По-рано стана ясно, че новата учебна година в българските училища ще започне присъствено. Училищата ще трябва да разработят и "екшън план" за преминаване към дистанционно обучение, което за мен само показва, че все още изобщо не е сигурно дали присъствено обучение ще се провежда.
Ефективно ли е електронното обучение и как протече то през втория срок на учебната 2019/2020 година обсъдихме с човек, който го познава от съвсем близо – с български учител. Тоня Вълкова е учител по руски език в средно училище, преподавала е също и български език. Какво ни каза тя, можете да разберете в следващите редове:
- Според Вас, беше ли трудно да започнете дистанционното обучение, което COVID-19 наложи?
- Беше трудно, защото ние не бяхме подготвени за електронно обучение. Дойде ни като гръм от ясно небе. Трябваше в движение първо да си правим онлайн групи, по които да общуваме. След това, когато се появиха платформите – ние работихме с Microsoft Teams, вече беше по-добре. Ние не бяхме обучени да работим с тези платформи и точно в движение стана – трябваше да сме готови от днес за утре. Ние, учителите, понеже сме съвестни, нищо че ни оплюват, се научихме, но беше много трудно – и за нас, и за децата. За щастие около месец след началото на дистанционното обучение свикнахме, нагодихме се.
- Беше ли достатъчно ефективно дистанционното обучение?
- За мен не е достатъчно ефективно. Не може да се сравни с присъственото обучение. Първо, защото не всички деца се включват. Някои не искат, други нямат възможност. За да се включи в обучението, детето трябва да има отделен компютър. Не всяко семейството има тази възможност, а участието от телефона не е толкова ефективно, колкото от лаптоп. Второ, защото учениците могат да се регистрират, че са в час и да не са в час.
- Неприсъствието отбелязваше ли се по някакъв начин?
- Да, ние си водехме присъствие и отбелязвахме. Който не е присъствал на електронното обучение, след това идваше на допълнителни часове присъствено в училище. Не бяха много деца, спазихме изискването да не са повече от 10 деца в класна стая. Седяха през един чин, спазихме всички изисквания за маски, за дезинфектанти.
Самото електронно обучение не е ефективно, защото го няма контакта очи в очи между учител и ученик. Ученикът, след като аз не го виждам, може да преписва, може да прави каквото си иска. Получиха се едни високи резултати, които не са реални, според мене. Който е съвестен и учи, дали учи присъствено или електронно, той учи. Не са много тези деца обаче .
- Колко наистина са тези деца – това все пак са деца, не можем да разчитаме на тяхното самосъзнание?
- Това са деца, да. Възрастните хора не са достатъчно отговорни – аз съм чувала как майки и роднини подсказват отстрани по време на изпитване, което е безотговорно. Не зная какво искат тези хора – децата им да знаят или искат оценка. Може би е второто.
- Вторият срок на учебната година беше ли пропуснат или успяхте все пак да свършите някаква работа?
- „Някаква работа” – това е точният израз. Някаква работа свършихме, не е пропусната. Мисля, че в моя клас, понеже децата са съвестни, а колегите – добри, нещата горе-долу се получиха. Пак е горе-долу обаче. Ще имаме много работа през новата учебна година. Дано повечето занятия са присъствени, а електронното обучение да е изключение.
- Да разбирам ли, че не се притеснявате от присъствените занятия заради вируса?
- Не можем да живеем цял живот в страх. Ние ще вземем необходимите мерки. Ще направим каквото се иска от нас. Не можем наистина да живеем цял живот в страх. Да не говорим, че ще се получи голям пропуск в знанията на тези деца, а животът върви и времето минава. Не можем да се върнем назад, децата не могат да наваксат пропуснатото.
Ако една година премине в електронно обучение, това ще е пагубно за тяхното обучение. Ще трябва да имат достатъчно високо съзнание, за да се образоват сами, а родителите ще трябва да правят всичко възможно, за да им помагат.
- Ако се наложи да се върнете към електронно обучение, за какъв период от време, според Вас, е приемливо да се провежда то?
