25 Ноември, 2020 16:20 5 550 32

Диана Русинова пред ФАКТИ - ЕЦТП с предложение за нов тип "легнали полицаи" след катастрофата с Милен Цветков

  • диана русинова-
  • легнали полицаи-
  • европейски център за транспортни политики

Идеята е „експериментално да се подходи към изграждането на такива „възглавници“, каза Русинова

Диана Русинова пред ФАКТИ - ЕЦТП с предложение за нов тип "легнали полицаи" след катастрофата с Милен Цветков - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Предложение на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) за експериментално монтиране и тестване на нов тип „легнали полицаи“ бе прието и одобрено от Консултативния съвет по пътна безопасност (КСПБ) към Столичната община. За това съобщиха от ЕЦТП по-рано днес.

Поводът за предложението от страна на ЕЦТП към Столичната община е катастрофата, в която живота си загуби журналистът Милен Цветков. Самото предложение е отправено на 28 април тази година. От Европейския център за транспортни политики казват, че тези нови „легнали полицаи“ или, както ги наричат в други държави – „скоростни възглавници“, ще намалят скоростта преди кръстовището с цел намаляване на риска от инциденти.

От ФАКТИ се свързахме с Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики, за да разберем повече за тази мярка за безопасност на движението.

Относно това какво представляват тези „скоростни възглавници“, Русинова обясни: „На нашия език те се наричат „легнали полицаи“. На инженерен език се наричат изкуствени изпъкнали напречни неравности. В България има дефинирани няколко такива типа неравности. Всички те попадат в НАРЕДБА № РД-02-20-10 от 05.07.2012 г. за условията за изграждане или монтиране върху платното за движение на изкуствени неравности и на други средства за ограничаване на скоростта на движение и изискванията към тях. Има едно Приложение 2 към член 6, точка 1,2,3, член 13 – точка 1,2, член 15 и 17. Там е записано къде и какви изкуствени неравности могат да се поставят, как могат да изглеждат.

Когато стана пътният инцидент с Милен Цветков, тогава с екипа на Европейския център за транспортни политики се бяхме събрали с други колеги от други държави. Обсъждахме какво евентуално би могло да се направи, за да може в бъдеще ако някой пак така реши да се засили на улица „Хенрик Ибсен“ и да се удари в спрелите превозни средства, да направим нещо, с което евентуално да ограничим тази възможност. Тогава обсъждахме много дълго и с експерти от Столичната община, и с други колеги от други неправителствени организации и всички казаха, че там минава градски транспорт и всъщност е крайно неподходящо да се изградят изкуствени неравности, защото при качването и слизането на изкуствените неравности, превозните средства на масовия обществен транспорт се чупят много по-бързо отколкото при други условия.

Нашето проучване - най-вече колегите ни от Великобритания, ни предостави тази разработка, която се прилага, се оказа, вече 30 години в САЩ, в Австралия, в Белгия, във Франция, във Великобритания. Явно ние сме я пропуснали и не я прилагаме.

Това е изкуствена неравност или „възглавница“, както ние сме я кръстили, защото много наподобява и прилича на възглавница. Когато се монтира, такова е разстоянието между отделните бабунки, че междуосието на превозните средства от масовия обществен транспорт могат да преминат съвсем свободно над тези бабунки, без да се налага да се качват на или да слизат от тях. При другите автомобили и другите превозни средства обаче, понеже междуосието е по-малко, просто задължително се качват върху тях и те са принудени да намалят скоростта“.

Идеята е „експериментално да се подходи към изграждането на такива „възглавници“, каза Русинова. „Разработихме проект, който ще подарим на Столичната община и чакаме да ни посочат къде евентуално са съгласни да се монтират експериментално. Ние ще им подарим и съответния проект за самите бабунки“, допълни тя.

