13 Май, 2020 17:49 3 435 11

"Вирусът", който уби и Милен Цветков

  • милен цветков-
  • катастрофа

България е държавата с най-висока смъртност на пътя в ЕС: 96 загинали на 1 милион жители за 2017 година

"Вирусът", който уби и Милен Цветков - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Живея до натоварен булевард в София. Чувам и виждам доста неща. Полиция с радари и камери няма. Почти всеки мотоциклетист се чувства длъжен да изцеди двигателя си до дупка и с неистов вой. Наблюдения на Георги Ангелов.

От КОВИД-19 в България са починали по-малко от 100 души, а и медицината вероятно ще се справи с епидемията. Друг “вирус” обаче изглежда неизтребим. България е държавата с най-висока смъртност на пътя в ЕС: 96 загинали на 1 милион жители за 2017 г. Само за второто полугодие на 2019 г., по официални данни, загиналите са 374 - или средно по около двама на ден.

Обществото настръхва от фрапантни случаи, като пътно-транспортното убийство на Милен Цветков на Великден. Но дни по-късно, след разхлабването на мерките срещу коронавируса и премахването на КПП-тата, произшествията дори се увеличиха.

Пушещи гуми, неистов мотоциклетен вой

Живея до натоварен булевард в София, където в един къс участък ще преминете покрай парк, болница, кино, две училища, дом за стари хора, спирки на метрото и РПУ. Дори денем двайсетина-годишни младежи с по-стари от тях германски коли дрифтят върху „зебрата” при зелен светлина за пешеходците. Ако не знаете: дрифт е техника на шофиране, при която шофьорът нарочно извежда автомобила извън контрол чрез „презавиване“. Впрочем, неуспешните дрифтове оставят много и видими следи по ограничителните колчета. Нощем светофарите се превръщат в стартова светлина за “Бързи и яростни - София”, а почти всеки мотоциклетист се чувства длъжен да изцеди двигателя си до дупка и с неистов вой… Полиция с радари и камери няма.

Какви са причините за епидемията от смъртност на пътя?

Според доклад на новата Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, най-честата причина за катастрофи и смърт през втората половина на 2019-та е неспазване на правилата. Най-много са загиналите при навлизане в насрещното движение или отнемане на предимство, а най-много пешеходци на пешеходна пътека или спирка.

Лошите пътища

Докладът установява, че по пътищата липсват мантинели, а част от наличните не отговарят на стандарта. Липсва или е изтрита маркировката, а вместо боя “пластик” се използва акрилна, която трае по-малко. На доста места вертикалната сигнализация не съответства на пътната маркировка. Асфалтът също не е в добро състояние.

Бедността не е оправдание

Според статистиката, старите автомобили над 15-годишна възраст, които преобладават в България, вероятно са по-опасни. Но бедността не може да бъде оправдание, защото около 15 държави със сходни доходи на населението успяват да поддържат много по-ниска смъртност на пътя.

Така можем да сведем основните причини до две: безотговорни шофьори и безотговорни органи, които не поддържат пътищата, не контролират спазването на правилата и сякаш нямат волята това положение да се промени.

Какво спасява животи?

В много страни има добри примери и мерки, които намаляват смъртността и травматизма по пътищата, тъй че изобщо няма нужда да откриваме топлата вода. Приети са и редица международни документи, които задават необходимите стандарти. България не покрива препоръките на СЗО за законодателство поне по два параметъра: в страната са прекалено високи както прагът за употреба на алкохол, така и разрешената скорост.

Като организация на ООН, СЗО има разработено упътване наречено Save Lives. На първо място там е “Контрол на скоростта”. Тази мярка предвижда да се модифицират пътищата така, че да се успокои трафикът с помощта на кръгови движения, “легнали полицаи”, “шикани” и т.н. Натъквайки се на тези препятствия, уличните състезатели няма да могат да карат бързо, дори да искат. А ако средната скорост бъде намалена само с 5%, това може да доведе до 30% по-малко фатални катастрофи. В противоречие с тази тенденция, както в София, така и в голяма част от българските градове новите улични ремонти разширяват улиците и скоростта реално се увеличава.

Отговорност и „хигиена" – помагат не само срещу коронавирус

Общото между двата "вируса" е, че се разпространяват заради липсата на лична и институционална отговорност, ако щете – и на „хигиена". Мерките срещу безотговорните шофьори и мерките срещу коронавируса масово се възприемат като ограничаване на личната свобода. А свободата е преди всичко отговорност. Отговорност към собствения живот, към живота на близките и живота на всички в обществото.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Като не ти

    5 36 Отговор
    Харесва шума на града отивай на село там е спокойно
  • 2 Manhart

    14 6 Отговор
    Дано Гешев затегне мерките както каза! :\
  • 3 Иво

    13 2 Отговор
    На българина не му ли бръкнеш в портфейла нищо не става!

    Младен Маринов с неговият израз "на терен" да вземе наистина да ги сложи на терен, а не само телевизионни репортажи как полиция спира автомобили?
  • 4 иван

    16 2 Отговор
    Комплелсарщината и липса на адекватен съд е причината.
  • 5 СДС поварня

    12 4 Отговор
    Не виновен е този който е употребил наркотика,виновни са тези които са позволили да се разпространяват и продават наркотици на територията на България
  • 6 Край

    4 0 Отговор
    Така е, при вторите по интелект след евреите е така.
  • 7 шИфиор

    9 0 Отговор
    Истината е съответните наказания който е виновен плаща за това което е свършил.Алкохола не е проблем за уравновесените водачи,проблем е т.н гУлеми шофери
  • 8 Кой е този

    0 1 Отговор
    Г.А. ? Да не е оня отБНТ?
  • 9 ФАКТ

    4 2 Отговор
    Докато съдебната система не започне да работи както трябва, КАТ и с Божията помощ няма да се справи ! Още повече и защото броя
    на пътните полицаи е същият колкото е бил и през 1989г. ?!
    Помните ли как преди няколко години с решение на съда бяха обявени за "незаконосъобразни" над 200 000 електронни фиша, защото снимките от мобилните камери е можело да бъдат от манипулирани от катаджиите ?!
    И всичко това, защото доста адвокати, прокурори и съдии бяха "влезли в кадър"...
    В другите държави отдавна са сложили десетки хиляди камери по улиците и пътищата, а в България стационарните все още са под 50(петдесет)...
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Онзи горе си знае

    1 0 Отговор
    работата, той показва верния път на всички, но някои неверници с шумни мотори и мощни коли избират по-бързи маршрути към и от ПирогОФФ.... интересно е че степента им на саморедукция е по-висока от вероятността да умрат от Covid19, но понякога вдигат този процент като завличат със себе си и невинни като милен