ДВ: Г-жо Касабова, в последната Ви книга “Към езерото” действието се развива основно на Охридското и Преспанското езера. Там разказвате за дългогодишната политика на разделението и как тя отчуждава роднини, хора. Процесът, за който говорите, отнема над век. Продължава ли той в наши дни?
Капка Касабова: Разбира се, че продължава. Ние сме свидетели на най-новите версии на политиката "Разделяй и владей" в случая с Република Северна Македония. Докато бях на езерото и пишех книгата името от Македония се превърна в Северна Македония – нещо, на което не мислех, че ще бъда свидетел. Впоследствие и този спор между Македония и България... Това също е политика “Разделяй и владей”. Моето семейство от Охрид е част от тази голяма балканска история, включваща безброй малки истории. Хората на езерото са добре запознати с тази политика, всички на Балканите сме добре запознати с тази политика. Това, което исках, е да проуча как тази политика неусетно се превръща в душевно състояние за семействата и индивидите. Как от поколение на поколение тази травма на политиката “Разделяй и владей”, защото това е травматично поведение, постепенно става част от нашата психика. И точно от там започва пътуването по езерата с тази идея за болката. Наричам този синдром Болката с главно "Б". Болката, която се пренася от поколение на поколение и понякога се проявява чрез здравословни проблеми, понякога като разрив или раздор в семействата. А нашето македоно-българско семейство е много добър пример за това.
ДВ: Имам прародители, единият брат се е самоопределял като грък, другият – като българин. В книгата си пишете за Македония преди около век, че самоопределението е било по-скоро на религиозен принцип, отколкото на етнически. Така вероятно е било на целите Балкани. Как се самоопределя човек в наши дни? Намерихте ли отговор на този въпрос с пътешествията ви по границите?
Капка Касабова: Тук стигаме до въпроса кой колко е свободен. Свободният човек не се самоопределя чрез наложени отвън етикети на етническа или национална основа. Свободният човек може би е по-труден за определяне или самоопределяне. Онзи ден минах през едно замиращо пиринско село, където над смесения магазин видях македонското слънце - знамето на Северна Македония. Стана ми интересно и питах хората какво прави това знаме там. Двама по-възрастни хора ми казаха: Ами това е, защото ние сме македонци. Случвало ми се е да срещам в Пиринска България хора над 50 години, които казват, че се чувстват повече македонци, отколкото българи. И това не е национално определение, а регионално и културно. Дори за тях е може би психодуховно определение. Тук имам и приятели помаци, които се определят едновременно като пиринлии, помаци, македонци, българи, в различен ред. Ето такива неща има на Балканите. За някои българи очевидно има нещо привлекателно в това да са македонци. Баба ми, която беше македонка от Охрид, се определяше като българка и охридянка. И дори днес, ако човек опознае Охрид малко повече от това да е просто турист, ще види, че в “охридянството”, както и в самото езеро, има нещо извън човешките предели, извън историята. На мен са ми интересни такива места и пространства, където етикетите се размиват. Дефинициите се размиват и изплува нещо по-интересно и по-голямо от нас, като самото охридско езеро.
ДВ: За вас като човек, който е живял на толкова много места, има ли значение това самоопределение. Слагате ли си етикет?
Капка Касабова: Аз нямам нужда да си слагам етикет. Никой от нас няма нужда да си слага етикет, освен в моменти, когато сме конфронтирани, когато има някакъв външен натиск. И често пъти трябва да се самоопределим с цел да се обясним на другите или като индивиди, или като общности. Понякога ми се налага да обяснявам, че не съм българска писателка – аз съм българка, която пише на английски, и въпреки че имам три гражданства, оставам на първо място балканка. Не казвам само българка, а и балканка, защото за мен това е много важно – Балканите са определящото. Балканите са едно измерение, което ние, балканците, не разбираме много добре. Ние не се разбираме самите. Това си проличава в тази политика на принципа “Разделяй и владей”, която все още я има, и от която абсолютно никой не печели. Тя, според мен, е на отмиране, това са последните ѝ издихания. Но най-важното е, че се определям като свободен човек.
ДВ: Дали това е ключът към разплитането на тези безсмислени балкански възли - противопоставянето на етноси и националности, които понякога са условни - да се почувстваме свободни хора? Да излезем от омагьосания кръг.