„За да може да се направи промяна в нормативната уредба, която цитирах обаче трябва да се докаже ефикасността. Малко е параграф 22, защото първо казват: „Добре, ние ще изменим наредбата, но как ще сме сигурни, че това работи?“. В същото време на пътя не може да се слага нещо, което не е прецизирано в нормативната уредба. Поради тази причина ние с моите колеги предложихме на Столичната община, ако са съгласни, да направим експеримент, за да има достатъчно аргументи, доказателства, когато тръгнем да предлагаме изменения в наредбата, че това нещо работи, че дава добри резултати.

Някои колеги много спекулират по темата, че това било екологична мярка, което е малко странно, защото при намаляне и тръгване на превозното средство се отделят повече вредни емисии. Ние обаче трябва да си дадем сметка кое е приоритет – пътната безопасност, животът и здравето на хората или другите фактори. Трябва да мислим кое ще изведем като приоритет. Ние внесохме предложението още на 28 април в Столичната община. Трябваше да се гледа в Консултативния съвет по пътна безопасност, няколко пъти го отлагаха, след това го включиха в дневния ред за 22 октомври, но поради някаква причина го отложиха. Едва сега най-после след тази трагедия, която стана, ние имаме възможност на практика да тестваме това, което сме предложили“, каза още Диана Русинова.

„Тези неравности се прилагат много често на входовете и изходите на жилищните зони, където трябва да се ограничи скоростта до 30 км/ч. Поставят се и на малки улици, и на големи булеварди. Общо взето тази мярка, съчетана с едно допълнение – стесняването на платното за движение на места, на които например ще пресичат пешеходци, дава изключително благоприятен резултат. Ние затова се спряхме на нея – защото тя дава изключително добри резултати и показва много сериозна ефективност в други държави.

До 80-та година са били прилагани тези наравности, които в момента и ние изграждаме. При тези обаче много важно е, че разстоянието между осите на автобусите е по-голямо, отколкото при леките автомобили и другите превозни средства. Градският транспорт по принцип няма как да тръгне да кара със 100-120 км/ч и няма как да кратко разстояние да вдигне някаква колосална скорост. Всички знаем, че градският транспорт в повечето случаи си спазва ограниченията. Затова е важно да насочим тази мярка за останалите и в същото време да щадим градския транспорт, за да не се товари общината с прекомерни разходи за това, че определена група водачи нарушават правилата за движение и си позволяват да карат с превишена скорост на дадени места. Тоест общината да плаща този разход и всъщност ние като данъкоплатци. Затова предложихме нещо като рационализация на тези изкуствени неравности, с което да повишим ефективността им“, каза още тя.

Цената на изграждането на тези „скоростни възглавници“ зависи от това къде ще бъдат монтирани, каза Русинова и допълни, че зависи силно от броя на лентите и вида на пътя. „Цената със сигурност обаче няма да бъде по-висока от тази за изграждане на стандартен „легнал полицай“ или вдигната пешеходна пътека“, каза тя.

„Чакаме общината да каже къде ще бъде експериментът“, каза Русинова по повод мястото, на което ще бъдат изградени такива „възглавници“. Относно мястото на катастрофата, в която загина Милен Цветков, тя казва, че оттам тръгнал разговора за търсене на решение. Не се знае дали експериментът ще се проведе на това място. „Ние явно не можем да накараме хората да спазват правилата като им говорим и ги насърчаваме да го правят. По-скоро трябва да търсим мерки, с които да ги принудим да спазват правилата. Когато едно нещо не може – тоест, когато не трябва да вдигате скорост над разрешената, просто да не можете да го направите“, каза тя в края на разговора ни.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Manhart

    71 0 Отговор
    Няма "легнали полицаи", които да спрат наркоман решил да убива! :\

    Коментиран от #21

  • 2 ЛЛЛ

    42 0 Отговор
    И колко милиона ще струват новите легнали полицаи?
  • 3 Гербестан

    50 1 Отговор
    Поредната "експериментална" простотия върху мишки бг !! Не ни стигат дупките, а и да разбиваме, окачване, камъни в бъбреците и нерви по бабуни !?!? Вместо да съдят и ! ОДЪЖДАТ такива дрогирани изроди, като екзекутора на М, Цветков пак обикновените хора да го отнасят!? Колко пари, ще се усвоят сега от герберасти по тази "експериментална" схема?

