В „Шоуто на Слави" предлагаме мажоритарна система вече повече от 10 години. А през пролетта на 2009 година дори направихме опит да предизвикаме
референдум, в който гражданите да си кажат каква избирателна система искат
– мажоритарна или пропорционална. Събрахме 70 000 подписа на граждани, които искат мажоритарна система и ги внесохме в парламента, президентството и министерския съвет. За съжаление, не получихме никакъв отговор от държавата и волята на 70 000 избиратели беше захвърлена някъде в мазетата на тези институции.
Малко по-късно бяха гласувани едни срамежливи промени в избирателния закон, с които се въведоха „пропорционални избори със засилен мажоритарен елемент”. Иначе казано 31 депутати се избират мажоритарно, а останалите 209 – пропорционално.
Формулировката „засилен мажоритарен елемент” е
меко казано малоумна
Една жена може да е или бременна, или не. Няма как да е със „засилен елемент на бременност”.
Така и избирателната система може да е или пропорционална, или мажоритарна. Всичко друго е политически хермафродитизъм.
Какви са предимствата на мажоритарната система в два тура?
Най-важното е, че
мажоритарните избори отменят властта на партийните централи
да нареждат в листите безропотни послушни некадърници. Ще им се наложи да издигат избираеми личности, депутати, които да имат обществено одобрение. Хора, които няма да кибичат безгласни цели четири години, а ще бъдат мотивирани да вършат работа в полза на избирателите си, ако искат да бъдат избрани отново.
Затова политиците се страхуват от мажоритарната система, защото при тази система 90% от сегашните депутати ще гледат парламента през крив макарон. Техният единствен шанс е да се подмазват на партийните си лидери с надеждата началниците да ги подредят на избираемо място.
Преди няколко дни четох някакъв текст на Андрей Райчев, в който той твърди, че „за да избереш мажоритарно 240 души, трябва да държиш в главата си имената на минимум 750 претенденти и да преценяваш и сравняваш качествата помежду им”.
Това е тежка глупост
и не мога да си обясня защо изобщо я е изрекъл.
При мажоритарната система не избираш 240 души, а един. И трябва да познаваш не повече от 10-15 човека – максимум толкова ще са кандидатите в един избирателен район.
Друго неоспоримо предимство на мажоритарните избори е, че при тях избирателят наистина има представителство във властта. Когато познаваш депутата от твоя район и можеш да се срещаш всяка седмица с него, ти реално ще можеш да поставиш проблемите на твоя град, на твоето село, на твоята община. И да го питаш защо е гласувал за тоя закон, или защо не е гласувал за него. По този начин депутатите стават наистина народни, а не партийни представители.
През 2009 година, когато се въведе прословутият „засилен мажоритарен елемент”, всички партии нададоха вой до небесата, че при мажоритарната система можело да си купиш гласовете. Точно обратното е. Гласове се купуват при пропорционалната система. При нея с 1000-2000 купени гласа можеш да вкараш депутат в парламента. При мажоритарната, за да си гарантираш място трябва да купиш половината от всички гласове в района. При средно 30 000 избиратели на район, това означава, че трябва да купиш над 15 000 избиратели, което на практика е невъзможно.
Излиза, че именно пропорционалната система е изгодна на тези, които са свикнали да купуват гласове. Може би затова партиите не искат тя да бъде сменена.
На миналите избори всички политици и платените им журналисти реваха, че с мажоритарни избори в парламента можело да влязат престъпници като братя Галеви, които щели да купят избирателите.
Братя Галеви действително се кандидатираха. Пламен Галев беше мажоритарен кандидат в Кюстендил, а Ангел Христов – в Перник.
И какво стана? Избраха ли ги?
Не ги избраха. Къде отидоха прогнозите на „разбирачите”?...
Хората, които в момента протестират по улиците, имат различни искания, но в едно са единодушни – не желаят да бъдат управлявани от нито един от политиците, които вече са били на власт. И са прави. Защо да гласуваш доверие на някой, който вече се е провалил и е доказал, че не става за нищо...
Но ако остане пропорционалната избирателна система, в следващия парламент
ще влязат същите тиквеници
Изобщо, когато някой започне да ми обяснява колко страшни са дефектите на мажоритарната избирателната система, винаги го питам харесва ли му как е в Англия и в Щатите.
На мен лично много ми харесва.
Иво Сиромахов
сценарист
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 мръсна гнида
Или го питай що е сключил толкова неизгодни договори. Драгалевския м....л, като го питаха за Мариците доста спече.
Лошото е, че се имат за недосегаеми.
