Вчера Министерският съвет одобри проектозакона за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата. Според промените в проектозакона, се предвижда нарушенията и техните наказания да се случват с издаването на един документ – фиш.
От ФАКТИ се свързахме с инж. д-р Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, за да говорим за тази предложена промяна в Закона за движението по пътищата и за нейното значение за безопасността по българските пътища. Разговора ни четете в следващите редове:
- Д-р Милчев, в последния ни разговор за АМ „Тракия” с Вас говорихме за Закона за движение по пътищата и как философията му е грешна, как системните нарушители успяват да се измъкнат. Изменението за връчване на фишове би ли могло да помогне във връзка със системните нарушители?
- Опростяването на административната процедура по установяване, връчване и събиране на глобите е крачка напред. Това, което мен лично ме притеснява е, че отново сме свидетели на такива частични промени, но не виждаме цялостна концепция за един нов Закон за движение по пътищата, който да ни покаже накъде ще вървим.
Тази промяна и всичките тези промени, на които в последно време сме свидетели са именно кърпежи на един абсолютно компрометиран закон – и Закона за движение по пътищата, и Закона за административните наказания и нарушения. Посоката е вярна, но едва ли ще даде резултат, защото е необходимо да се извършат още доста действия, за да има един цялостен резултат, а той е да видим, че трайно и неизбежно ние намаляваме пътнотранспортния травматизъм.
Да, безспорно с тази промяна, която ни се предлага ще се постигнат ефекти от гледна точна на административната тежест, която изнася Пътна полиция по връчването на наказателните постановления, но само толкова. Тя ще облекли пътните полицаи – това не е лошо, но голямата цел, към която се стремим – пътнотранспортният травматизъм да бъде ограничен, намален няма да може да бъде постигната само с тази крачка. Необходима ни е цялостна концепция.
- Трябва ни нов Закон за движение по пътищата или конкретни изменения?
- Трябва ни нов Закон с нова философия. Вече каква да бъде тази философия, е големият въпрос. Това, което от Института за пътна безопасност предлагаме е да бъде реорганизирана цялата система за пътна безопасност, така че общата отговорност за пътнотранспортния травматизъм да се носи от доставчика на транспортната система – от държавата.
За всяко отделно произшествието отговорността така или иначе се носи от шофьора, но за общото състояние трябва да се носи от доставчика на транспортната система, а не да се прехвърля на шофьорите – да се казва, че шофьорите в България не спазват правилата, че са лоши, невъзпитани, недобре обучени. Същите тези шофьори, когато отидат в Гърция или Германия, или някъде другаде променят своето поведение.
Ние се нуждаем от нова философия и в Закона за административните наказания и нарушения. Само тази промяна, която ни се предлага няма да е достатъчна. Необходимо е глобите да се подредят по тежест на обществена опасност и още много неща. Аз съм скептичен. Това е предложение на Министерски съвет, което тепърва ще влиза в Народно събрание, а това Народно събрание не се знае какъв е мандатът му. Това е опит да за подмяна на дневния ред в обществото. От нищото изведнъж се вади тема, която да възпламени хората, защото всички ние сме нарушите по един или друг начин на пътя и това ни касае.
Това не е тема, която ще реши проблемите на пътната безопасност в България. Това е опит да бъде подменен големия въпрос, а именно – върховенството на закона. Това предложение само по себе си няма да даде резултатът, който се търси – намаляване на пътнотранспортният травматизъм.
- Трябва ли да се притесняват българските шофьори от това предложение?
- Няма от какво да се притесняват от това, че пътният полицай директно ще налага глобите. И в момента практиката е такава, че под 1 процент от съставените актове отпадат на ниво началник на Пътна полиция. По-скоро ако те отпадат, отпадат в съда, а и в това предложение съдебната процедура не е променена – фишовете ще могат да бъдат обжалвани по съдебен ред.
Смея да твърда, че по-голямата част от пътните полицаи на улицата са по-грамотни от техните началници, защото те всеки ден работят със законите. В момента сме свидетели как ръководителят на Пътна полицая и началните на Пътна полиция в големите областни дирекции абсолютно никога не са се сблъсквали с нарушители – просто никога не са били пътни полицаи.
Доверието към полицая на улицата не трябва да бъде подценявано. Доверието, което има МВР, респективно и Пътна полиция, ниският авторитет и ниският рейтинг будят много съмнения и задават много въпроси като този няма ли да се повиши корупцията. Корупцията няма да се бори с утежняване на административната процедура. Корупцията трябва да се бори с върховенство на закона.
