Едва два месеца след предишната голяма профилактика, Топлофикация София започва нова. Няма да има топла вода до края на месеца. Колкото и кмета на София да гледа състоянието на топлофикация през розови очила, истината е проста: това дружество се разпада инфраструктурно, финансово и репутационно:
1. От около 100 млн. лв планирана инвестиционна програма за 2018, Топлофикация София е изпълнила едва половината за около 50 милиона лева. В същото време, амортизационните отчисления са 30 милиона лева. Имайки предвид, че инвестициите и ремонтите на дружеството не са от най-ефективните и в тях има много скрити загуби (надути цени на оборудване и ремонт), вероятно реалното съотношение е 1:1.
2. Разходите за въглеродни емисии започват да тежат и ще тежат все повече на топлофикация – само за една година са пораснали с 30 милиона лева. Сложете отгоре дълга наближаващ милиард лева, съмнителната стойност на вземанията над 3 месеца на дружеството за които са водят хиляди дела и съмнителни преоценки на имоти и нефинансови активи на стойност стотици милиони левове, и Топлофикация София си е пред фалит отвсякъде. Всъщност, нямам съмнение, че ако към вземанията и задълженията на Топлофикация София се приложи същата методология като към регулаторния преглед на активите (т.н. AQR) на банките, то компанията ще е с поне 100 милиона лева отрицателен капитал и никой одитор няма да ѝ завери отчета. И всичко това без да броим крайно противоречивите практики по определяне на цените за изкупуване на тока от Топлофикация София, за които Брюксел по всяко време може да се поинтересува… И фактът, че от известно време “сейшелски” "инвеститор" купува токът на дружеството по едни цена и го продава на борсата по други - да, по високи, познахте :-)
3. Много значим проблем, обаче, пред Топлофикация е сринатата ѝ репутация пред потребителите. Ако утре се направи местен референдум дали да ликвидираме дружеството, вероятно софиянци ще гласуват с „За“. Колкото по-лоша репутация, толкова повече хора започват да не си плащат и по ефекта на доминото в големите блокове общите разходи да се стоварват върху главите на все по-малко плащащи потребители, които от своя страна се чудят какво става. За допълнителна тръпка, всяка зима мрежата в някой квартал „гърми“ и хиляди семейства остават без топла вода и парно за седмица-две. И всяка зима тези „гърмежи“ са повече от миналата зима.
Няма рационална, видима, морална и законна причина Софийска Община да не започне още утре преговори за концесия или публично-частно партньорство с водещите европейски и световни инвеститори (разбира се не от Сейшелите и подобни офшорни дестинации). Докато много български граждани продължават да хранят кухи надежди, че фирми като БДЖ, пощите и ВиК дружествата могат да са държавни и печеливши, не мисля, че са много софиянците, които имат същите илюзии за Топлофикация София. А и приватизация вече е невъзможна, тъй като никой няма да си купи де факто фалирала топлофикация, чиито надути имотни активи и постоянно покривани от държавата дългове за газ я спасяват от фалит вече 4 пъти за последните 8 години – в най-добрия случай, при гаранции за регулаторната политика ще намерим стратегически инвеститор да поеме управлението и да инвестициите. В най-лошия, всички български граждани ще продължат да плащат за парното на софиянци до следващата енергийна или икономическа криза, когато дружеството ще фалира неспасяемо.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #7
14:32 29.08.2019
2 Виктор
Коментиран от #3, #9
14:36 29.08.2019
3 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #2 от "Виктор":
Топлината не може да се продава като сиренето. Няма как да я ограничиш само в апартамента на абоната. При централното топлоснабдяване, конструкцията на цялата сграда играе ролята на огромен „топлинен акумулатор” и съответно топлинен преразпределител и съответно когато температурата навън е под минус 10 градуса, то в неотопляеми помещения на топлофицирана сграда, температурата не пада под плюс 8-10 градуса.Тръбите не са толкова важни, а и прекарани вертикално, те са с много по-ниско топлотдаване от евентуални хоризонтални щрангове за които се говори напоследък.
Проблемът може да се реши, като кражбата на топлоенергия се криминализира.