08:45 01.03.2013
2 мръсна гнида (долна)
Бог създаде хората, а Колт ги направи равни.
Избори по албански, тва е решението.
08:47 01.03.2013
3 мръсна гнида (долна)
Докато бандитите са обект на избор, ако ще и Марсиански избори да направим все тая.....
08:51 01.03.2013
4 Румен
09:22 01.03.2013
5 Избирател
09:31 01.03.2013
6 КИРИЛИЦА
09:40 01.03.2013
7 хинков
09:53 01.03.2013
8 До избирател
10:32 01.03.2013
9 от София
10:52 01.03.2013
10 SSSR
11:23 01.03.2013
11 избор
12:15 01.03.2013
12 слави
12:49 01.03.2013
13 Propaganda
12:56 01.03.2013
14 FRIDAM
12:57 01.03.2013
15 Сульо
13:56 01.03.2013
16 Geleto
14:03 01.03.2013
17 Цветан Гетов
14:15 01.03.2013
18 VIKI
Гледах протестите, слушах изявленията, симпатизирах на едни, ядосвах се на други, но сега вече започвам да се вбесявам… вбесявам се на думи като „представители на протестиращите редят депутатски листи”, „гражданско участие в сегашното управление”, „нова конституция” и прочие „великолепни” идеи на една част от стотината хиляди, които излязоха на улицата… Като ги слушам, оставам с впечатлението, че до сега не е имало гражданско участие в управлението?! Значи тази част от народа изведнъж е решила: „Искам да искам аз да пратя „Генчо” да шофира автобуса вместо сегашните драйвъри, защото те вече не ме кефят как сменят предавките!” Питам се дали от къде протестиращите знаят дали новоизлюпените шофьори изобщо са чели правилника? Че то дори Левски не се е радвал на подобен кредит на доверие …
Простете ми, но да ви питам нещо: Значи на познатите политици им нямате доверие, а на непознатите „граждани” от улицата им имате? Първото мога да го разбера, но второто … Сега седите пред телевизорите и гледате с радост как ви представлява един от непознатите до вчера „независими” вписан в граждански списък, вместо в партийни листи .... Е, тогава, след 2-3 месеца /т.е. след като монополистите го нагушат с мангизи/, според вас ще му пука ли на жилетката, кого представлява? Със същия успех можете да опитате да въведете ротационен принцип на случайно представителство. Бъркате в шапката, теглите билетче с именце и така докато извъртите всички „светли и чисти” граждани на волана. Тъкмо ще си решим въпроса с мизерията по нашенски... Ето, на това му викам новаторски подход - нищо, че и Ленин и Кадафи вече са го пробвали на практика.
Ами останалите шест милиона, които не излязоха? Аз съм една от тях. Да, не излязох на улицата, но това не значи, че не подкрепям исканията за справедливост на нашите майки и бащи, които не могат да си платят киселото мляко и я карат само на хляб. Само, че за разлика от онези, които не са влизали в часовете по история, а са висели по кръчмите и по кръстовищата, аз знам що е то държава и как се структурира тя. Знам, че демокрацията не е даденост, за нея трябва да се работи всеки ден. Защото „демокрация” означава власт на народа, а редът за упражняването на тази гражданска власт е записан черно на бяло в законите на тази страна. От къде накъде зад волана на автобуса ще сяда някой, за когото аз не съм гласувала и когото никога не съм виждала дали изобщо може да шофира? Къде и в коя конституция по света го пише това? Май, че се сещам къде съм го чела и започва страшно да ми мирише на „Вся власть советом!” Направо ме втриса от това посегателство върху демокрацията, маскирано под формата на „защита на онеправданите
14:46 01.03.2013
19 Алабаш
Коментиран от #38
14:57 01.03.2013
20 Бисер Караколев
15:23 01.03.2013
21 Бисер Караколев
15:31 01.03.2013
22 дългия
15:53 01.03.2013
23 Ганчев
Когато депутатите са в партия, фунциите им се обезмислят, понеже те биват контролирани изцяло от интересите на партията си. Така на практика ако имаме 240 депутата разпределени в 5 партии, то те биха функционирали все едно са 5 човека, а не 240.
Когато са в партия депутатите се обезличават, а вината им се размива в цялата партия.
Необходимо е тези депутати да бъдат наистина активни и работрщи в името на общия просперитет на нацията. Това може да стане единствено, ако те са БЕЗПАРТИИНИ и зад гърба им няма партия която да опорочава вота им, а те да могат свободно да изразяват позицията и бъдат 100% активни в работата на парламента.
