За ЕС това е въпрос на самосъхранение: Брекзитът не бива да се превръща в история на успеха. Защото опасността от пропукване на единството в ЕС е голяма. Борис Джонсън разчита именно на това.
Без никакъв риск може да се прогнозира, че Евросъюзът и Обединеното кралство ги очаква „гореща есен". И няма как да е иначе, след като и двете страни теглиха свои „червени линии", които не смятат да прекрачват в преговорите за бъдещите им отношение след Брекзита. А и защото времето е малко: преходният период изтича в края на декември. Тогава ще стане ясно колко радикална всъщност е раздялата.
Дали британците и северноирландците наистина ще отплават към едно златно бъдеще, освободени от всички „окови", както обещава премиерът Джонсън? Или пък ще останат близки партньори в областта на сигурността и на икономиката, както желаят почти всички представители на ЕС? Едното изключва другото, ако двете страни наистина държат на своите „червени линии".
Ще имат ли британците свободен достъп до европейския пазар
Разковничето е скрито във въпроса дали и как британското правителство смята в бъдеще да се съобразява със стандартите на ЕС в областта на екологията, трудовото и социалното право, данъците и т.н. ЕС поставя едно ключово условие, за да разреши свободния достъп до вътрешния си пазар: британците не бива да се ползват с несправедливи конкурентни предимства. За Джонсън обаче това изискване е съвършено неприемливо - дори само по символически причини. Според неговите възгледи, всеки стандарт и всяка директива на Брюксел слагат нови „окови" на току-що „освободеното" кралство и практически отнемат на британците онази гъвкавост, която им е необходима, за да си извоюват ново място в международната конкуренция. Вярно, че Джонсън първоначално няма да посегне на социалните и трудови стандарти, за да не дразни онези свои избиратели, които успя да отнеме от лейбъристите. Другояче стоят обаче нещата в областта на екологическата и данъчната политика, както и по отношение на държавните помощи.
ЕС има основание да се тревожи, че Великобритания ще се опитва да подбива конкуренцията от Европа, дори ако край Темза не възникне изведнъж някакъв нов Сингапур. Но как ли Евросъюзът ще се справи с този проблем? Може би ЕС няма да държи толкова стриктно на своите стандарти, а ще се понесе по течението на свободната „надпревара между системите"? И може дори да извлече някакви поуки от британския експеримент. В този ред на мисли ЕС може би няма защо да въвежда мита върху британските стоки, нещо повече - такива мита ще бъдат вредни. А ако продължим същото това разсъждение - мита не бива да има и по отношение на САЩ и Китай. А ЕС, на свой ред, би могъл само да спечели от сътрудничество с Обединеното кралство в областта на сигурността. Засега обаче вътре в ЕС надмощие взимат онези сили, които смятат спазването на европейските стандарти за закрила на европейската икономика, а не за протекционизъм.
Правилата ще се определят от Брюксел
В политическо отношение още по-важно е нещо друго: ЕС трябва да постави категоричното условие, че достъп до вътрешния пазар ще има единствено по правилата, определени от Брюксел. Защото трябва да е ясно, че има разлика дали си член на ЕС или не си.
Тъкмо по тази причина Европарламентът дори настоява на британците да не се дава пълен достъп до вътрешния пазар, независимо от това дали спазват европейските стандарти. Досега Брекзитът не намира подражатели сред държавите-членки, но ЕС не бива да разчита на това. Тъкмо тази опасност не разбират онези, които все още настояват за налагане на разни дребнави „наказания" срещу Обединеното кралство. Защото за ЕС е въпрос на самосъхранение Брекзитът да не намира нови последователи, тоест - да не се превръща в модел на успеха.
Затова пък преговорите с Лондон непременно трябва да се увенчаят с пълен успех. Защото на тази карта е заложено много. ЕС има голям плюс в търговията с Великобритания и дори само по тази причина няма интерес от налагане на мита, с каквито заплашва Джонсън. Но и британците нямат интерес от мита, защото половината от стоките им за износ се насочват тъкмо към ЕС. Преговорите между Лондон и Брюксел едва ли могат да вземат като образец Споразумението на свободна търговия между ЕС и Канада. Не само, защото Ламаншът е много по-тесен от Атлантическия океан, а най-вече поради разликата в изходните позиции: в тези преговори става дума не за отстраняване на препятствия пред търговията, а за въвеждане на такива.
