Вчера в Комисията по образование беше проведено обсъждане на името, което празникът на 24 май трябва да носи. Припомняме, че по-рано – на 1 октомври, на първо четене в пленарна зала беше гласувано името на празника на 24 май да бъде променено от "Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост" на "Ден на българската писменост, просвета и култура". Предложението за промяната дойде от парламентарната група на "Обединени патриоти“.
От ФАКТИ се свързахме с професор Славия Бърлиева от Кирило-Методиевския научен център на Българската академия на науките, за да разберем повече за празника и позицията на центъра относно името на празника. Още след гласуването на промяната в името на първо четене Кирило-Методиевският научен център изрази позиция против това.
„Кирил и Методи са традиция и като такава, а също и празника, разбира се, са един от стожерите на българската национална идентичност. Естествено, е хората да се вълнуват. Освен това в по-старото поколение има един сантимент и често този празник е етикиран с названието „най-българският празник“, „най-красивият празник“ и има много гласове именно това да е българският национален празник, а не 3-ти март, който е свързан все пак с една чужда сила“, каза професор Бърлиева.
„Обсъждането го инициират от "Обединени патриоти", които с право отбелязват, че в последните години се правят опити да се откъсне България от Кирило-Методиевото дело, от кирилицата, от старобългарският език и това, което вече се нарича старославянски език. В този смисъл славиците, кирило-методиевистите, учените от тези интересни и специфични области, които се занимават с национално-центрични изследователски полета са чувствителни към темата. В това число аз и моите колеги от Кирило-Методиевския научен център“, каза още тя.
„Ние се опитахме и се опитваме да припомним, че всъщност празникът на Кирил и Методий е най-старият празник в българския календар. Той започва да се празнува още през IX век, когато идват Кирило-Методиевите ученици в България. Тогава този празник е празник на светите първоучители Кирил и Методий, учители на славянския род. Наблюдава се - не само в българските извори за Кирил и Методий, но също така и в тези, които са написани на латински език, че най-ранните говорят за славянски учители, за учители на всички славяни.
В една по-късна епоха поради огромното значение на това дело, което става стожер на българската държава постепенно фигурите на светите братя се – така да кажем, се национализират. Те се приватизират от България и в следващите векове се свързват преди всичко с българите. Много показателно за това е, че в Чехия, култът към Кирил и Методий е много силен, също както при нас, е признак за национална идентичност и един инструмент за налагане на тази идентичност. Празникът започва да се празнува там чак през XIV век след специален декрет на чешкия крал Карл IV.
Ние имаме всички основания да се гордеем с това, че празнуваме паметта на светите братя в продължение на хилядолетие и повече. През Българското възраждане в първите календари се говори за свети апостоли Кирил и Методий, славянобългарски учители, направили славянобългарската азбука. Разбира се, в съвременния новопредложен вариант славянската писменост е ябълката на раздора.
Аз и моите колеги от Кирило-Методиевския научен център - който впрочем е единственият такъв научен институт, занимаващ се с цялата проблематика около Кирило-Методиевото наследство и този най-ранен етап в българската писмена култура, смятаме, че до голяма степен е редно славянското да остане. България е призната като основателка на славянската писменост в смисъл на книжовност, на славянската книжна литературна култура. Като такава, България се смята за основателка на третия дял на европейската книжовна култура.
Ние се опасяваме, че едно такова тясно българизиране и отпадане на славянското от етикета на празника би отделило нашите заслуги от този общоевропейски феномен. България е призната в това отношение. Когато ние влизахме в Европейския съюз, България беше приветствана като страната, която е дала третият дял на европейската писмена култура и това беше отчетено като най-голямият принос на българите в световната култура. В този смисъл се опасяваме, че се прави някакво разграничение между славянски азбуки – глаголицата, която е съставена от Кирил и Методий и кирилицата. И двете са български по своя характер.
Глаголицата, която е оригиналната азбука, създадена от Константин Кирил Философ с помощта на Методий е азбука, която по гениален начин възпроизвежда фонетиката на българския диалект около Солун. Това е източнобългарски диалект, в който се наблюдават всички онези специфични звуци, отразени в глаголицата. След това, почти едно столетие по-късно се създава кирилицата от Кирило-Методиевите ученици в Плиска и Преслав с подкрепата, поддръжката и вниманието на българските владетели – най-напред княз Борис, след това и цар Симеон. Те създават едни по-лесно употребяеми писмени знаци, познати дотогава от употребата на гръцкото писмо в България. Но по същество те запазват всички онези знаци и звуци, които са характерни за кирилицата и за фонетиката на българския език.