Коментиран от #5
14:43 29.08.2019
4 ИМПЕРИАЛИСТ
15:00 29.08.2019
5 Виктор
До коментар #3 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Така , слава богу съм на новата система и плащам това , което потребявам и което е стигнало до мен.Това , че някой краде от тях нито е моя работа , нито ме интересува , но същевременно и не мисля , че нито аз , нито някой друг коректен платец има вина и е длъжен да плаща техните загуби и кражби.Относно тръбите и плащането за тях - визирах хората , които са се отказали от Топлофикация и все пак продължават да им плащат.Това отново си е техен проблем , ако аз ще им плащам за топлото , което минава през моя апартамент , е съвсем логично , те да ми плащат наем , за това че ползват трасето , за да изкарват пари и от другите абонати.Логично е да имаш топломер и да знаеш колко точно струва една единица изразходвана енергия и като видиш , че примерно си потребил 3000 единици , да може да си сметнеш да речем по 30 стотинки и да разбереш какво дължиш.Отново подчертавам , че никъде на друго място по света , няма шанс да ти начислят лихва на прогнозна сметка , което е тотален абсурд , но то пък какво ли не е за съжаление.Вместо тази услуга да е уленсение за народа , тя се е превърнала в едно постоянно дебнене и преследване.А колкото до това ежегодно повдигане на цените и то със сериозни проценти - за мен лично няма никаква логика освен , че някой иска да си пълни джоба , а държавния апарат му позволява да го прави на гърба на и без това измършавелия ни народ!Коментиран от #11, #25
15:01 29.08.2019
6 ИМПЕРИАЛИСТ
Менеджърските проблеми са предизвикани единствено от желанието на бандюгите да приватизират /ТС/. Приватизацията в България се извърши под външна диктовка и в чужда валута, в левове се изписва само еквивалента. Приватизацията в чужда валута обезсилва лева, а освен това е престъпление да се продават национални предприятия срещу чужди парични емисии.
15:01 29.08.2019
7 Миризлив пор
До коментар #1 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
По това как се справяш със сметките явно си с техническо образование и си на ясно с нещата. Ще те разочаровам аз, народа на твоето му вика "сметки без кръчмар" - С други думи прав си НО от много години ТС си изпълнява някаква социална фукция да топли на загуба куп избиратели (цената се формира от КВЕР или както се води). След като е на загуба който и да сложиш като мениджър то няма как да очакваш резултати от него. Естествено КВЕР за да държи ниско нивото цените не признава и инвестиции и повишаване на заплати. В резултат имаме политически назначено ръководство, технологично изостанала система (с поне 30 години) и хора които се назначават на заплати 1.5 по минималната няма значение какво работят - кой се навие. За по-ниско квалифицираните служители може и да е далавера ама за тези по-високо квалифицираните си е гавра за тези пари и те си търсят по-добра работа.Коментиран от #15
15:43 29.08.2019
8 заможен
А има ли изненадани за мизерията с топлото??!!
15:46 29.08.2019
9 забележка
До коментар #2 от "Виктор":
Ти нормален ли си, как може да наричаш топлото "Институция"??? Моля, само не това...15:49 29.08.2019
10 Пинокио
15:56 29.08.2019
11 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #5 от "Виктор":
Предвид високата социална роля на ТС, бандитите не смеят да посегнат на нея пряко,това би ги дискредитирало, а целят да представят съсипването като „общонародно дело”.Идиотското решение на Вальо-топлото да въведе вместо \"отпляема кубатура\", \"дялово разпределение\" вкара в тресавището "Топлофикация София и колкото повече се опитва да излезе от него, толкова повече затъва. Топлофикация е търговско дружество, но само по Търговския закон, иначе е КОМУНАЛНО предприятие. Тази думичка май я забравихме, а и смисълът който е вложен в нея.
Ако заплащането става на отопляема кубатура според показанията на общия топломер,
ще има следните предимства:
1. Като цяло сметките ще намалеят поради оптималния топлинно-хидравличен режим.
2. Няма нужда от фирми топлинни счетоводители, това също ще доведе до намаляване на сметките.
3. Премахване на една част от съседски кражби. За пълното им премахване е необходимо да се направи и обследване за незаконно прокарване на подово или друго допълнително отопление. По този начин ще се реализира значително намаляне на сметките на лоялните клиенти-абонати.
4. Ефективно използуване на модерните нови абонтни станции за регулирането на температурата.
5. Заплащането ще става по ясни и разбираеми показатели.
6. Отпадат годишните изравнявания.
7. Отпада неразрешимият проблем с надвзетите суми преди края на отоплителния сезон.
8. Няма нужда от уреди за дялово разпределение по радиаторите.