    Коментиран от #7

  • 4 Грейс

    29 0 Отговор
    Боже, боже транспортни политики? Европейски център?
  • 5 Азззззззззз

    29 0 Отговор
    Ново усвояване на едни пари.
  • 6 qwerty

    40 0 Отговор
    Направих си труда да намери и попрочета цитираната Наредба и единственото, което разбрах е, че в БГ не се спазват никакви законови изисквания при полагането на т. нар. "полегнали полицаи": от схема 1А и 1Б виждам, че максималната постепенно покачваща се височина на препятствието трябва да е 75 мм. Човек и с просто око може да види каква самодейност се вихри по улиците на територията. Лично аз съм минавал през 15 см. високи препятствия. Първо оправете сегашните, а след това мислете за точене на бюджетни средства с нови "технологии".
  • 7 Бачо Киро

    39 0 Отговор

    До коментар #3 от "Гербестан":

    Единствената разлика щеше да е, че наркоманчето щеше да е кацнали върху колата на Милен Цветков, вместо да го удари отзад само. Ако не почнете са осъждате всички тези и.д.и.о.т.и и да лежат ефективно, никакви бабуни няма да ги спрат... Той с джипката ще си мисли, че е на мотокрос....
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 жаргон

    8 7 Отговор
    "Легнали полицаи" ги наричат селяните. Аз винаги съм ги знаел като "бабуни".
  • 10 въпросче

    18 0 Отговор
    Тази какъв специалист е? Поредната калинка. Джендър ли е?
  • 11 бай Чепик

    21 0 Отговор
    Абе Русинова,ако в 1 квартал,село или блок има
    криминални типове полиция всички обитатели ли тормози?
    Защо се наказват всички участници в движението,заради вашата
    некадърност или нежелание да извадите от пътя тези,които нарушават законите за движение по пътищата?
    Абсолютни лузъри сте.
  • 12 Софиянец

    11 2 Отговор
    Мирише ми на поредната далавера. На големите булеварди трябва да има пешеходни светофари, а не легнали полицаи и пешеходни пътеки.
  • 13 Кааалинка, калинка, калинка моя!

    16 0 Отговор
    Алоу, Милен го убиха докато изчаква на червен светофар. Вие бабуни на светофарите ли ще слагате? Ще облекчавате трафика или въздуха по-чист ще правите с тая мъдра идея?
  • 14 GG1989

    7 2 Отговор
    Защо изобщо мислите, че на някои му пука за обикновените хора - ако ще умирате и дотам.

    Държава, където имаме Московски, Стависки, Местан и прочие не мисля, че трябва да претендира за каквото и да е законово!!!
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 ИДЬОТИ ПЛЮС

    3 0 Отговор
    „Рaзрaбoтихмe прoeкт, кoйтo щe пoдaрим нa Cтoличнaтa oбщинa и чaкaмe дa ни пocoчaт къдe eвeнтуaлнo ca cъглacни дa ce мoнтирaт eкcпeримeнтaлнo. Ниe щe им пoдaрим и cъoтвeтния прoeкт зa caмитe бaбунки“, дoпълни тя.

    Коментиран от #17

  • 17 КРАДЦИ ФАНДЪК

    6 0 Отговор

    До коментар #16 от "ИДЬОТИ ПЛЮС":

    ПРОЕКТА МОЖЕ ДА Е ПОДАРЪК ОТ ИЗРОДИТЕ В ОБЩИНАТА НО ИЗПЪЛНЕНИЕТО Е ПЛАТЕНО И ЩЕ СТРУВА МАЙКА СИ И БАЩА СИ !
  • 18 Гост

    2 0 Отговор
    Поредната малоумна идея породена от неспособността да мислят адекватно.
  • 19 Гоуст