Така, когато в парламента имаме наистина РЕАЛНО правителство, с РАБОТЕЩИ хора в него, можем да очакваме и АДЕКВАТНА политика. Това, което наблюдаваме в момента е маскарат, пълен смях в залата, това е видно на всички...
За да имаме промяна обаче, процеса няма как да мине по мирен начин, политическият "ЕЛИТ", няма да гласува без бой самоубииството си, няма да одреже клона на който вече 23 лежи и бездейства, или по-скоро действа, но не в наш интерес. За да има промяна трябва да има ревизия и на сега действащата конституци, ако не цялата, то поне голяма част от нея трябва да се преразгледа и освежи с по- адекватни и рентабилни за икономиката ни точки.
Като начало, в протестите ни трчбва ясно да се формулират основните ни искания, не трабва да се акцентира с искания за по- високи заплати, по- нисък ток и т.н. Тези неща ще се оправят по естествен начин, когато се реши фондаменталния проблем на България- имаме нужда от РАБОТЕЩО БЕЗПАРТИИНО ПРАВИТЕЛСТВО, контролирано не от партии а от народа.
НЯМА НЕВЪЗМОЖНИ НЕЩА, ПРИЗОВАВАМ ВСИЧКИ ПРОТЕСТИРАЩИ ДА НАСТОЯВАТ ЗА БЕЗПАРТИИНИ МАЖОРИТАРНИ ИЗБОРИ !!!
16:49 01.03.2013
24 Nikolay
16:55 01.03.2013
25 todor
Я си подкрепяйте вашата невестулка Кунева.
Вие с вашето високомерие на богоизбрани, злоба и най-просташко оплюване на всеки отдавна сте за изхвърляне от тлевизията.
18:10 01.03.2013
26 ГОСТ
18:34 01.03.2013
27 woody
Коментиран от #29
18:45 01.03.2013
28 Валери
Та замислете се - искате ли да сте част от нещо, което предлагат тези хора. Щом го предлагат, значи някой ще намаже. А кой намазваше през всичките години шоу?
Коментиран от #37
19:53 01.03.2013
29 Бай хой
До коментар #27 от "woody":
Мижай да та лажем. Те тая конституция не спазват, от 2003г. са я променяли пет пъти незаконно. Не им ли потърсим отговорност за извършените престъпления, нищо няма да се промени и никакви форс мажорни избори дори. Всеки ще се бори за власт за да се накраде за 4год. и след това да си харчи заграбеното.19:54 01.03.2013
30 Валери
Гнила ми се струва тази работа...
19:58 01.03.2013
31 777
20:45 01.03.2013
32 777
20:53 01.03.2013
33 цецо
21:10 01.03.2013
34 диан
а кажете ми името на един от тях?
22:33 01.03.2013
35 1111
23:32 01.03.2013
36 велислав
Ако някой иска да краде ще краде и да е мажоритарен за един, два или три мандата. Иска се малко съвест и национално себеуважение. Другото са хиляди закони, разпоредби, устави и др. т.е. законен водевил, тежка бюрокрация.
23:41 01.03.2013
37 Тодор Нешев
До коментар #28 от "Валери":
Напълно съм съгласен!Аз от доста време наричам БТВ,БСП ТВ,как за толкова много време не видях един скеч за "Гоце" например??Сами си правете изводите,кой финансира касите на БСП ТВ.После защо нямало оправия разберете,че докато не се извадят кирливите ризи на другарите и няма преки присъди съдбата ни ще е същата.
00:06 02.03.2013
38 бракониер
До коментар #19 от "Алабаш":
до като има шарани ще има и рибари00:28 02.03.2013
39 муспи
01:33 02.03.2013
40 Фауст
18:40 02.03.2013
41 Нико
22:28 02.03.2013
42 Venelin
Всичко от споделеното е вярно. Но .... за да промениш някой, който се е специализирал в манипулацията на вашата воля, на вашия избор и на вашия живот трябва да го победиш в неговата "игра".
По този начин който всеки предлага - нова конституция, 100% мажоритарни избори няма кой да позволи.Наивно е да смятате друго. Бъдете реалисти. Вече пробвахте във Варна, нали?
Ето защо предлагам конструктивно и единственото мирно решение да станем равностойни противници на владеещите сега волята ни. Решението е:
50% избори като до сега - партийни листи и 50% мажоритарни листи. Това да се приеме за идващите избори. Нищо друго.
Другото - търсене на отговорност за тези 23 години, търсене и налагане на справедливост идва после. След първата вярна стъпка.