Без компромиси от двете страни нищо няма да се получи. Съществува обаче една голяма опасност. Както се случваше толкова пъти по време на преговорите за Брекзита - и Лондон, и Брюксел могат да решат да действат на принципа: „който пръв мигне - губи." ЕС смята, че в икономическо отношение все още държи по-силните карти. Джонсън пък не без основание залага на друго. Според него, поне отделни държави-членки много държат да запазят добри връзки с Великобритания в областта на икономиката и на сигурността, поради което единството на ЕС бавно, но сигурно ще започне да се пропуква. Мишел Барние, който води преговорите с Лондон, добре осъзнава тази опасност: неговото предупреждение, че след трудните преговори около напускането на Обединеното кралство, сега всъщност предстоят същинските трудности, е насочено и навътре към Общността.
Двойно предизвикателство
Тъй че в момента ЕС е изправен пред двойно предизвикателство: да изгради истински добри нови взаимоотношения с Обединеното кралство и в същото време да запази вътрешното си единство. Защото в крайна сметка това може да се окаже много по-важно за бъдещето на ЕС от митата, стандартите и от целия Брекзит. Дрязги вътре в ЕС и сега има предостатъчно.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Слави
Коментиран от #13
20:38 14.02.2020
2 Българина
20:39 14.02.2020
3 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #7
20:40 14.02.2020
4 Боги
20:44 14.02.2020
5 хахаха
Коментиран от #6
21:07 14.02.2020
6 хахаха*
До коментар #5 от "хахаха":
...чакат...21:07 14.02.2020
7 Минаващ от тук
До коментар #3 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Кога Англия ще остане без колониите. Всичко що е било колония продължава да поднася уважението си на кралицата. Индия, Пакистан, Австралия, Канада. Великобритания и бившите и колонии са 2,5млрд. общество. ЕС да му мисли. Всеки ден Великобритания внасяше на ЕС 37млн. евро или лири ще те излъжа. Всеки Божи ден. За да могат останалите да усвояват. Не ги мисли Великобритания.Коментиран от #23
21:51 14.02.2020
8 Driving pleasure
Пожелавам успех на британците! да покжат, че има живот и извън кочината!
Коментиран от #18
22:08 14.02.2020
9 Не че нещо ама
22:42 14.02.2020
10 Някой
Коментиран от #11
22:50 14.02.2020
11 А по-добре ли е
До коментар #10 от "Някой":
Българи, румънци и поляци? Как мислиш? Англичаните са си направили сметката отдавна, а те смятат по-добре от тебе.23:17 14.02.2020
12 Гост
Коментиран от #14
23:47 14.02.2020
13 РЗС
До коментар #1 от "Слави":
баче, само да те светна че англичаните никога не са давали повече на ЕС отколкото са получавали, дори са на челните места по облаги от ЕС. Това, което правят е пълна безмислица и против всякаква логика, но го подложиха на обществено гласуване и овцете просто не знаеха, че са на голям плюс от ЕС. Единственото нещо, което не контролираха и трябваше да се съобразяват беше миграцията(свободното движение на хора). Като човек с английски паспорт съм чувал какви ли не глуповати мнения на англичани като това, че ЕС не им трябвал щото те банани си имали на острова и не им трябва вноса на ЕС(амайкоооо мила) до това, че друг е гласувал така щото му е писнало от пакита и индийци(които не са от страни в ЕС, а тоя не знам дали знае къде е Европа въобще), така че населението им е едно от най-глупавите на планетатаКоментиран от #20, #24
00:52 15.02.2020
14 Гошо
До коментар #12 от "Гост":
Да оказа се че Джонсън е агент на Путин Така сега се твърди Кво нещо са рублите а04:28 15.02.2020
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 АВЕ ДРЕМЕ МИ ЗА ТИЯ РОБОВЛАДЕЛЦИ
09:11 15.02.2020
17 пере
09:39 15.02.2020
18 Електрошок
До коментар #8 от "Driving pleasure":
Браво!Това е твоята тема!А не да защитаваш ДВГ!09:39 15.02.2020
19 гошо
09:39 15.02.2020
20 Електрошок
До коментар #13 от "РЗС":
Най-глупавите на планетата!?А ние сме най-бедни и болни в Европа!Обаче знаем къде е Венецуела и поддържаме база в Антарктида.Да се смееш ли,да плачеш ли?!09:55 15.02.2020
21 Електрошок
11:27 15.02.2020
22 Отговора е Ц
11:41 15.02.2020
23 12 udar
До коментар #7 от "Минаващ от тук":
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++12:17 15.02.2020
24 Грешиш
До коментар #13 от "РЗС":
мой човек. Населението като цяло не им е глупаво, просто ти си живял и общувал единствено с тази прослойка, която се състои от идиоти. Ако британската нация беше глупава, как тогава е в основата на модерното общество и създателка на голяма част от модерните технологии.Коментиран от #25
14:25 15.02.2020
25 РЗС
До коментар #24 от "Грешиш":
