„По второкласния път II-16 няма пропадания на банкета и на пътното платно. По трасето се извършват регулярни огледи и където е необходимо се предприемат локални ремонти на участъците с компрометирана настилка или друга част от пътната инфраструктура. За осигуряване на безопасно движение, недопускане на инциденти и гарантиране на сигурността на пътя в момента се изкърпват повредени площи и деформации в настилката. Почиства се крайпътната растителност за осигуряване на видимост и габарит на трасето. За последната година и половина в подобряването на безопасността на пътя са вложени над 2 млн. лв.“, това е отговорът на АПИ, който от ФАКТИ получихме на въпросите си дали по републиканския път II-16 през град Своге има ли пропадания на банкета или липса на почва под платното.
Различно от твърденото от АПИ казва Ц. Такев, който на 15 юни тази година подава сигнал към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията през Системата за сигурно електронно връчване. Сигналът е „относно силно компрометиран участък на Републиканския път II-16, в района на село Владо Тричков, близо до вилна зона Пехчаница“, където „пътният банкет е пропаднал и под пътното платно липсва почва“. От Министерството на транспорта препращат сигнала към АПИ на 1 юли, а подателят на сигнала няма отговор от тях към 14:00 часа днес.
„Вижда се с просто око, че пропадане на пътя има“, казва Ц. Такев пред ФАКТИ. Това потвърждава и млад шофьор, който коментира, че често пътува по този път към София. „Има едно място след единия от мостовете, на което се вижда как при преминаване на по-тежки автомобили или тирове, самият път направо се клати и друса, а отстрани пада по малко почва абсолютно всеки път. Има няколко участъка, в които пътят е твърде тесен и тирът иска, не иска – влиза в твоята лента. Без значение колко навътре кара в собствената си лента, просто навлиза в твоята.
По целия път на острите завои тировете влизат по някакви магични начини и без проблем могат да те отнесат – и това се вижда, когато пътуваш. Случвало ми се е толкова близо до мен да мине тир, че да ми изгасне колата, защото рязко трябваше да набия спирачки, за да не се сблъскаме. Просто там нямаше място да се разминем. На пътниците им е ясно, че не тираджиите са решили да пътуват оттук, а така им е наредено. Друг вариант има – има обходен маршрут през Петрохан и не пречи да ги пренасочат там, а не през Дефилето“, допълва още младият водач.
Попитахме и водач на тежкотоварен камион дали пътят, според него е безопасен. „Не, разбира се“, каза ни той. „Пътят е тесен, камионите не се разминават, има остри завои, пропадания“, допълни шофьорът. Уточни обаче, че има отбивки – ако се наложи, може да отбие.
„Участъкът от път II-16 през Своге е в добро експлоатационно състояние и преминаването по него е безопасно при спазване на пътната сигнализация и ограничението на скоростта“, казва се в отговора на АПИ. „От средата на юни пътят се използва за обходен маршрут заради модернизацията на участъка от първокласния път Е-79 между Ребърково и Лютидол. За по-голяма безопасност от самото начало на въвеждането на обходния маршрут тежкотоварният трафик на камионите над 12 тона е разделен в посоките на движение – по второкласния път II-81 /прохода „Петрохан“/ преминават тежкотоварните превозни средства, пътуващи от Видин към София, а пътуващите от София към Видин МПС над 12 т са през Искърското дефиле по път II-16. Допълнителен обходен маршрут за МПС до 4,5 тона е третокласният път III-161 Ребърково - Лютидол и общинската пътна мрежа в село Лютидол.
Изпълнителите на обекта и възложителят – Агенция „Пътна инфраструктура“, се извиняват на шофьорите за причиненото неудобство при пътуването по обходен маршрут, но спирането на движението по участъка от Е-79 е необходимо, за да се осигури както безопасността на транзитния трафик, така и да се освободи строителна площадка за новото трасе между Ребърково и Лютидол от модернизирането на пътя Мездра - Ботевград, което ще е двойно по-широко от настоящото.