Капка Касабова: Не можем да налагаме свободата на другите. Тя не е нещо, което може да се предпише или инжектира. В този смисъл това, което може би ще разчупи тези мисловни и физически граници, е природната криза, планетарната криза, на която сме свидетели. Струва ми се, че това, което ще ни съюзи, то вече се случва в известен случай с тази пандемия, ще ни накара да видим нещата малко по-различно – и себе си, и съседите си. Езерата Охрид и Преспа са разрязани от една тройна граница. Преспа се дели между три държави, един абсурден резултат на политиката “Разделяй и владей”. Това е едно много балканско езеро, една екосистема, която не може да бъде разделена от граници. Тя е микрокосмос на нашата планета, на екосистемата, в която живеем. И за да можем да оцелеем в нея, тя трябва да е безгранична. Струва ми се, че там е ключът към оцеляването ни. Мисля, че границите са осъдени да паднат. Убедена съм, че следващото десетилетие ще бъдем участници, свидетели на един доста различен свят.
ДВ: Не сте политик, Вие сте творец. Какъв съвет бихте дала на политическите елити на България и Северна Македония като човек, който познава и едната, и другата душевност?
Капка Касабова: Колкото повече време прекарвам на Южните Балкани и пиша за тях, толкова повече ми става ясно, че ние живеем в един огледален свят. Балканите са микрокосмос на Европа и на света. Всичко на Балканите е свързано и огледално едно на друго. Така че не прави това на съседа си, което не искаш да ти бъде причинено, защото утре ще е твой ред. Прошката е много важна и знам, че българо-македонската травма се храни от чувството на безизходица и на нерешимост на тези проблеми. Някои македонци се подиграват, казват ми: "Ей, ти си дошла от държавата-майка, престолнината”. Но ние, българите, точно така се чувстваме спрямо Македония – все едно България е майката, а Северна Македония е дъщерята. Македония и България са както майка и дъщеря, които някога са били едно, а сега са разделени, даже не си говорят. Това не води доникъде. По принцип майката трябва да прости. И България, ако толкова си мисли, че е в тази позиция на по-силния, на родителя, на първообраза, то България трябва да прости на Македония за всичко, което си мисли, че Македония ѝ е причинила или ѝ причинява в момента. Единият като прости, и другият прощава. Така се получава обратното на омагьосания кръг – получава се един благороден кръг. От това имаме нужда всички.
Автор: Георги А. Ангелов
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
Коментиран от #13
21:06 06.01.2021
2 Крива паланка
Коментиран от #16, #17
21:07 06.01.2021
3 Перо
Коментиран от #21, #22
21:28 06.01.2021
4 Валдеса
21:30 06.01.2021
5 Истински българин
21:42 06.01.2021
6 Перо
Коментиран от #9
21:43 06.01.2021
7 Пацо
Коментиран от #18
21:49 06.01.2021
8 Гледай ме в пръстите...
Важно е да си вържем гащите, а те да върът където щът!
22:07 06.01.2021
9 Македон
До коментар #6 от "Перо":
А Блгариа стана велесила хахахаКоментиран от #10
22:12 06.01.2021
10 Перо
До коментар #9 от "Македон":
ЕУ се вижда през крив макарон!22:17 06.01.2021
11 БЮРМ/FYROM
23:11 06.01.2021
12 ГРАД КОЗЛОДУЙ
23:42 06.01.2021
13 Симеон
До коментар #1 от "честен ционист":
Г-жи, г-да, българи нима забравихте какво се случи със Спаска Митрова и защо почина?! По вина на същата тази лоша "" дъщеря" Македония (хич не си и правя труда да я наричам северна или източна). Който не знае от по новото поколение българи да потърси инфо и не мога да си обясня защо се забравя и не се извади като пример. Още тогава създаваше проблеми на нас българите и примера е показателен за отношението на съседите (бивши българи) и тогава Европейските ин ституции и светът научиха и се намесиха по казуса. А съседите още тогава преди 16г бяха кандидати за Европейската общност. Още тогава трябваше да им поставим искания и да им кажем - НЕ и да им затворим вратата за членство и да не ги признаване като държава а не да им се даряват танкове, сега ваксини, пари, лобиране да ги приемат в ЕС. Да им се отменят издадените български паспорти или да има ново преразглеждане (сито) и да се дадът на истински Българи а не на македонски тарикати които го взимат с цел пътуване без виза в Европа. Не може ли да им се и издадът паспорти, документи които да служат само за пред Български органи и власти?!23:52 06.01.2021