- Не повече от 2-3 седмици. Даже би било добре, защото винаги има грипни ваканции. Би било хубаво да се обучаваме електронно по време на грипните ваканции вместо да не правим нищо. Когато децата се откъснат съвсем от учебния процес, след това трудно влизат в ритъм. Можем да се обучаваме дистанционно например два пъти в годината, но да прекараме цял срок в електронно обучение – много е и това е загубено време.
- Имахте ли обучения относно работата Ви онлайн с платформата, която беше избрана от министерството - Microsoft Teams?
- Да, изпратиха ми файл, направен от IT специалист, от който нищо не разбрах. Той си служеше с термини, които на него са му до болка познати, а на мен въобще. В началото аз бях шокирана. Беше ми трудно. Добре, че синът ми стоеше до мен и помагаше. След това една учителка също беше публикувала видео стъпка по стъпка как точно се работи с Microsoft Teams. Друго е учител да ти обясни. Имаше и уебинари, които аз не посетих, защото бях разрешила тези въпроси със сина ми.
Бях впечатлена, че от министерството ни направиха много за бързото ни влизане в ритъм. Постоянно ни пращаха някакви уебинари, много се постараха и не мога да го отрека. Започнахме да работим в Teams около месец след началото на електронното обучение. Към този момент вече знаем и сме подготвени, а децата също.
- А ако си учител и нямаш личен компютър вкъщи, как се провежда обучението?
- В нашето училище раздадоха на тези колеги таблети, след което трябваше да ги върнат. Раздадоха и на децата таблети, но пък имаше деца, които живееха на места без интернет връзка. Тези деца идваха присъствено в училище от началото до края на месец юни. Зная, че в други училища са били раздавани и флашки с интернет, но на нас не ни дадоха.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 мечо кух
Коментиран от #4
17:22 11.08.2020
2 Kris51
Коментиран от #5
17:22 11.08.2020
3 учител
17:31 11.08.2020
4 КАП
До коментар #1 от "мечо кух":
Мечо още асимилира за какво иде реч, препрочита, ама не вдява.17:35 11.08.2020
5 Миризлив пор
До коментар #2 от "Kris51":
Искаме или не, технологиите се развиват и вървят напред, много професии просто си отмират защото машините постепенно избутват хората. Това е било през годините, първо животинската тяга, после е била водата, вятъра, парата, първите машини, автомобили и влакове, трактори и комбайни на полето, сега компютри и интернет вземат поредните жертви като работни места. Вярно че строгия даскал не може да избива комплекси на гърба на децата, но училищата бяха затворени не само у нас, време е да има някакво развитие а не само да караме децата да учат на изуст.17:37 11.08.2020
6 Строг учител
Коментиран от #12
18:04 11.08.2020
7 йокин
18:33 11.08.2020
8 Глобалист
19:05 11.08.2020
9 Лумпен
20:17 11.08.2020
10 имах си хАс
20:17 11.08.2020
11 ИМПЕРИАЛИСТ
20:20 11.08.2020
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 рита ромпасо
21:27 11.08.2020
14 отегчена
22:19 11.08.2020
15 Гражданин.
22:23 11.08.2020
16 daaa
00:18 12.08.2020
17 абсолютно
01:23 12.08.2020
18 123
02:10 12.08.2020
19 АнТоНиМеН
Училищата ще бъдат следващата гореща зона в битката с пандемията, аа противоепидемичните мерки и изпълнението им при провеждане на присъствени занятия ще бъдат химера.
07:57 12.08.2020
20 pbdan
Не бива да се очакват чудеса за няколко дни. Здравната каса от 2000г. досега колко пари похарчи и няма електронен регистър на здравноосигурените. Нямаме електронно правителство, тоол системата погълна стотици милиони и пак има фалове. НАП я хакнаха, системите на КАТ, МВР, Митници забиват често... Сега да искаме от учителите за няколко дни без никакви пари и техника, никакво предварително обучение, със собствени най-вече компютри - техни и на децата, да започнат дистанционно обучение на ниво е доста наивно. Да не говорим семейство с родители работещи дистанционно и 2 деца на училищна възраст. Колко компютъра им трябват?
09:50 12.08.2020
21 pbdan
09:54 12.08.2020