28 Август, 2019 19:09 4 555 17

Как катастрофира висшето образование в България

  • висше образование-
  • университети

Щом най-старият и авторитетен университет в България не успява да събере желаещи да следват, какво остава за другите! Как се стигна до катастрофата на висшето образование в България?

Как катастрофира висшето образование в България - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Анализ на проф. Ивайло Дичев

Стана традиция по това време на годината да обсъждаме новината за трето класиране в Софийския университет. Ще има и четвърто, но ще го нарекат допълнителен прием. Темата събужда тъжни размишления за катастрофата на българското висше образование - защото ако най-старият и авторитетен университет в България не успява да събере желаещи, какво остава за другите!

Факт е, че се стигна до неконтролирано разрастване на университетския бизнес. Вече няма голям провинциален град, в който да не е отворен поне филиал. За местната власт това е самореклама, защото децата остават у дома. За родителите пък така се избягват тежките харчове по издръжка на детето в София. Всъщност тази „местна“ тенденция унищожава основния смисъл на висшето образование: младите да се откъснат от познатата среда, да поживеят в друг свят.

Не знам дали си давате сметка, че Софийският университет вече буквално отговаря на името си - доста повече от половината студенти са софиянци. Ако ще е гарга - да е рошава, си казват родителите и наместо в столицата пращат децата направо в Германия. Където впрочем - ако пресметнеш стипендии, общежития, стол, библиотеки - май не излиза по-скъпо от тук. А чуждестранни студенти България почти не привлича - не само защото нямаме достатъчен престиж, а и защото нямаме курсове на английски, кампусите ни са в безумно състояние, Студентският град в София е просто изпитание, а административните пречки - мъчителни.

Висшето образование се масовизира и в останалия свят

Междувременно в света се стигна до обща масовизация на висшето образование. Малко под 30% са висшистите у нас (демографията е винаги под въпрос, защото не знаем колко точно сме тук); към 40% е делът им в ЕС и САЩ. Между 2001 и 2014 година броят на университетите в Китай е скочил от 1022 на 2824! Постепенно се движим към свят, в който ролята на средното образование ще бъде поета от висшето и не случайно нови леви лидери като Сандърс в Америка или Корбин в Обединеното кралство говорят то да стане всеобщо и безплатно.

С какво право тогава можем да искаме ограничаване на приема? Който е решил - да учи. В много частни университети просто няма приемен изпит, ролята на цедка играе готовността да си платиш таксата; в страни като Франция пък се смята, че е гражданско право да се запишеш в първи курс, макар и да отпаднеш по-нататък. Проблемът в България е не просто в това, че почти всеки вече може да се запише, а че веднъж записан, почти сигурно ще завърши, освен ако не му скимне нещо и изчезне, което при нас се случва с кажи-речи половината студенти. Самото финансиране е направено така, че преподавателят няма никакъв интерес да скъса студент, защото програмата му губи „клиент“. Ако имаше държавно изискване всяка година да отпадат по, примерно 5% от студентите, щеше да е съвсем друго.

Или да си представим такава форма на оценяване: дават на преподавателя определени количества бележки - примерно 20% шестици, 20% петици и тъй нататък, които той разпределя между записалите се в курса. Дали оценката няма да добие повече тежест отколкото сега, когато колеги пишат отгоре до долу отличен, за да им е мирна главата? Още по-трудно изглежда у нас създаването на каквато и да е йерархия. Страстите, които избликнаха напоследък около оперната прима, пожелала да стане учител, добре илюстрират това. Просто не може да има авторитети, освен онези безотговорни колеги, които разправят небивалици по медиите. Когато се раздават награди или финансиране, обичайното решение е на калпак, за да не се сърди никой. Политици, писатели, художници - трябва да са умрели отдавна, за да ги оценим. Приживе - това е почти невъзможно.