Ами живея тук от 8 години, може ли един човек за толкова време да контактува само с една единствена прослойка? Я се вземи в ръце. Между другото в много фирми и в общината на най-отговорните и високи позиции са чужденци, отговори си сам защо. Като цяло населението на страната няма почти никакви познания по география, физика, химия, общество, чужди езици и обществени науки. Не могат дори чисто нови автомобили да шофират с куп асиситенти, затова имат книжки само за автомат и за ръчни скорости, щото правителството им се е видяло в чудо да ги научи да използват повече от една ръка и крак за да не се пребият, по умните от маймуна взимат книжка за ръчни скорости. Като човек, който трябваше да науча английската история, за да взема гражданство, ще ти кажа, че англичаните не са били империя ръководена с акъл, а предимно с насилие, робство, заграбване, мошеничества, убийства, предателства и тн. В създаването на нещо тяхно почти винаги по големия екип е от чужденци. Мога да ти кажа всичко това, защото съм сред тях всеки божи ден от 8 години, а ти само си чел и чулКоментиран от #26, #27, #32
17:27 15.02.2020
26 Населението
До коментар #25 от "РЗС":
с което ти общуваш няма почти никакви познания по география, физика, химия, общество, чужди езици и обществени науки...Това е твоята среда. Вероятно и квартала, в който живееш наподобява гето и за това може би смяташ че цяла Англия е кочина. Аз живея в УК по-дълго от теб и за мое щастие познавам британци, които притежават интелект :)Коментиран от #28
17:43 15.02.2020
27 Защото
До коментар #25 от "РЗС":
англичаните са прости за туй имат най-добрите университети в света, а понеже нашето образование е много добро, от няколко години турци завършили висшо в БГ-то трябва да държат приравнителни изпити в Турция...17:54 15.02.2020
28 РЗС
До коментар #26 от "Населението":
абе мен, защо правиш предположения за хора, които не познаваш. Ако имаш поне малко интелект ще знаеш, че умни хора не правят като теб. Живея в центъра на Глазгоу на 5 минути пеша от най-централната улица, живея в 10 годишна сграда, в затворен комплекс със паркинг с бариера. До мен е мениджъра живее мениджъра на интерконтинентална верига известни ресторанти, под мен е мениджъра на голяма верига магазини, срещу мен шефа човешки ресурси в общината, в сградата в която живея има само едни случайни китайци, които се занимават с дропшипинг в амазон и смениха вече трето ново бмв за 2 години. В средата, в която аз съм ти навярно никога няма да бъдеш, нито пък ще живееш в такъв квартал. Тук въпроса не е дали познаваш някой с интелект, както виждаш около мен са само такива, но казвам за британското общество като цяло, не дали познаваш някой с iq по-високо от на стоножка. Системата им е така изградена, че мисловна дейност почти не е необходима. Всеки народ си има кадърни кадри, въпроса е какъв процент от населението са тези кадри. Ако въобще знаеш нещо за обществото тук, ще ти е ясно че повечето кадърни кадри са чужденци като най-голямо число се пада на здравеопазванетоКоментиран от #29
00:21 16.02.2020
29 Предположението
До коментар #28 от "РЗС":
ми за теб се базира на грешките, които си написал в предните си коментари, и които един човек живял 8г в УК не би допуснал.1-ва грешка: пишеш че си учил английска история за да вземеш гразданство. Учи се британска история и култура.
2-ро пишеш че имаш английски паспорт. Такъв паспорт няма, има британски...
3-то пишеш за английска империя. Имало е британска, не английска...
4-то навсякъде пишеш за англичани, а твърдиш че живееш в Глазгол, град намиращ се в Шотландия, тоест живееш предимно сред шотландци...
Недей да бъркаш между ''мениджър в'' и мениджър на''.
Цените на имотите в Глазгол не са от най-високите така че би могъл да живееш в затворен квартал.
Но от това, което си написал ми се струва че си български гражданин от Кърджали или Разград...
10:56 16.02.2020
30 РЗС
Коментиран от #31
12:08 16.02.2020
31 Както
До коментар #30 от "РЗС":
казах, съдя за теб по твоя изказ, а той е на не особено начетен човек, разбра ли kanarinapred?13:44 16.02.2020
32 Гост
До коментар #25 от "РЗС":
Абе пич не се излагай. Какво са 8 години в чужбина? Точно колкото да се адаптираш малко от малко. Живея от 27 години в чужбина(западна европа), тук съм завършил училище и университет и мога да ти кажа, не подценявай местното население дали англичани, дали германци, дали италианци. След около 10 години пак пиши за впечатленията си.11:35 17.02.2020
33 международен омбудсман
Без емоции и без страсти.
23:54 17.02.2020
34 Пророка
15:11 06.05.2020