--------------------------------
За ев
Коментиран от #12
16:05 29.08.2019
12 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #11 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
--------------------------------За европейските държави...: Като „Империалист” съм бил в няколко. Такова чудо, като фактура за парно дълга 2 педи, няма никъде. За апартамента ми в Прага, от 90 кв. м, миналата зима плащах по 4300-5000 крони /над 400лв/ за парно и топла вода, бележката съдържаше само няколко цифри. По радиаторите, уреди за дялово разпределение няма.
-------------------------------
Ето как са нещата със сградната инсталация.
“Топлофикация София” / ТС/ подава енергия до абонатната станция на сградата. Подадената енергия се отчита от периодично репариран /сверяван/ електронен топломер.
От там насетне, се позволява собствениците сами да разпределят потребеното количество енергия както намерят за удобно. Разбира се, могат да наемат за целта специализирана фирма, която да изготви съответната методика. Същевременно собствениците трябва да се регистрират като юридическо лице и техен представител да заплаща на топлофикация по показанията на топломера в абонатната. Тази възможност почти не се използува, което е лесно обяснимо, имайки предвид българските нрави.
Тогава ТС сама наема фирми /топлинните счетоводители/ и определя потреблението на отделните абонати...
Коментиран от #13, #14
16:14 29.08.2019
13 КОЮ
До коментар #12 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Мили ми смехурко , ако ТС София спре цялото село ще изсели правителство ,ръководители и всичко що се нарича държавен апарат . ТС София от 15 години се финансира от БЕХ , от 15 години всяка зима цяла България плаща топлото на селянчетата само и само да са спокойни калинките , точно затова и не осъдиха Вальо топлото ,ама едва ли го помниш ти си в Прага дето плащаш 400 лв за топло а тук ти се виждат много 120 - 150 лв за месец . Така че селянчета от голямото село не си вирете нослетата ами си плащайте сметките .16:27 29.08.2019
14 Миризлив пор
До коментар #12 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Виж сега, ще те жегна НО мисълта ти се движи с едни 30 години назад. В закона много ясно е упоменато, че ако искаш собствен топломер (така де всички във входа) то предприятието е длъжно да ти го осигури не знам защо се премълчава или се плашат хората с някаква космически суми за монтирането. Преди около 10 години имах сблъсък с една друга топлофикация във Варна (Далкия беше тогава) та - пратиха хора с главата си, обясниха точно и ясно какво трябва да се направи (щранга в коридора), монтираха топломерите на етажните площадки, всеки плаща което е потребил без сградна инсталация и никой повече не посмя да каже че му е скъпо. Защо това не се предлага в София идея си нямам НО когато има колективни истории без търговско мерене има и много проблеми.Коментиран от #16
16:33 29.08.2019
15 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #7 от "Миризлив пор":
ТС отдавна няма нищо общо със соца. В момента е напълно автоматизирано и компютеризирано предприятие. В последните 25 г. в него се извършва мащабна модернизация.Докато някои стачкуваха, скачаха по митинги и преливаха от пусто в празно, в ТС се градеше ежедневно, въпреки стопанската разруха при прехода. Изпратеното ченге за директор на ТС, Валентин Димитров, чиято задача беше да съсипе ТС и подготви за приватизация, не изпълни задачата си. Последствията за него ги виждате. Напълно се премълчава екологичната ефективност на ТС.Коментиран от #17
16:39 29.08.2019
16 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #14 от "Миризлив пор":
Какъв е смисълът да имаш собствен топломер, ако комшиите ти крадът и кой ще плаща разликата с показанията на топломера в абонатната станция,а? То нали сега имаш и собствен водомер, а погледни си фактурата за разпределението на загубите...Коментиран от #18
16:50 29.08.2019
17 Миризлив пор
До коментар #15 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Пич, като пишеш това вярваш ли си? Имай в предвид, че някои хора са се поразкарвали из ТЕЦ-овете и са виждали в какви музеи се работи. Вярно е, има много подобрения НО се правят кампанийно и само на неща от които може да се отклонят пари без цялостна стратегия, понякога подобренията се самоизключват. Вече поредна година ще се вдига минималната работна заплата с едни 10% направи си сметката с колко се вдига на тези с минималната за предприятието и как тяхната започва да гони заплатата на квалифицираните кадри и искаш после от тях работа. Не, не съм служител ако това се питаш. Вече съм ти го написал - ако въобще има посока това е минаване на индивидуални топломери и цялостна модернизация.Коментиран от #19