В тази култура, разбира се, няма как един университет да стане елитен - СУ получава някакви бонуси за своите първи места в класациите, но дотук те са символични. Колкото и странно да звучи - заплатите в много провинциални университети са по-високи. Последният удар бяха заплатите на учителите - оказва се, че начеващ учител ще получава повече от асистент и колкото доцент. Парите не са най-важното, разбира се. Проблемът е в това, че няма никакво значение откъде ти е дипломата, камо ли - какви оценки си имал, кой ти е преподавал. Работодателите искат човекът да може да работи на компютър и да знае английски, за другото - те ще го обучат. Ако някакви институции имат нужда от изследване - обръщат се към неправителствени организации, а не към СУ или БАН. Самите учени непрекъснато правят проекти, които да предлагат на някого, и които така и си остават в чекмеджето. Вярно, че има мързеливи, некомпетентни и неуволняеми хора в тези среди, но тук говоря за принципа. Масовизацията на титлите и званията при министър Игнатов тотално ликвидира подбора на кадри: сега всяко учебно заведение си прави конкурс и назначава когото реши с близка до стоте процента успеваемост.

Самоизолация от Европа

Да спомена и катастрофалния пропуск СУ да влезе в новата европейска мрежа от университети - не влезе, впрочем, нито едно българско висше учебно заведение. Дали работата е от немукаятлък или пък са се появили някакви обективни пречки - ще питаме ректорското ръководство по време на изборите наесен. Но резултатът от това самоизолиране от европейския процес - мисля е ясен за всеки. Бизнесът не спира да говори, че не се подготвят специалистите, от които има нужда. Но тази работа не е така лесна, защото в един момент трябват едни работници, в друг - други. Нали помните как ликвидираха инженерните специалности през 90-те, защото вече нямало нужда от тях? Сега години наред не могат да се възстановят.

Тази година в СУ отново на първо място е психологията, макар че не си представям къде точно си намират работа завършилите. За скандинавистика - ясно, там има чудесни стипендии; компютърните дисциплини са супер платени, графичният дизайн - привлекателна фантазия за младите хора. С медицината аз лично мисля, че университетът сбърка, защото нямаме ресурс за това обучение и може би затова желаещите са малко. Но защо няма кандидати в точните науки? Вярно, че вече нямаме много индустрия, но пък възможностите в чужбина са огромни. Предполагам, че младежите се плашат от трудното следване.

Защото извън няколкото държавно регулирани специалности, висшето образование май става все повече въпрос на преживяване. Не е ясно за какво точно ще ти послужи в живота, къде ще те отнесе вятърът догодина. Затова и не инвестираш в много тежки и дългосрочни проекти, развиваш широка палитра от умения, способност за адаптация. Може би в тази посока следва да преустроим нашето образование - младежите да прекарват повече време в стажове, участие в проекти и изследвания, пътуване, творчески занимания. Да изграждаме личности, а не просто кадри.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 12 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Рошко

    35 0 Отговор
    Лесно катастрофира ха го,щото глупаци по лесно се управляват пасат и доят
  • 2 Смех

    35 4 Отговор
    Как катастрофира ли?А ми питайте г-жа Пръмова и нейните другари в последните 30 г. Те реформираха и реформираха...Образованието ни беше на едно от първите места в света,но...
  • 3 Аман от личности, бе другарю!

    13 2 Отговор
    Работници трябват, че “личностите” се оказаха едни калпазани, дето за нищо не стават!

    Коментиран от #12

  • 4 Във висшето,

    25 1 Отговор
    Преподавателите са незнаещи и практически, на практика неможещи! Нарастването бройката, на висшите учебни заведения е, с цел, намиране работа за даскалите! Кой български, например, политик не е доцент или професор?
  • 5 Хахаха

    11 8 Отговор
    и какво преподава този професор Дичев
     Ръководи магистърска програма по културна антропология

    Но цепи мрака с процента 6ци, 5ци и т.н.
    Ми ако студентите са силен випуск какво правим, 5% режем, по правилник.