Алтернативен, но по-обиколен маршрут за шофьорите на тежкотоварни камиони, е направлението от Монтана по второкласния път II-13 през Борован - Бяла Слатина - Долни Дъбник, а след това през Луковит - Ябланица - АМ „Хемус“.
В момента се ремонтира и третокласният път III-103 Мездра - Роман - Златна Панега и със завършването на строителните работи до края на септември той също ще може да се използва като алтернативен маршрут от МПС над 12 тона“, пише в отговора на АПИ на въпросите на ФАКТИ за ширината на лентите, безопасното разминаване и безопасността на шофьорите както на тежкотоварни автомобили, така и на стотиците хора от дефилето, които пътуват всекидневно с колите си към София, където работят.
Не получихме отговор от АПИ на въпроса дали са получили сигнали за този път, съответно дали са разгледали сигнала на Ц. Такев, дали са извършени проверки, дали някакви действия са били предприети. На въпроса за друг сигнал – на жителите на село Гара Лакатник, които поискаха чрез подписка „обезопасяване на урбанизираната територия на с. Гара Лакатник, през която преминава републикански път II-16, чрез монтиране на съответните пътни съоръжения и знаци, ограничаващи скоростта на преминаващите автомобили, както и изграждане на пешеходен тротоар, обезопасен с мантинела в участъка от моста при ж.п. гара Лакатник до кв. Пробойница“, АПИ отговориха:
„Агенция „Пътна инфраструктура“ и община Своге ще обсъдят възможностите за решаване на въпроса на гражданите за връзката им от населеното място до гарата. Предложението на експертите на АПИ е да се маркира пешеходна пътека на кръстовището, което се намира в границите на населеното място, и да се изгради тротоар от страната на реката, който да свързва с. Гара Лакатник с гарата, която е извън границите на населено място. С изграждането на тротоар ще се гарантира безопасното преминаване на гражданите.
Съгласно Закона за пътищата изграждането, ремонтът и поддържането на подземните съоръжения, тротоарите, велосипедните алеи, паркингите, пешеходните подлези, осветлението и крайпътното озеленяване по републиканските пътища в границите на урбанизираните територии се организират от съответната община. В тази връзка изграждането на пешеходен тротоар в участъка от моста при ж.п. гара Лакатник до кв. Пробойница е в компетенциите на община Своге.
За изграждане на пешеходна пътека тип „Зебра“ трябва да се спазят и изискванията на Наредба № 2 за сигнализация на пътищата с пътна маркировка, съгласно които такава се поставя на места, на които в работен ден в продължение на 1 час най-малко 50 пешеходци пресичат пътното платно, по което средната интензивност на движението за същия период в приведени единици е от 200 до 600 Е/h за платно без разделителна ивица. АПИ ще извърши преброяването на преминаващите пешеходци и автомобили в участъка, за да се провери спазени ли са тези изисквания. При доказване на тези условия съвместно с община Своге ще се разгледа възможността за изграждане на пешеходна пътека и тротоар, както и за промяна на организацията на движение и ограничаване на скоростта на движение.
Относно искането на жителите на с. Гара Лакатник за възстановяване на заличената пешеходна пътека при жп гарата, местоположението ѝ е било извън населеното място. В този участък регламентираната максимално допустима скорост на движение е до 90 км/ч. Съгласно изискванията на Наредба № 2 за сигнализация на пътищата с пътна маркировка пешеходна пътека тип „Зебра“ не се поставя на места, на които допустимата максимална скорост на движение е повече от 50 км/ч. С оглед спазване на нормативните изисквания и осигуряване на безопасността пътеката е заличена и не следва да бъде възстановена“.
„Данните от трафик камерите на Агенция „Пътна инфраструктура“ от преброителния пункт в Своге показват, че през юли т.г. са преминавали средно на денонощие около 1400 тежкотоварни превозни средства. Това е около половината от тежкотоварните превозни средства, които са пътували по първокласния път Видин – Ботевград за същия период - юли 2020 г.“, пише още в отговора на АПИ.