16:58 29.08.2019
18 Миризлив пор
До коментар #16 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
А ти индивидуален топломер виждал ли си? В общи линии щранга е в коридора (изолиран), там са ти 2-те отклонения за топлата и връщащата вода с термодатчици и "водомер" на топлата. В общи линии смятането ти е ясно - разликата в 2-те температури по обема минала вода. Към апартамента са ти 2 тръби (също изолирани) и вече вътре разпределителите за радиаторите. Единствения начин да откреднеш е да пробиеш щранга някъде и да направиш отклонение ама пък тогава няма как да не се види.Коментиран от #22
17:09 29.08.2019
19 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #17 от "Миризлив пор":
Пак ще Ви повторя...Топлофикация София /ТС/ в момента е напълно автоматизирано и компютеризирано предприятие. В последните 25-30 г. в него се извършва мащабна модернизация. Докато някои стачкуваха, скачаха по митинги и преливаха от пусто в празно, в ТС се градеше ежедневно, въпреки стопанската разруха на прехода. Изпратеното ченге за директор на ТС, Валентин Димитров, чиято задача беше да съсипе ТС и подготви за приватизация, не изпълни задачата си. Последствията за него ги виждате. Следващото ръководство, на инж.Рогачев, въобще не се подаде на натиска. Сега ги обвиняват, че вносителят на оборудването е посочил една цена на митницата, а го е продал на по-висока. По ефективност, ТС е над европейско ниво.Този безспорен и доказан от компетентни консултанти факт, бе огласен от следващото ръководство, на инж.Н. Михов, принудиха го сам да напусне. Напълно се премълчава екологичната ефективност на ТС. Кога за последно сте видяли пушещ комин на централа в София /не става въпрос за бялата пара над кулите в студени дни/.Коментиран от #20
17:18 29.08.2019
20 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #19 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
На олигарсите им изтекоха лигите за тази апетитна хапка и са много озлобени...и са пуснали и "К а м е н ч о" на игрището...17:22 29.08.2019
21 Мартин
18:45 29.08.2019
22 Централен топломер
До коментар #18 от "Миризлив пор":
Аз имам централен топломер, той е над четирите тръби в коридора ми.Никакъв ефект, защото тази година ползвах климатици, сметката ми за връщане на пари беше над 300 лв. докараха го до 160 лв.
Айде не ми обяснявай за централни топломери, избиват си парите чрез сградна инсталация и общите топломери.
Това си е кражба.
Затова държат на колективно събиране като католическа свадба и не можеш да откажеш, обикновено крадците искат парно.
Коментиран от #24
19:37 29.08.2019
23 Централен топломер
Ми ако имаш и окачени тавани, намалява отомпляемият обем.
Водата първоначално се подгрява - температурата е една, после се върти в затворен цикъл, много по-малка температура за подгряване.
Не внесоха закон апатаменти усвоили тръби от общите части да плащат максимална сградна, а апартаменти неусвоили минимална.
Бесен съм, с колкото приятели инженери, архитекти, математици от чужбина сме правили изчисления - хората са втрещени.
И само тука в БГ не им трошите главите.
Не може ако искаш само топла вода, да зависиш от крадливите си съседи на парно и да не можеш да се откажеш.
Само заради този факт народа всяка сутрин трябва да е пред НС с домати и яйца..
Да не говорим, че съм бесен.
19:44 29.08.2019
24 Миризлив пор
До коментар #22 от "Централен топломер":
Ако имаш топломер а не "разпределител" то той е сертифициран и мери в киловати или калории и си плащаш колкото си изразходвал. Ако щранга т.е. тръбата която ти докарва водата е изолирана то и "сградна инсталация" пада под 2 или 3 процента. Вярно че се преработва инсталацията но се изплаща за 2-3 сезона ако има крадливи съседи. Всички тези мантри за отопляем обем, площ или разпределители които не знам защо им викат "топломери" са прах в очите и лъгане на хората. Щом имаш "инжинери" от Швейцария да ти обяснят. Колкото до топлата вода че и другата- ами иде фирмата и пита дали точно правилните водомери да сложи и искаш ли магнит който да ги спира, сменя ти водомера, продава ти магнита за 60 лева и плащаш колкото искаш.09:49 30.08.2019
25 Казуар
До коментар #5 от "Виктор":
Ти не знаеш, че тръбите след абонатната станция са собственост на притежателите на апартаментите.18:10 30.08.2019