    Този професор е прост и СУ Е редно да започне закриването на специалности, точно с водената от него

    Коментиран от #13

  • 6 да,бе

    23 0 Отговор
    Как катострофирало образованието ни !???!!??? Ами всъщност във верижна катастрофа!Сблъскаха се икономика,земеделие,животновъдство,съдебна и здравна реформа , социалната с голяма скорост и тя не взема завоя,и образованието ни попадна в капана на високите скорости!!!Такава катастрофа не е имало и под турско!А изводите ми са :а)не ни управляват българи!
    б)Българинът е по свиреп и от турчин,при това
    гаврата е със собствения народ !
  • 7 Боко хитреца

    22 3 Отговор
    Боко има нужда от прости индианци, а не от професори ! Вижте, че Диктатора от Банкя едно училище не е построил, строи само стадиони да си забавлява електората с футболче и чалга концерти и криво ляво строи пътища здрави, колкото да се изнесат по тях от държавата МУ малкото останали образовани и умни хора !
  • 8 а ректорите с 13000 на месец

    16 0 Отговор
    Не малка част от политиците на прехода станаха професори и се изявяват в по 2-3 ВУЗ-а едновременно! Няма как от такива преподаватели да се иска качество на обучението. Те самите са полуграмотни! Но, като цяло образованието ни е като всичко в държавата - неизпълняващо функциите си. То е вид бизнес. Такова ни е и здравеопазването и правосъдието, и социалната дейност. Бизнес, но без реална конкуренция, а целящо още повече разтваряне на ножицата между бедни и богати. Това неминуемо ще доведе до разпад и радикализация на голяма част от обществото ни.
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Кой68

    9 0 Отговор
    Цялото образование за което се сетите е катастрофирало?Защото реформите се правят от празноглавци-хора които незнаят какво да правят и как да го направят.Всичко това вече дава плодове и то горчиви.....

    Коментиран от #17

  • 11 Само една дума

    5 0 Отговор
    е казал автора за армията от професори и доценти и тяхната роля за катастрофата на висшето. Все друг им е виновин...Екскурзоводи
  • 12 К. L.

    8 0 Отговор

    До коментар #3 от "Аман от личности, бе другарю!":

    Егати малоумният коментар :((( Не трябвало да има личности. Дай да си стоим прости и неуки и да чакаме Бойко да ни оправи. Хубаво е човек да учи и да се усъвършенства, а къде ще го отвее вятърът е друг въпрос. Проблемът е в некачественото образование, което не само реализация, но и знания не ти дава. Чиста загуба на време да си търкаш подметките в университета, а преподавателите там са записали докторантура просто защото не са си намерили нормална работа.Получава се един омагьосан кръг. Трябва критериите за приемане да се завишат, да има по-малко, но качествени университети, които да се
    задължат да осигурят работа на завършилите.
  • 13 Като

    1 3 Отговор

    До коментар #5 от "Хахаха":

    Като ти гледам правописа, пунктуацията, способността за съждение и конструиране на завършено и смислено изречение, лошо ми става. И да, определено няма откъде да имаш идея за обекта на "културната антропология", но виж, определено си от субектите, за които е постулиран ефектът на Дънкан-Крюгер...
  • 14 Радо Калинов

    0 0 Отговор
    Дънинг-Крюгер, но иначе -да!
  • 15 Хитър Петър

    22 0 Отговор
    Дами и господа, и образованието, и медицината в България пострадаха по една и съща причина, превърнаха ги в търговски дружества. И магарето да вържеш в университета ще го завърши, ако му плащаш таксите, и да си напълно здрав, но отидеш на лекар, ще намери от какво да те лекува, за да плащаш. Пуста алчност!
  • 16 Нормално е

    14 0 Отговор
    Населението намаля главоломно. Аз не знам и 5 милиона, дали има по тези земи. При 9 милиона, улиците бяха пълни с хора, а сега ми се струва, че дори сме на половината. Не може да искат еднакъв брой студенти, след като населението намаля и то точно младите хора избягаха.
  • 17 ТОЧКАТА

    3 0 Отговор

    До коментар #10 от "Кой68":

    нееее,НЕ от празноглавци ..а от пазарни талибани...Както и здравето.