В кирилицата присъстват знаци именно от глаголицата. Това е едно цяло, една комплексна графична система, която не бива да се отделя. Аз лично съм съгласна, че трябва да се каже на празника празник на българските букви – тоест на българската азбука, и на славянската книжовност. В представите на широката публика "писменост" се свърза повече с буквите, а всъщност, както е записано в речника на българския език, писменост, това са и всичките онези произведения на литературата, написани с тези букви. Това, което ние днес наричаме книжовност“, разказа професор Бърлиева.
„Другото, което ни направи впечатление е, че полека-лека след разни политически промени от празника изпадат имената на Кирил и Методий, което също не е редно, защото този празник първо е бил техният църковен празник – 11 май, а след това прехвърлен на дата 24 май. Смяната на юлианския с григорианския календар размества двете дати, но така или иначе това е денят на Кирил и Методий и ние не бива да се отказваме от техните имена. Те са българските просветители, ние сме ги признали, както и всички останали славянски народи.
Те съществуват като светители в Чехия и днешна Словакия от XIV век, в Полша от XV век, в католическия календар от XIX век. Никой обаче не може да е похвали с този дълъг път, който имаме ние – едно цяло хилядолетие и отгоре“, каза още тя.
Обсъждането на името на празника вчера, професор Бърлиева коментира: „Според мен, беше добре организирано, но за съжаление малко постфактум - след като предложението беше гласувано на първо четене. Вносителите дадоха да се разбере, че нямат нищо против да се обсъди още веднъж, да се дадат повече предложения. Техните опасения са именно това – различните провокации, направени дори от държавни глави на различни държави, които си позволиха да откажат идеята, че кирилицата е българска, че празниците, които се нароиха последните години са празници на Кирил и Методий, че не става дума, че 24 май е светският празник на България.
В Русия това се случва през 1986 година, в Сърбия има празник, който се въведе преди две години, преди една година и половина се въведе такъв празник в Румъния, но там, благодарение на българската диаспора, той беше възприет като празник на българското малцинство и на българската писменост. Там има други политически мотиви – страхът да не си спомним, че румънците са писали на кирилица почти до края на XIX век. Има много такива политически мотиви, но ние смятаме, че не бива да се откъсваме от общоевропейския характер на Кирило-Методиевото дело, в чиято основа стои България. Това е важното да се кажа.
Доколкото виждаме, в Комисията по образованието доста добре беше прието предложението празникът да бъде празник на българските букви и славянската книжовност или славянската писменост. Стана въпрос защо пък културата липсва. Там имаше хора от различни фондации, които представляват културната ни общественост. Те също вероятно ще направят някакви предложения. Като цяло смятам, че това е нещо, което си заслужава да се обсъди, но не бива да се прави така на крак.
Ние можехме да направим обсъждане помежду си – учени от различни институти, да предложим едно по-адекватно наименование, което ще бъде достоверно от историческа гледна точка. Това ще изчисти някакви уклони в една или друга посока. Доволни сме, че все пак някакво обсъждане се състоя, че има надежда някой да ни чуе, което не е лошо“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 историк
Коментиран от #25
07:40 16.10.2020
2 Pet
07:42 16.10.2020
3 Иван
Коментиран от #13, #16
08:24 16.10.2020
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Обсъждане
08:43 16.10.2020
6 ДОКО
08:45 16.10.2020
7 лъжепатриоти
По-късно те умират и учениците им я разнасят из цяла Европа, но когато по политически интереси ги прогонват от там /защото повечето западноевропейци, начело с папата, са католици/, те идват у нас, намират радушен прием и доразвиват делото. Кл. Охридски преработва азбуката за нуждите на т.н. български славяни, заемащи по-голяма част от полуострова. От България културата и книжнината, базиращи се на азбуката и християнството се разпространява в Русия и други страни.
Това е истината. Разни измислени мекерета, наричащи се патриоти, може да си го променят както искат. Те промениха турското робство и го направиха приятно съжителство, та това ли няма да променят.
Но смисъл няма. Факт е, че тази писменост е създадена като славянска и различни нейни разновидности днес се ползват в различни европейски държави. Ние сме ЧАСТ от това цяло и не е грешка, че празника ще се нарече български /защото еденичното е част от общото/, но е грешка, че се изключва всичко останало, защото ние така се самоизолираме от сходните ни народи и Европа. Заради някакви криворазбрани интереси. Затова най-точното определение си е : Ден на славянската писменост, българската просвета и култура. А сега, като я наречем само българска и се отречем от тази очевадна историческа истина, нищо чудно утре Македония
Коментиран от #11, #12
09:08 16.10.2020
8 лъжепатриоти 2
09:12 16.10.2020
9 Житиеписец
09:39 16.10.2020
10 Асаня
09:45 16.10.2020
11 АНОНИМЕН
До коментар #7 от "лъжепатриоти":
Истина е, че:Думата "славяни" е в употреба от около 200 години! Един от първите, които я ползват в писан тескт е италианския монах Мавро Урбини! Австроунгарския чех и католик Йозеф Добровски е един от първите словени употребил думата "славяни"! Паисий пише история словеноболгарска! Паисий ли не е знаел?!