    2 0 Отговор
    Като чета описанието , все си мисля, че става дума за "следа" на превозното средство, а не за " междуосие". Ама все пак не съм специалист като Госпожата или написалият статията.Аз си представям нещата, като пунктиран "легнали полицаи" (с прекъсване на бабуната - - - -), който автобусите "обкрачват", и на който колите трябва да се качат минимум с колелата от едната си страна. С други думи" легнал полицай" щадящ до някъде автобусите и камионите.
  • 20 Koко

    5 0 Отговор
    Глупости! Виждали ли сте линейки как минават през такива неравности ! А пожарна как намаля и после едвам тръгва ? С тия 20 тона вода да мине през 10 такива, докато стигне на адреса, а то вече е късно. Всяка минута е от значение за един пожар а тия бабуни увеличават времвто. Същото е и за линейките.
  • 21 Точно така

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "Manhart":

    Кви възглавници, кви легнали полицаи и пет лева, срещу наркомана и алкохолика камикадзе нищо не помага, да пробват най добре със седнали а не легнали полицаи!!!
  • 22 Док

    1 0 Отговор
    Това ще свърши работа,колкото “умните” светофари с бутоните. Някой прибра 70 милиона, сега някой друг иска да се облажи. А на магистралата ще ги слагате ли? Защото и там карат и.ди.оти.....
  • 23 Един

    0 0 Отговор
    То като няма "прави" полицаи да си вършат работата каквито и "легнали" полицаи да направите - ефекта ще е СЪЩИЯ!
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 3333

    0 0 Отговор
    Значи да си попилеем колите заради един наркоман. Да го вкарат доживотен затвор, пък да видим дали някой ще смее да се качи пиян или дригиран.
  • 26 Уточнение

    1 0 Отговор
    На всички езици, които са ми познати, това пътно съоръжение си има точно и логично наименование, което се превежда като пътна, скоростна възглавница, напречно пътно препятствие и т. н. Само в български и, учудващо за мен, в руски го има този уникален тъпизъм "легнал полицай"!!! Само идиот може да измисли подобен израз....
  • 27 БАИ ВИ ТОШО ЖИВКОВ ОТ ОТВЪДНОТО