- Освен философията в законите има ли нещо, което може да се промени, за да се намали травматизмът по пътищата, да се намали големият брой на катастрофите?
- Не е възможно с някаква конкретна мярка да се реши проблемът с травматизма. Ние от Института за пътна безопасност готвим програма за управление на пътната безопасност за срок от две години, която съвсем скоро ще бъде предоставена на всички политически партии и ще искаме да чуем тяхното мнение. Няма ли ясна програма, с план за действие – кой министър, в какъв срок, какво трябва да свърши, за да може накрая да се промени цялата картинка, ние просто ще се упражняваме на тема пътна безопасност.
- Няма как да не Ви попитам за републиканския път II-16 през Своге, в който в момента е пренасочен тежкотоварният трафик заради ремонтите по пътя Ботевград-Мездра. Вие сте консултирали община Своге за този път и сте запознат с темата. От ФАКТИ получихме отговор от АПИ, че този път е безопасен – Вие как мислите, пътят безопасен ли е за преминаване на тежкотоварни автомобили?
- Консултирал съм община Своге, а също и община Нови Искър миналата седмица по същия въпрос. Този път е изключително опасен. Предложихме на среща, която се проведе в община Нови Искър преди два дни конкретни промени във временната организация като изграждане на временен светофар, обновяване на маркировката до 15 септември, намаляване на скоростта в Искърското дефиле до 30 км/ч, дежурства от доброволци и директори, учители, които да излязат на пешеходните пътеки, които пресичат пътя, а също и Пътна полиция да дава дежурства в сутрешните и обедните часове, когато децата идват и си отиват от училище. Това са предложенията, които ние направихме и ще следим много внимателно какво ще се случи, защото въпрос на време е там да стане много тежък, трагичен инцидент.
В момента, тъй като се извършва рехабилитация на пътя Ботевград – Мездра, цялото движение трябва да мине от някъде.
- Не е ли възможно през Петрохан да не минава само част, а целият трафик?
- Една част - да, но не може цялото движение да мине оттам, защото същото ще се получи. Поради тази причина, от Института за пътна безопасност сме предложили и на Столична община, и на АПИ нова по-безопасна временна организация на движението. След като ще се допуска такъв трафик, да имаме и контрол върху този трафик. Нямаме ли контрол, оставаме всичко отново да се решава от ползвателя на транспортната система – от нашите деца, от нас самите. Докато то трябва да бъде решено от доставчика на транспортната система.
Именно тук е големият въпрос в новия закон, новата философия, която ние предлагаме – да се преобърне отговорността, защото тя трябва да се носи от доставчика. Ако стават много катастрофи, ако има проблем с трафика, доставчикът трябва да носи тази отговорност, да е казано как я носи тази отговорност и кой е доставчикът - ясно е, че това е държавата, но колко институции на тази държава.
Затова създадохме Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ – за да носи общата отговорност за състоянието на пътната безопасност, но тя не я носи. Ето това е големият ни проблем – тя не я носи. Затова от Института за пътна безопасност съвсем скоро, преди няма и две седмици написахме предложение до вицепремиера Томислав Дончев, с което го приканваме да предприеме незабавни структурни и кадрови промени в Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, защото тя му е пряко подчинена.
Ако ние не можем да намалим жертвите на пътнотранспортни произшествия в България, то отговорността вече година и половина се носи от Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ и респективно от вицепремиера Томислав Дончев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 притаен под масата
13:24 10.09.2020
2 Хххххп
13:26 10.09.2020
3 Хххххп
13:28 10.09.2020
4 Цуки
Коментиран от #16
13:30 10.09.2020
5 Гост
13:30 10.09.2020
6 Кой68
13:30 10.09.2020
7 амчи тя
13:33 10.09.2020
8 Само не
Коментиран от #10
13:42 10.09.2020
9 Тенденция
13:46 10.09.2020
10 Виж сега
До коментар #8 от "Само не":
че си прав прав си, но как може на,, магистрала"да имаш 90км???Пожелавам ти от сърце да посетиш Франция, Испания или Холандия за да видиш какво се казва магистрала или отскочи до Хърватия
Коментиран от #19
13:48 10.09.2020
11 Грешка
14:19 10.09.2020
12 Иван
14:25 10.09.2020
13 SSSA
Коментиран от #15
14:36 10.09.2020
14 Томислав
14:37 10.09.2020
15 Любопитко
До коментар #13 от "SSSA":
Всеки ден приемат нови закони , а приетите вчера вече са остарели! Стара приказка е - когато човек иска - работи, а мързи ли го - търси причини. Май това предимно правят в НС - винаги имат обяснение защо нищо не се променя към по-добро и все затъваме.14:49 10.09.2020
16 Той ти гое казал
До коментар #4 от "Цуки":
че шофьорът също носи отговорност ноза нарушението си. За всички нарушения като цяло отговорност носи държавата.нтя трабва да вкарва ред, да наказва, да глобява, да вкарва в затвора. Същите тия шофьоринса са по ниски от тревата в Германия14:50 10.09.2020
17 доц Димитър Димитров. Политолог
15:08 10.09.2020
18 ред му е майката
1. Масово купуване на дипломи и шофьорски книжки;
2. Напълно неграмотни шофьори;
3. Напълно некадърни ръководители по агенциите и в министерствата, грижещи се за пътищата и движението по тях. Вместо да прилагат закона, те изпълняват нечии нареждания;
4. Скапани пътища, резултат от схемата 20% от средствата по строежа за пътя - 80% в джоба;
5. Супер нагли шофьори, които са все отрочета на мастити бизнесмени, политици, прокурори и т.н., за които НЕ ВАЖАТ законите. Във всяко населено място има поне по 5-6 такива, които се движат в градски условия с по 120 км. в час и никой не смее да ги санкционира, защото после таткото ще санкционира полицая и ще го остави без работа.