14 ИМПЕРИАЛИСТ
23:55 06.01.2021
15 Алл
09:12 07.01.2021
16 Кси
До коментар #2 от "Крива паланка":
Вижте те се вас, и вашите приятели сърбоманите, знам ти я Кривата паланка, какво ви е нивото, автобус с голям зор минава по улиците, допирайки жиците, добре пишеш на български, само вместо ШТ се пише Щ11:13 07.01.2021
17 Чичо Тончо
До коментар #2 от "Крива паланка":
Присмял са хърбел на ШТърбел! Аре бегай!Коментиран от #23
11:50 07.01.2021
18 АНОНИМЕН
До коментар #7 от "Пацо":
Да припомня, че на тия "пaчи яйцa" ни нacaдихa в Бeрлин! В Caн Cтeфaнo 1878г. ce oпрeдeлихa тeритoриитe нaceлявaни oт бългaри! В Бeрлин ни рaзпaрчeтocaхa нa княжecтвo вacaлнo нa Турция, Изтoчнa Румeлия aвтoнoмия в Турция и Мaкeдoния изцялo пoд Турcкo! По същото време Австроунгария е налапала Босна и Херцеговина! Вeликитe cили Фрaнция, Вeликa Бритaния, Руcия и Aвcтрoунгaрия нe ca иcкaли гoлямa и cилнa БЪЛГAРCКA държaвa / да не забравим, че пруcaкa Бисмарк е направил каквото трябва за да НЕ влязат през 1878 година отрядите на ген.Гурко през Осоговската планина в Македонско и да освободят и българите в тази многострадална земя/! Фaкт e, чe след Първата световна война, когато в Ньой дават Беломорска Тракия на Турция и Гърция; Западните покрайнини и Вардарска Македония на сърбите и Добруджа на Румънците - aмeрикaнцитe ca ги прeдупрeждaвaли: oт тoвa щe имa мнoгo прoблeми в бъдeщe! Зaрaди тoя нaш бългaрcки caнтимeнт Мaкeдoния идвaт нaциoнaлнитe ни кaтacтрoфи! Дa cтaнeм cъюзници c гeрмaнцитe зaщoтo тe и прeз 1910-12гoдинa и прeз 1939 гoдинa ca ни oбeщaвaли Приcъeдинявaнe нa Мaкeдoния и Бeлoмoрcкa Трaкия! Двa пъти eднa и cъщa грeшкa! A Блeдcкaтa глупocт нa Гeoрги Димитрoв e прocтo нeвeрoятнa! Cрeщу oткaз нa Титo oт рeпaрaции 25 000 000 щaтcки дoлaрa e прoдaл вcичкo бългaрcкo в Зaпaднитe пoкрaйнини и Мaкeдoния! И дoceгa нaшитe пoлитици и иcтoрици ca cъщoтo мaзaлo! Докато от двете страни на Осоговската планина играем по свирката на тия, които ни разделят за да ни влаКоментиран от #19
11:57 07.01.2021
19 АНОНИМЕН
До коментар #18 от "АНОНИМЕН":
деят ще е така!11:59 07.01.2021
20 Ех Дойче Веле
Коментиран от #24
12:22 07.01.2021
21 Радко Михайлов
До коментар #3 от "Перо":
И коя гювендия предпочита повече: Пазарджишката П.П. Ката Шекерова (с ципчето) или Щипско-югословенската шкретка Рада Шекеринова?! Или свръх-охраненият русенски П. ДС-Ванче караПрас с пернишката алкохолна П. мАнгела Джандбаз?!13:07 07.01.2021
22 Македонец
До коментар #3 от "Перо":
Пере още ли пишеш. Аз мислих че си се субудил със вкус на дъвка идеал, и чакайки някой Македонски турист да ти подхвърли дъвка Турбо.13:46 07.01.2021
23 Кси
До коментар #17 от "Чичо Тончо":
И в Македония и Сърбия определено са по-зле от България, и доста цига...неят, белград това калемегдан, пък и центъра им, на цветните шадравани вони ужасно, катедрала кичозна с руски пари, нови сад, ниш същата история15:08 07.01.2021
24 rule
До коментар #20 от "Ех Дойче Веле":
Абе, жената има три гражданства. Утре може да има 33-и!:) Такива нямат род и родина! Хич не и пука за никоя страна! Тя, е гражданка на Света!:) Балканка!!!:) Най-обикновена глобалистка! Германците имат една стара поговорка:" Където си обуя ботушите там ми е родината!" Тая, е същата. Само че по-рафинирана!:)13:58 08.01.2021
25 Писател
Така, както Османлиите взимаха български момчета и ги превръщаха в ЕНИЧАРИ, така ТИТОВА ЮГОСЛАВИЯ създаде "македонскиОТ ИДЕНТИТЕТ и македоскиОТ ЯЗИК", крадейки от ОБЩАТА ни история.
Как тогава майката да прости първа. Обикновено дъщерята прощава на майката. В цял свят децата се извиняват на родителите си, за своите прегрешения. И в това няма нищо лошо РСМ да направи крачката към ПОМИРЕНИЕТО. Така, "пречистена", РСМ ще влезе достойно в ЕС. Иначе потъва в БАЛКАНСКИЯ СИНДРОМ на МАКЕДОНИЗМА. Затова РСМ трябва официално да заклейми МАКЕДОНИЗМА, да се отрече от него, като ЧОВЕКОНЕНАВИСТНА ИДЕОЛОГИЯ, която създаде ЕНИЧАРКАРКАТА.
19:16 10.01.2021