„Имаме едно малко по-интензивно овлажняване на почвата. Нормално е да се активизират такива срутища, свлачища, падащи камъни по пътищата, в които това традиционно се случва. Искърското дефиле е един от тях. Въпросът е какъв да бъде отговорът на държавата и какво повече биха могли да направят институциите, за да се предотвратят срутвания и да не се стигне до фатален инцидент. Сега имахме късмет, че например при това срутване в Искърското дефиле отдолу не е имало кола. Или имахме късмет, че се е случило през нощта, а не през деня, когато трафикът там е по-интензивен“.
Това каза Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики пред ФАКТИ. Свързахме се с нея, за да говорим за срутванията на скална маса по множество пътища у нас през последните седмици.
Припомняме, че от началото на годината срутища ограничиха движението по републикански път II-16 Своге–Ребърково заради срутване в района на село Елисейна, платното за Кулата на АМ “Струма” заради срутището при 8-ми километър, път II-59 Момчилград-Ивайловград в участъка Карамфил-Крумовград, път III-107 Кочериново-Рилски манастир беше ограничен в двете посоки, движението по път III-843 Велинград–Сърница временно се осъществяваше в една лента заради срутване в района на разклона за Грашево, движението по 71-ви километър на път II-19 Гоце Делчев-Банско също беше ограничено поради свличане на земна маса, движението по път ІІ-19 Банско-Гоце Делчев в района на Места при 66-ти километър се осъществяваше двупосочно в една лента, същото важеше и за път ІІІ-197 Гоце Делчев-Сатовча в 19-ти километър.
„Един от основните проблеми на Искърското дефиле (бел.: II-16) – водещ, бихме казали, е точно това – падащите камъни. Оттам насетне започват много други проблеми като липсата на почистване на растителността, дефекти и деформации, които излязоха след ремонта, който беше извършен преди няколко години. Истина е, че много трудно бихме могли да прогнозираме, въпреки че има такива методи, с които да прогнозираме къде евентуално има риск от свлачище, за да можем превантивно да вземем някакви мерки, но все още такива мерки не се прилагат в България.
Европейският център за транспортни политики активно работи да помогне на институциите да започнат да ги прилагат. Въпросът е, че всичко това просто отнема някакво време, включително за узряване, разбиране на идеята“, каза още Русинова.
Относно методите за прогнозиране на срутвания и свлачища, тя каза: „Тези методи са свързани с изследвания, обследвания, заснемания, които не са толкова непознати, но в същото време не са и чак толкова познати за съжаление. Много са методите. Доколкото аз разбирам, има желание, върви се в тази посока да се направи анализ оценка на риска. Пътната безопасност обаче се е очертава да е малко като авиационната безопасност – учим се от грешките си. Въпросът е, че авиацията се ползва от много по-малък процент потребители, отколкото са потребителите на пътната инфраструктура и съответно тук цената е доста по-висока“.
На въпроса дали мрежите биха могли да са решение на проблема със свлачищата, Диана Русинова отговори: „Ако говорим за това срутище, което се случи в Искърското дефиле (бел: край Елисейна), няма как тази маса да бъде задържана от мрежа, независимо каква е мрежата. По-скоро трябва да се мисли за други инженерни методи като укрепвания. За да може да се мисли за тях обаче, те трябва преди всичко да се идентифицират. Мрежите са, за да задържат камъни. Те са решение до някаква степен. Когато става дума за по-голямо срутище, те вече няма как да помогнат. Въпросът е да се намери кое решение би било подходящо, какво би помогнало“.
На въпроса може ли например строителният надзор да изготвя оценка на риска от срутвания, тя отговори: „По-скоро бих казала, че няма как да се наблюдава от надзора, защото надзорът е до момента, в който проекта приключи. Надзорът няма как да предвиди дали след 4 година ще падне много дъжд или много сняг и почвата ще стане много влажна. За съжаление това са едни предизвикателства, които ни ги отправя глобалното затопляне. За да можем да им отговорим, трябва да прилагаме нови и по-съвременни технологии. С конвенционалните методи няма да стане“.
„Мисля, че в някакъв момент все пак с общи усилия ще успеем да стигнем до момента, в който тези неща ще се случат. Не за друго, а защото са необходими. Да плащаме с цената на човешки живот, вече е недопустимо. Не трябва да продължава така“, каза Диана Русинова от ЕЦТП в края на разговора ни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Българка
10:36 04.02.2021
2 КРАДЕЦ БОКОВ
Cимeoн Caкcкoбурггoтcки в интeрвю зa cп. „L’Еurоpео“.
Aз прaктичecки зaпoчнaх кaтo държaвeн глaвa oщe нa 6-гoдишнa възрacт, a cтaвaйки прeмиeр вeчe гoдини пo-къcнo eдин вид ce caмoпoнижих в длъжнocт. Нo цeлтa ми бe eднa – дa cлужa нa Рoдинaтa, a нe дa cъблюдaвaм личния cи кoмфoрт В КАЗИНАТА НА МОНТЕ КАРЛО !
10:50 04.02.2021
3 опг гроб видимо разпадане
10:55 04.02.2021
4 РАДИО ЕЛТО
10:59 04.02.2021
5 БОКОМУТРОВ
Това е Бермудски триъгълник, където изчезва законността,
11:04 04.02.2021
6 ГЕРБ новата нормалност
11:06 04.02.2021
7 ттт
11:07 04.02.2021
8 бриго аспарух
11:15 04.02.2021
9 Густо Майна
11:39 04.02.2021
10 Перо
12:16 04.02.2021
11 Да бе!
12:27 04.02.2021
12 Електра
12:46 04.02.2021
13 Червения Дядо
Коментиран от #14
12:48 04.02.2021
14 дядо Шишарко
До коментар #13 от "Червения Дядо":
Ко не откъдя накъдя са чудеш бря, не виждаш ли чи тва моме е момче. Чакай, че и аз са обърках, ко излезе ся, че двуполовите наистина съществуват бря.12:51 04.02.2021
15 Опааа
13:04 04.02.2021
16 Кой68
Явно тия дето проектират и строят тези хътища не си разбират от работата.
Преди време някъде споменаха че нямаме кадри които да са подготвени за да строят и подържат пътищата.....
13:34 04.02.2021
17 ФЕНИКС
Коментиран от #18
13:51 04.02.2021
18 Казуар
До коментар #17 от "ФЕНИКС":
Практиката е да се оглеждат скалните откоси на пътищата и да се обезопасяват. Но това струва много пари.14:12 04.02.2021
19 Знайко
"... има такива методи, с които да прогнозираме къде евентуално има риск от свлачище, за да можем превантивно да вземем някакви мерки, но все още такива мерки не се прилагат в България..."
Пътищата са строени/проектирани/неправилно и на такива места, че срутвания ще има независимо кой управлява. Проблема е, че държавата не наблюдава опасните участъци от пътищата и не взима превантивни мерки. Вместо да харчи стотици милиони левове за неефективно укрепване на скатове. Кото укрепването на пътя за Рилския манастир. Където няколко седмици след официалното откриване. Укрепващите съоръжения се срутиха заедно със ската който укрепваха. Държавата трябва да изпреварва събитията и превантивно да затваря участъци и да прави контролирани срутвания за да няма жертви.
16:22 04.02.2021
20 Опааа
16:42 04.02.2021
21 Инженеро
22:07 04.02.2021
22 Marinov
00:00 05.02.2021