    1 0 Отговор
    АБЕ ТОВА НЕ Е ЛОШО КАТО ИДЕЯ ,НО ЗА ТЕЗИ МИЛЯРДИ ПО ДОБРЕ НАПРАВЕТЕ НА ОЩЕ ВСЕ НЯКОИ ВЪЗЛОВИ БУШЕВАРДИ ,КРЪГОВИ КРАСТОВИЩА И НАДЛЕЗИ И ПОДЛЕЗИ ,КАКТО Е НА БУЛЕВАРД СЛИВНИЦА , ГОРЕ ДО ТЕЛЕВИЗИОННАТА КУЛА И МИЛЕВО ХАНЧЕ , КАКТО Е В БЕЛГИЯ И ФРАНЦИЯ , ТАКА ЩЕ ОБЛЕКЧИТЕ ТРАФИКА В ЦЯЛАТА СТРАНА , В КОЙ ВЕК СМЕ ВЕЧЕ С ТЕЗИ СВЕТОФАРИ, ОСОБЕННО СУТРИН ВИЖДАТЕ КАКВО СТАВА , ШОФЬОРИТЕ С ПСУВНИ И РУГАТНИ ,ЩОТО НЯКОЙ ЗАКЪСНЯВАТ ЗА РАБОТА , А ПЪК ИМА ЕДНИ ВСЕ СИ СЕ ВОЗЯТ ПО ЦЯЛ ДЕН , АМА ВИЕ НА РАБОТА НЕ ХОДИТЕ ЛИ,ОТ КЪДЕ ИМАТЕ ПАРИ ЗА БЕНЗИНИ ТОЛКО? , ШЕГУВАМ СЕ РАЗБИРА СЕ ,ВСЕКИ НА КЪДЕТО Е ТРЪГНАЛ ТРЯБВА ДА ПЪТУВА СПОКОИНО И БЕЗ НЕРВИ МОЛЯ ВИ СЕ ,ЗАЩОТО НЕРВИТЕ ОТКЛЮЧВАТ НЯКОИ ЛОШИ И НЕ ПОПРАВИМИ БОЛЕСТИ , А БЪДЕТЕ В ТРАФИКА ВИНАГИ КОЛЕГИАЛНИ , КАТО ЕДНИ МОДЕРНИ ЕВРОПЕЙЦИ ,ДОБРИ И ВЕЖЛИВИ , СТИГА С ТОВА НАДМОЩИЕ НАД ВСЕКИ , АМИ КАКВО КАТО НЯКОИ ГОСПОДА КАРАТ ЛУКСОЗНИ ЛИМУЗУНИ И ДЖИПОВЕ ,БЪДЕТЕ ПО ДЖЕНТЪЛМЕНИ , ЗАЩОТО ДАМАТА ПРЕД ВАС С ТАРАБАБТЧЕТО ИЛИ ОПЕЛА ,И ТЯ МОЖЕ ДА КАРА КАТО ВАС , НО СИГУРНО НЯМА НЕОБХОДИМАТА ВАЗМОЖНОСТ , ТИЯ СЕЛСКИ МАНТАЛИТЕТ И ГИ ИЗКОРЕНЕТЕ ЗАЩОТО ТОВА ЩЕ ВИ ДОВЪРШИ , АЗ АКО БЯХ НА ВЛАСТ , ЩЯХ ДА ИЗДАМ ЗАПОВЕД ,КЛАКСОНИТЕ И ВСЯКЪКВИ ТРОМБИ ,ДА СЕ ЗАБРАНЯТ , А И ДРУГОТО НЕЩО НАРКОМАНА СЕДНЕ ЛИ ПИЯН ИЛИ ДРОГИРАН ,САМ СИ Е ДУХНАЛ В ГАЙДАТА, НИКРОЛОГА СИ ГО НОСИ С НЕГО ВИНАГИ В ДЖОБА , КАКТО И МОТОРИСТА НА МАГИСТРАЛАТА , ЗА ТОВА ПО УМЕРЕНО И С АКЪЛ , И НЕ ЗАБРАВЯИТЕ , НИ КОЛАТА Е НЕГОВА , НИ ПЪТЯ Е ТВОЙ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
  • 28 БАИ ВИ ТОШО ЖИВКОВ ОТ ОТВЪДНОТО

    1 0 Отговор
    ИСКАХ ДА КАЖА НА НЯКОИ ВЪЗЛОВИ БУШЕВАРДИ И КРЪСТОВИЩА,ИЗВИНИТЕ ПАЖАЛУИСТА!!!!!!!!.
  • 29 БАИ ВИ ТОШО ЖИВКОВ ОТ ОТВЪДНОТО

    1 0 Отговор
    ПАК НЕГО НАПИСАХ,(БУЛЕВАРДА ЧЕРВЕН) АБЕ КЪДЕ Е МИШО БЕЛЧЕВ
  • 30 БАИ ВИ ТОШО ЖИВКОВ ОТ ОТВЪДНОТО

    1 0 Отговор
    ИСКАМ ДА ИЗКАЖА БЛАГОДАРНОСТ И УВАЖЕНИЕ Г-ЖА ДЯНА РУСИНОВА , ЗА ДРОБИЯ ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ ДЕТО ПРАВИ,И ДА И ПОЖЕЛАЯ МНОГО НОВИ УСПЕХИ В ВСЯКО НЕЙНО НОВО НАЧИНАНИЕ ,БЪДЕТЕ ЖИВА И ЗДРАВА , И ДЪЛБОКИ ПОЗДРАВЛЕНИЯ ЗА ДОБРИЯ ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ КОЙТО ВЪРШИ ЖЕНАТА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
  • 31 йокин

    1 0 Отговор
    Не''легнали'',ЖИВИ,ДА СЛОЖАТ,ФАЙДА-ЙОК.
  • 32 1234

    1 0 Отговор
    Правилно е "Легнал катаджия".