2 Септември, 2020 16:00 7 798

Телевизиите ни заливат с мазен турски шербет

  • турски сериали-
  • телевизии-
  • мерки

Целта на управляващите е да затъпеем от екшъни, сапунки и чалга!

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Огнян Стамболиев

Плановете „Дълес“ и „Ран“ дадоха своите горчиви плодове. За тези три десетилетия България е полуразрушена, а българите, които доскоро бяхме сред най-образованите и културни народи в света, вече слязохме на друго културно стъпало. Това беше и мечтата на нашите нови мутрополитици от ГЕРБ, заграбили на три пъти властта с машинации и без проблеми.

А сега нагло и безсрамно не искат да си идат.Те отдавна разбраха, че ниското образование и култура са гаранция за техния успех и затова насочиха усилията си към това – да „реформират“ (съсипват!) нашата култура и духовност. Резултатите са налице, а бъдещето ще е още по-тъжно. Двамата последни „културни” министри нанесоха немалко вреди в тази насока.

Думата ми сега е за турската филмова инвазия, която започна преди десетина години с „Дни на турското кино“ в София, организирани от верния на Анкара „български” „културен” министър и продължи с нашествието на турските телевизионни сериали по главните и най-гледани канали – телевизията с небългарското име BTV и НОВА ТВ – двете частни телевизии, в които всичко е шоу и няма култура. /Но във втората, има, за срам на екипа и собственика ѝ, преклонение пред Бойко и управляващата мафия!/ Не мога да кажа какъв е точният брой на тези „шедьоври“ на седмото изкуство от Анадола, но четох някъде, че от 2011 до 2013 г. те били повече от 35. А сега казват, че са около 70!

Срамно е, че европейска България е на второ място след азиатския и мюсюлмански Азърбайджан по разпространение на тези „шедьоври”, от които Турция печели по 150 до 200 милиона годишно! При положение, че тези телевизии не показват достатъчно български филми или го правят твърде рядко, че добро и стойностно кино от Западна и особено от близката нам Източна Европа те почти не излъчват. Да не говорим за опера, балет, симфонична музика и дори оперета. В програмите на Нова и БТВ те са просто „табу“! А останалото са американските глупекшъни, фентъзитата, ужасиите и други „възпитаващи“ децата и младежите холивудски продукции и латиносапунки.

Да не говорим, че се излъчват филми, неподходящи за деца, при това през деня или в прайм- тайма, което е недопустимо дори в една страна като Щатите, но СЕМ съвсем не се вълнува от това. Също и за десетките диско/рап/ чалга канали... На нашите екрани почти липсват стойностните продукции Франция, Германия, Русия, Полша, Англия , екранизациите на класически автори, сериозните, наистина художествените филми. Да не говорим за архивното или студийното кино. Затова пък гледаме фалшификати като „Великолепният век“ (в който турците са предрешени като същински ренесансови благородници от Венеция или Флоренция!) и „Падането на Константинопол“ (в него поробените християни направо приветстват своите поробители!), както и сапунените сериали със съвременна тематика.

И така тези канали
ни натрапиха в най-гледаното време „Листопад“, „Звезди от Босфора“, „Семеен сарай“, „Под липите“, „Забраненият плод“, „Горчива любов“, „Късчета живот“… Да, „Късчета живот“! Заглавието обобщава претенциите на анадолските продуценти – да ни представят живота в днешна Турция. Тази определено азиатска страна, присъстваща само с няколко процента от територията си в Европа, но с претенции за членство в ЕС, за разлика от нас не жали средства и усилия за своята масирана културна пропаганда.

Целта е една: инвазия на Турция на Балканите – през България до Унгария, както заявяват открито неоосманистът Ердоган. Въпросните продукции са просто част от политическата пропаганда.
Те са заснети преди всичко в новата и старата столици (Цариград и Анкара) и представят откровено идеализиран образ на Турция. В тях няма да видите мизерията на Анадола, тежкия труд на селяните там, тормоза над кюрдското население, нито примитивните турски обичаи около Рамазана и сюнета (обрязването на момченцата), нито ще чуете рева на имама от минарето (по пет пъти на ден), нито зверското убиване с камъни от близките на млади жени, които били прегрешили…

Затова пък ще видите комфортни интериори, луксозни лимузини, млади и красиви гримирани жени с къси поли и голи гърбове. Типични парижанки! Мъжете са като английски джентълмени, а младите – изискани лондонски дендита. Разбира се, няма да видите бурки, забрадки, фереджета, шалвари… В тези сапунки на морала и добродетелите, по които си падат някои дами на възраст, показват фалшив образ на Турция, подсладен с премного локум и мазен шербет.

Та, по този повод питам нашите телевизии, СЕМ и културното ни министерство: защо трябва да допускаме тази откровена турска инвазия? Защо ние не инвестираме за достатъчно и добро кино, та трябва да търпим тези сурогати? Ние имаме богато литературно наследство – имаме класици на българската литература, имаме велики личности: писатели, музиканти, художници, артисти. Не правим филми по тях и за тях.

Ще спомена руснаците и румънците, които са най-близо до нас. Там почти не е останал автор или книга, а също и голяма личност, които да не са били обект на киното. А у нас няма нито един художествен филм за Вазов, за Владимир Димитров- Майстора, например, за Елин Пелин или за „българския славей“ Христина Морфова. И вместо да се създават филми и сериали по Вазов, Елин Пелин, Г. П. Стаматов, Константин Константинов, Йордан Йовков, Яна Язова, Димитър Талев, Димитър Димов, Емилиян Станев и още десетки наши блестящи творци, с подкрепата на културното ни министерство, начело на което, за наш срам, стои един нагъл турчин, се произведоха такива отблъскващи продукции като „Дзифт“ (на арабски „смола“), „Мисия Лондон“ или „Източни пиеси“, които, за разлика от турските сериали, създават един грозен и отблъскващ негативен образ на България.



Свързани новини