Това трябва да е целта. Другото просто не е реално без оръжие....
13:36 03.03.2013
43 Н.Генов
- Какво ядете там, круша ли? Браво! Я да видим, тъй както съм легнал, мога ли изяде една круша. Благодарим! Отде ги взимате вий тези неща?
- Купуваме ги — отговаря едва сдържано един от нас.
- Трябва и ние да клъвнем по нещо — казва бай Ганьо, — току-тъй на сухо патриотизъм — бошлаф.
- И защо ще бутат опозицията — тя нека си дига гюрултия, кой я слуша. Нашите си сучат мустака, па им се подсмиват. Властта в ръцете им — не искат да знаят. И сега, когато толкова железници ще се правят, толкова дружества ще се калъпят, толкова пристанища ще се строят, ти тамам сега си му намерил времето да ме набедяваш, че съм бил уж опозиция.
- Тъй ли? Браво! — одобрява той с пълни от сочната круша уста. - Аз обичам круши.
- Обичам музика! — повтори той и си разклати главата, което по негово мнение изражаваше печалната необходимост да слуша за хатъра на жените едно нещастно дрънкане на пиано. „Какво разбирате вий от свирня, от мохабет?“ —- мисли си бай Ганьо.
- На маймуни ни обърнахте, да ви вземе дявола с маскари...
- Че голям мурафет ли е един вестник да се издава? Тури си едно перде на очите (па и няма нужда), па псувай наляво и надясно.
19:32 06.03.2013
44 Георги Желязков
Мажоритарните избори не са панацея, те също крият много подводни скали .
Без ангажимент, моето лично мнение е, че избирателният закон трябвада се пренапише задължително, но не от партийните централи, а от гражданското общество- примерно така:
Първо-да се въведе образователен ценз за гласоподавателя, защото не е логично неграмотният човек да отределя съдбата на държавата. Ефект- лавинообразен досещате се.
Второ- в избирателния Закон да се запише , че ако на изборите не гласуват повече от 50% от имащите право на глас изборите се повтарят след определено време- примерно 6 месеца. На повторните избори партийните листи трябва да са обновени най-малко със 70%.
Ако резултата отново е същият т.е. гласувалите са по-малко от 50% - Президента назначава правителство с четри годишен мандат, без Народно събрание, тъй като Суверенът е отхвърлил парламентарното предложение и за четири години държавата става със статут на Президенска Република.
Партиите се подготвят и след четири години пак се явяват на избори, ако сагата се повтори отново служебно управление.
Вместо Закони през време на служебното управление би могло да има президентски декрети, Всъщност от 1989 година до сега са променени над 5000 Закона и какво от това ?
Трето- мандатност.
Четвърто- форми на контрол и отзоваване и отговорност.
Пето- подробен обнародван списък на привилегиите , които се полагат за народните представители, защото все пак не са семкаджии.
Шесто- функциите да избирателните комисии за пълна прозрачност, Контрол на изборите. / От последните кметски избори в кофите за смет имаше чували с бюлетини/
Седмо - никакво разпределяне на гласове , ако Парламента е от 100 човека , а са избрани 90, значи такава е волята на избирателя.
И така до изчерпване на материята, като се цели обществото да не допусне партии, или определени групи от хора да променят правилатав своя полза.
Да не пропусна нещо много важно - гражданското общество / лаици/ трябва да конфигурират скелета на Избирателния закон, основните идеи, а юристите да го облечат в правна форма.
Допусне ли се юристи да дават идеи и да участват, Закона ще се опорочи / справка законодателната практика през последните 23 години/
Желая Ви здраве, останалото ще си го купите.
02:43 08.03.2013
45 Гост
08:50 11.03.2013
46 savoya
14:07 13.03.2013
47 марто
16:17 13.03.2013
48 Бат Ванко
Моля кажете дали успеха на идеята не се крепи на следната схема:
1. Вкарване на подръжници на идеята в Парламента
2. Гласуавне на мажоритарна система и нова Конституция
3. Разпускане на Парламента и свикване на Велико Народно Събрание.
11:38 19.03.2013
49 Бат Ванко
НАПЪЛНО ПОДКРЕПЯМ ВАШИТЕ ИДЕИ!
БИХ МОГЪЛ ДА ПРЕДЛЖА В СУРОВ ВИД ЧЕРНОВА НА
- ОСНОВНИ НАСОКИ ЗА ИЗБИРАТЕЛНИЯТ ЗАКОН
- НОВА КОНСТИТУЦИЯ.
11:46 19.03.2013