6. Почти всички цигани са с книжки, а в същото време са напълно неграмотни - как става, никой не знае. Повечето карат коли без регистрация, без преглед, без застраховка, без номера и т.н. - но тях законът не ги лови. Те са особена, привилегирована и защитена от категория лица;
7. Руси кукли, пристанали на поредния бизнесмен или политик, които карат мощни джипове направо по тротоарите, докато в същото време се мажат с червило или танцуват чалга зад волана - санкции също няма, защото са нечии....
8. Поради беднотията автопаркът е на възраст над 20 години, което си е сериозна опасност, колкото и добре да подържаш превозното си средство.
9. Пълна безотговорност н
16:54 10.09.2020
19 приятелю
До коментар #10 от "Виж сега":
не говорим за качеството на пътищата, става дума за това, че не се спазват правилата. Ходил съм къде ли не в Европа, там също правят ремонти, дори и по магистралите.Правят ги по съвсем друг начин, вярно е, обаче абсолютно всички спазват знака за ограничение на скорост в отсечката в ремонт. Всъщност темата е много по-дълбока и не касае само пътищата.17:16 10.09.2020
20 ГРАД КОЗЛОДУЙ
18:53 10.09.2020
21 ГЕРБКП
Цветан Цветанов – член на БКП, сержант в ДС – VІІ главно управление – ЦИОУ
Йорданка Фандъкова – редови член на БКП като учител
Цецка Цачева – партиен секретар на Окръжен съвет в Плевен
Красимир Велчев – член на БКП като пилот в авиацията
Менда Стоянова – член на БКП, партиен секретар в ОНС Пловдив
Пламен Нунев – редови член на БКП
Росен Плевнелиев – първи секретар на общински съвет на ДКМС.
Николай Младенов – син на служител на ДС от засекретено ниво
Сергей Игнатов – син на секретар на ОК на БКП - Видин
Аню Ангелов – партиен секретар, делегат на 14-тия конгрес на БКП.
Нона Караджова – дъщеря на завеждащ отдел в ЦК на БКП.
Лиляна Павлова – внучка на партизанин от бригада „Чавдар“, по-късно с пост в БКП.
Диана Ковачева – дъщеря на завеждащ отдел в ЦК на БКП.
Георги Марков – агент Николай от Шесто управление (политическа полиция) на ДС, вербуван още през 1972;
Данаил Кирилов - член на БСП през 1997 г., съветник на президента Георги Първанов, а от 2007 г. и общински съветник на БСП в София.
Сотир Цацаров – Шеф на КПКОНПИ – член на БКП от казармата.
Борис Велчев – председател на Конституционния съд - син на член на ЦК на БКП и внук на член на Политбюро на ЦК на БКП.
Димитър Георгиев, председател на ДАНС – син на офицер от 4-то управление на ДС, работил в ДС от 1971 г.
Калин Митрев, български представител в Европейската банка за възстановяване и развитие – агент на ДС „Симеонов“ и
19:13 10.09.2020
22 Иванова
19:54 10.09.2020
23 Перо
21:18 10.09.2020
24 Шаран БГ
При толкова много престъпления на държавници - да има някой ...виновен в нещо..... Няма ! Всички са ангелчета ! Как няма да обичат фалшивата демокрация........?!?
11:18 13.09.2020