09:49 16.10.2020
12 Летописец
До коментар #7 от "лъжепатриоти":
Уважаеми душманин на лъже патриотите, СЛАВЯНИ през 9-16 век НЯМА. Има българи , сърби, хървати/далматинци/, чехи , поляци, московци и др. За първи път думата "славяни" се ражда от перото на Винко Прибоевич. Доктрината си Прибоевич публикува през 1532 г. в съчинението си „Слово за произхода на увенчаните със слава славяни” (“De origine successibusque Slavorum”), което издава във Венеция на латински. През 1595 г. е направен превод на италиански и е издаден във Венеция - Della origine et successi de gli Slaui (In Venetia: presso Aldo, 1595). След това Мавро Орбини доразвива идеята в книгата си "Царството на славяните". По-късно Екатерина Втора възприема тази теза за да засили руското имперско влияние върху българи, сърби, хървати и др. Славяни като народ НЯМА, има отделни народи/нации/, които говорят на сходни езици.Коментиран от #14, #17
09:50 16.10.2020
13 АНОНИМЕН
До коментар #3 от "Иван":
Там където католицизма е масовата религия се налага латинската азбука естествено! Не случайно част от учениците на Кирил и Методий в Моравия са продадени в робство и откупени на пазара за роби във Венеция от пратеници-търговци на Борис! Методий е преследван от немските епископи и затварян не веднъж! Гроба му е в разрушен катедрален храм в едно чешко село /Вишехрад/ недалече от Бърно! Не е случаен и факта, че в Чехия Кирил и Методий са почитани като светци и имат празник на 5 юли!10:00 16.10.2020
14 АНОНИМЕН
До коментар #12 от "Летописец":
Мои са пост №11 и 13! Ти знаеш повече! Затова ти цъкнах +!10:05 16.10.2020
15 Перо
Коментиран от #18
10:14 16.10.2020
16 Да правим
До коментар #3 от "Иван":
разлика между - "Празник на славянската писменост" НЕ Е "Славянски /в смисъл "НА ВСИЧКИ СЛАВЯНИ"/ празник". Константин Философ и Методий създават и разпространяват азбука за славянските племена заради интересите на Византия, но тази азбука "се измъква" от политическия замисъл и се превръща в средство за идентификация и културно общуване. Замяната на "славянската писменост" с "българска" е нарушаване на фактическата първооснова и израз на едно необосновано патриотарство, което би било оправдание за едно по-друго време - това, в което са /северно/македонците днес. Впрочем - политическата основа е очевидна - БЪЛГАРИЯ ТРЯБВА ДА БЪДЕ ОТДЕЛЕНА ОТ СЛАВЯНСТВОТО, ЗАЩОТО.../продължението може да си го направи всеки/.10:37 16.10.2020
17 Нека правим
До коментар #12 от "Летописец":
разлика между "славяни няма" и " няма название "славяни", а?Коментиран от #19
10:40 16.10.2020
18 Хайде все
До коментар #15 от "Перо":
пак да прочетеши и ОСМИСЛИШ казаното от акад. Лихачов, а не да вадиш текста от контекста. Защото "българска" в казаното от него не значи НЕ-славянска.10:42 16.10.2020
19 АНОНИМЕН
До коментар #17 от "Нека правим":
Прочети пак постове №11, 12 и 13!С доктрината "славяни" се преследва постигането на великоруските интереси!!!
И пак се заяждай на тема правопис!
11:32 16.10.2020
20 фактите
12:22 16.10.2020
21 111
12:30 16.10.2020
22 До 20 фактите
Коментиран от #23, #24
12:38 16.10.2020
23 до 22
До коментар #22 от "До 20 фактите":
А Чехия къде се е намирала тогава?Коментиран от #29
12:48 16.10.2020
24 цитирам
До коментар #22 от "До 20 фактите":
886 г. – Изгонване на учениците на Кирил и Методий – Горазд, Климент, Сава, Наум и Ангеларий от Великоморавия.12:52 16.10.2020
25 Неглижирането
До коментар #1 от "историк":
и отричането на Славянството е част от пропагандата за промиване на мозъците. На доста млади хора вече умишлено им е внушено , че славяни не съществуват, а са над 300 млн. Освен безспорните им физически качества , славяните са и природно интелигентни и някой много се притеснява от това.13:46 16.10.2020
26 кирил
14:52 16.10.2020
27 зърното
15:30 16.10.2020
28 Полярен
16:21 16.10.2020
29 АНОНИМЕН
До коментар #23 от "до 22":
Голяма част от днешна Чехия е била във Великомаравия!17:16 16.10.2020