На въпросите кога се предвижда да приключи модернизацията на участък от път I-1 (Е79) и дали след края на модернизацията той отново ще поеме тежкотоварния трафик, АПИ отговори: „Изграждането на Лот 1 /от км 174+800 до км 194+122/ и Лот 2 /от км 161+367 до км 174+800/ в участъка Мездра – Ботевград по договор трябва да завърши до края на 2023 г. Пътят между Мездра и Ботевград ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока, с габарит 20 м, т. е. двойно по-широко от настоящото, което е с по една лента за движение в посока. Трасето ще следва съществуващия път, който ще бъде разширен до новия габарит, а настоящото трасе ще бъде основно ремонтирано и реконструирано, където е необходимо. С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик“.
Неизбежно е да не попитаме дали пътят по дефилето ще издържи тежкотоварния трафик до 2023 година. Става дума за път с остри завои, за път, чиято ширина, както казаха и хората, с които разговаряхме – не е достатъчна във всичките си участъци за безопасното разминаване между лек автомобил и тир, какво остава за два тира.
Личното ми наблюдение от преди няколко дни, когато пътувах по този път към Лакатник – познат със своите красиви скали и гледки, а оттам към Заселе – селото, в което излиза Вазовата екопътека, е че когато острите завои по Искърското дефиле между Нови Искър и Луково приключат, пътната обстановка става дори по-стресираща. Пътят е пълен с тирове, пътят е още тесен, някои от тежкотоварните автомобили усещат забавянето от завоите и тук вече бързат.
Припомняме, че на 22 юли тази година на пътя точно в района на Владо Тричков – определен и от нашите събеседници като горещ участък, румънски тир се обърна. Не беше установено 27-годишния шофьор да е употребил алкохол или наркотични вещества и за щастие се размина без сериозни наранявания.
На 19 юни пък – малко след насочването на тежкотоварния трафик по този път, между селата Зверино и Елисейна два тира, пътуващи в противоположни посоки не успяха да се разминат и се сблъскаха. След това трети тир се удари в тях. За щастие отново няма сериозно пострадали.
Не това обаче беше случаят с катастрофата с автобус край Своге преди две години, в която живота си загубиха 20 души. По-късно беше установено, че шофьорът е превишил скоростта с 13 км/ч – вместо с 40 карал с 53 км/ч, а асфалтът по пътя не отговарял на стандартите за качество – неговият износващ пласт вместо натрошен камък съдържа варовик, казаха независими експерти.
Именно на това обърна внимание и Ц.Такев. Според него, асфалтът по целия път, който в момента поема пренасочения тежкотоварен трафик вероятно не отговаря на нормативните изисквания. На въпроса към АПИ дали се предвиждат ремонти по републикански път II-16 през град Своге след края на модернизацията на от път I-1 (Е79), получихме отговор относно локалните ремонтни дейности, които са извършвани досега и, че „в момента се изкърпват повредени площи и деформации в настилката“.
Хората от дефилето се притесняват, че през зимата катастрофите по този път ще зачестят, че предстои началото на учебната година - че много ученици предстои да стигат до училище по този път или пресичайки го. Дават пример в училището в Церово, което се намира близо до пътя. Същото важи за училището в Своге.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 русенец
16:58 09.09.2020
2 Онзи
17:07 09.09.2020
3 пройчо
17:21 09.09.2020
4 Баровеца- СФ
17:35 09.09.2020
5 Пламен
Коментиран от #6
18:04 09.09.2020
6 20 загинали
До коментар #5 от "Пламен":
не стигат, за да накарат АПИ да крадат по-малко и да оправят пътя. Осъдени от АПИ за кражбите довели до смъртта на 20 човека няма, няма и да има. Затова Боко и Каскета ще свършат, като Кадафи в канавката и това ще е справедливо.18:52 09.09.2020
7 Аргонавт
21:18 09.09.2020
8 Аргонавт
21:21 09.09.2020
9 Тиро вампиро
05:36 10.09.2020