Повече от половината пътници на „Аерогара София“ са клиенти на нискотарифни авиокомпании.
С изключение на „Qatar Airways” и “LOT” , всички други авиокомпании имат под 6% от пътниците на летище София. Делът на “Turkish Airlines” е малко над 4%.
Засега сделката изглежда добре структурирана и ще носи високи приходи за бюджета на България.
Но единственият начин „ Аерогара София“ да има шанс за развитие и в бъдеще да се пребори да стане „хъб“ за Югоизточна Европа е бързото обновяване на инфраструктурата на летището.
Инфраструктурата винаги е водеща – така казва и Бойко Борисов – след това идват пътниците, авиолиниите и дестинациите.
Модернизирането на Терминал 1 и 2 в най-кратки срокове е задължително, както и изграждането на Терминал 3, колкото се може по-бързо. Ние и без това се движим с поне 10 години закъснение.
Сценарият „Инфраструктура веднага“ носи много други положителни ефекти върху икономиката, като ръст на БВП – приходи в бюджета от преки косвени данъци и от данъци върху труда.
До всичко това ще доведе строителството на летището, комуникациите и в последствие услугите, които то ще предлага.
Концесията включва концесионно възнаграждение за България, което е % от приходите на летището и инвестиции, които концесионерът ще направи. Приходите на летището зависят на първо място от броя на пътниците, а що се отнася до инвестициите – за нас е важно дали те ще бъдат направени бързо или след 10 и повече години.
На пръв поглед приходите от концесионното възнаграждение са важни, но защо да не се въползваме веднага и от всичко друго, което можем да получим при бързо изграждане на нова инфраструктура?
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гледач
17:38 26.06.2019
2 Очакваме
17:41 26.06.2019
3 Дам
Коментиран от #5
17:51 26.06.2019
4 frodo
Приходите не са само от пътници. При това основният приход от пътниците е от такса пътник, а това е такса и тя като такава трябва да се изразходва ЦЯЛАТА за това, за което е събрана. А за коква се събира е написано в документите.
Държавата (четири правителства! - ЖВ, ИК, ССКГ и тройната) веднъж можа да направи план (1996), да кандидатства и да получи международно финансиране (1998) за новото летище и да го направи (1999-2005), а сега вече не може да го развива. Та трябва да го харизва на някой друг.
Да му мислят авиокомпаниите (респективно пътниците, щото те плащат) как ще почнат да ги дерат за наземното обслужване (макар и да има конкуренция - има, но само за някои дейности). Пък на авиокомпаниите ако не им харесва и почнат да мрънкат могат да им кажат "Ми вървете другаде да кацате за София". Прогнозирам едно 15-20 % увеличаване на цените на билетите от-до София.
Коментиран от #9
17:56 26.06.2019
5 frodo
До коментар #3 от "Дам":
Пътниците са до и от София. Няма как да насочиш пътник, пътуващ със самолет до/от София, да каца в Истамбул. Уиз Ер и Райън Ер държат общо 54 % от пътническия трафик (33 и 21) и те си кацат тук.Обаче за стратегическия обект си прав. Само един северен район каква златна кокошка е.
Коментиран от #6
18:09 26.06.2019
6 Тук
До коментар #5 от "frodo":
Що? ЩАко си от Кърджали или Бургас, ще пътуваш ли с Райън Ейр до София и после до Бургас за €70 или ще пътуваш с Turkish Airlines до Истанбул и до Бургас за €60? Турската икономика е в пъти по-голяма от българската... България Еър и Turkish Airlines са в пъти разлика.... Могат да ни сложат кепенците за 10 години на цялото летище.Коментиран от #11
20:02 26.06.2019
7 Мнение без
21:05 26.06.2019
8 С......я
08:31 27.06.2019
9 РВД
До коментар #4 от "frodo":
Нека, нека намалят бройката 2300 язовци дето цицат летището и нищо не правят. Това ще им търсят нови връзки за косачи около летището.Коментиран от #10
11:17 27.06.2019
10 frodo
До коментар #9 от "РВД":
Бе така е, ама както е тръгнало и на РВД идва реда да бъде "концесионирано". Тогава да видим и там колко са цицащите.13:22 27.06.2019
11 frodo
До коментар #6 от "Тук":
Примерът е неудачен. Колко са пътниците от Бургас и Кърджали? Миналата година общият брой обслужени пътници на летище София е близо 6,5 млн. Всичките ще летят от/до Истамбул и после с автобус от/до София, защото някой ще закрива летището? Звучи абсурдно.13:31 27.06.2019
12 ира
17:29 27.06.2019